زندگی نامه دکتر محمد طاهر یعقوبی

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد طاهر یعقوبی در سال ۱۳۵۲ش در قریه گلورد از توابع شهرستان نکا متولد شد. پس از اتمام دوم متوسطه در شهرستان بهشهر، در سال ۱۳۶۸ با شرکت در آزمون سراسری وارد حوزه علمیه قم شد و تا سال ۱۳۹۳ به مدت ۲۵ سال پیوسته به تحصیل علوم دینی از سطوح مقدمات و عالی تا خارج فقه و اصول اشتغال دارد. در کنار علوم دینی پس از اخذ دیپلم وارد دانشگاه باقر العلوم(ع) قم شده و تا پایان کارشناسی ارشد در آن مرکز در رشته تاریخ به تحصیل پرداخت. در سال ۱۳۸۶ با رتبه اول در مقطع دکتری، دانشگاه اصفهان در رشته تاریخ پذیرفته شد و در سال ۱۳۹۱ با نمره ۱۹ از پایان نامه دکتری دفاع و فارغ التحصیل شد و هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در گروه تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی؛ مشغول خدمت است.

نسبت خانوادگیphoto_2016-01-02_23-48-18
از اجداد دکتر یعقوبی شخصیت ارزشمندی به نام حاج مصطفی سورتیچی ملقب به وکیل الرعایا، از صلحا، بزرگان و از رجال متنفّذ و متدین در عهد قاجار در مازندران بود. او تنها فردی است که در ایران پس از کریم خان زند دارای لقب وکیل الرعایا بود و از معدود افرادی است که در دوره قاجار و در عصر وحشت، علی رغم دارا بودن املاک فراوان و قدرت سیاسی، فردی متدین و مردم دار و مدافع تشیع در مقابل عوامل خائن داخلی و خارجی بود. دکتر منوچهر ستوده در کتاب «از آستارا تا استرآباد» حاج مصطفی‌ را « از رجال پرهیزگار زمان محمد شاه و ناصر الدین شاه قاجار » معرفی می‌کند. از حاج مصطفی در ساری مستحدثاتی به صورت موقوفه برجای مانده است که از آن جمله می توان به((حوزه علمیه مصطفی خان سورتیچی)) اشاره کرد که علمای منطقه از آیت الله سید رضی شفیعی دبیر فقید جامعه روحانیت استان مازندران و تولیت آن حوزه علمیه نقل می کنند که هنگام کلنگ زنی، از علما و شخصیت های منطقه دعوت به عمل آوردند و تقاضا نمودند هر کس از ابتدای تکلیف شرعی تا کنون نماز صبح او قضا نشده است بفرماید کلنگ مدرسه را به زمین بزند، حاضرین تاملی کردند و هیچ کس حاضر به انجام این کار نشد و مرحوم حاج مصطفی در حالی که دامن قبای کرباسی خود را به کمر می زد، رو به قبله ایستاد و گفت ((پروردگارا تو شاهدی که از اول تکلیف تا کنون نماز صبح من قضا نشده )) سپس کلنگ آن حوزه علمیه را بر زمین زد. بالاخره حاج مصطفی پس از سال ها خدمت به مردم و مذهب تشیع در سال ۱۲۸۱ هجری قمری جان به جان آفرین تسلیم کرد و جنازه ایشان را برای دفن به کربلا بردند.photo_2016-01-02_23-48-22
دکتر محمد طاهر یعقوبی در کنار تحصیل و تدریس، به امر تبلیغ اهتمام ویژه ای داشته و علاوه بر اینکه روحانی کاروان های حج و عتبات عالیات بوده و در منابر و مساجد داخل کشور و استان های محروم فعالیت داشته است، به سفر تبلیغی کشورهای خارج از جمله انگلستان، صربستان و ازبکستان اعزام شده و در راستای پروژه فرصت تحقیقاتی، از سوی وزارت علوم به کشور انگلستان و شهر های آن لندن، منچستر و لیورپول اعزام شد و با توجه به پیشینه تحصیلی به زبان انگلیسی نیز آشنایی خوبی دارد. مشی سیاسی دکتر یعقوبی بر همگرایی و همکاری با نیروهای مفید و موثر در جامعه است. در سال ۱۳۹۱ حکم مشاور استاندار اصفهان برای دکتر یعقوبی صادر شد.همچنین دکتر یعقوبی اهل ورزش و مشوق آن است و در رشته رزمی جودو صاحب کمربند مشکی دان یک می باشد.
تحصیلات:
-از سال ۱۳۶۸ در حوزه علمیه قم و اشتغال به درس خارج
-دکترای تاریخ از دانشگاه اصفهان
سوابق آموزشی:
-عضو هیات علمی دانشگاه ( گروه تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی)؛
-سابقه تدریس در دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد

سوابق پژوهشی:
-کتاب تاریخ شیعیان بغداد؛
-کتاب حیات علمی و فرهنگی شیعیان امامیه؛
– کتاب سیاست و مکتب در دست تالیف
-چاپ مقالات متعدد در فصلنامه های داخل و خارج از کشور

-عضو بنیاد ملی نخبگان کشور
-عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان

-عضو عععپیوسته انجمن ایرانی تاریخ اسلام
-عضو پیوسته انجمن تاریخ حوزه علمیه قم
-عضو شورای سردبیری ماهنامه تخصصی بین المللی مدرسه اسلامی علوم سیاسی
-ارائه مقالات متعدد در سایت ها و روزنامه ها

دیدگاه های این مطلب

27 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. آقای یعقوبی تورابه خدا انصراف بده چون شما هیچ شانسی برای برنده شدن ندارید پس برای سربلندی شهرمان گنار برید…

  2. ارزوی توفیق برای این شیخ جوان در دوره ها وسالهای بعد داریم.

  3. انصافا نمایندگی برازنده اوست. روحانی دانشگاهی و باسواد و باعث افتخار است.

  4. شرق مازندران در گفت:

    آقای دکتر یعقوبی از سرمایه های ارزشمند شرق مازندران است.

  5. من تعجب میکنم که چرا نیروهای شهرستان نکا خارج از هر گروه و باند و جناحی ، اگر واقعا به پیشرفت و تعالی شهرستان و استان و کشور علاقه مند هستند نمیشینند و در بین خواص بهترین را برای نمایندگی مجلس انتخاب نمیکنند ، اگر واقعا حب جاه و مقام نباشد ؟

  6. کسی که هم علوم اسلامی را می داند و هم علوم روز را و ما باید به این سرمایه ها افتخار کنیم

  7. دوستار پيشرفت در گفت:

    سلام دوستان ببينيد كساني كه مدعي هستند چه كاري براي ما كردند ؟ پس به اين افراد باسواد و بي ادعا مانند دكتر يعقوبي بايد اعتماد كرد…

  8. دوستار پيشرفت واقعا زيبا گفتي

  9. تحصیلات ایشون ربطی به مجلس نداره
    بهتره انصراف بدن

    • میشه بفرمایید تحصیلات مجلس چه رشته خاصیه ؟ آیا دکترای مجلس هم داریم؟

      • سلام دوست من
        خیر دکترا مجلس نداریم
        نمایندکان مجلس وظیفشون قانونگذاریه
        تحصیلات آقای یعقوبی هیچ ربطی به قانون و مسایل پبراکونش داره؟
        آیا ایشون چیزی از قانون میدونه؟
        یا تازه میخوان تو مجلس قاون یاد بگیرن؟

        • آقای جغفری
          دوست من، معلوم میشه اونی که به طور مشخص اطلاعی مطلوبی از قانون نداره شمایید، برادرم ببینید،شالوده قانون در کشور ما از زمانی که ما دارای قانون مدنی شدیم ، علم اصول است و علم اصول خاستگاه و پروشگاه و حیات آن در حوزه های علمیه هست.
          دوست خوبم بدون علم اصول ما دارای قوانینی مانند قانون مدنی و قانون اساسی و بسیاری دیگر قوانین نیستیم، هیچ می دانی کسی که قانون مدنی را تدوین کرد وآن را نوشت یک روحانی بود؟
          دوست خوب من هیچ حقوق دانی بی نیاز از علم اصول نیست، ونیر هیچ قانون دانی بی نیاز از حوزه هی علمیه نیست!
          ببینید در نگارش و تدوین قانون اساسی دانشمندان برجسته ای مانند شهید بهشتی و مرحوم آیت الله منتظری نقشی تاثیر گذار و ماندگاری داشتند.
          البته در مجلس شورای اسلامی با توجه به جایگاه ذاتی آن که قانونگزاریست، همه تخصص ها می تواند مفید و موثر باشد، اگر شما شناخت درستی از روحانیون داشته باشید می یابیدآنان مانند دیگر داوطلبان می توانند تخصص های مناسبی داشته باشند و در کمسیون های مختلف مجلس ایفای نقش نمایند،در هر صورت انتخاب شهروندان عزیزدر کمال آزادی صورت می گیرد، و الحمد لله کاندیداها نیز متکثر و متعددند، و انشاء الله شخصی که اصلح و شایسته تر است، منتخب این مردم نجیب باشد، واقتدار نظام و کشور و مردم زیر سایه رهبری روز افزون باشد.

          • با سلام
            حرف شما متین
            درسته،قانون ما براساس مبانی دینی ما تدوین شده ولی در بسیاری از مسایل قانون پیچیدگی ها و تبصره های مخصوص به خودش را دارد برای مثال در شرع مقدس آمده مجازات دزدی قطع دست است،آیا امروزه در ایران این حکم اجرا میشود؟!در حالی که این حکم شرعیست!!به غیر قصاص،دیه و حدود در قانون که براساس شرع مقدس اعمال میشود(آن هم با تبصره های فراوان)بقیه قوانین جزو تعزیرات بحساب می آیند و عملا از شرع مقدس گرفته نشده اند
            مثلا قاچاق!!در احکام شرعی چیزی به نام قاچاق نداریم!!پس بهتره فردی که میخواهد به مجلس برود حقوقدان باشد
            البته به نظر من بهترین فرد برای مجلس یک روحانی حقوقدان است
            ولی اگر قرار است بین یک روحانی ویک حقوقدان یک نفر را انتخاب کنیم برای مجلس بهتر است فرد حقوقدان را انتخاب کنیم
            در چند دوره اخیر فقط حجت الاسلام دکتر صادقی گلوردی(که بنظرمیرسد هم محلی دکتر یعقوبی هستند) بودند که هم روحانی بودند و هم حقوقدان که البته ایشان رای نیاورد ولی خوب شایستگی های لازم را داشت
            در این دوره متاسفانه آعلب کسانی که اعلام حضور کرده اند تحصیلات مرتبط با مجلس را ندارند.ننها حقوقدان های حاضر فکر میکنم آقای شفیعی خورشیدی و آقای مقیمی باشند
            تکلیف آقای مقیمی که مشخص است
            آقای شفیعی گزینه خوبی است یشرطی تندخویی خودش کنار بگذارد
            در یک کلام(یک نماینده حقوقدان بسیار بسیار بهتر از یک نماینده ای است که تحصیلات حقوقی ندارد)

        • دوست عزیز اگر به کتابهای حقوقی مراجعه کنید اکثریت منابع از فقه است و یکی از تحصیلات دکتر یعقوبی خارج فقه است پس ارتباط کامل رشته ایشان با حقوق و قانون گذاری مشخص است. اما بفرمایید بقیه کاندیدا چقدر از فقه و قانون می دانند؟؟؟ آیا یک پزشک یا کسی که کشاورزی خوانده چیزی از قانون می داند؟؟

          • دوست خوب و با انصافم آقای جعفری
            تمام قوانین در همه امور و در تمام سطوح جامعه ما ، از دو حال بیرون نیست، یا مبتنی بر معارف و احکام مصرح در قرآن و سنت هستند ، یا قوانینی هستند که مبتنی بر اسلام نیستند اما مخالف و مغایر و معارض با آن نمی باشند، البته یک حقوقدان بدون تمایز، چنین می اندیشد که جامعه در همه وجوه به این قوانین نیازمند است، با هر مبنایی، اما اینکه گفتید قوانین اسلام عبارتست از قصاص و دیات و حدود و…ولی دیگر قوانین از اسلام گرفته نشده است ! جای تعجب داره !!!! ببینید برادرم آنچه مثال زدید در باره برخی از قانون مجازات است اما قوانین مدنی که در باره احوال شخصیه و همه معاملات و قراردادها و عقود و ایقاعات و احکام و قوانین مربوط به اموال و ملکیت و ادله اثبات دعوا و ….پرداخته است که همه از فقه کتاب و سنت اتخاذ شده است آیا سرمایه گران سنگ نیست؟
            دوست خوبم، این یک تعصب نادرست نیست، به اینکه معتقد باشیم کشوری که مردمش قانون مدنی و قانون مجازات ( حقوق خصوصی و حقوق جزاء) داره یک کشور و مردم متمدن هستند. پس ما باید به خود ببالیم که دارای چنین میراث ارجمندی هستیم.
            دوست عزیزم، گفتید قوانینی مانند مجازات سارق اجرا نمی شود ، درسته، اما دلیلش به خاطر مهیا نبودن شرایط جامعه و مجریان است ، والبته این اختصاص به این قانون ندارد بلکه دهها مثال می توان آورداز عقاید و اخلاق و احکام و قوانین که در ذات خود خوبند اما در عمل مهجور و دورافتاده اند، مگر توحید حق نیست، اما اکثر بله اکثر مردم دنیا موحد نیستند، مگر غیبت بد نیست، هست امااکثر قریب به همه مردم دنیا از این نمد کلاهی دارند و ازاین شراب جرعه ای! و مگر نماز، شکر آفریدگار نیست، اما اکثر مردم دنیا بی نمازند ! و بله قوانین و احکام در ذات خود بسیار نیکو هستند، اما شخص انسان و نیز جامعه انسانی مهیا نیست،بله بسیاری از قوانین برگرفته از اسلام نیست اما آن قوانین غیر از قوانین مدنی و قوانین جزایی هستند.
            دوست خوبم چگونه می شود تصور کرد به اینکه اکثر نماینده ها حقوق دان باشند ؟ ، خوب جای بقیه تخصص ها چی میشه؟ بلکه ما نمایندگانی می خواهیم که در تخصص ها ، عصاره کمالات علمی و مهارت های جامعه باشند البته تعهد اخلاقی و قانون مداری و وطن پرستی و روشن بینی و روشنگری و تعامل با جهان ، جای خود.
            دوست خوبم بهتر است در اظهار نظرهای سلبی و ایجابی تا جایی که ممکن است نخبگان شهر مان را نرنجانیم . با احترام مجدد

          • جناب آقا یا خانوم الف-خ
            بحث ما سرانجامی نداره
            بنده حرف خودم رو میزنم
            شما حرف خودت رو میزنی
            با ارزوی توفیق و موفقیت برای آقای دکتر یعقوبی

  10. نکا و بهشهر مهربان در گفت:

    ایشان چه خوبه انصراف بده برای دوره های بعد خوبه

  11. معلومه که خیلی وضعش خوبه که بعضی مرتب می گن انصراف بده مگه نه؟؟؟؟

    • ربطی به وضع خوب یا بد نداره
      هدف ایشون از کاندیداتوری چیه؟
      آیا احساس تکلیفه یا کسب قدرت؟
      احساس تکلیف در نظر میگیریم
      ولی من میخوام بدونم آیا داشتن مدرک دکترا تاریخ بدرد مجلس میخوره؟
      آیا ایشون نمی دونه که مجلس جای قانون گذاریه؟
      آیا ایشون چیزی از قاون میدونه یا در مجلس میخوان قانون یاد بگیرن؟
      آیا قانون رو نباید قانوندان تصویب کنه؟
      با این همه دلایل به نظر شما این احساس تکلیفه؟

      • جناب آقای جعفری لطفا منصفانه صحبت کنیم.
        آیا شما از نیت دکتر یعقوبی خبر دارید؟ احساس تکلیف این است که افراد تحصیلکرده برای خدمت در صحنه حاضر شوند.
        ضمنا چه تخصصی مهم تر از فقه است برای قانون گذاری ؟؟ دکتر یعقوبی یک روحانی با تخصص در فقه است و همچنین با مدرک دکتری دانشگاهی و عضو بنیاد ملی نخبگان و عضو هیئت علمی دانشگاه

        • با سلام
          (((احساس تکلیف این است که افراد تحصیلکرده برای خدمت در صحنه حاضر شوند.)))
          این درسته که برای خدمت کردن باید وارد صحنه بشوند ولی هرکسی را بهر کاری ساختند
          یک مهندس برای خدمت کردن به مردم میره پل میسازه میره خونه میسازه
          یک زشک برای خدمت کردن به مردم تشخیص درست میده و مردم رو مداوا میکنه
          آیا یک مهندس میتونه مردم رو مداوا کنه یا یک پزشک میتونه پل بسازه؟!
          قطعا نمی تونه
          برای قمست دوم متنتون میتونین به پاسخ من به آقا یا خانم الف-خ مراجعه کنید

  12. سلام آقاي جعفري قبول كنيد كه در نوشته هاي شما اصرار بر نظرتان و جانبداري از ديگران مشاهده مي شود. شما حقوق را مطرح كرديد و جواب دوستان منطقي است آقاي دكتر يعقوبي هم منابع حقوق يعني فقه مي داند و هم يك دانشگاهي تمام عيار است.

  13. آقای جعفری با کلمه حقوق عملا داره میگه کی صلاحیت داره برین تو مدارک کاندیدا بگردین متوجه میشین
    اصن ملاک هایی رهبری دیروز تعیین کردن مهم نیس
    ملاک حقوقدان بودنه خخخخخخخخ

  14. من با مطالعه در مورد اين كانديداي محترم مطمئن شدم آقاي دكتر يعقوبي فردي شايسته است. با احترام به همه چهره ها

  15. سلام اقای یدالهی لطفا” سوالات ونظرات بنده رو درج نمایید.به نظر شما سوالات من مشکلی داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *