رخشنده:حمایت از زنان سرپرست خانوار ضروری است

مسئول بسیج جامعه زنان مازندران گفت: زنان سرپرست خانوار با مشکلات جدی دست‌وپنجه نرم‌ می‌کنند و حمایت از این قشر آسیب‌پذیر ضروری است.

به گزارش خبرنومه، ام السادات رخشنده در دومین مجمع بسیج اقشار گلوگاه بیان کرد: زنان از جمله اقشار آسیب پذیر در جامعه هستند که در این میان زنان سرپرست خانوار بیش از سایر زنان در معرض آسیب های اجتماعی قرار می‌گیرند.
وی افزود: زنان سرپرست خانوار زنانی هستند که به دلایل متعدد سرپرستی خانواده خود را بر عهده گرفته‌اند، آنها علاوه بر نقش مادری وظیفه سنگین پدری را نیز عهده‌دار شده اند.
مسئول بسیج جامعه زنان مازندران گفت: در اکثر جوامع مسئولیت تامین مخارج زندگی وظیفه مرد است، مرد سرپرست و محور اصلی خانواده است که با رفتن مرد از زندگی به هر دلیل این بار سنگین به‎دوش زن خانواده می‌افتد.
رخشنده ادامه داد: زنی که تاکنون در نقش همسر و مادر ایفای وظیفه می‌کرد حال باید نقش پدر و نان آور خانواده را به‌عهده گیرد.
وی عمده مشکلات و نیازهای زنان سرپرست خانوار را مشکلات مادی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، روحی و روانی و مشکلات آموزش و مهارتی دانست.
مسئول بسیج جامعه زنان مازندران مهم ترین عوامل موثر در بروز مشکلات زنان سرپرست خانوار را عواملی همچون نبود دید مثبت برای ازدواج مجدد، نگاه ها و گرایشات نادرست برای بهره‌مندی موقعیت آسان از این زنان، نبودن قدرت تامین نیاز مالی و مادی فرزندان، نبودن پشتیبان عاطفی روحی برای تداوم زندگی و در نتیجه پدید آمدن انواع بیماریهای افسردگی و بحران های عاطفی و روانی در محیط خانواده، رخشنده مشکل دسترسی شغل مناسب، نداشتن مهارت کافی در هماهنگی میان تامین زندگی خانواده با تربیت فرزندان، نبودن سازوکارهای لازم و مناسب حمایتی از سوی دولت و دستگاه های اجرایی دانست.
وی پیامدهای مشکلات زنان سرپرست خانوار در جامعه را تشریح کرد و افزود: روی آوردن به جرم و فساد برای تامین نیازهای مالی زندگی، ایجاد انحراف و اختلال در تربیت نیروهای فعال و جوان جامعه، افزایش تعداد خانواده های نا آرام و ایجاد اختلالات روانی و جمعی در اعضای خانواده، گسترش فقر مادی به واسطه نداشتن شغل و مهارتهای فنی کافی و فرهنگی در جامعه را نتیجه مشکلات زنان بیسرپرست و بد سرپرست می باشد.
مسئول بسیج جامعه زنان مازندران برای حل مشکلات زنان سرپرست خانوار پیشنهاداتی هم ارائه کرد و در ادامه گفت: تمرکز کلیه امور حرفه‌آموزی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست در یک سازمان به‌ویژه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بعنوان تنها متولی آموزشهای کوتاه مدت مهارتی ضروری به نظر می‌رسد.
رخشنده تاکید کرد: حمایت از ایجاد و توسعه تشکل‌های غیردولتی توسط زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان برای کمک به زنان سرپرست خانوار مثل تعاونی‌ها ضرورت دارد.
وی اظهار داشت: مشاوره فردی و گروهی با هدف آموزش به آنها جهت خودشناسی، پذیرش توانایی‌ها، قابلیت‌ها و محدودیت‌های خود و بالا بردن اعتماد به نفس در این قشر نیز تاثیرگذار است.
مسئول بسیج جامعه زنان مازندران گفت: ارائه خدمات خاص مددکاری و مشاوره نظیر حمایت‌های حقوقی، آموزشی و حرفه‌ای در زمینه کاریابی، اسکان موقت و حمایت‌های بیمه‌ای، تغییر نگرش نسبت به زنان و توانمندی‌های آنان با همکاری رسانه‌های جمعی و برپایی بازارچه‌های خیریه به منظور عرضه محصولات و صنایع دستی آنها نیز از جمله اقداماتی است که در کاهش آسیب‌های آنان تاثیر مثبت دارد.

گلوگاه ما

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *