کلیپ مربوط به یک خانم معلّم درمدرسه غیردولتی /مطهری فرد
تاریخ انتشار خبر : ۰۱/۱۱/۲۹
کلیپ مربوط به یک خانم معلّم در مدرسه غیردولتی، تمام شبکههای اجتماعی، اعم از داخلی و خارجی، انقلابی و ضد انقلاب و … را درگیر کرده و مثل چند موضوع اخیر، عجیب این است که همه در حال انتقاد و تخریب هستند ولی هر یک به علل و دلایل مختلف!!
اما بعد؛
❗️چه اتفاقی افتاد؟!
👈 کلیپ در پیج معلم منتشر شد
👈 در چند پیج و کانال دیگر پخش شد
👈 به صورت ویروسی در همه جا منتشر شد
👈 آموزش و پرورش با معلم و مدرسه برخورد کرد!
👈 صورت مسئله پاک شد! و تمام …
این یک رفتار متداول در برابر موضوعات اینچنینی است. رفتاری که به صراحت میگوید من خودم را با افکار عمومی و حساسیتهای آن تنظیم میکنم.
در چنین مواقعی هم صرفاً یک برخورد سریع انجام میدهم اما حتی دلیل برخوردم را شفاف توضیح نمیدهم! همین که برخورد کنم کافی است، چون مردم همین را میخواهند …
در حالی که حداقل توقع این است که روابط عمومی دستگاهی که برخورد میکند، یک بیانیه بنویسد و دلیل برخوردش را مطابق با قوانین و آییننامههایش به صورت واضح توضیح دهد. این موضوع مانع از برخورد سلیقهای میشود.
حالا چه تفاوتی میکند، مهم این بوده که برخورد شود که شده!!
به نظر موضوع اصلاً واضح نیست و عدم وضوح این امکان را به وجود میآورد که هر کسی – باربط و بیربط – به همه چیز انتقاد کند و سر تا پای آموزش و پرورش (آپ) را باد بدهد!!
چند سوال زیر را بخوانید تا مشخص شود چقدر عدم وضوح داریم؛
۱️⃣ این معلم #چرا اخراج شد؟!
به خاطرِ؛
👈 پخش موسیقی در کلاس؟!
👈 محتوای موسیقیای که در کلاس پخش شد؟!
👈 انتشار تصاویر بچهها در صفحهاش؟!
👈 سوء استفاده از فضای کلاس، مدرسه و بچهها؟!
👈 داشتن فعالیتی خارج از کتاب درسی؟!
👈 عمل غیر قانونی یا غیر اخلاقی یا چه؟!
👈 و …
۲️⃣ نقش مدرسه و روند نظارتی آپ در این مورد و موارد مشابه چیست؟!
۳️⃣ پاسخ به دو سوال بالا، این سوال را به وجود میآورد که #ساز_و_کار کوتاهمدت و بلندمدت ما برای جلوگیری/ کم شدن این جنس رفتارها چیست؟!
👈 اگر در کنش و واکنشهای حاکمیتی شفاف و بدون لکنت، علت کارهایمان را توضیح دهیم حداقل دو نتیجه بر آن مترتب است:
الف. برای ادامه مسیر، شاخص به جامعه میدهیم و محدودیتها، منطقهالفراغها را دقیق مشخص میکنیم.
ب. احیاناً اگر ایراد و اشتباهی در کار دستگاه مسئول وجود داشته باشد، میتوان توقع کرد به مرور اصلاح شود.
معلمان نباید راوی و اشاعه گر « پوپولیسم » و « لمپنیسم » با توجیه ایجاد مدرسه شاد باشند
مدرسه نه جای ” سلام فرمانده ” است ، نه ” ساسی مانکن ” و ” نه گانگستر آمل ” … مدرسه ، مدرسه است !
علی پورسلیمان/ روزنامه نگار و مدیر صدای معلم
خرد افسر شهریاران بود خرد زیور نامداران بود
خرد زنده ی جاودانی شناس خرد مایه زندگانی شناس
خرد رهنمای و خرد دلگشای خرد دست گیرد به هر دو سرای
ازو شادمانی و زومردمیست ازویت فزونی و زویت کمیست
( حکیم ابوالقاسم فردوسی )