اعتدال و اصلاحات در یک نگاه/مطهری فرد
تاریخ انتشار خبر : ۹۴/۰۹/۲
به نام خدای مهربان
سلام و درود به حضور مخاطبان ارجمند این پایگاه خبری
متاسفانه جامعه ما دچار یک ویروس آلوده و مخرب احتماعی – اخلاقی شده به نام بداخلاقی سیاسی به حدی که در برهه ای از زمان سیاست جامعه بشدت از اخلاق فاصله گرفته و گویی سیاست ما جدای از دیانت ما شده.
در این فضای آلوده طرفداران تندرو جریانات سیاسی آنچنان به روش های ضد اخلاقی برای تخریب یکدیگر و خودنمایی کردن، متمسک می شوند که گاه یکدیگر را بیرون از حوزه نظام اسلامی ایران تعریف میکنند و گاه با عناوین فتنه گر، ضد نظام، غربزده، نفوذی و ده ها عناوین دیگر می خواهند رغبای خود را از گود خارج کنند.
در این مجال می خواهیم اندیشه های اعتدال و اصلاح طلبی را بدون تعصب و برچسب ها و با مراجعه به آرا و افکار بزرگان آن بازخوانی کنیم.
در نظر بزرگان اصلاحات؛ اعتدال یک روش است و اصلاحات یک گفتمان است .
این گفتمان با قدمتی چند صد ساله شکل گرفته و گرچه خواسته های متفاوتی در این زمینه بوده و ممکن است سلیقه های مختلف در آن باشد اما اصلاحات گفتمانی است که مردم پای آن ایستاده اند.
آنان می گویند مهم ترین خواست مردم ما از سالیان دور تاکنون این بوده که استبداد نمی خواستند آزادی می خواستند، وابستگی نمی خواستند استقلال می خواستند، عقب افتادگی نمی خواستند پیشرفت می خواستند، تبعیض و فساد نمی خواستند عدالت می خواستند و اکثریت جامعه ما اینها را بر اساس هویت تاریخی خود یعنی اسلام می خواست و طبعا قرائتی از اسلام که توانسته این انقلاب را ایجاد کند، همان اسلامی است که با آزادی و استقلال و پیشرفت سازگار است و قرائت هایی از اسلام که ضد آزادی و ضد پیشرفت جامعه است، ربطی به انقلاب ملت ما و جریان اصلاح طلبی اصیل ندارد. این یک گفتمان هست و مخالفانش بارها تلاش کردند که آن را حذف کنند ولی چون این گفتمان در متن وجدان جامعه ما بود نتوانستند.
اگر صفحات تاریخ را منصفانه ورق بزنیم میبینیم که همین گفتمان اصلاحات است که مشروطیت را پیروز کرد اما به علل گوناگون دیکتاتوری رضاخان از آن بیرون آمد. بعد از شهریور ۲۰ همین گفتمان بود که به صورت ملی شدن صنعت نفت یک حکومت مردمی را ایجاد کرد که باز به خاطر اشتباهات خودمان و توطئه خارجی، با کودتای ۲۸ مرداد ملت ما با مشکل مواجه شد اما مردم عقب ننشستند و انقلاب اسلامی شد. روح انقلاب اسلامی، اصلاح خواهی و اصلاح طلبی است و مگر انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی پیروز نشد و مگر مردم به جمهوری اسلامی رای ندادند؟
انصافا تحول بزرگی ایجاد شد اما گرایش های دیگری هم هست که این را قبول ندارد. راه درست حفظ انقلاب و نظام این است که به این گفتمان که با همه مشکلات، باقیمانده و از میدان بیرون نرفته، اهتمام کنیم و اساس نظام، انقلاب و جمهوری اسلامی را بر این گفتمان قرار دهیم و این است که کشور را نجات می دهد. گفتمان اصلاحات ریشه در عمق وجدان جامعه ما دارد.
اصلاح طلبان بارها گفته اند با براندازی و براندازان مخالفند. براندازان جایی در میان جامعه ندارند. ما این کشور و نظام و پیشرفت آن را می خواهیم و همه در چارچوب این قانون اساسی حرکت می کنیم. ممکن است نقد به قانون اساسی هم مطرح باشد اما مبنای حرکت در جامعه قانون اساسی است و قانون اساسی ظرف یکبار مصرف نیست که دور بیندازیم و ما پایبند به این قانون اساسی هستیم و می گوییم هر کسی به این قانون پایبند باشد با هر عقیده ای، شهروند جمهوری اسلامی است و از همه حقوق شهروندی باید برخوردار باشد و اگر دیگران چیز دیگری می گویند اختلاف ما در همینجاست و باید صبوری و گفت وگو کنیم.
ای یدالهی مرد هزار چهره ای . ولایی هستی یا اصلاحی
به نام خدا
درود بر شما
به قول بنده خدایی میگفت که: شاهد از غیب رسید.
همین نظر شما دقیقا شاهد و گواهی بر آنچه عرض کردیم هست که اصلاحات را جدای از ولائی بودن تعریف میکیند.
این نحوه تعامل جز دفع حداکثری که برخلاف منویات مقام معظم رهبری هست نمی باشد.
ای کاش قدری پیرامون واقعیات و حقایق تحقیق کنیم تا دچار فتنه و انحراف نشویم.
در بزرگوار بودن جناب یداللهی شکی نباید کرد و اینکه ایشان خدمتگزار صادق در عرصه خبر هستند و همین روحه ایشان اثبات ولایی بودن ایشان است و اینکه دنبال اصلاح امور شهروندان و مسئولین در قالب خبر رسانی. پس اصلاحی ولایی و ولایی اصلاحی هستند.
ضمن عرض سلام استاد نیک سخن نیک گفتاربه قل حاج مصطفی نیک قامت زرندینی. مهم این نیست که طرف کی هست چی هست مهم این است که مصائب ومشکلات کشورو مردم راضمن درک کردن بفکرچاره اندیشی هست ویا توان رفع آنرا داردواگرندارداین روحیه وفرهنگ کمک گرفتن ازنخبگان راداردویا براش مردم مهمتراست یارضیایت حزبش!؟
درود بر شما جناب نیک قامت زرندینی
درود وسلام برشماوچهره زیبا ودوست داشتنی شما. ازبچه گی به روحانیت علاقه مند بودم واین را مدیون ذاکرامام حسین حاج مصطفی نیک قامت هستم حاج مصطفی می فرماید روحا نیت همچنان مظلوم هستند دراستفاده ازامکانات کشور!؟
خدا رحمت کنه ایشون رو.
ان شاالله در اولین حضورم در حرم بی بی فاطمه معصومه سلام الله علیها، بنیابت از ایشان و شما سلام عرض میکنم به آستان ملک پاسبان آن کریمه.
عمریست بر در این خانه خدمت میکنم
در لباس فقر کار اهل دولت میکنم
با صبا افتان و خیزان می روم تا کوی دوست
وز رفیقان ره استمداد همت میکنم.
با تشکر از آقای مطهری فرد
برخی از دوستان سیاست و روش اداره کشور و مردم را با عقیده و اخلاق اشتباه می کنند و حتی جایی که قهرمان عرصه سیاست مرحوم مدرس آن سخن تاریخی را گفتند که : « سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست» گویا تلقی نادرستی نسبت به این سخن توحیدی و وحی گونه دارند و گمان می برند سیاست همان عقیده و عقیده همان سیاست است در حالی که مقصود شهید مدرس این بوده که سیاست و روش مطلوب ما برای اداره امور مردم و تحقق خواست های آنان توحیدی و اخلاقی است یعنی ما از سیاستی سخن می گوییم که به هیچ روی مخالف دیانت ما نیست و دیانت یعنی دینداری ما مقتضی و بلکه مستلزم این سیاست ماست، آری مدرس فرمود سیاست ما عین دیانت ماست و او نفرمود عین دین ما، اما برخی که دم از تعهد دینی در میدان سیاست می زنند سخت دچار قصور معرفت سیاسی هستند و از مبانی سیاسی آن تفسیری را ارائه می دهند که خودشان به آن باور دارند و دیگران را هیچ محق برای اظهارنظر نمی دانند!!!
سخن واضح آنکه هم اصلاح طلبی و هم اصولگرایی وقتی تعریف می شوند از نظر خدا باوران و در تطبیق با ایمان مومنان هیچکدام در ذات خود با دیگری تعارض ندارند.
در نتیجه باید گفت : همه انبیا و تمام امامان هم اصول گرا بودند و هم اصلاح طلب، و حقیقت این سخن بر همه کسانی که پژوهشی قرآنی و مطالعاتی حدیثی داشته باشند به خوبی مکشوف است و منکر آن از این منظر شخصی نا آگاه تلقی می شود.
اینکه اشخاصی در روش های سیاسی کدام نحله سیاسی را برگزینند، اصلاح طلبی یا اصول گرایی را ؟ کاملا مخیرند !
چون هریک از این دو نحله زیبایی های خود را دارند و شایستگی های خود را، اما صد البته هم هریک از این دو نیز کاستی ها و منقصت های خود را دارند.
اشکال واقعی از آنجاست که هر یک از این دو حزب یا نگرش سیاسی بخواهند خود را مطلق بدانند و بخواهند در صدد تمامیت خواهی برایند و برای رسیدن به خواست های سیاسی خود همه ظرفیت ها را برای دوستان و همکیشان سیاسی خود مهیا سازند و در این راه حدود و حقوق دیگر شهروندان سیاست را نادیده بگیرند، و مجالی برای عرض اندام دیگران که هم حزب آنان نیستند فراهم نمی سازند، و برای رسیدن به اهداف خود رقبای سیاسی خود را با حربه های غیر اخلاقی از قبیل مخالف دین و ولایت و نظام و رهبری و… بیرحمانه از صحنه بیرون می نمایند.
در حالی که همانطور که گفته شد نه تنها اصولگرایی و اصلاح طلبی مخالف دینداری و ولایت و…نییستند بلکه در ذات خود در تفاهم و مکمل یکدیگرند.
ضمنا نباید اشکالات واقعی اشخاص را به حساب تفکر سیاسی آنان گذاشت ، زیرا بسا انتقادات متوجه حوزه اخلاق و تعهد رفتاری اشخاص باشد نه حوزه اندیشه و باور ذهنی و اعتقادی ، و البته شاید تشخیص این واقعیت دشوارنباشد، اما رعایت عدالت و حدود انصاف همواره سخت است، ( العدل اوسع الاشیاء فی التواصف و اضیقها فی التناصف).
اصل مفروض ما در همه سیاست ها چه اصول گرایی و چه اصلاح طلبی و چه غیره « حفظ نظام جمهوری اسلامی » و فصل الخطاب در همه امور نظام، نظر رهبری است .
انتخابات در پیش است اگر همه به این دو سخن رهبری باور داشته باشند و به آن پایبند و ملتزم باشند بایستی گفت آینده نوید بخش و آمیخته به صلاح و فلاح که مورد رضای خداوند و شادی شهداء در بارگاه پروردگار باشد در انتظار است: – ۱ آرای مردم حق الناس است و همه وظیفه دارند از آراء مردم صیانت کنند ، ۲- شرایط را برای حضور حد اکثری مردم در انتخابات فراهم کنیم حتی حضور کسانی که نظام را قبول ندارند اما شهروند این کشور و پایبند به قانون هستند . ما امت پیامبری هستیم که اخلاق او بزرگ بود و بزرگترن خصلت او بلند نظری بود.انشاء الله ما نیز در حد توان خود اینگونه باشیم. والسلام
درود بر شما
بسیار جالب و جامع.
ایدکم الله
سلام و درود و تحیت بر شما آقای مطهری فرد، بی تردید شما اهل دانش و فضل هستید و گفتار و نوشتار شما برای همگان قابل استفاده است انشاء الله پروردگار متعال همواره شما را در راه نشر و گسترش فرهنگ و معارف بی بدیل قرآن و اهل بیت (ع) موفق و منصور بدارد. به امید سر افرازی.
سلام علیکم نوشته ام در باره اصول گرایی و اعتدال دریافت شد اما منتشر نشد!
با تشکر از مدیریت و همکاران گرامی این سایت وزین و محترم که در دامنه و حدود اعتبار مردم شرق مازندران بویژه شهرستان نکاهست، باید گفت انتشار نظرات در حوزه های مختلف معرفتی، خدمتی بزرگ است که حتما مصاب با مثوبت و مقرون با اجر و پاداش شایسته نزد خداوند است.
مستحضر هستید که با تضارب آراء مختلف، گوهر حقایق آشکار می شوند و البته بهترین داور در مسائل و مباحث معرفتی در درجه نخست خود خوانندگان گرامی هستند، و نیز می دانیم که در بهار گفت و گو ها غنچه های حقیقت شکوفا و عطر معرفت دل انگیز تر و گلستان جان و خرد شادابتر و باغ زندگی پربار تر می شود، و البته آنجه که باید از آن هراس داشت جمود فکریست نه فراخ فکری!
آنچه این بنده ، بعد از سالها پژوهش و مطالعه در قرآن کریم و سیره گفتاری و رفتاری اهل بیت (ع) می توانم بگویم اینست که نظر اسلام عزیز در طرح اینگونه مسائل نه تنها خوب که مفید و حتی لازم و واجب است، اما یک شرط دارد و آن رعایت حدود اخلاق و حقوق دیگران.
باتشکر و احترام مجدد
آقای مطهری فرد ازاینکه فرمودی خدارحمتش کنه منظورشما حاج مصطفی بود .واین استلاح برای زنده هاهم استفاده میشه ولی بسیار کم .عرف کمتر برای زنده ها بکار برده میشه!؟ البته بااین مدیریت بعضی ازمدیران ومسعولان وبی ثباطی اقتصادی وتورم ماداریم رول زنده هارا بازی میکنیم. خدارحم کند.
درود بر شما
من تصور کردم ایشان مرحوم شدن.
اگر زنده هستن برای ایشون عافیت مسئلت میکنم.
درود بر شما عزیز مردم شهرم.
اصطلاح – مسئولان – بی ثباتی ، اصلاح شود
متشکر از دقت نظر شما.
سلام حاج آقا بزرگ باتشکرازاینکه پاسخ بموقع میدی.دوستی باحاج مصطفی نیک قامت زرندینی اگه برای شماسود نداشته باشه ضررهم نداره.اگه دوست داری بشناسیدش. لطفا درهمین سایت خبری به کامنت های خبر سفر ریاست جمهوری. امام جمعه عزیز شریف ودوستداشتنی میاندرود. فرماندار. جهاد کشاورزی.ودرنهایت.هشداربه غارتگران بیت المال وبرجام گذر از جنگ جهانی سوم. مراجعه بفرما.ویااطاقسازبرترکشور. وسلام. ارادتمند شما مردخوش سیما بابصیرت ودوست داشتنی عزیز. دیدبان نکا.
سلام
به روی چشم، حتما.
گل گفتی حاج آقا ، کو گوش شنوا و عقلانیت متاسفانه !!!!!!