دکترشاعری: سرنوشت ببرمازندران در انتظار پلنگ ایرانی

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس تعداد پلنگ های موجود در کشور را کمتر از ۱۰۰ قلاده دانست و بر لزوم تخصیص اعتباری ویژه برای حفاظت بهتر از گونه های در معرض انقراض از جمله پلنگ ایرانی تاکید کرد.
به گزارش نیکاخبر، علی محمد شاعری بر لزوم طراحی برنامه حفاظتی موثر برای احیای نسل و جلوگیری از انقراض پلنگ ایرانی تاکید کرد وگفت: متاسفانه هر ساله تعدادی از این گونه ارزشمند بر اثر عوامل مختلف تلف می شوند که می طلبد سازمان حفاظت محیط زیست برنامه حفاظتی قوی ای را برای حفاظت و تکثیر نسل این گونه ارزشمند ایرانی طراحی کند.

لزوم شناسایی و رفع عوامل تهدید نسل پلنگ ایرانی

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه درمجلس شورای اسلامی، بر لزوم شناسایی و رفع عوامل تهدید نسل پلنگ ایرانی تاکید کرد و افزود: البته سازمان حفاظت محیط زیست در همین راستا اقدامات جامع حفاظتی مناسبی را در دستور کار خود دارد اما متاسفانه تردد وسایل نقلیه در مناطق حفاظت شده و زیستگاه های این گونه نادر باعث شده هر ساله شاهد تلفات این گونه ارزشمند باشیم بنابراین به نظر می‌رسد برنامه حفاظت از پلنگ ایرانی باید با دقت کامل و ضریب حفاظتی بالا اجرایی شود.

زیستگاه‌های پلنگ ایرانی باید به طور کامل مورد حفاظت قرار گیرند

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه زیستگاه‌های پلنگ ایرانی باید به طور کامل مورد حفاظت قرار گیرد، تصریح کرد: محل عبور اینگونه باید به صورت جدی تحت کنترل و پایش سازمان حفاظت محیط زیست باشد و علاوه بر حفاظت معمولی باید حفاظت هوشمند مناسبی نیز از سوی این سازمان طراحی و اجرا شود که به طور کامل محل تردد این گونه تحت کنترل و ایمن شود.

لزوم تشدید جریمه شکار پلنگ ایرانی

شاعری بر لزوم تشدید جریمه شکار پلنگ ایرانی تاکید کرد و ادامه داد: باید جرائم سنگینی برای شکارچیان غیرمجازی که با قساوت نسل این گونه را در معرض تهدید قرار می‌دهند وضع شود ضمن اینکه هر فردی که نسل این گونه را در معرض انقراض قرار می‌دهد باید به صورت جدی تحث پیگرد جدی قانون قرار گیرد.

وی سرشماری پلنگ ایرانی را امری ضروری دانست و یادآور شد: این سرشماری باید هر ساله در دوره های پیش بینی شده با نهایت دقت انجام شود.

ضرورت استفاده از تجارب دیگر کشورها برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس دهم بر ضرورت استفاده از تجارب دیگر کشورها برای حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض تاکید کرد و گفت: استفاده از تجارب دیگر کشورها نه تنها برای حفاظت از پلنگ ایرانی بلکه باید در مورد تمامی گونه های در معرض انقراض در دستور کار قرار گیرد.

نباید تجربه انقراض ببرمازندان و شیرخوزستان تکرار شود

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه انقراض ببرمازندان و شیرخوزستان تجربه ای تلخ در تاریخ محیط زیست کشور به شمار می‌رود که نباید تکرار شود، تصریح کرد: شرایط حفاظت از پلنگ ایرانی نباید به گونه ای رقم بخورد که تجربه تلخ انقراض ببرمازنداران و شیرخوزستان تکرار شود.

شاعری شکارچیان غیرمجاز و جاده های ناایمن را تهدیدی جدی برای انقراض نسل پلنگ ایرانی برشمرد و ادامه داد: از آنجایی زیستگاه این گونه ارزشمند به طور مداوم بر اثر آتش سوزی های به وقوع پیوسته و شکارچیان غیرمجاز در معرض تهدید قرار می گیرد بنابراین نیاز است زیستگاه این گونه به صورت جدی تحت کنترل و پایش شدید قرار گیرد که بیشتر از این شاهد تهدید نسل و آسیب آن نباشیم.

توله پلنگ ها تا رسیدن به سن مناسب و توانایی مراقبت از خود باید تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند

وی با بیان اینکه تمامی توله پلنگ ها تا رسیدن به سن مناسب و توانایی مراقبت از خود باید تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گیرند، گفت: نیاز است توله پلنگ ها پس از پشت سرگذاشتن دوره محافظتی مناسب در زیستگاه های طبیعی رهاسازی شوند تا در معرض تهدید قرار نگیرند.

محل عبور و مرور پلنگ ایرانی باید با روش علمی و دقیق طراحی و مورد توجه قرار گیرد

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه درمجلس دهم، با تاکید بر اینکه محل عبور و مرور پلنگ ایرانی باید با روش علمی و دقیق طراحی و مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: البته نیاز است تابلوهای هشداردهنده بیشتری در محل عبور و مرور این گونه نصب شود علاوه بر این باید فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها در همین راستا انجام گرفته و در کنار این موارد با همکاری جوامع محلی می توان زیستگاه این گونه ارزشمند را ایمن کرد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تعداد پلنگ های موجود در کشور را کمتر از ۱۰۰ قلاده دانست و گفت: در صورت عدم مراقبت درست در آینده ای نزدیک باید شاهد انقراض این گونه ارزشمند ایرانی که جزو ذخایر ژنتیکی کشور است همانند ببر مازندارن و شیر خوزستان باشیم که این موضوع به صورت جدی ضربه سهمگینی بر اکوسیستم و تنوع زیستی کشور می زند.

لزوم تخصیص اعتباری ویژه و خاص برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض از جمله پلنگ ایرانی

شاعری بر لزوم تخصیص اعتباری خاص و ویژه برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض از جمله پلنگ ایرانی تاکید کرد و افزود: اعتبارات لازم برای حفاظت از این گونه باید در اعتبارات سالانه و سنواتی سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی و در لایحه بودجه ذکر شود؛ البته مجلس نیز در همین راستا این آمادگی را دارد که اعتبارات مورد نیاز را در اختیار این دستگاه قرار دهد تا این دستگاه با استفاده از منابع تخصیص داده شده طرح حفاظت از این گونه در معرض انقراض را به طور کامل و ویژه اجرایی کند.

هشدار نسبت به تهدید نسل گونه های گیاهی

نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس دهم، با بیان اینکه علاوه بر تهدید نسل گونه‌های نادر جانوری مانند پلنگ ایرانی، گونه‌های گیاهی متعددی در معرض انقراض جدی قرار دارند، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر نسل گونه های گیاهی مانند بلوط، سرخدار، شمشاد و نارون به صورت جدی در معرض تهدید قرار دارند که در همین راستا نیاز است گونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با ضریب امنیتی بالا تحت مراقبت قرار گرفته و عوامل تهدید نسل آنها به طور کامل شناسایی و رفع شوند.

حفاظت از گونه های نادر جانوری از اولویت های مهم کمیسیون کشاورزی مجلس است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه حفاظت از گونه های نادر جانوری از اولویت های مهم کمیسیون کشاورزی مجلس است، گفت: از سازمان حفاظت محیط زیست تقاضا داریم تمامی گونه‌های نادر جانوری و گیاهی در معرض انقراض موجود در کشور را شناسایی و تحت حفاظت شدید قرار دهد این دستگاه می تواند برای نیل به این هدف اعتبارات لازم برای حفاظت از این گونه ها را در قالب لایحه ای جامع به مجلس ارائه کند زیرا مجلس به طور مداوم آمادگی همکاری با سازمان حفاظت زیست برای حفاظت از گونه های در معرض انقراض را داشته و به نوعی می توان گفت این موضوع از اولویت های مهم کمیسیون کشاورزی مجلس است.
بهخبر

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. اقای دکتر شاعری:
    از اینکه برای حیات وحش کشور عزیزمان اهمیت قایل هستید متشکریم

  2. زنده باد دکتر شاعری و نگرش بسیار زیباشان به محیط زیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *