چکار کنیم گرما زده نشویم ؟

گرمازدگی نوعی آسیب ناشی از حرارت است که می تواند زندگی شما را تهدید کند.

تابستان است، گرما و گرمازدگی افزایش پیدا کرده است. مسلما در این مواقع دنبال چاره می‌گردید تا این حالتتان برطرف شود. در این صورت بد نیست از پیشنهادات الهام طاهری، کارشناس ارشد گیاهان دارویی استفاده کنید. گیاهان دارویی برای درمان گرمازدگی به هیچ عنوان قابل قیاس با قرص و داروهای شیمیایی نیست. از جمله شربت خاکشیر یکی از قدیمی‌ترین راه حل‌ها برای گرمازدگی است که از کودکی با آن آشنا هستیم.

شربت آبلیمو و گلاب و مخلوطی از دانه‌های خاکشیر نیز برای هوای گرم این روزها مناسب است. دانه سیاه رنگی که در آب، شربت خوشمزه‌ای ایجاد می‌کند، تخم شربتی (تخم ریحان) است که باعث رفع عطش می‌شود و از گرمازدگی جلوگیری می‌کند. همچنین زکریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سکنجبین سود فراوانی دارد و یکی از منافع سکنجبین آن است که چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد و آنچه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند. شربت سکنجبین را می توانید با تخم کاسنی و همچنین ریشه آن مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کرده و مصرف کنید. دمنوش عناب وعسل و دم کرده عناب و زرشک هم برای گرمازدگی مفید است که ابتدا عناب را جوشانده و با عسل یا زرشک مخلوط و میل کنید. اگر گرمازدگی شدید پیدا کردید، طبق توصیه‌ای که ابو علی سینا دارد، می‌توانید پای خود را در آب سرد قرار داده و آهسته آهسته آب میل کنید، البته نباید آب یخ باشد.

می‌توانید روغن بنفشه را روی پیشانی خود ماساژ داده تا هم گرمازدگی شما از بین برود، هم برای سردردهای صفراوی شما مفید باشد. در ضمن بوییدن روغن گل سرخ وروغن تخم کدو برای گرمازدگی مفید است و اگر اهل قاووت خوردن هستید، قاووت جو میل کنید. از دیگر شربت‌های خوش طعم می‌توان از شربت آلبالو و آب انار نام برد. عرق کاسنی و عرق شاه تره، عرق بیدمشک، عرق بید، عرق نعنا، عرق پونه، عرق بومادران نیز از جمله عرقیاتی است که طبع سرد وتر دارند و با نوشیدن آن می‌توانید از گرمازدگی جلوگیری کنید.برای جلوگیری از گرمازدگی در مسافرت‌ها و در زمانی که بیرون از خانه به سر می‌برید، باید پرخوری نکنیم و مراقب میزان غذا و نوع غذای خود باشیم غذایی که دیر هضم یا سخت هضم هستند، باعث افزایش احتمال گرمازدگی می‌شوند. در پختن غذاهای خود هم از طعم‌دهنده‌ای به نام سماق استفاده کنید. مصرف نوشیدنی‌های گازدار را کنار بگذارید. دوغ کم نمک هم برای گرمازدگی مفید است. مصرف میوه وسبزیجات را بیشتر کنید، به عنوان مثال مصرف هندوانه، خربزه و طالبی از گرمازدگی جلوگیری می‌کند.

در طول گرمترین ساعات روز از انجام فعالیت های سنگین بیرون از خانه خودداری کنید. لباسهای گشاد و رنگ روشن بپوشید. از نوشیدن قهوه اجتناب کنید، چون باعث می شود آب بدنتان از دست برود. در برابر سوختگی ناشی از آفتاب از خودتان محافظت کنید. آفتاب سوختگی می تواند روی توانایی بدن برای خنک کردن خودش تاثیر بگذارد.

مقدار زیادی مایعات بنوشید. رساندن آب کافی به بدن کمک می کند تا دمای بدن در حد طبیعی باقی بماند. هرگز کسی را در ماشین پارک شده رها نکنید. این کار یکی از علل شایع مرگ کودکان ناشی از گرماست. صرف وقت برای کار کردن یا ورزش کردن در گرما را محدود کرده تا زمانی که در شرایط مناسب قرار بگیرید.

اگر دارو مصرف می کنید یا در شرایط خاصی قرار دارید، احتمال افزایش مشکلات مربوط به گرما بیشتر می شود. پس از گرما دور شده و اگر متوجه علائم شدید گرمازدگی شدید سریعا وارد عمل شوید.

منبع: دکترسلام
منبع: روزنامه اصفهان زیبا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *