حجت الاسلام ربیعی:زنگ خطرنابودی جنگل های شمال بصدا درآمد

حجت الاسلام ربیعی درگفتگوی اختصاصی خودباخبرنگارمادرخصوص نابودی جنگلهای شمال هشدار دادوگفت :وسعت زیادی ازشهرستان ماراجنگل تشکیل می دهد که درمعرض خطر نابودی قرار گرفته است .
این مقام عالی دستگاه قضائی در شهرستان نکا،ازهمه دستگاهای مسئوول و مردم خواست عزم خود راجزم صیانت ازبیت المال نمایند .
حجت الاسلام محمدتقی ربیعی رئیس دادگستری شهرستان نکادرادامه خاطر نشان کرد : براساس آمارانجمن حفاظت ازجنگل هااز ۵۰ سال گذشته روند نابودی جنگل رشد مضاعفی داشته است وبطوریکه حدود ۱۰۰ هزار هکتاراز جنگل های کشور ازبین رفته است واز ۱۸ میلیون هکتارازجنگلهای کشورهم اکنون به ۱۴ میلیون هکتاررسیده است و این یعنی ۶ میلیون هکتار آن از بین رفته است و تبدیل به غیر جنگل و بیابان شده است و این در حالیست که از برنامه توسعه جنگل نیزعقب هستیم
حجت الاسلام ربیعی سرانه جنگل درایران را ۱۷۰۰ متر اعلام داشت و در ادامه خاطر نشان کرد:مامی بایست سرانه هر نفر رابه ۲۵۰۰ متر برساینم و براساس برنامه چشم انداز ده ساله می بایست ۶۰۰ هزارهکتارفضای سبزدرست نمائیم. وتنهادرسال دویست هزارهکتارجنگل و فضای سبزاضافه می کنیم درواقع هر سال ۴۰۰ هزارهکتارازاحیای جنگل عقب مانده ایم.
رئیس دستگاه قضائی شهرستان نکا بااعلام اینکه نسبت به جنگل بیگانه نبوده و ماه چند مرحله در جنگل حضوردارد تاکید کرد این روند نابودی جنگل و عقب ماندگی ازاجرای طرح احیا، یعنی مرگ جنگل !!
وی با اشاره به اینکه شخصا۸۰ درصدازمراتع و جنگل هانکارابازدید کرده ه و تعمدأ زمانیکه برای زمینهای دستوررفع تصرف صادر می کنم شخصاحضور پیدا می کنم ازپرونده ای سخن گفت که که اشک وی را در آورده است !
او گفت :هم اکنون پرونده ای دردست دارد به نام (م .ر)هرکسی ازنزدیک تخریب و آتش زدن درختها را مشاهده کند گریه اش میگیرد .!
رئس دادگستری شهرستان نکا با نشان دادن استنادات و تصاویری از این پرونده به خبرنگار مابه تشریح چگونگی و روندتخریب جنگل توسط این فرد خاطی پرداخت وگفت :الحمدالله مشارلیه احضارو پرونده اش در حال رسیدگی در دادگستری شهرستان میباشد .
و ی درادامه به طرح این موضوع که درجنگل های شمال حدود ۷ هزارخانوارساکن هستند اینگونه سکونت گاهای سنتی راجزازعوامل نابودی جنگل اعلام داشت با طرح این سوال چرا به اینجا رسیدیم ؟ خاطر نشان کرد :متاسفانه اخیراً یکی ازمسئولان کلان کشورمان در سخنرانی خود اظهار داشتند ” برای احیای کشاورزانی در جنگل ها مستقرند بایددام هایشان رابه جنگل بفرستیم ” این سخن یکی از مسولین نظام است نفهمید که ورود دام به جنگل یعنی نابودی جنگل ! باید دامها را به مراتع بفرستیم نه به جنگل !
این مقام عالی قضائی درنکا یادآور شد : جنگل یعنی فضای سبزی که حیات بشر وابسته به آن است جنگل یعنی محیط زیست پرندگان ، حیوانات ،همه ازاین موضوع غافل شدیم نابود شدن جنگل یعنی پرندگان و حیوانات هم نابود خواهند شد جریان نابود شدن جنگل درست مثل مواد مخدر شده است حامی جدی که پای کار باشد نداریم متوالی واقعی در این راستا ندارد و نمی دانم چه می کنیم .
اوبا اشاره به اینکه کارشناسان جنگل می گویند برای احیای جنگل باید بموقع استحصال گردد (درختانی که موقع بریدن آنها رسیده است باید برای مصارف صنعتی بریده شود و بجایش نهال کاشته شود )گفت : متاسفانه برای استحصال واحیا هماهنگی وجود ندارد شرکت های متولی این کاربه خوبی وظیفه شان راانجام نمی دهند نه استحصال نه احیا ! الان زمینهای زیادی از متصرفین و یا متجاوزین خلع ید شده است ،امکانات لازم جهت محصورکردن ویا نهال کاری وجود ندارد کمبود نیرو و بودجه در نهاد مربوط مشکلاتیست که دراین مسیروجود دارد ازطرفی نسبت جنگلبانان و قرقبانان که دراین شهرستان، با استاندار کشوری فاصله فراوان دارند ضمن اینکه تعداد و کیفیت این نیروها را هم باید درنظرگرفت ! قرقبانان روستا ها درمناطق خودشان ماموریت اعزام میشوند این شب باید برگردد کنارخانواده ،این فرد چگونه می خواهد برای برادرش بستگانش گزارش نماید که برداشت غیرمجازدارد یا درختی را قطع کرده است من ازنزدیک اینها را دیدم ازاینها بازجویی کردم من قرق بان را مواخذه کرده ام بعد متوجه شدم که نمی توانند برای فامیل خود گزارش کنند .
رئیس شورای صیانت از بیت المال نکا در ادامه گفت: در سال گذشته ۱۱ هزار هکتار اراضی متصرف شده خلع ید شده ، الان هم نمی توانیم ۱۱ هزار هکتار را محصور کنندو یا محافظت نمایند .
حجت الاسلام ربیعی درادامه گفتگوخود با خبرنگارما، دلایل نابودی جنگل و منابع طبیعی را نبودحامی جدی ،وجود هفت هزار خانوار ساکن درجنگل که با فرهنگ استفاده ازجنگل آشنا نیستند،تغییر کاربری اراضی از سوی نهادهای دولتی و یاغیر دولتی به بهانه های مختلف توسعه ویا احداث مرغداری و دامداری که در دل جنگل احداث شده است اعلام داشت .
حجت الاسلام ربیعی با انتقاد ازبعضی ازدستگاهای دولتی خاطر نشان کرد :جالب بدانید ادارات و ارگانهای دولتی به آنهامجوز تغییر کاربری دادند ،چرا نهادهای که متولی حفظ جنگل هستند باهم هماهنگ نیستند ؟ازیک طرف یک نهاد مجوز احداث دامداری و یامرغداری صادرمی کند منابع طبیعی می گویداونجاجنگل است نمی شود !چراازقبل نبایداستعلام شود که این فرد قرارست مجوز بگیرد جزءمنابع ملی هست یا نیست ؟ دراین باب پرونده ای داریم به فردامتیازبرق، گاز وآب داده شدهیچ کس استعلام نگرفت پس دستگاهای دولتی نمی خواهند از جنگلهاحفاظت کنند .
وی دراین باره وزارت خانه هارابی تقصیر ندانست واظهارامیدواری کرد متولیان امردراین باره اقدامات مناسب تری دراین جهت بردارند .
ربیعی از قاچاق چوب سخن به میان آورد و گفت : ما در همین نکا نوعی چوب کمیاب داشتیم که بعلت قاچاق فراوان نسل آن منقرض شده است .
وی فقر حاشیه نشینان جنگل را از جمله عوامل دیگر نابودی جنگل اعلام داشت و گفت : برای تهیه هیزم وسوخت و یا تا مین. زندگی ارزاق خود اقدام به قاچاق، می نمایند.گیاهی بنام چلم که برای امر گل فروشی استفاده می شود در این شهرستان قاچاق می شد .برای اولین بارشخصی از متهمین تا ۴ میلیون تومان جریمه شدندوخودروی آنها توقیف گردید . الان خوشبختانه قاچاق این گونه گیاه کم شده است .
رئیس دستگاه قضائی نکاحضوردام درجنگل واجرای ناقص طرح های صیانت از جنگل نبود، بودجه و نیروی انسانی راجز عوامل دیگر نابود جنگل و منابع طبیعی اعلام کرد
اودرادامه گفت : عزم ملی برای احیا جنگل لازم است وهمه باید احساس درد نمایند باید عشق این را داشته باشیم که جنگل راحفظ کنیم که اولاً عزم کافی در این کار نیست اگر هم باشد جزم کافی دراین کار وجود ندارد اگر عزم کافی باشد بودجه کافی موجود نیست ما منکر زحمات کارکنان منابع طبیعی نیستم فکر می کنید ما چند در صد از تخلفات را کشف می کنیم ؟چه میزان دام خارج شده است ؟در یکی از روستاهای نکا همین الان ۶۰۰ راس دام وارد جنگل می شوند!
وی راهبرد لازم برای برون رفت از این نوع چالشهارادقت درکاربری هااعلام داشت و گفت :خوشبختانه در شورای حفاظت ازحقوق بیت المال حرکت خوبی صورت گرفت .فرهنگ و برخورد دو مقوله ای است که باید جدی گرفته شود و در برخورد مشکل نداریم اصل کار را متولیان امر باید انجام دهند همه این مشکلات در این بخش باعث شده است که مقام معظم رهبری هم سال گذشته از این موضوع گله مند بودند
وی در پایان به بحث برداشت شن پرداخت و گفت: حرفهای فراوان دراین باره وجود دارداز معادنی از این شهرستان برداشت می شود نهاد مربوطه هیچ گونه نظارتی را بعمل نمی آورد .
متولیان امر باید پشت سر صدورمجوزنظارت کافی داشته باشند .چنانچه نظارت نشود عمق برداشت ها وزمان برداشت ونیز وسعت برداشت و یا عدم احیا آن محل مجددا مشکلات بعدی را بدنبال خواهدداشت.
امیدواریم همه آحاد جامعه اصحاب رسانه ومسئولین دست اندرکار در این زمینه دقت لازم را درحفاظت از این سرمایه های ملی بعمل آورند زندگی بشر درمعرض خطر قرار نگیرد و نسلهای بعدی نیزازاین نعمت خدادادی بی نصیب نمانند .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *