گفتگوی اختصاصی نیکاخبربا کوچکترین پژوهشگر ایرانی / تصویر

ساغر مصفا دانش آموز مازندرانی امسال عنوان ٬ کوچکترین پژوهشگر ایرانی را کسب کرد.

مادر ساغر در گفتگو با خبر نگار نیکا خبر گفت: دخترش از سن کودکی بسیار کنجکاو بود و درباره چیز‌های مختلف از او و پدرش سؤال می کرد.
مرضیه رفاه کار افزود : ساغر ۳ سال داشت که با مرکز مطالعه و خلاقیت آشنا شدیم و پس از پیگیری پدر بزرگش در این مرکز ثبت نام و پس از گذراندن دوره های آموزشی در رشته های مختلف مربیان متوجه استعداد او در زمینه زیست شناسی شدند و او توانست همه دوره ها حتی دوره تخصصی را با موفقیت به پایان برساند.photo_2016-03-14_03-07-42 photo_2016-03-14_03-08-13 photo_2016-03-14_03-07-46

وی تصریح کرد: ساغر در ۵ سالگی برای شرکت در یک جشنواره علمی به کشور فنلاند دعوت شد اما به دلیل حمایت نشدن از سوی مسئولان کشور و استان اعزام نشد وتنها قلب مصنوعی و گوشی پزشکی که ساخته بود٬ ارسال کردیم و لوح تقدیر دریافت کرد و از او دعوت شد تا برای ادامه تحصیل به آن جا برود که ما قبول نکردیم و خواستیم فرزند ما به کشور و هم وطنان خودش خدمت کند.
ساغر در ۳ سالگی بر خلاف دیگر هم سالان خود به جای بازی با عروسک دوست داشت قلب پرندگان و جانوران را برش دهد و درباره قسمت های مختلف آن پرس وجو می کرد.photo_2016-03-14_03-08-01 photo_2016-03-14_03-06-49 photo_2016-03-14_03-06-45 photo_2016-03-14_03-06-41 photo_2016-03-14_03-05-53 photo_2016-03-14_03-05-49 photo_2016-03-14_03-05-46 photo_2016-03-14_03-05-42 photo_2016-03-14_03-05-24
ساغر مصفا نیز در گفتگو با خبرنگارنیکا خبر درباره فعالیت های پژوهشی جدیدش گفت: وقتی مادرم گفت بدن موجودات زنده از سلول تشکیل شده است ٫ تعجب کردم و از مادرم خواستم کمک کند تا این کوچک ترین اما عضو حیات بخش بدن موجودات زنده را بیشتر بشناسم.
این دانش آموز نخبه ساروی افزود: ابتدا از کتاب علوم چهارم ابتدایی تحقیقم را به کمک برادرم سروش آغاز کردم و بعد به کمک مادرم از اینترنت ٬ کتاب های دوره دبیرستان و دانشگاه با قسمت های مختلف سلول آشنا شدم وفهمیدم سلول ها از ۳ قسمت ٬ پوسته«غشا» سیتوپلاسم و هسته تشکیل شده است و متوجه شدم که سلول ها شکل های مختلف دارند و وقتی بالغ شدند تقسیم می شوند و در اندام های مختلف فعالیت های متفاوت انجام می دهند اما اگر سلول ها قبل از بالغ شدن و زودتر از موقع تقسیم شوند در قسمتی از بدن جمع و به صورت توده های سرطانی در می آیند.
وی خاطرنشان کرد: من فهمیدم سلول های ٬ اندام های مختلف بدن فعالیت و کارشان و حتی شکلشان با هم متفاوت است٬ اما همه آنها به هم کمک می کنند تا موجودات زنده بتوانند زندگی کنند.photo_2016-03-14_03-08-17 photo_2016-03-14_03-07-57
ساغر گفت: چقدر خوب است ما انسان ها هم با هر رنگ٬ سیاه و سفید درهر پست و مقام با سواد یا کم سودا ٬ فقیر یا ثروتمند مانند سلول های بدن به هم کمک کنیم تا جامعه شاد و سالم داشته باشیم .
این نو نهال ۷ ساله در عمل ثابت کرده که باید دست هم نوع را گرفت و به همین دلیل عضو انجمن خیریه مائده آسمانی مازندران شد و با تهیه کیک و ژله و ساخت پاکت و جعبه های کادو و فروش آن در بازارچه ها و نمایشگاه ها از کودکان نیازمند حمایت می کند.
ساغر کوچولو: حتی محیط زیست را نیز فراموش نکرده و برای کمک به محیط زیست از ضایعات خانگی کارهای تزئینی و کاربردی مانند ماکت دستگاه گوارش ٬ قلب و سلول و ‌…‌‌ ساخته است.
ساغر مصفا : به فکر سلامت غذایی جامعه هم بوده و با ارائه تابلوی زندگی سالم که از حبوبات و سبزی جات ساخته نشان داد خوردن غذا های سالم و طبیعی چقدر برای داشتن جامعه سالم اهمیت دارد.
ساغر گفت: دوست دارم در سال ۹۵ در باره چگونگی تشکیل جنین تحقیق کنم .
ساغر مصفا : فرزند دوم خانواده چهار نفره مصطفی مصفا ٬ دانش آموز پایه اول ابتدایی و در مدرسه نیکان شهرستان ساری مشغول تحصیل است و برادرش نیزاز جوانان نخبه استان است .
ساغر : تا کنون موفق شد در باره قلب انسان تحقیق و‌ قلب جانوران را مانند یک جراح قلب جراحی و تشریح کند و عوامل ایجاد مشکلات قلبی وعروقی و راه های پیشگیری از بیماریهای قلبی را می شناسد.photo_2016-03-14_03-08-45 photo_2016-03-14_03-06-53 photo_2016-03-14_03-07-07 photo_2016-03-14_03-08-32 photo_2016-03-14_03-08-27 photo_2016-03-14_03-08-21 photo_2016-03-14_03-07-53او با انجام آزمایش شفاف سازی توانست بدون شکستن تخم مرغ قسمت های مختلف یک سلول زنده را مشاهده کند .
این پژوهشگر کوچک گفت: تخم مرغ را درون سرکه قرار دادم به مرور زمان پوسته آهکی تخم مرغ که از جنس کلسیم است در سرکه حل شد و پوسته نازک واصلی تخم مرغ سیتوپلاسم «سفیده تخم مرغ» و زرده «هسته» را مشاهده کردم اما نباید آن تخم مرغ خورده شود به دلیل اینکه برای بدن بسیار ضرر دارد .
خواستم راز موفقیت ساغر را ازاو بپرسم اما وقتی چشمم به دفترچه یاد داشت کاری او افتاد و چند صفحه از آن را ورق زدم پاسخم را تا حدودی گرفتم ٬ امید به خدا و برنامه ریزی دقیق و حمایت خانواده و مربیان راز موفقیت این پژوهشگر کوچک با ایده های بزرگ است.
ساغر در پایان گفت: از مادر ٬ پدر و برادرم سروش ٬ پدر بزرگ و مادر بزرگ٬ مربیان و معلمم تشکر می کنم که همیشه مشوقم بودند و از من حمایت کردند اما از معلمم می خواهم وقتی برای شرکت در جشنواره ها از درس عقب می افتم درس ها را دوباره بطور خلاصه برای من توضیح دهد .

گزارشگر:  سکینه رضائیان عکس از سید علی صادقی ممنون

دیدگاه های این مطلب

15 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. کارگروه 40تا40 نکا در گفت:

    سلام، ضمن آرزوی موفقیت برای ساغرعزیز، وتشکر وقدردانی از خانواده محترم این نونهال محبوب با آینده درخشان،
    امیدواریم فرهنگ قدر شناسی واستعداد یابی وشکوفایی آن
    درجامعه نهادینه شود،
    که آرزوی قلبی مقام معظم رهبری است،
    کارگروه ۴۰تا۴۰،
    مدافعان حریم ولایت ،
    مدریت نیک قامت،

    • ساغر عزیزم ، شما نه تنها افتخار مازندران بلکه افتخار ایران زمین هستید.هزاران درود بر شما باد.مطئمن هستم که با این پشتکار و تلاش بی وقفه ات در آینده خواهی توانست گامی بزرگ برای درمان و ریشه کن کردن بسیاری از بیماریها بردارید.تبرک ویژه به خانواده ساغر جان که مسلما در حمایت و جهت دهی ساغر عزیز بسیار نقش تاثیرگذاری داشته اند.با آرزوی موفقیت…..

  2. خانواده ی نیایش در گفت:

    سلام ماشاا.. به این کودک مازنی که افتخار شهر و استان و کشور است اگر چنین کودکانی در هر کجای دنیا بودند از حمایت های دولت برخوردار می شدند.امیدوارم آموزش و پرورش قدر ساغر عزیزمان را بداند. سپاس از حمایت های خانواده ی ساغر امیدوارم خدا ساغر عزیزمان و برادرش را در پناه خود سالم نگه دارد

  3. صفورا بشارت لو در گفت:

    سلام برای ساغر عزیز آرزوی سلامتی و موفقیت بیشتر دارم و از تمام عزیزانی که این نونهال عزیز را یاری و حمایت کردند سپاسگزارم امیدوارم که مسئولین و دولت بتوانند از ساغر جان و افرادی شبیه ایشان حمایت و پشتیبانی کنند که انشاءا… کمتر شاهد فرار مغزهاباشیم به امید موفقیت تمامی فرزندان ایران زمین

  4. ی همکار در سازمان برنامه و بودجه.واحد امار در گفت:

    سلام. سرکار خانم رفاه کار به حق از نویسندگان دست به قلم هستند هزاران آفرین به این بانو ايشون در تربیت فرزندان و همسرداری به حق نمونه اند.سالهاست به عنوان یک همکار ايشون را می شناسم.موفقیت دختر گلتون هم مبارک. خدا شما و خانواده ی محترمتان را در پناه حق حفظ کند.یا علی

  5. من ساغر کوچولو رو تو نمایشگاه هفته پژوهش تو پارک علم و فناوری دیدم.واقعا از مصاحبت با این دختر و کاراش لذت بردم.تبریک به مادر پرتلاش و با پشتکار مه به خاطر ساغر از خیلی از چیزها گذشت حتی کارش.

  6. احمد نیا از بهشهر در گفت:

    ماشاا.. يه دختر هفت ساله و این همه تقدیر نامه. تو همسن من بشي چه قدر تقدیر نامه میگیری؟ چشم بد از تو برادرت دور باشه.

  7. سلام به ساغر کوچولو خوشگل خودم
    خیلی خوشحالم که خبرموفقیت های تورو خوندم
    امیدوارم روزی برسه که تو رو روی بلندترین قله های موفقیت بببینم

  8. قربانی عضو هییت علمی دانشگاه در گفت:

    سلام به دختر گلمون ساغر و خانواده ی محترمش و شما که امکان مصاحبه رو فراهم کردید.دختر گل ما مجری توانمندی هم هست.اجراهای زیبای دکلمه هاش که با حرکات ظریفش اون رو به بیننده منتقل میکنه و ظاهرا نویسنده اون ها هم مادرش هست همه رو به وجد میاره. آفرين به اين بزرگ بانوی کوچک.

  9. خبر موفقیت های دختر ايران باعث مسرت ماست. برای تو بهترین ها رو ارزومندم. موفق باشی دختر گلم

  10. سلام. خیلی ممنون از جناب یدالهی و آرزوی توفیق روز افزون برای دختر عزیزمون ساغر خانم.

  11. آفرین ساغر. موفق باشی

  12. ساغر جونم لایک دمت گرم گل کاشتی دختر

  13. رفاه کار - مصفا در گفت:

    سلام به همه ی مهربانان
    آنان که با پیام هاو دیدگاههای قشنگشون انرژی ما رو مضاعف میکنن. آنهایی که برای دل کوچک ساغر امید به ارمغان می آورند و به او انگیزه می دهند.
    ممنون از همه ی شما خوبان.
    امید که با پیگیری مسئولین ساغر های بیشتری را در کشور پیدا و آن ها را برای ساختن فردایی بهتر آماده سازیم.
    سپاس از این که هستید و سپاس از جناب آقای یدالهی مدیر محترم سایت و سرکام خانم رضایی و جناب آقای صادقی برای گزارش زیباشون
    راحله رفاه کار و مصطفی مصفا پدر و مادر ساغر

  14. سلام ودرود خداوند به ساغری عزیز وخانواده مهربون وگرمش. موفقیت و رضایت همیشگی شما رو از حق تعالی ارزو دارم.روشن ..رادیو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *