گفتگو نیکاخبر با مدیر سایت بزرگ قرآنی تبیان/ تصویر

جشنواره رسانه های برتر قرآنی کشور (اتقان) مصادف بود با معرفی یک چهره بنام قرآنی در استان مازندران که بقولی هدفش نشر و ارائه و فعالیتهای قرآنی در سطح کشور هست.
حاج حسن پورقربان ازچهره های بنام قرآنی استان مازندران سی و پنج ساله، دارای مدرک کارشناسی ارشد علوم قرآن وحدیث،که درجشنواره رسانه های برتر قرآنی کشور(اتقان) که در شبستان اصلی صحن حضرت امام خمینی (ره) برگزار گردید رتبه دوم سایت های برتر قرآنی کشور را کسب نمود.رویدادی بسیار مهم که در سکوت اکثر رسانه های حوزه فضای مجازی و سازمانهای وابسته در حوزه نشر ومعارف قرآن سطح استان محقق گردید.
داشتن سابقه ۱۴ ساله در امر مربیگری قرآن، مقالات متعدد قرآنی،تالیف کتاب(در شرف چاپ) و کسب فیض علوم مرتبط با قرآن وحدیث در محضر اساتید ارزشمند و گرانقدری چون دکتر محمد هادی یدالله پور،احمد میریان،حمید محمد قاسمی، عباس اشرفی،حجت الاسلام ابوترابی،مسعوداحمدی،حمید فلاح،ربیع نتاج،مسعود قربانی و…این ها بخش های اندکی از افتخارات حسن پورقربان از چهره های مطرح قرآنی استان مازندران وشهرستان نکا است که پای میز مصاحبه آمده و به سؤالات ما چنین پاسخ داده است:
آقای پورقربان چه شد به فکر تاسیس سایت قرآنی تبیان افتادید؟۲۰۱۵۰۹۰۶_۱۲۱۲۵۴
سلام ورحمه الله.عرض سلام وادب خدمت شما وکلیه قرآن پژوهان عزیز وگرامی سایت نیکا خبر در ابتدا خواستم تشکر کنم بابت وقتی که به سایت قرآنی تبیان دادید.سایت قرآنی تبیان در بهمن ماه سال ۹۳ که مصادف با دهه مبارک فجر و با تاسی از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اهمیت توجه به امورات فرهنگی ومعارفی در فضای مجازی با تلاش ومساعی عده ای از بسیجیان و خادمان قرآنی شهرستان نکا وبا حضور جناب آقای مسعود قربانی رییس دارالقران استان مازندران،آقای محمد شکوهی مدیرعامل اتحادیه قرآنی مردمی استان مازندران و حسن افشار رییس بسیج سازمان رسانه استان مازندران افتتاح گردید.شایان ذکر است قبل از تاریخ افتتاح رسمی سایت گروه به مدت دو ماه به رصد محاسن ومعایب سایت های قرآنی ومعارفی در سطح کشور پرداخته وسپس با تقویت نقاط قوت و برطرف سازی نقاط ضعف، نسبت به طرح ریزی ابتدایی آن اقدام وسپس طرح اولیه وساختار آن شکل گرفت.
پس از شکل گیری قالب اولیه سایت درمورد نحوه طراحی سایت توضیح بفرمایید؟1236
طی جلساتی مختلف با گروه جهت انجام مشاوره های تخصصی در خصوص تشریح زبان برنامه نویسی سایت css و html تصمیم بر این گرفته شد با توجه به اینکه کلیه هزینه ها ومخارج سایت بصورت شخصی پرداخت می گردد.سایت قرآنی تبیان تا رسیدن به جایگاه مطلوب در سطح جامعه مجازی قرآنی کشور بصورت اختصاصی از مجموع چند قالب ترکیبی قرآنی که بصورت کاملا ریسپانسیو و واکنش گرا طراحی گردیده تا برطرف سازی برخی مشکلات از آن استفاده نماید.سپس درصورت تامین هزینه های نگهداری آن از طریق منابع مالی معین ومشخص،کار طراحی اختصاصی وب سایت قرآنی تبیان انجام پذیرد که البته هنوز به دلیل زیاد بودن هزینه طراحی اختصاصی سایت ونبودن حامی مالی این امر محقق نگردید.ولی انشاالله در آینده یکی از اهداف اصلی گروه تبیان طراحی اختصاصی سایت با استفاده از جدیدترین برنامه های کد نویسی php ، css با لزوم توجه به جذابیتهای گرافیکی ، بصری،آموزشی واستفاده از انجمن گفتمان آنلاین قرآنی (پرسمان قرآنی) می باشد.
در مورد حامیان مالی صحبت کردید چرا سایت شما از محل تبلیغات در سایت جهت تامین هزینه های نگهداری آن درآمدزایی نمی کند؟ 1
در اولین نشستی که با گروه قرآنی داشتم این نکته رو به همه اعضا گروه ابلاغ کردم مبنی بر اینکه سایت قرآنی تبیان با توجه ماهیت و اهداف حقیقی آن به هیچ وجه دنبال کسب درآمد نبوده ونخواهد بود والحمدالله تاکنون هم کاربران محترم با نگاه اجمالی به سایت متوجه این موضوع خواهند شد. یکی از اهداف گروه تاقبل از انتخاب جشنواره رسانه های برتر قرآنی کشور فعالیت در حوزه قرآن ومعارف دینی،انجام فعالیتهای مجازی در حوزه قرآن بصورت گمنام وناشناخته بود که برگزاری جشنواره واعلام اسامی ومعرفی سایتهای برتر قرآنی کشور باعث شد گروه به همکاری وتعامل به سازمانهای مرتبط تمایل پیدا کند در واقع فعالیت شبانه روزی گروه در محتوا گذاری سایت، قبل از افتتاح رسمی وبه روز نگه داشتن روزانه محتوای سایت پس از افتتاح همه این ها نشان ازصفا ، صمیمیت و اتحادوهمدلی گروه قرآنی تبیان دارد.
بسی جای افتخار دارد از روحیه پرتلاش و بسیجی وار این عزیزان در اینجا سپاسگذاری نمایم دوستانی چون سیدرضا نجفی،علیرضا عیسی نژاد،ابراهیم محمد قاسمی،وهاب محمدزاده ، مجتبی حسینقلی زاده و… انشاالله همه این عزیزانی که بدون کوچکترین چشمداشتی در این عرصه همراه وهمگام بودند ،ثواب معنوی اینگونه فعالیت ها را از صاحب حقیقیش دریافت نمایند.
هدف شما از راه اندازی سایت قرآنی تبیان چه بوده است؟
با عنایت به ظهور تکنولوژی های جدید وتغییر مواضع رسانه های تبلیغی جهان غرب در عرصه جنگ نرم واستفاده آنان از فضای مجازی بعنوان یک عامل بازدارنده، در این میان اهمیت توجه به فضای مجازی در جوامع اسلامی با کاربرد و نگرش وسیع و جهانی به لحاظ مزیتهای ذاتی وانحصاری آن (عدم محدویت زمانی ومکانی برای مخاطبین وکاربران ) تاثیر شگرفی در نفوذ افکار و فرهنگ ها در مخاطبین خود ،که غالباً جوانان هستند داشته است،تا حدی که در حال حاضر به عنوان یک ابزار تبلیغی –فرهنگی از آن یاد می شود وب سایت بزرگ قرآنی تبیان با هدف ترویج وتبیین قرآن ومعارف اصیل اسلامی ، ارتقاء ارزش های دینی و معرفتی ،تعمیق معنویت افزایی کاربران مشتاق وعلاقه مند ، افزایش آگاهی در زمینه های مرتبط با علوم قرآنی ومعارف دینی وگسترش روزافزون فعالیتهای قرآنی ونشر آن در فضای مجازی پایه گذاری گردیده است. علیهذا خمیر مایه ی فعالیت های این وب سایت، قرآن و اهل بیت می باشند که در اصل نظام اسلامی دو بال عروج به قله های رفیع انسانیت می باشند.
صحبت از علاقه واشتیاق کاربران شد باید چه کنیم که قلب ما نسبت به قرآن علاقه و اشتیاق پیدا کند؟۲۰۱۵۰۹۰۶_۱۱۴۳۱۱
سر آغاز هر محبت و اشتیاقی، معرفت و وقوف به پیامد آن عمل است. مثلا وقتی که شما یقین دارید در قله این کوه، چشمه گوارا و باغ مصفّاییست، رنج بالا رفتن را بر خود هموار می سازید و از سختی راه خسته نمی شوید. چون می دانید که پایان راه، زیبایی و صفا و کرامت است. کسی هم که با قرآن آشنا شود و این کلام الهی را با ژرفای جانش بخواند، نهایتاً به زیبایی و صفا و کرامت و نعمت دائم دست می یابد. بنابراین هرچه معرفتمان به پیامهای قرآن بیشتر باشد، علاقمندی و شوقمان به این آیات مُبین بیشتر خواهد شد.
لطفا به اختصار بخش های مختلف سایت را برای خوانندگان روزنامه بیان بفرمائید؟
به حول وقوه الهی سایت قرآنی تبیان از بخش های و منوهای بسیار متنوعی برخوردار است. همانطور که در ابتدای صحبتهایم عرض شد مجموعه ای تکامل یافته واصلاح شده از تقویت نقاط قوت واصلاح نقاط ضعف سایتهای معارفی وقرآنی در سطح کشور که به بصورت جامع گردآوری ومحتوا گذاری شد.
منوهای اصلی هر کدام بصورت جداگانه شامل قسمتها و هر قسمت هم شامل بخشهای مختلف وگوناگون تشکیل شده است. در تمامی منوها وقسمتها گروه قرآنی تبیان سعی نموده که مجموعه کاملی از محتواها با موضوعات مشروحه ارائه گردد و این امر با توجه به گروه بندی دقیقی که در هر منو و قسمت وجود دارد باعث تسهیل کار کاربران جهت انتخاب موضوع درخواستی خواهدشد.
لذا بعلت گستردگی موضوعات فقط به ذکر منوهای اصلی بسنده می کنم و رجوع به قسمتها و بخش ها را بر عهده کاربران وقرآن پژوهان می گذارم.
منوهای اصلی سایت شامل : علوم قرآن،آموزش، معارف قرآن،اخلاق اسلامی،فقه واحکام،مبانی اندیشه اسلامی،تاریخ و سیره، پرسمان قرآنی،گالری تصاویر،کتابخانه قرآنی،مرکزدانلود،معرفی سایت
جشنواره رسانه های برتر قرآنی کشور (اتقان) با چه هدفی برگزار گردید؟ ۲۰۱۵۰۹۰۶_۱۱۴۳۲۳ ۲۰۱۵۰۹۰۶_۱۱۴۳۲۱ _MG_02223550جشنواره رسانه های برتر قرآنی کشور با هدف شناسایی وانتخاب برترین سایتها ،وبلاگها،موسسات، نشریات قرآنی و… در سال ۹۴ توسط سازمان اتحادیه تشکلهای قرآنی مردمی کشور در خرداد ماه سال جاری برگزار گردید که در آن ۱۲۰ اثر به مرحله داوری و نهایی رسیدند.به حول قوه الهی سایت بزرگ قرآنی تبیان رتبه دوم بخش برترین سایتهای قرآنی را در این جشنواره کسب نمود.مراسم تجلیل از برترین ها در مهرماه سال جاری وهمزمان با اختتامیه طرح ملی وسراسری رحله با حضور خیل کثیری از جامعه قاریان وحافظان قرآن در شبستان اصلی صحن حضرت امام خمینی (ره) برگزارگردید.بنده به نمایندگی از طرف گروه،افتخار حضور در جشنواره را داشتم ولوح سپاس را درحضور حجت الاسلام حشمتی معاون قرآن وعترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ،سید علی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن ورییس اتحادیه تشکل های قرآنی کشور،حجت الاسلام شرفخانی معاون فرهنگی سازمان اوقاف وامور خیریه تحویل گرفتم. درضمن استان مازندران در بخش برترین وبلاگهای قرآنی نمایندگانی ناشناخته از بابل و بابلسر داشت که رتبه اول و سوم را کسب نمودند و همچنین نشریه موسسه قرآنی پیامبر اعظم(ص) شهرستان ساری رتبه اول نشریات برتر قرآنی کشور را کسب نمود.که جا دارد در همین جا کسب این مقام ها را به جامعه قرآنی استان مازندران تبریک عرض نمایم.
در نظام تربیت قرآنی چه صحبتی با جامعه مجازی قرآنی دارید؟
در سوره فاطر آمده است : الیه یصعد الکلم الطیب والعمل الصالح یرفعه ؛ یعنی سخنان پاک که حاوی باورها و اعتقادات درست است به سوی خدا بالا می رود و به قرب الهی می رسد، و افعال و کردار شایسته، آن کلام را بالا می برد. کلام قرآن، کلام طیب است. اما در صورتی تأثیر گذار است که همراه با عمل صالح باشد.
قرآن کلام خداست. آورنده‌اش جبرییل است. بر پیامبر رحمت نازل شده است و مبیّن قرآن، خود پیامبر(ص) و ائمّه هستند. پس اگر قرآن می‌خوانیم چنین میراثی را در حوزه فضای مجازی پاسداری می‌کنیم. لذا باید توجه کنیم چه می‌خوانیم و برای چه می‌خوانیم؟ ما که در مقام ابلاغ ونشر پیام هستیم، چقدر از مفاهیم بهره می‌گیریم. خیلی بد است که مربی ومروج خوبی باشیم ومعانی و معارف قرآن را نفهمیم. آیه‌های «یا ایهاالذین امنوا» را بگذاریم جلوی چشمانمان و ببینیم مخاطب این آیات هستیم یا نه؟ ترویج ونشر اهداف متعالی قرآن در حوزه فضای مجازی باید موجب تحولی در خودمان و کاربران سایت های معارفی بشود. اگر بخواهیم و تلاش کنیم، ان‌شاءالله شدنی است.

با مسئولان قرآنی، فرهنگی و اجرایی استان چه صحبتی دارید؟
اول اینکه در برنامه ریزی، مدیریت، تعیین بودجه و … نگاه و توجه ویژه به حوزه قرآن در فضای مجازی داشته باشند.چرا که اگر خودتان نگاه اجمالی به حوزه نشر فعالیتها وپژوهشهای قرآنی در فضای مجازی استان مازندران بیاندازید متوجه بسیاری از کمبودها وکاستی ها خواهید شد.
دوم اینکه در آموزش قرآن به ویژه برای مقطع سنی دبستان و پیشدبستانی، روحیات، نیازها و توانایی مخاطب را در نظر بگیرند.
سوم اینکه برای راه یافتن پیام قرآنی به دل جوان و نوجوان، باید طرحی نو درانداخت و از قالبهای فرسوده روشهای مرسوم خارج شد. الآن در جهان پیشرفتهای زیادی در روشهای آموزش به کودک و نوجوان حاصل شده؛ روشهایی که در عین جذابیت برای کودکان، باعث تثبیت عمیق و ماندگار مطالب در ذهن آنها میشود. اگر ما به این عامل جذاب سازی برای کودک توجه نکنیم، اگر نتوانیم برنامه آموزشی او را بر اساس شرایط جسمی و روحی و تواناییها و نیازهای سنی او تنظیم کنیم، اگر در ساده سازی روشهای آموزشی تلاش نکنیم، نتیجه ای جز افت بازده و عقب ماندن از جریان پیشرفت و موفقیت نخواهیم دید.
در پایان چه سخنی برای جوانان عزیز و قرآن پژوه دارید؟
به همه جوانان متدیّن و قرآندوست مژده می دهم که با گنجینه عظیم معارف اسلامی ارتباط برقرار کرده و قدر این گنجینه را بدانید و هر صبح و شام، گوهری از این گنجینه را بردارید.درضمن سعی نمایند در کنار مطالعات و پژوهشهای قرآنی با توجه به فراگیر شدن علم فن آوری اطلاعات وارتباطات،وگسترش استفاده از اینترنت ورایانه ،نسبت به نشر ونمو اینگونه فعالیتهای قرآنی در فضای مجازی تلاش وممارست داشته باشند.
از اینکه برای پاسخگویی به سوالات ما وقت گذاشتید، بی نهایت متشکریم و برای شما آرزوی سلامتی و موفقیت داریم.
در پایان بابت حمایتهای همه جانبه سازمانهای مربوط در حوزه قرآن بخصوص آقای مسعود قربانی رییس دارالقرآن استان مازندران، محمدشکوهی مدیرعامل اتحادیه قرآنی ومردمی استان مازندران، حجت الاسلام محمد علی الیاسی رییس سازمان تبلیغات شهرستان نکا و با توجه به بسیجی بودن همه اعضا گروه قرآنی تبیان جا دارد از حمایتهای بی دریغ سردار محمدحسین بابایی فرمانده سپاه کربلا ،حجت الاسلام یدالله غلامی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه کربلا تشکر وسپاسگذاری فراوان دارم .از شما هم که این گفتگو را ترتیب دادید سپاسگزاری می کنم و از خداوند متعال، توفیق روز افزون شما را خواستارم.

دیدگاه های این مطلب

4 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. محمد احمدپور در گفت:

    حاج حسن پورقربان از چهره های قرآنی کشور و افتخار بزرگ روستاهای میانگله و چناربن درود بر شما حاج حسن

  2. درود حاجی – موفق باشید و سربلند در سایه قرآن کریم

  3. محسن یزدانی در گفت:

    با سلام…
    ارزوی موفقییت و تندرستی برای این بزرگوار..ان شاله همیشه با قران مشهور باشند..

  4. حسین صالحین در گفت:

    حاجی پایدار باشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *