ایستگاه پمپاژآبی که هیچ وقت افتتاح نخواهدشد/تصویر/

به بهانه ایستگاه پمپاژ آب حاجی محله نکا که ۱۲ سال بصورت بلاتکلیف رها شده است .
سیل ویران گر نکارود خسارت جبران ناپذیری بر پیکره شهرستان نکا وارد کرد،سیل نکا سیلی بود که در بامداد روز ۵ مرداد ۱۳۷۸ در پی بارندگی‌هایی که از روز پیش در شهر نکا آغاز شده بود، به وقوع پیوست. بیش از ۲۷ نفر بر اثر این سیل کشته شدند. بارندگی شدید منجر به بالا رفتن سطح رودخانه نکا رود و در نهایت طغیان رودخانه مذکور که از میانه شهر عبور میکند گردید. ساکنین حاشیه رودخانه نکا از این حادثه به عنوان واقعه ای سخت و فراموش نشدنی یاد می کنند. در اثر این واقعه پل اصلی این شهر، پل راه آهن، راه های روستایی، تعدادی از روستاها و زمین های کشاورزی و تعداد زیادی از ساختمانهای اداری خسارت دیدند.علاوه بر آن تاسیسات و تجهیزات زیر بنایی نظیر آب و برق و تلفن خسارت زیادی را متحمل شدند.
چند سالی هست که هیچ یادی از جان باختگان آن حادثه تلخ و غم انگیز نمیشود ،مرگ ۸۰ نفر و خرابی بیش از چهارصد واحد مسکونی در حواشی رودخانه نکا رود قصه ایی نیست که به همین آسانی به فراموشی سپرده شود بلکه چند صباحیست آن حادثه هولناک و آثار به جای مانده از آن ویرانه ها قصه پر غصه ای تبدیل شده که هنوز علی رغم گذشت ۱۳ سال از آن ماجرا مشکلات آن بصورت لاینحل باقی مانده است و کسی مسئولیت آن را پذیرا نیست و هر از چند گاهی جز پیگیری های بی اثر بعضی از مدیران ، سوژه مورد نقد خبرنگاران و یا سوژه بی کفایتی مدیران گذشته برای طرح سخنرانی کاندیدهای شورای شهر و یا نمایندگی مجلس مبدل شده است .
424
حال گذشته از آن ماجرا تلخ در این میان چه بسا کشاورزان فراوانی در مسیر همین رود ویرانگر دچار خسارت شدند .
بعد از بررسی آن روز مدیران ، مقرر شده بود آندسته از کشاورزانی که در مسیر این رودخانه دچار خسارت شده اند جبران خسارت گردند .
شش ماه بعدازآن ماجرای تلخ و دهشناک ، اعتبار لازم پرداخت خسارت تهیه و مقرر شد از طریق مدیران وقت جهادکشاورزی و آب منطقه ایی برابر با برآورد اولیه پرداخت خسارت انجام گیرد، اما در این میان شیر پاک خورده ایی پیشنهاد دیگری ارائه داد که این مبلغ به کشاورزان آن روز پرداخت نگردد و همان پول صرف هزینه ساخت ایستگاه پمپاژ در جهت انتقال آب رودخانه ازجنوب غربی حاجی محله به بخش شمال شرقی مزارع کشاورزی اختصاص یابد ، کشاورزان خوشحال از این ماجرا از دیرافت آن مبلغ پول خسارت مزارع خود انصراف داده اند وکار ساخت این ایستگاه بدون کارشناسی و توجیه اقتصادی و ضرورت این امر در آن منطقه و بدون در نظر گرفتن مسیر انتقال آب و تامین برق ایستگاه و بدون شناسائی مسیر ایاب وذهاب برای دسترسی به این ایستگاه کار ساخت آن آغاز و ظرف کمتر از دوسال با مشکلات فراوان برای مردم حاجی محله ایستگاه مورد نظر احداث و آماده افتتاح شد.
فردا روزی آقایان بدنبال استارت انتقال آب بودند که ای دل غافل برق آن مشخص نشده است از کجاتامین شود مسیر انتقال آب مشخص نیست به کدام سوی برود مسیر دسترسی و جاده ایی این ایستگاه به نا کجا آباد متصل شد و بیش ازدویست میلیون تومان هزینه همچنان بعد ازگذشت ۱۳ سال بصورت بلاتکلیف رها شده است.
براستی چه کسی پاسخگو خواهد بود آیا باید دست روی دست گذاشت تا اموال بیت المال در آن منطقه مورد دست برد سارقان قرار گیرد و یا آن مکان امروز بعنوان پاتوق عده ایی از ارذل و اوباش و یا محل تدخیر آنان تبدیل گردد.
مهر سکوت تا به کی ؟ضمن اینکه بی تفاوتی شورای اسلامی و دهیاری حاجی محله هیچ توجیهی ندارد .
نیوزنکاآرزومند است بزودی این بخش ازمشکلات کشاورزان منطقه مرتفع کردد. و هر چه سریعتر ازخسارت وارده به اموال بیت المال جلو گیری بعمل آید .

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *