تجربه اقامت بوم‌گردی در نکا برای گردشگران نوروزی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: مسافرانی که قصد استفاده از طبیعت، فضای اقامتی و محصولات غذایی روستایی در کنار میوه‌ها و ترشی‌های روستایی دارند را به این منطقه دعوت می‌کنیم.

به گزارش خبرنومه:مهران حسنی با اشاره به وجود دو هتل آپارتمان در نکا، اظهار کرد: ضعفی که از نظر اقامت‌گاه‌های رسمی در منطقه شرق مازندران وجود دارد در این شهرستان نیز مشهود است.

وی با اعلام اینکه جهت اقامت مسافران در منطقه هزارجریب نکا پیگیر بحث اقامت بوم‌گردی هستیم، اضافه کرد: جز معدود پروانه‌هایی که صادر کردیم در منطقه هزارجریب نکا روستا سفرمیون است، مسافرانی که قصد استفاده از طبیعت، فضای اقامتی و محصولات غذایی روستایی در کنار میوه‌ها و ترشی‌های روستایی دارند را به این منطقه دعوت می‌کنیم.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: همچنین گردشگران می‌توانند از جاذبه‌های طبیعی این منطقه برخوردار شده و در کنار آن اقامت خوبی را در یک خانه روستایی دارای معماری سنتی مازندرانی سپری کنند.

حسنی یادآور شد: از جاذبه‌های این شهرستان می‌توان به چشمه قرمرض، ساحل مروارید، تپه نارنج باغ، امامزاده‌ها برای افراد علاقه‌مند گردشگری مذهبی، غار باستانی کمیشان که براساس کاوش‌های باستان شناسان مربوط به عصر میان سنگی است، اشاره کرد.

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران اظهار کرد: ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان نکا همانند دیگر شهرستان‌های مازندران از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین فعال است و مسافران و گردشگران می‌توانند به ستادها مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌هایی که از طریق رسانه‌ها و یا در مبادی ورودی شهر نصب می‌شود چنانچه مشکلات و موانعی دارند می‌توانند استفاده کنند.

حسنی با بیان اینکه نکا یکی از شهرستان‌های مازندران است، گفت: ارتفاعات این شهرستان تماماً دارای پوشش جنگلی بوده و انواع درختان از قبیل آزاد، راش، انجیری، افرا، توسکا، بلوز، شمشاد در میان این جنگل‌ها دیده می‌شود.

وی با اشاره به چشمه آب معدنی قرمرض نکا، بیان کرد: به اعتقاد اهالی این چشمه شفابخش است که در انتهای این راه و در قله‌ کوه، دریاچه کوچک و زیبای استخرپشت در مجاورت روستایی به همین نام قرار دارد.

حسنی اضافه کرد: چشمه آب معدنی قرمرض یکی از مشهورترین نقطه‌ گردشگری شهرستان نکا به‌شمار می‌رود که معروفیت این چشمه به‌دلیل خاصیت درمانی (کلیوی) آب آن بوده، که موجب شده تا هموطنان بسیاری، از سایر نقاط کشور برای نوشیدن آب این چشمه به منطقه سفر کنند و احداث سرویس بهداشتی، قهوه‌خانه، آلاچیق در اطراف چشمه توجه مسافران را بیشتر جلب کرده است.

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران تصریح کرد: طول سواحل نکا، حدود پنج کیلومتر است و امکانات مناسب و ساخت و سازهایی ازجمله آلاچیق سرویس بهداشتی، دوش آب، امکانات اقامتی، قهوه‌خانه، پارک کودک، امکانات قایق‌سواری و … در ساحل موجود بوده و آماده پذیرایی از مسافران زیادی از سایر نقاط کشور است.

حسنی با اعلام اینکه منطقه‌ زیبا و جنگلی و سرسبز اطراف روستای کوهسارکنده از تفرج‌گاه‌های مشهور نکا محسوب می‌شود، ادامه داد: وجود رودخانه‌های زیبا در این منطقه و نیز جنگلی سرسبز از درختان گونه خزری، هر ساله پذیرای هزاران مسافر از ‌سایر نقاط است.

وی افزود: از دیگر جاذبه‌های گردشگری روستای کوهسارکنده می‌توان به امامزاده جعفر (ع) اشاره کرد که به جهت کوهپایه‌ای بودن و درختان آزاد اطراف، منطقه‌ مناسبی برای سیاحت و زیارت به‌شمار می‌رود.

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران بیان کرد: یکی از نقاط مشهور گردشگری نکا نهالستان چلمردی است که شامل جنگل‌های زیبا در اطراف روستای چلمردی است، این منطقه در طول سال به‌ویژه در روزهای تعطیل میزبان شهروندان و مسافران زیادی بوده که تمایل دارند روز تعطیل را در دامن طبیعت سپری کنند.

حسنی ادامه داد: امامزاده خاتون (دختر مشهد) در این روستا زبانزد اهالی بوده که زراعت توتون در این روستا و روستاهای اطراف از شهرت خاصی برخوردار است.

وی اظهار کرد: در حدود یک کیلومتر بالاتر از عبور کرداب (جاده چلمردی به روستاهای بالا دست هزار جریب) چشمه‌ای زلال با آب خنک در منطقه‌ای زیبا و جنگلی وجود دارد که چشمه خربوست نامیده می‌شود که واقع شدن چشمه خربوست در میان جنگل‌های انبوه، قرار گرفتن در مسیر جاده، توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران با اشاره به اینکه امامزاده پنج تن روستای ییلاقی ارم معروف‌ترین جاذبه این روستا است، گفت: ارم از روستاهای تاریخی بخش هزارجریب نکا است که مورخان از ده ارم به کرات در کتب و نقشه‌های جغرافیایی یاد کرده‌اند.

حسنی ادامه داد: تپه نارنج باغ از تپه‌های باستانی مربوط به پیش از تاریخ است که بنای آجری بزرگی تا سال ۴۹ بر روی آن قرار گرفته بود که برخورداری از امکانات مناسب و داشتن چشم‌اندازی زیبا مسافران و شهروندان زیادی را به بازدید از این تپه زیبا ترغیب می‌کند.

وی با بیان اینکه از آثار تاریخی و زیارتی مشهور و ثبت شده شهرستان نکا، امام‌زاده عبدالله (ع) روستای اطرب است، افزود: ساخت این بنای آجری مربوط به قرن نهم هجری قمری است و هرساله مسافران زیادی برای زیارت و سیاحت به این امام‌زاده مسافرت می‌کنند و وجود درختان قدیمی در اطراف بنای امام‌زاده و نیز نما و معماری این مکان از جذابیت بالایی برخوردار است.

معاون اداره‌کل گردشگری مازندران با اعلام اینکه قدمت غار باستانی کمیشان به عصر میان‌سنگی (عصری که انسان‌ها در غارها زندگی می‌کردند) مربوط است، اظهار کرد: کشف آثار تاریخی متعدد ازجمله شهر تاریخی مهروان و تپه‌های سرسبز در اطراف و نیز نزدیک بودن به جاده‌ سراسری می‌تواند مسافران زیادی را به توقف وا دارد.

حسنی ادامه داد: همچنین آستانه امام‌زاده قاسم (ع) با قرار گرفتن در نقطه‌ زیبا و سرسبز در مسیر ارتباطی استخرپشت به ارم و رودخانه زیبای ارم، این مکان را به یکی از مشهورترین مکان‌های زیارتی‌سیاحتی تبدیل کرده است.

وی در پایان گفت: گردشگران هرگونه انتقاد، پیشنهاد و شکایات خود را در هر زمینه‌ای از طریق سامانه ملی اطلاع‌رسانی با شماره ۰۹۶۲۹ اطلاع دهند.

فارس

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. انجیری؟=جنگلی
    بلور=بلوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *