روز خبرنگار بر تمامی تلاشگران عرصه اطلاع رسانی مبارکباد

خبرنگار كيست؟در سال ۱۹۷۸ از سوي سازمان يونسكو (سازمان آموزشي، علمي و فرهنگي ملل متحد) اعلاميه اي راجع به نقش رسانه هاي جمعي در تقويت صلح جهاني و تفاهم بين المللي به تصويب رسيد. در اين اعلاميه، لزوم تربيت اخلاقي و اجتماعي روزنامه نگاران مورد تأكيد قرار گرفت و مجموعه اي از اصول اخلاقي براي روزنامه نگاران ارائه شد. در اين مجموعه، آزادي مبادله اخبار و اطلاعات يك حق اساسي تلقي شده و دستورالعمل هاي اخلاقي براي كليه كساني كه در جمع آوري و كسب و نشر و تفسير اخبار و اطلاعات شركت دارند وضع شده است.

در اين اعلاميه، ضمن تأكيد بر منشور جهاني ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصريح شده است كه بر اساس قوانين، خبرنگاران مطبوعات بايد منتهاي درجه ، كوشش كنند تا اخبار و اطلاعاتي كه در اختيار عموم مي گذارند صحيح، دقيق و معتبر باشد. خبرنگاران و سردبيران بايد در صحت اخباري كه به دست مي آورند تحقيق و تعمق كنند. خبرنگاران نبايد حقيقتي را تعمداً تحريف يا مخدوش كنند و همچنين هيچ نوع مطلبي را نبايد از نظر مردم مكتوم نگه دارند.

اصول اخلاقي حرفه روزنامه نگاري مقرر مي دارد كه روزنامه نگاران در هر مرحله و مقامي كه باشند بايد به خير و مصلحت جامعه ايمان كامل داشته باشند. كوشش براي تأمين منافع شخصي و كوشش براي پيش بردن مقاصد خصوصي كه با مصلحت جامعه سازگار نباشد، خلاف اصول و آئين اخلاقي روزنامه نگاري است. تخطئه مردم و تهمت و افترا به اشخاص از جمله جرائم بزرگ حرفه روزنامه نگاري است.

بر اساس قطعنامه هاي سازمان ملل متحد، سرقت ادبي و انتساب اخبار و عقايد و تأليفات ديگران به خود نيز جرم مطبوعاتي محسوب مي شود. حسن نيت به جامعه اساس و پايه روزنامه نگاري مطلوب است.

هر مطلب خلاف واقع و مخدوشي كه در هر روزنامه منتشر مي شود بايد آن روزنامه در اولين فرصت اشتباه خود را اصلاح كند، شايعات و اخبار تأييد نشده از جمله مطالب مخدوش است. روزنامه نگاران بايد امين، درستكار و با شخصيت باشند.

مجموعه مقررات يونسكو و سازمان ملل متحد مقرر مي دارد كه شهرت، شأن و حيثيت افراد بايد مورد احترام قرار گيرد و از مطالبي كه راجع به زندگي خصوصي افراد است و نشر آنها ممكن است، زيان و ضرري براي آنان ايجاد كند، پرهيز شود. همچنين اين مقررات، مقرر مي دارد كه نسبت به منابع خبر و حفظ اسرار احتياط و رعايت لازم به عمل آيد.

با چنين نگرشي است كه مسئوليت اجتماعي روزنامه نگاران شكل مي گيرد، در عين حالي كه اگر از قريحه و استعداد ذاتي نام برده مي شود، اما ذوق و علاقه شخصي نسبت به اين حرفه و آموزش تخصصي براي شكوفايي خلاقيت ها از ملزومات روي آوري به حرفه خبرنگاري است.

بدين ترتيب مي توان تعريفي از خبرنگار به دست آورد تا روي آورندگان به جرگه خبرنگاران خود را با الگوي مورد نظر كه زمينه اصلي موفقيت در اين رشته است، وفق دهد:
خبرنگار كسي است كه با اتكا به ذوق و استعداد شخصي، پس از گذرانيدن دوره آموزش تخصصي و همچنين با توجه به مسئوليت اجتماعي كه اين حرفه بر عهده او مي گذارد، وظيفه كسب، تهيه، جمع آوري و تنظيم اخبار و انتقال آنها را از طريق وسايل ارتباط جمعي (مطبوعات، راديو، تلويزيون و خبرگزاري) به مخاطبان بر عهده دارد. تطبيق با چنين شرايط است كه آموزش تخصصي و آگاهي از مفاهيم علمي به عنوان يك ضرورت اساسي، رخ مي نمايد.

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *