کشمکش برای الحاق«گرجی‌محله» به رستمکلا

در سال ۱۰۲۳ هجری قمری و طی جنگی که بین ایران و گرجستان رخ داد، تعداد زیادی از گرجی‌ها به اسارت نیروهای شاه عباس صفوی درآمدند و به مناطق مختلف ایران تبعید شدند.

گروهی از آنها به بهشهر کوچانده و با حفظ نژاد قفقازی خود اما به مرور زمان با از دست دادن زبان و دین خود و گرویدن به زبان مازندرانی و مذهب شیعه در این نقطه از ایران زندگی جدیدی را آغاز کردند.

در حال حاضر، روستای«گرجی‌محله» ۷ هزار جمعیت دارد و هنرمندان، فرهیختگان و اساتید زیادی را در دامان خود پرورش داده است.

اکنون و پس از ۴۱۱ سال از تاریخ حضور گرجی‌ها در بهشهر و به مصداق شعر هر کسی دور ماند از اصل خویش، باز جوید روزگار وصل خویش، خواستار استقلال آیینی و نژادی و تاسیس شهری به نام«گرجی‌شهر» هستند.

این درحالی است که دولت بنا به دلایل کارشناسی و ارزیابی‌های انجام‌شده از جمله اتصال آن به شهر رستمکلا، با خواسته گرجی‌ها مخالفت و در ادامه با حذف کد روستایی و الحاق آن به شهر رستم‌کلا و تعریف کد و محدوده جدیدی برای شهر رستم‌کلا، تاسیس «گرجی‌شهر» را منتفی اعلام کرد.

با این وجود، مسئولان استانی و شهرستانی با عِلم به قوانین و مقررات مطروحه، بنا به دلایل امنیتی و دلایلی که جای عرض نیست، با معترضانِ به تصمیم دولت مبنی بر الحاق گرجی‌محله به رستم‌کلا، هم‌داستان شدند و حتی اجازه برگزاری انتخابات شورای اسلامی روستا را در گرجی‌محله صادر کردند درحالی که پیش از آن، موضوع الحاق به استانداری مازندران، فرمانداری بهشهر و شهرداری رستم‌کلا ابلاغ شده بود.

موافقان این تصمیم، بر این باورند که اضافه شدن جمعیت ۷ هزار نفره گرجی‌محله به ۱۱ هزار جمعیت رستم‌کلا، باعث تسریع در رشد و توسعه شهری و فراهم آمدن موقعیت، جایگاه و امکانات بهتر خواهد شد.

اما مخالفان عقیده دارند که نمی‌توانند با رستم‌کلایی‌ها کنار بیایند و همچنان بر شهر شدن گرجی‌محله اصرار دارند. حتی مخالفت خود را با زبان شعر، اینگونه گفته‌اند؛ چو باشد مستقلّ گرجی‌محله، شوند راضی همه اهل محله، تمام گرجی‌ها هستند لایق، به استقلال خود گردند فائق، که الحاق حقّ ما ضایع نماید، فَتیر گردیم و بی‌مایع نماید، که با الحاق شویم تحقیر بسیار، موافق نیستند گرجی در این کار، نظر‌خواهی شده بار‌ها ز مردم، ندارند این دو همسایه تفاهم….

اکنون با وجود ابلاغ دولت مبنی بر ادغام شهری گرجی‌محله و رستم‌کلا، به این‌صورت که گرجی‌محله یکی از محلات شهر رستم‌کلا محسوب شود و نه یک روستا، و حتی با انجام طرح مطالعات شهر‌سازی و معماری که در اداره مسکن و شهر‌سازی شهرستان بهشهر موجود است، همچنان اوضاع به همان روال قبلی پیش می‌رود.

فکر عجیبی که برای برون‌رفت از مشکل موجود، به ذهن کارشناسان و مسئولان استان و بیشتر به ذهن مسئولان شهرستان بهشهر خطور کرد این است که باید اتصال بین گرجی‌محله و رستم‌کلا با کوچک‌کردن رستم‌کلا اتفاق بیفتد در حالی که رستم‌کلایی‌ها و گرجی‌های مخالف با شهر شدن گرجی‌محله، با این تصمیم مخالف‌اند و آن را اتفاقی نادر که به نفع طرفین نخواهد بود، توصیف کرده‌اند.

در این میان، برخی از اشخاص حقوقی برای پایان دادن به مشکل مذکور، مخالفان طرحِ الحاق را به ادامه اعتراضات و مستند‌سازی آن برانگیخته‌اند که در نوع خود، کم‌نظیر است.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *