سمن و سرمایه اجتماعی/اسحق عبادی

برخی ازاندیشمندان علوم انسانی از میان انواع چهارگانه سرمایه اقتصادی،انسانی،اجتماعی ونمادین ، به لحاظ بینش و نگرشی که به انسان و جامعه در مسیر توسعه و پیشرفت دارند، به تاثیرونقش سرمایه اجتماعی (Social Capital) التقات خاصی دارند.

سرمایه اجتماعی مجموع فضایل روانشناختی،اخلاقی، مدنی و دینی است که بر اساس معیاری که متناسب با فرهنگ حاکم بر زیست بوم آن جامعه است مورد سنجه و ارزیابی قرار میگیرد.

مجموع فضایلی که از لایه شخصیت و منش فردی به لایه جامعه نفوذ کرده و ضامن بقای جامعه مورد نظر می باشد.

فضایلی از قبیل اعتماد، تعهد، اطمینان، وفاداری، مشارکت، دستگیری و کمک به همنوع ، صداقت و …

حال اگردر جامعه ای این فضایل کمرنگ شده باشد و سرمایه اجتماعی در حال کاهش باشد،آسیبها،چالش ها ومعظلات اجتماعی مختلفی بوجود می آید.بین کاهش سطح سرمایه اجتماعی و چالش ها رابطه مستقیمی وجود دارد.

 

DSCN8336

در چنین شرایطی به نظر می رسد،ایجاد تشکلهای مردمی یا همان سازمانهای مردم نهاد(N G O)، راه حل مناسبی برای تقویت و بارورسازی فضایل فوق باشد.

چرا که این تشکلها،برخاسته از متن مردم ، داوطلبانه و بیانگر مطالبات ،دغدغه ها و دلمشغولی های آنان و در راستای کمک به حاکمیت و دولت می باشد.حتی اگر عنصر اعتراض و نقد به برخی عملکردهای دولت در آن پر رنگ باشد.

این تشکلها ، خود ازعناصر فوق بهره می گیرند ومحل تجلی آن فضایل می باشند.اگر در تشکلی اعتماد،مشارکت،صداقت و… نباشد یا کمرنگ باشد، خود نقض غرض است و نمی تواند سبب احیا یا تقویت آن فضایل در سطح اجتماع باشد.
بنابراین به نظر می رسد با ایجاد تشکلها و سازمانهای مردمی می توان مانع کاهش یا از بین رفتن سرمایه های اجتماعی شد.

البته سمن ها در کشور ما که شرایط ویژ ه ای دارد، ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرند.

در چنین شرایطی نباید با موضع سلبی و منفی موجبات طرد بخش اعظمی از جامعه گشت.بلکه با ساماندهی وآموزش، بسترهای مشارکت شهروندان را فراهم کرد تا از پتانسیلهای آن در جهت درست استفاده کرد.

اسحق عبادی

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. باتشکراز اقای اسحقی.من از معنی سمن در این متن متوجه نشدم.

  2. میرزاعلی درخشانی در گفت:

    مطالب بسیارزیبا متین بود.فرمایش بجاست وباید درچنین تشکلاتی منشاآن بایدعناصری چون اعتماد”مشارکت”صداقت”تعهد وتقواو…سرلوحه آن قرارگیردوبرای ثبات وپایداری این سازمانهای مردم نهادبایداین عناصروفضایل تقویت واحیاگردد.
    باپوزش ازاستاد خودم آقای عبادی دریاسخ به سوال عزیز شنونده بگم:دررابطه با”سمن ها” برادرخوبم توضیح دادند یعنی: سازمانهای مردم نهادکه مستقیما بخشی ازساختاردولت محسوب نمی شوندامانقش بسیارمهمی بعنوان واسطه بین فردفرد مردم وقوای حاکم ایفا میکندکه بودجه این سازمانهاازطریق کمکهای مردمی “وقفیات “ویادولتی وغیردولتی تامین میگرددمثل موسسات وانجمن های خیریه-صندوقهای قرض الحسنه و…

  3. عالی بود — آرزوی موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *