كارآفرينان چگونه دربخش تعاون نقش آفريني ميكنند/عباس رویان

رشد سريع جمعيت و ساير تحولات اجتماعي اقتصادي پرشتاب در چنددهه گذشته از جمله : محدود شدن فرصتهاي استخدامي از طرف دولت، عملکرد نامطلوب نظام آموزش عالي در تربيت نيروي انساني ماهر و کارآزموده و کم توجهي به آموزش هاي کاربردي، فقدان ساختار مناسب در بخش خصوصي براي جذب دانش آموختگان دانشگاه ها، مشکلات موجود در ساختار فرهنگي جامعه، مشکلات موجود درفضاي کسب و کار ها، فقدان ارتباط مؤثر ميان دانشگاه و بخش هاي مختلف اقتصادي، وجود مشکلات اجرايي در پياده کردن سياست ها و برنامه هاي کلان اشتغال کشور و… موجب بروز مساله بيکاري جوانان در جامعه ايراني شده است. حل معضل بزرگ بيکاري جامعه فعلي ايران و دغدغه جدي اشتغال، تنها از طريق بخش دولتي ميسر نمي باشد به عبارت ديگر امروزه در عصر جهاني شدن و برداشته شدن سرحدات و مرزها، بخش دولتي به تنهايي قادر به حل مشکل بيکاري نمي باشد چرا که استخدام در بخش دولتي به ندرت صورت مي گيرد و سياست دولت مبني بر کاستن از بار سنگين پيکره اين بخش بايدعملي گردد لذا استخدام و جذب نيرو در مراکز دولتي آن طوري که بايد و شايد مقدور نمي باشد.download
کارآفريني تنها راهکار مؤثر جهت رفع معضل بيکاري درجامعه است. يک فرد کارآفرين ، منتظر سرمايه گذاري و ايجاد شغل ازطرف دولت نيست . او خود با شناخت صحيح از فرصتها و استفاده ازسرمايه هاي راکد، امکاناتي را فراهم نموده و با سازماندهي و مديريت مناسب منابع ، ايدة خويش را عملي مي نمايد و بدين ترتيب نه تنها خودش شاغل مي شود، بلکه بدون اتکاء به دولت ، براي تعداد ديگري از افراد نيز شغل مي آفريند که اين امر در دراز مدت سبب کاهش نرخ بيکاري در کشور خواهد گرديد . با توجه به لزوم توجه و اهميت به مقوله کارآفريني به منظور رفع بحران بيکاري در کشور، لازم است که با توجه به نظام اقتصادي و چشم انداز آينده، ساختارهاي مناسب جهت توسعه کارآفريني نيز به کارآفرينان معرفي گردد. يکي از مناسب ترين ساختارها و سازمانهايي که مي تواند کارآفرينان را در خود جاي دهد و آنان را به سر منزل مقصود برساند، بخش “تعاوني” است. زيرا اکثر نيروهاي بيکار جامعه فعلي ايران به ويژه تحصيل کرده ها و فارغ التحصيلان دانشگاه ها فاقد سرمايه کافي و در گردش براي آغاز و تدارک فعاليت هاي اقتصادي و اجتماعي و ايجاد منبع درآمد و زمينه شغلي مي باشند و اغلب به لحاظ کمبود يا فقدان سرمايه کافي براي آغاز حرکت و فعاليت در زمينه هاي مختلف اقتصادي دچار مشکل مي باشند در نتيجه نيروهاي بيکار جوياي کار مي توانند با تشکيل تعاوني هاي مختلف و ادغام سرمايه هاي فکري و مادي و تبديل سرمايه هاي کوچک به سرمايه هاي کلان و کارساز و با در کنار هم قرار دادن مهارت ها و توانمندي هاي مختلف در زمينه هاي مختلف و متنوع بسياري از نيازهاي خود از جمله اشتغال را با فعاليت هاي گروهي خودشان برآورد سازند و اغلب نيازهاي جامعه را نيز برطرف نمايند و زمينه هاي شکوفايي بسياري از زمينه ها و موارد احياء نشده را به فعل برسانند. با توجه به اينکه خلاقيت، نوآوري و توان کشف فرصت هاي جديد از بارزترين ويژگيهاي کارآفرينان است و خصوصيات رفتاري و رواني اين گونه افراد ازقبيل استقلال طلبي، نياز به پيشرفت, ريسک پذيري و … نياز به شرايط خاص ومتفاوتي دارد، بخش تعاوني بهترين بستر براي پرورش و پيشرفت کارآفرينان مي باشد همچنين بخش تعاون بادارابودن دوبازوي توانمند بيمه تعاون وبانك توسعه تعاون ميتواندهم ريسكهاي موجودرابيمه نمايدوهمچنين تامين مالي طرح هاي اين بخش رابه خوبي پوشش دهد
امروزه تعاون اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می رود که می تواند در بهره وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد. تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد تعاونی ها بهترین سازمان هایی هستند که موفق شده اند اسباب تجمع نیروهای پراکنده و متفرق و در عین حال با استعداد و با انگیزه را فراهم سازد.
نقش تعاونی‌ها در برون‌رفت از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی و افزایش تولیدات داخلی و همچنین توزیع عادلانه ثروت غیر‌قابل انکار است.
این بخش همچنین از ظرفیت و توان بسیار بالایی برخوردار است که باید به عنوان عاملی مهم در توزیع و تولید ثروت در جامعه مورد توجه قرار گیرد.
شرکت‌های تعاونی باید از بعد اقتصادی به سود، از حیث اجتماعی به عدالت و در بخش فرهنگی به ارزش‌های اخلاقی توجه داشته و کشور را در مسیر رشد و پیشرفت قرار دهند.
عباس رويان : عضوهيئت مديره خانه صنعت معدن تجارت مازندران – رياست انجمن صنفي كارفرمايان نكا ومشاوربيمه تعاون

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *