درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟

درباره ویروس جدید کرونا چه می‌دانیم؟
پس از اینکه ویروس کرونا جان ۵۶ بیمار را در چین گرفت و بیش از ۲۰۰۰ نفر را در سراسر جهان آلوده کرد، کمیسیون بهداشت ملی چین روز یکشنبه اعلام کرد که توانایی انتقال ویروس کرونا در حال تقویت شدن است.

تعداد زیادی نمونه از بیماران مبتلا به این ویروس در آزمایشگاه‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بررسی شده و متخصصان این ویروس را از خانواده “ویروس کرونا” شناخته‌اند.

تاکنون ۶ نوع از ویروس کرونا کشف شده بود و با مورد اخیر تعداد آن به هفت می‌رسد.

این نوع ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.

سارس در سال ۲۰۰۲ در چین باعث ابتلای بیش از هشت‌هزار نفر و مرگ ۷۷۴ نفر از آنها در جهان شد.

تحقیقات نشان می‌دهد که کدهای ژنتیکی این ویروس نزدیکی زیادی به ویروس سارس دارد.

۲- علائم ویروس کرونا چیست؟
در معمولی‌ترین حالت در نسل های پیشین این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان “سارس” می‌شود.

در ویروس جدید نشانه ها شدیدتر شده و خستگی و تب خود را بیشتر نشان می‌دهند تا جایی که در شرایط حاد فرد توان حرکت را از دست می‌دهد.

دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط حدود ۷ الی ۱۴ روز است و علائم بیماری پس از گذشت این بازه زمانی در بدن فرد مبتلا ظاهر می‌شود. علایم بیماری شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی، گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد، سرفه، درد عضلات، آب ریزش بینی و سر درد است. برخی دچار علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال می‌شوند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که فرد دچار ذات الریه شود.

تا امروز ۶ بهمن ۹۸ امار جان باخته ها به ۵۶ نفر از میان بیش از ۲۱۰۰ بیماری که ابتلای آن‌ها به این ویروس تشخیص داده شده مرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد دوره درمان عفونت ناشی از این ویروس طولانی‌ است به همین دلیل احتمال دارد که بیماران بیشتری جان خود را از دست بدهند.

هنوز شمار دقیق مبتلایان به این ویروس مشخص نیست.

کرونا ویروس در حدود ۳ الی ۴ درصد از مبتلایان را به کام مرگ کشیده است، اما آنچه باعث نگرانی است اول جهش های احتمالی ویروس و در دوم تعداد نفرات بیشماری است که ممکن است به آن مبتلا شوند.

۴- این ویروس از کجا آمده است؟
ویروس‌های تازه‌ای که کشف شده‌اند، معمولا از حیوان به انسان منتقل شده‌اند.

مثلا منشا ویروس‌های کرونا که در گذشته همه‌گیر شده بود، در حیوانات بود.

ویروس سارس اول در خفاش شروع شد و بعد به گربه‌های ولگرد منتقل شد و بعد هم به انسان رسید.

از سال ۲۰۱۴ تا کنون که ویروس مرس در خاورمیانه موجب مرگ ۸۵۸ نفر از ۲۴۹۴ بیمار مبتلا شد، از شتر به انسان رسیده بود.

محل انتقال این ویروس بازار غذای دریایی در شهر ووهان اعلام شده است، با اینکه در ابتدا گفته شد پستانداران دریایی مانند نهنگ سفید می‌توانند ناقل این ویروس باشند اما اکنون نظریاتی مبنی انتقال از طریق خفاش، مار، ماهی و سایر آبزیان مطرح شده است.

۵- سرایت این ویروس بین انسان‌ها چقدر آسان است؟
در همان ابتدای ماه دسامبر سال گذشته میلادی که این ویروس در انسان شناسایی شد، مقامات چینی گفتند این ویروس از انسان به انسان منتقل نمی‌شود. اما در حال حاضر مواردی از انتقال این ویروس از انسان به انسان، شناسایی شده است.

پیتر هوربی، استاد از دانشگاه آکسفورد، می‌گوید:

” واضح است که این بیماری از انسان به انسان منتقل می‌شود. اما سوال حیاتی این است که چقدر انتقال آن آسان است.”
این ویروس می‌تواند از طریق قطرات تنفسی از انسان به انسان هم منتقل شود.حدس زده می‌شود که ممکن است این بیماری از طریق تماس با این آبزیان یا خوردن آنها منتقل شود، ولی هنوز نتیجه نهایی در این زمینه حاصل نشده است.

ویروس جدید موجب عفونت ریه می‌شود و با سرفه و عطسه همراه است و احتمالا از همین راه هم سرایت می‌کند.

کشف این موضوع هم بسیار مهم است که کدام افراد در برابر این ویروس آسیب‌پذیرتر هستند.

هنوز مشخص نیست که این ویروس در چه دوره‌ای بعد از انتقال، موجب عفونت می‌شود، قبل از بروز علائم آن در بدن یا هنگامی که علائمش در بدن شدید شد.

بخوانید: بهترین لوازم بهداشت جنسی

۶- سرعت انتقال ویروس کرونا چقدر است؟
به نظر می‌آید شمار مبتلایان به این ویروس در یک هفته از ۴۰ به ۵۷۰ نفر رسیده است. اما در حقیقت بسیاری از موارد تازه مبتلا به این ویروس، از چند روز قبل بیمار شده بودند و با تاخیر شناسایی شدند.

اطلاعات کمی درباره نرخ رشد این اپیدمی وجود دارد. اما متخصصان معتقدند که شمار بیماران مبتلا به این ویروس احتمالا بالاتر از موارد ثبت‌شده است.

تا کنون مواردی از ابتلای به این بیماری در تایلند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، استرالیا، عربستان سعودی و ایالات متحده هم مشاهده شده است.

این بیماری نخستین بار در شهر ووهان چین بروز کرد و تمام مبتلایان به آن در کشورهای مختلف کسانی بوده‌اند که پیشتر به این شهر سفر کرده بودند.

اما این نگرانی وجود دارد که این ویروس توسط میلیون‌ها نفر که برای جشن سال نو میلادی در چین سفر می‌کنند،‌ در اواخر ماه جاری میلادی، همه‌گیر شود.

ورود و خروج از دو شهر ووهان و وانگ‌گوانگ با جمعیت ۱۸ میلیون نفری متوقف و شماری از جاده های اصلی ورودی و خروجی به روی رفت و آمد بسته شده است. سینما و تیاترها و سایر مراکز تفریحی نیز تعطیل است.

در حالیکه سال نو چینی زمانی برای سفر در آن کشور است، به میلیون ها تن از شهروندان چین توصیه شده است از سفرهای تفریحی خودداری ورزند و در پکن، پایتخت، برگزاری جشن های عمومی سال نو ممنوع شده است. بسیاری از مردم چین به منظور جلوگیری از ابتلای به این بیماری از ماسک استفاده می کنند.

ویروس‌ها همیشه در حال تغییر و جهش هستند. اما اینکه به چه صورتی تغییر می‌کنند ناشناخته است.

خانواده ویروس کرونا همیشه از گونه‌ حیوانی به گونه دیگری منتقل شده است. این ویروس برای انتقال آسان‌تر ممکن است تکامل پیدا کند و موجب بیماری‌ سخت‌تری شود. دانشمندان در حال تحقیق درباره این موضوع هستند. ‌

۸- این ویروس چطور متوقف می‌شود؟
واکسنی برای محافظت در برابر این خانواده از ویروس‌ها وجود ندارد، حداقل هنوز وجود ندارد. آزمایش برای واکسن MERS در حال انجام است. انستیتوی ملی بهداشت آمریکا در حال کار بر روی واکسن علیه ویروس جدید است، اما ماه‌ها طول می‌کشد تا کارآزمایی‌های بالینی انجام شود و بیش از یک سال زمان می‌برد تا وارد بازار شود. ممکن است با دوری از افراد بیمار، بتوان تا اندازه‌ای خطر ابتلا به این ویروس را کاهش داد. همچنین از تماس دست‌ها با چشم، بینی و دهان باید خودداری شود. شستن دست‌ها با آب صابون، حداقل به مدت ۲۰ ثانیه هم از جمله توصیه‌های متخصصان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

چطور می‌توان ریسک ابتلا به ویروس کرونا را کاهش داد؟
دستان خود را مرتب با صابون بشویید.
دهان و بینی خود را هنگام عطسه یا سرفه بپوشانید.
گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.
از تماس با افرادی که علائمی شبیه آنفولانزا نشان می‌دهند، خودداری کنید.
از تماس محافظت نشده با حیوانات وحشی و اهلی خودداری کنید.
درمان ویروس کرونا
ویروس جدید که در حال شیوع است ویروسی جدید و ناشناخته است و تا امروز واکسنی برای این ویروس وجود ندارد. بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در قرنطینه است.

باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت.

در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد.

سازمان جهانی بهداشت گفته که مردم می‌توانند با انجام احتیاط‌های لازم از قبیل پرهیز از تماس مستقیم با حیوانات زنده، پختن کامل گوش و تخم‌مرغ و پرهیز کردن از تماس مستقیم و نزدیک با هرکسی که دچار سرماخوردگی و بیماری‌های شبیه به آن دارد، از ابتلا به این ویروس در امان باشند.

مقامات بهداشتی چین پیشتر گفته بودند که این ویروس “همچنان قابل کنترل” است اما در عین حال هشدار داده بودند احتیاج به دیده‌بانی و تحقیق بیشتر برای شناخت منبع ویروس، نوع انتقال و روش‌های جهش این ویروس دارند و این مسائل برایشان ناشناخته است.

روز جمعه، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که نتیجه اجلاس دو روزه کارشناسان این سازمان در مورد این بیماری این بوده است که هنوز ابعاد آن در حدی نیست که یک بحران بین المللی محسوب شود و اجرای تدابیری برای مقابله آن در سطح جهانی ضرورت یابد.

این سازمان گفته است که اوضاع را از نزدیک دنبال می کند و روند تحول و سیر ابتلای به این بیماری را زیر نظر دارد تا در صورت لزوم، تدابیر لازم را اتخاذ کند.

۱۰- آیا کرونا به ایران رسیده است؟
خیر، هنوز هیچ موردی از ابتلا به کرونا نه در ایران و نه در کشورهای همسایه گزارش نشده است.

در حال حاضر مسافرانی که از چین وارد ایران می‌شوند، در فرودگاه بین المللی امام خمینی از نظر علائم ابتلا به ویروس کرونا بررسی می‌شوند. اگر علائمی از بیماری مشاهده شود، اقدامات لازم برای مراقبت از این افراد انجام می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در توضیح گفت:

«اگر کسی در چین آلوده به این بیماری شده باشد، فقط می‌تواند از طریق هواپیما به ایران برسد و تنها جایی که مسافر از چین وارد می‌شود، فرودگاه بین المللی امام خمینی است.
سفارت ایران در پکن با صدور اطلاعیه‌ ای هشدار داد که با توجه به شیوع ویروس کرونا افرادی که قصد سفر به چین را دارند “آخرین وضعیت شیوع ویروس در مقصد را رصد نموده و از تردد در اماکن مشکوک به آلودگی اجتناب ورزند.”

در این اطلاعیه آمده که “در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس‌ به مراکز درمانی مراجعه و جهت دریافت خدمات کنسولی با سفارت یا کنسولگری‌های ایران” تماس بگیرند.

در این اطلاعیه همچنین از ایرانیانی که در چین زندگی می‌کنند خواسته شده که به هشدارهای مسئولان توجه کنند و از تردد در مکان‌های شلوغ خودداری کنند.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *