اوباما :به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامي ادامه مي دهيم

يک روز بعد از سخنان صريح رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمريکا و هشدار نسبت به هرگونه اقدام احتمالي از سوي اسرائيل، رييس جمهور آمريکا به سخنان آيت الله خامنه اي واکنش نشان داد.
يک روز بعد از سخنان صريح رهبر انقلاب درباره مذاکره با آمريکا و هشدار نسبت به هرگونه اقدام احتمالي از سوي اسرائيل، رييس جمهور آمريکا به سخنان آيت الله خامنه اي واکنش نشان داد.

سخنان رهبر معظم انقلاب در آغازين روز از سال ?? در حرم رضوي که در آن به بيان نکاتي در مورد موضوع مذاکره با آمريکا و تهديدهاي اسرائيل مبني بر حمله به ايران پرداختند، با واکنش رئيس جمهور آمريکا روبرو شد.

رهبر انقلاب در سخنان خود ضمن دسته بندي دشمنان ايران تاکيد کردند:«رژيم غاصب صهيونيستي در حد و اندازه اي نيست که در صف دشمنان ملت ايران به حساب بيايد و اگر غلطي از آنها سر بزند، جمهوري اسلامي ايران، تل آويو و حيفا را با خاک يکسان خواهد کرد.» باراک اوباما آخرين روز زمستان در سفر به سرزمين هاي اشغالي از مهم بودن امنيت رژيم صهيونيستي براي آمريکا سخن گفت.

ايشان در بخش ديگري از سخنان خود، سياست هاي مقامات آمريکايي که در آن همزمان موضوع مذاکره و تحريم و فشار را در دستورکار قرار داده اند را در ادامه همان سياست “پنجه چدني زير دستکش مخملي” دانستند و خاطرنشان کردند: «آنها بر خلاف اين ظاهر فريبي ها، حرکت برنامه ريزي شده اي را آغاز کردند و انتظار داشتند بعد از چند ماه، ملت ايران تسليم زورگويي آنها شود و دست از فعاليت هاي فزاينده علمي خود بردارد اما آنچه که اتفاق افتاد خلاف خواسته و پيش بيني بدخواهان بود.»

ايشان با تاکيد براينکه به مذاکره با آمريکا خوش بين نيستند، افزودند: « آمريکائي ها مدتي است که از طرق گوناگون پيغام مي دهند که خواهان مذاکره جداگانه با ايران در خصوص موضوع هسته اي هستند اما من بر اساس تجربه هاي گذشته به چنين گفتگوهايي خوشبين نيستم، البته من مخالفتي هم ندارم» .

باراک اوباما رييس جمهوري آمريکا که به اردن سفر کرده بود شب گذشته به اين سخنان رهبري واکنش نشان داد و در اظهاراتي دوپهلو هرچند بار ديگر «ديپلماسي» و راه حل هاي ديپلماتيک بدون در نظر گرفتن راه حل نظامي را مورد تاکيد قرار داد؛ اما در عين حال تاکيد کرد که همه گزينه ها در مورد ايران بر روي ميز قرار دارد. سياستي که رهبر انقلاب از آن به «پنجه چدني با روکش مخملي» ياد کردند.

آنچنان که سايت بي بي سي فارسي گزارش داده، اوباما که در کنفرانس مشترک با پادشاه اردن سخن مي گفت خواهان حل مناقشه هسته اي ايران با جهان غرب از راه هاي غيرنظامي شد.

وي در بخشي از پاسخ خود به سوالي درباره آمادگي آمريکا درباره پيامدهاي حمله احتمالي اسرائيل به تاسيسات اتمي ايران گفت: «ايران مي تواند پيشرفت کند و کسب و کار راه بيندازد و به گسترش تجارت بپردازد. بايد بين مردم ايران و ديگر نقاط، از جمله ايالات متحده تعامل و سفر برقرار شود. ديدگاه ايران بايد بر اين اصل باشد، نه تهديد به يکسان کردن شهرهاي اسرائيل با خاک»

در همين راستا آسوشيتدپرس گزارش داد «باراک اوباما» در کنفرانس خبري مشترک با «عبدالله دوم» پادشاه اردن، عنوان کرد اميدواريم در قبال پرونده هسته اي ايران نيازي به راه حل حمله نظامي نباشد. اوباما افزود: بهترين راه در مقابل ايران ديپلماسي است و ما به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامي ادامه مي دهيم.

وي تاکيد کرد اگر ايران به دنبال برنامه صلح آميز هسته اي است بايد به دنبال راهي باشد تا آن را به ديگر کشورها نيز ثابت کند و عضوي از جامعه بين المللي شود.

اين در حاليست که اوباما در پيام نوروزي خود نيز با تکرار ادعاهاي آمريکا در زمينه برنامه هسته اي ايران از دولت ايران خواسته بود تا با شفاف سازي در زمينه برنامه هسته اي خود زمينه حل و فصل مساله هسته اي خود را فراهم کند.

رييس جمهور آمريکا با تکرار اين مساله که اولويت اين کشور حل مساله هسته اي ايران از راه هاي مسالمت آميز است ابراز اميدواري کرد که فصل بهار زمينه اي براي آغاز حل مساله هسته اي و روند بهبود در روابط ايران و آمريکا شود. اوباما در عين حال تهديد کرد که ادامه مسيرکنوني ايران در زمينه برنامه هاي هسته اي به انزوا و فشارهاي بيشتر خواهد انجاميد.

«باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا همچنين در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با «بنيامين نتانياهو» نخست وزير اسرائيل که در جريان اولين سفر وي به اسرائيل بعد از دور دوم رياست جمهوري اش صورت گرفته بود در عين تکرار اتهاماتي عليه برنامه هسته اي ايران گفته بود «هم اکنون زمان حل اين موضوع به صورت ديپلماتيک فراهم شده است. سوال اين است که آيا ايران اين فرصت را مي بيند. در صورتي که اين موضوع به صورت ديپلماتيک حل شود، همه نفع خواهند برد.»

فاطمه استيري

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *