اقدامات راهبردی برای تغییر الگوی کشت در مناطق کوهستانی /تصویر/

به گفته سلیمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا حدود ۶۰ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان در منطقه میان بند و کوهستانی واقع شده،
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نکا گفت: بخشی که در منطقه کوهستانی واقع شده عمدتاَ اراضی شیب دار با شیب بالای ۱۲ درصد می باشد که از نظر علم کشاورزی مناسب کشت محصولات زراعی نیستند. فلذا تغییر الگوی کشت برای ایجاد باغات با هدف ایجاد بهره وری و توسعه اقتصادی خانوار روستایی می باشد.
او همچنین از اقدامات راهبردی انجام شده در این خصوص را ایجاد ۲ قطعه باغ یکپارچه به مساحت ۱۲۰ هکتار دو استخر ذخیره آب پلی اتلین مجموعا به ظرفیت ۵۵۰۰ متر مکعب از اعتبار به ترتیب ۱۶۰۰ و ۹۰۰ میلیون ریال عنوان نمود.
مهندس سلیمی اظهار نمود: برگزاری کلاس های آموزشی و پیگیری ها در سال گذشته ۲۶۰ هکتار از اراضی شیب دار کوهستانی تحت کشت باغات سیاه ریشه قرار گرفته که ۱۰۰ هکتار آن به صورت خود رو و خود جوش می باشد.
سلیمی توصیه نمود کشاورزانی که دارای آب در دسترس ممکن می باشند برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایند.

7

1

2

3

4

6
شایان ذکر است : پیش بینی می شود حداقل ۲۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه مذکور را بتوان طی ۵ سال آینده ایجاد باغات نمود که از دستاوردهای آن افزایش بهره وری محصولات کشاورزی ، توسعه سطح اقتصادی خانوار روستایی، جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهرها ، مهاجرت معکوس به روستاها و از همه مهمتر ایجاد اشتغال مستقیم حداقل برای ۱۰۰۰ نفر و غیر مستقیم برای ۲۰۰۰ نفر می باشد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *