برگزاری دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی سیاه بازی درمازندران

دومین جشنواره سراسری نمایش های سنتی” سیاه بازی” از ۲۴ تا ۲۷ آذر در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ساری برگزار می شود .

دبیر اجرایی این جشنواره امروز در نشست خبری که در سالن کنفرانس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران برگزار شد با اشاره به اینکه این نمایش ها در دو نوبت صبح و عصر به مدت ۳ روز در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ساری برگزار می شود گفت: ۳۶ اثر از ۱۶ استان و۲۲ شهر کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۸ اثر از استان ها انتخاب شدند .

محمدجونیان با بیان اینکه آثار برگزیده از استان های همدان، زنجان، گلستان ، تهران، خراسان رضوی و مازندران بوده اند افزود: این آثار پس از داوری توسط ۳ داوربا تجربه ، آقایان محمد ضمیر پور،رمضانی و خودشان داوری شده است هرچند آثار های ارسالی بسیار قوی بوده اند.

وی خاطرنشان کرد سابقه نمایش سیاه بازی در مازندران از ۸ تا ۹ سال قبل از انقلاب بوده و در نمایش سیاه بازی سنتی فرهنگ، آداب، رسوم و بسیاری از مسائل اخلاقی و اجتماعی در قالب سیاه بازی به نمایش در می آید و می تواند در رفع مشکلات و احیای نمایش های آئینی، سنتی و ایرانی تاثیر گذارباشد.

دبیراین جشنواره با اشاره به اینکه اداره کل فرهنگ و ارشاد حمایت های غیر مالی از این جشنواره می کند وبا استانداری نیزهماهنگی شده است تصریح کرد ،شهردار ساری “مهدی عبوری” با بیان اینکه برای داشتن شهر شاد و مردم شاد از این جشنواره حمایت میکنم همکاری جدی خود را اعلام کرده است .

جونیان با اشاره به اینکه برای برگزاری این جشنواره ۹۰ تا ۱۲۰ میلیون هزینه پیش بینی شده است بر هزینه نشدن اعتبارات دولتی دربرگزاری این جشنواره تاکید کرد، و افزود، بانک ملی،میراث فرهنگی،موسسه اعتباری آرمان،ساعت فروشی گنجی ویک لوازم تحریری نیزدر اهدای جوایز غیر نقدی به برگزیدگان این جشنواره با دبیر خانه همکاری کرده اند اما از مسئولان استان می خواهیم درزمان اجرای این جشنواره حضور پر رنگ ترداشته باشند.

وی با بیان اینکه تعداد هر گروه نمایشی ۱۵ تا ۲۰ نفراست خاطرنشان کرد: خوشبختانه درآثار ارسال شده از پیر مرد ۷۰ ساله تا جوانان نقش آفرینی کرده اند که نشان دهنده علاقه جوانان به نمایش های سنتی سیاه بازی است.

دبیر دومین جشنواره سراسری نمایش سنتی سیاه بازی اظهار کرد، در مازندران در سال های اخیر مردم ما به نمایش تئاتر چندان علاقه نشان نمی دهند اما با برگزاری این نمایش ها ی سنتی سیاه بازی می توان آنها را به تئاتر بیشترعلاقمند کرد.

جونیان دعوت از سالمندان خانه سالمندان وجانبازان آسایشگاه ها و حضور در گلزار شهدا و اهدای بسته های فرهنگی به شرکت کنند گان را از دیگر برنامه های جانبی این جشنواره بیان و تصریح کرد، برای نخستین بار ۶ جلد کتاب سیاه بازی نیزبه چاپ رسیده است.

وی از علاقمندان خواست صبح ها از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه و عصرها از ساعت ۱۸ و۳۰دقیقه با حضور در سالن سلمان هراتی اداره کل فرهگ و ارشاد اسلامی مازندران به نشانی ساری میدان اما م خمینی از این نمایش های سنتی سیاه بازی دیدن کنند ولذت ببرند.

گزارش از سکینه  رضائیان

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *