گفتگوی اختصاصی با آیت الله حسینی بهشهری (مازندرانی )

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) اخلاق، را مهم ترین سرمایه ای دانست که به وسیله آن توانسته حضور جوانان را در مسجد پررنگ کند، چه قبل از انقلاب که حرکت های انقلابی مردم را هدایت می کرد، چه امروز که افراد بسیاری را جذب مسجد کرده است……IMG16400929

به گزارش  خبر نومه و به نقل از خبرگزاری شبستان: آیت الله سیدرضا حسینی مازندرانی دارای سابقه ای دراز در مبارزه با طاغوت و نشر و توزیع منویات امام خمینی رحمت الله علیه دارد. وی که دارای اجازات از بسیاری مراجع معظم تقلید از جمله آیات عظام خوئی(ره)، بروجردی(ره)، مقام معظم رهبری، گلپایگانی(ره)، مرعشی نجفی(ره)،شاهرودی(ره)،فاضل لنکرانی(ره)، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی و … است، خدمات بسیاری بعد از انقلاب برای تعمیر و نگهداری تعدادی از مدارس علمیه تهران از جمله فیلسوف الدوله (آیت الله حق شناس)، اقصی، محمودیه و همچنین تأسیس مساجدی مانند سیدالشهدای شهرری، جامع متکازین و مسجد روستای برما مازندران، و برخی امور دینی، فرهنگی، بهداشتی و رفاهی در برخی از نقاط دیگر کشور داشته است.

وی مقدمات را از خدمت آیت الله کوهستانی(ره) در بهشهر مازندران استفاده کرد و برای تحصیل سطوح عالی حوزوی و همچنین درس خارج عازم قم شد و در آن شهر، سطوح را از محضر آیات عظام سبحانی، سلطانی طباطبایی بروجردی(ره)، مشکینی(ره)، ستوده(ره)، اعتمادی(ره)، و خارج را از آیات عظام امام خمینی (ره)، میرزا هاشم آملی(ره)، گلپایگانی(ره)، مرعشی نجفی(ره)، و … بهره مند شد و تاکنون نزدیک به هزار طلبه برای ترویج و تبلیغ معارف و ارزش های اسلامی تربیت کرده است.IMG16400929

آیت الله سید رضا حسینی مازندرانی به سفارش مرحوم آیت الله گلپایگانی به شهر ری کوچ کرد و با تاسیس مسجد و حوزه علمیه امام حسین (ع) مشغول به تربیت طلاب شد و در حال حاضر هم در مسجد و مدرسه امام حسین(ع) شهرری مشغول به تربیت طلاب است. ایشان هفته ای دو جلسه درس اخلاق در حوزه و مسجد برای طلاب و عموم مردم برگزار می کند که می توان گفت از جلسات اخلاق پر جمعیت تهران به شمار می آید.
ایشان قریب ۴۰ سال است که امام جماعت مسجد امام حسین(ع) شهر ری است و به گفته خودش اخلاق، مهم ترین سرمایه ای است که به وسیله آن توانسته افرادی بسیاری را به مسجد جذب کند چه قبل از انقلاب که تظاهرات و حرکت های انقلابی مردم را هدایت می کرد، چه امروز که افراد بسیاری را توانسته با برگزاری جلسات اخلاق، جذب مسجد کند. در ادامه گفتگوی خبرنگار حوزه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با ایشان را می خوانید.

– حاج آقای حسینی مازندرانی، مساجد در صدر اسلام يكي از مهم‌ترين پايگاه‌هاي مردمی به شمار می رفتند، با این فرض آیات و روایات اسلامی چه تاکیداتی بر جایگاه مسجد دارند؟
آیات بسیاری در قرآن کریم در مورد جایگاه مسجد و قرآن کریم آمده است. یکی از این آیات که می توان به آن اشاره داشت، آیه ۱۸ سوره توبه است که خداوند در این آیه بر عمران و آبادی مسجد متذکر شده است.
«إِنَّما يَعْمُرُ مَساجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَي الزَّکاةَ وَ لَمْ يَخْشَ إِلاَّ اللَّهَ فَعَسي‏ أُولئِکَ أَنْ يَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدينَ»،«جز این نیست که مساجد خدا را کسانی آباد می کنند ( به آبادی مادی و معنوی ) که به خدا و روز واپسین ایمان آورده و نماز را برپا دارند و زکات بپردازند و ( در انجام وظایف دینی ) جز از خدا نترسند ، پس امید است که آنان از هدایت یافتگان باشند.»
خداوند عمارت مسجد را بر عهده هر کسی نمی سپرد و سازندگان مسجد هم باید به غیر از خدا از هیچ کس نترسند، طبقه فرموده خدا، مشرکین نمی توانند مسجد بسازند چون ایمان به خدا ندارند، لذا خداوند اعمال آنها را باطل می کند. خداوند می فرماید: وقتی وارد مسجد می شوید فقط خدا را بخوانید و دستورات خدا را اطاعت کنید اگر از خدا اطاعت کنید و بنای عظیم مساجد را حفظ کنید، اثرات بسیاری خواهد داشت. همه مراجع تقلید در مورد عظمت مسجد فتوا صادر کردند به گونه ای که بر این نکته تاکید داشته اند که با کسانی که در مسجد،حاضر نمی شوند، مشورت نکنید، همسایه نشوید و همچنین کارهای دنیوی را در مسجد انجام ندهید، همچنین توصیه شده است که روشن کردن چراغ مسجد ثواب بسیاری دارد و مستحب است که با لباس خوشبو وارد مسجد شوید همه این موارد نشان از جایگاه و عظمت مسجد دارد.
در حدیثی از پیامبر (ص) است که ۳ گروه در روز قیامت شاکی می شوند. آن سه عبارتند:« قرآن کریم، مسجد و عالم دینی.»

-با توضيحاتی که شما در مورد جايگاه مسجد در اسلام داشتید، اين محل با چنين وصفي نياز به كسي دارد كه آن را به خوبي مديريت كند كه او را به‌عنوان امام جماعت مي‌شناسيم؛ حالا اين امام‌جماعت بايد چه ويژگي‌هايي داشته باشد تا به خوبي مسجد اداره شود؟ شیوه شما در مدیریت مسجد و تبلیغ چگونه بوده است؟
امام جماعت به عنوان مدیر طبیعی مسجد، باید اخلاق و جاذبه داشته باشد و با برقراری ارتباط دوستانه با مردم پاسخگوی سوالات و شبهات مردم باشد و به جوانان احترام قائل باشد. در مسجد امام حسین(ع) که اینجانب امام جماعت این مسجد هستم همواره تلاشم در این راستا بوده است، به طوری که در چند روز گذشته ما قریب ۲۰۰ نفر که در طول سال همیشه در مسجد حضور دارند را مورد تقدیر و تشویق قرار دادیم انجام چنین کارهای موجب تشویق جوانان برای حضور در مسجد می شود. یکی دیگر از اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرد،احوال پرسی از افراد محل و نمازگزارانی است که در مسجد حضور می یابند و عیادت از افرادی که همسایه مسجد هستند.download (1)

بنده قبل از انقلاب توسط آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی و هم از مراجع معظم تقلید برای تبلیغ و سخنرانی به شهرری آمدم. بعد از آنکه مردم تحت تاثیر منبر بنده قرار گرفتند اجازه ندادند به قم برگردم و آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی (ره) به بنده فرمودند در شهرری ماندگار شوید، به ایشان گفتم یکی از مسئولان آن مسجدی که برای تبلیغ رفتم ساواکی است و مرا خیلی اذیت می کند لذا اگر اجازه دهید برگردم اما ایشان فرمودند با توجه به استقبال گسترده مردم از شما، در شهرری بمانید.
در شهرری مسجدی به نام امام حسین(ع) نبود، تصمیم گرفتم مسجدی به این نام بنیان گذارم هرچند از سوی مأموران طاغوت بسیار اذیت شدم.
من در ساخت چند مسجد از جمله مسجد سیدالشهدای شهرری و مسجد جامعی در مازندران و … خدماتی داشته ام و مسئولیت کمیته انقلاب اسلامی از شهرری و ورامین گرفته تا حسن آباد و قیامدشت بر عهده من بود و همچنین با حکمی از طرف برخی از بزرگان از جمله آیت الله مشکینی دادگاه انقلاب اسلامی را در شهرری تأسیس کردم.
درب مسجد همیشه بر روی مردم باز است
-جوانان يكي از اقشار هميشه حاضر در مسجد هستند اما بعضا شاهديم كه رابطه ائمه‌جماعت با آنها آنطور كه بايد نيست. يعني ما وقتي به شيوه پيامبر(ص) و ائمه‌اطهار نگاه مي‌كنيم مي‌بينيم كه حتي سمت جانشيني خودشان براي حضور در جنگ را هم به يك جوان مي‌دهند ولي الان كمتر شاهد اين رفتارها هستيم.
این موضوع نکته مهمی است که باید مورد توجه امام جماعت مسجد باشد. باید به جوانان در سپردن مسئولیت ها بها داده شود و مسئولیت ها را به جوانان واگذار کرد، اینجانب قریب ۴۰ سال است که در مسجد امام حسین (ع) امام جماعت هستم و فعالیت دارم، همواره تمام تلاشم در این راستا بوده است که ضمن اینکه با جوانان ارتباط دوستانه برقرار می کنم و مسئولیت های برخی امورات مسجد را هم به آنها بسپرم.
طلاب مدرسه علمیه امام حسین(ع) همه نمازها را به جماعت در این مسجد می خوانند و حتی تعداد بسیار زیادی از طلاب در نیمه های شب برای اقامه نماز بیدار شده، مشغول تهجد و راز و نیاز با خداوند می شوند، سپس نماز صبح را اقامه کرده و بعد از آن دعای عهد و زیارت عاشورا می خوانند که همه اینها برای توفیق یافتن یک طلبه مفید است.
مسجد امام حسین(ع) از جمله مساجد فعالی است که همیشه برای مردم برنامه داشته و دارد و درب مسجد همیشه بر روی مردم باز است. این مسجد بین دیگر مساجد منطقه کم نظیر است ما در مسجد بیشتر برنامه هایمان توسط جوانان اداره می شود این خود می تواند عامل مهمی در جذب جوانان به مسجد می شود.
یکی از عواملی که می تواند زمینه ساز جاذبه مندی مسجد شود، کتابخانه مسجد است. کتابخانه مسجد ما توسط جوانان اداره می شود. مسجدهایی که از نظر مکان وسعت دارند لازم است که کتابخانه دایر کنند، همان گونه که ما در مسجدمان کتابخانه فعالی داریم و توانسته ایم به نیازهای جوانان در این زمینه پاسخگو باشیم.
پایگاه بسیج طلاب و بسیج عمومی مسجد ما هم از پایگاههای بسیج فعال در منطقه شهر ری است که برنامه های مختلف برای اقشار مردم برگزار می کند.

– در مورد مبارزاتی که قبل از انقلاب داشتید برایمان توضیح دهید؟
مسجد امام حسین(ع)، قبل از انقلاب پایگاهی بوده است که مردم تظاهرات های انقلاب را از آنجا انجام می دادند. در طول هشت سال جنگ تحمیلی این مسجد، پایگاهی برای اعزام نیروها و تامین اقلام و اجناس مورد نیاز جبهه ها شده بود، بنده در دوران دفاع مقدس در بسیاری از جبهه ها از جمله خرمشهر، اهواز، کردستان، دشت عباس و … حضور داشتم و حتی در زمان آزادسازی خرمشهر در آنجا بودم.
قبل از انقلاب به منظور ترویج و تبلیغ اندیشه های امام خمینی(ره) سخنرانانی در مسجد دعوت می کردیم و در تظاهرات های قبل از پیروزی انقلاب اینجانب خط دهی و هدایت مردم را برعهده داشتم و مردم هم در خط امام بودند. علاوه بر اینها اینجانب بر علیه طاغوت اعلامیه های دسته جمعی با شهید بهشتی و مطهری می نوشتیم و منتشر می نمودیم.
خاطرم هست که در یکی از سخنرانی هایی که اینجانب در شهرری داشتم، رژیم به ما حمله کرد، مردم متفرق شدند و ما مجبور شدیم در کوچه ای در منزل شخصی ساعت ها پنهان شویم بعد از آنکه جمعیت متفرق شد و منطقه به آرامش رسید، بنده به سمت منزلمان رفتم که دیدم، جمعیت بسیاری در مقابل منزل ما تجمع کرده اند و فکر می کردند من توسط رژیم کشته شده ام.
باید بگویم که الحمدالله با گذشت ۳۶ سال از عمر انقلاب عشق و محبت مردم به نظام، انقلاب، امام و مقام معظم رهبری بیشتر شده است.امام (ره) فرموند: پشتیبان ولی فقیه باشید تامملکت آسیب نبینید. امروز به مدد ولایت فقیه است که با وجود ناامنی در کشورهای همسایه مملکت ما و مردم ما در آسایش هستند. این در حالی است که دشمن تبلیغات سوء بسیاری برای جدایی مردم از انقلاب انجام داده است. امید است به برکت نفس پاک امام و مقام معظم رهبری، راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال بسیار باشکوه تر از سال های گذشته برگزار شود.

– انقلاب ما از مساجد نشات گرفت، امروز مساجد ما چگونه می توانند استمراربخش انقلاب باشند؟
وظیفه ما روحانیون و ائمه جماعات این است که در این زمنیه تبلیغ داشته باشند و همه مومنین وظیفه پاسداری از انقلاب و خون های بسیاری است که برای این انقلاب ریخته شده، را دارند. امروز ما وظیفه داریم در مساجد سخنان امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و دستاوردهای انقلاب را برای مردم بیان کنیم، تا مردم نظام را فراموش نکنند.مقام معظم رهبری بر موضوع بصیرت بخشی تاکید دارند شناخت، معرفت و آگاهی است که این نظام را حفظ می کند.

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام

    ممنون بابت مطلب خوب
    لطفا ایشون را بیشتر معرفی کنید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *