حمایت تمام قد قائم‌ مقام وزیر کشور از استاندار مازندران

در حاشیه همایش اعضای ستاد انتخابات سه استان شمالی ؛حمایت تمام قد قائم‌ مقام وزیر کشور از استاندار مازندران

به گزارش خبرنومه:محمد حسین مقیمی گفت : استاندار نتوانسته با مدیرکل سیاسی خود کار کند، هر مدیری حق دارد همکار خود را انتخاب کند، این انتخاب گاهی صددرصد در اختیار خود اوست و گاهی با سلسله‌مراتب بالاتر انجام می‌شود…..
قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه اتفاقات استان نباید با دید سیاسی نگریسته شود، ادامه داد: اگر دید کاری داشته باشیم، مشکلی به وجود نمی‌آید و استاندار نتوانسته با مدیرکل سیاسی خود کار کند، هر مدیری حق دارد همکار خود را انتخاب کند، این انتخاب گاهی صددرصد در اختیار خود اوست و گاهی با سلسله‌مراتب بالاتر انجام می‌شود.
محمدحسین مقیمی در حاشیه همایش توجیهی و آموزشی اعضای ستاد انتخابات سه استان شمالی کشور که به میزبانی ساری به مدت دو روز در حال برگزاری است، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امسال دو انتخابات بزرگ در کشور را پیش رو داریم که باید تلاش کنیم این انتخابات پرشور برگزار شود.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار یدرباره عزل و نصب‌های اخیر در کشور افزود: مدیران اجرایی کشور و فرمانداران برای فعالیت خود، همکارانی انتخاب می‌کنند که در حوزه اختیار استانداران است و نیروهای عزل شده هم افراد قابلی بودند و در طول مسئولیت خود زحماتی را متقبل شدند، اما این تصمیم براساس نظر مدیران استانی بوده است.
وی با اشاره به اینکه مدیران اجرایی کشور و استانداران برای اینکه فعالیت خود را انجام دهند همکارانی انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: انتخاب همکار از اختیارات استاندار است و افرادی را انتخاب می‌کنند که بتوانند با هم کار کنند و تغییرات انجام شده هم در این راستاست، نیروهای قبلی نیز نیروهای قابلی بودند و در طول مسئولیت زحمات زیادی کشیدند و تصمیم مدیریت استان بر این تغییرات بوده است.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه هیئت‌های اجرایی در همان زمانی که ثبت‌نام قرار است شروع شود انتخاب می‌شوند، گفت: هنوز این هیئت انتخاب نشده تا تخلفات انتخاباتی را رصد کند و توصیه ما به فرمانداران این است که در هیئت اجرایی از افراد کارآمد و شایسته استفاده شود.
قائم‌مقام وزیر کشور با اشاره به اینکه برای برگزاری انتخابات ۲۵ فرآیند داریم که ۲۳ فرآیند الکترونیکی است، خاطرنشان کرد: رای‌گیری و شمارش آرا که مهم‌ترین قسمت کار است، هنوز به صورت دستی انجام می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه در انتخابات مجلس نهم در ۱۴ حوزه انتخابات ماشینی برگزار کردیم، تصریح کرد: وزارت کشور از این کار تجربه خوبی دارد و برای انتخابات این دوره هم دولت اعتبار یک سوم از حوزه‌های انتخاباتی را تامین کرده است و باید براساس تجارب قبلی و اعتباراتی که داریم سخت‌افزارهایی را تامین کنیم و بین کارشناسان وزارت کشور و شورای نگهبان در این زمینه تفاهم به وجود آمده و پیمانکار در حال ساخت این سخت‌افزار است.
مقیمی با اشاره به اینکه سیاست‌های دولت مشخص است و خود را متعهد می‌داند این برنامه‌ها را اجرایی کند، ادامه داد: در طول برنامه، مدیرانی که همراه شوند و سیاست‌های دولت را اجرا کنند، در مسئولیت خود باقی می‌مانند و اگر نیاز به تغییرات و بازآموزی باشد هم انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم که مطالبات مردم از دولت را تامین کنیم و این مسئله زمانی محقق می‌شود که نیروها به اهداف دولت متعهد شوند.
رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه دولت از ابتدا اعلام کرده نقدها را می‌پذیرد، گفت: این آمادگی وجود دارد که کسانی که با دولت زاویه دارند هم نقد خود را بیان کنند، چون انتقاد به اجرای صحیح برنامه کمک می‌کند.
معاون سیاسی وزیر کشور با اشاره به اینکه در چارچوب قانون از حقوق داوطلبان دفاع کرده و تلاش می‌کنیم حقوق رای‌دهندگان را هم برآورده کنیم، اظهار کرد: درباره رد و یا تایید صلاحیت اگر اسنادی ارائه شود، در جلسات ستاد اجرایی براساس نظر چهار مرجع عمل می‌کنیم.
وی با بیان اینکه مردم باید تشخیص دهند به چه کسانی رای دهند و ما باید شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کنیم، تصریح کرد: موافقت و یا مخالفت نامزدهای انتخابات با دولت، در رفتار اجرایی ما اثر ندارد.
رئیس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: تلاش ما این است که حقی از کسی ضایع نشود و نامزدهای دارای صلاحیت در انتخابات حضور یابند.
مقیمی با اشاره به اینکه احترام به جایگاه‌ها می‌تواند خیلی از مسائل را رفع کند، خاطرنشان کرد: مدیران برای انجام فعالیت خود، حق دارند همکارانی انتخاب کنند و باید در انتخاب همکاران آزاد باشند.
وی اظهار کرد: در انتخاب همکاران از بیرون هم تاکیداتی داریم که البته در وزارت کشور این‌گونه نیست، چون روال طبیعی در انتخاب افراد داریم.
قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه رای در جمهوری اسلامی، تکلیف است، افزود: برای برخی شبهاتی به وجود آمده و دلسرد می‌شوند که این موارد با توصیه و آگاهی‌سازی رفع می‌شود و صدا و سیما در این زمینه وظیفه دارد.
این مسئول با اشاره به اینکه اگر مردم احساس کنند قانون مبنای کار است به پای صندوق رای می‌آیند، گفت: اگر از سلایق و تفکرات مختلف درون نظام، تعداد بیشتری حضور یابند، به مردم در انتخاب گرایش مورد نظر خود کمک می‌کند، ضمن اینکه باید تبلیغات مناسبی داشته و آگاهی‌رسانی خوبی به دور از تفریط داشته باشیم و اهمیت مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را بیان کنیم و مردم احساس کنند آرایی که در صندوق می‌اندازند و آینده کشور موثر است.
مقیمی با بیان اینکه در انتخابات پیش‌رو از کارت ملی و شناسنامه استفاده می‌شود، تصریح کرد: وزیر کشور به ثبت احوال دستور داده در صدور کارت ملی تسریع شود و کسانی که کارت ملی ندارند، نسبت به دریافت آن اقدام کنند تا در زمان انتخابات مشکلی پیش نیاید.
وی با اشاره به اینکه حدود ۲۵۰ مجموعه قانونی داریم که از کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب که در وزارت کشور مستقر است، مجوز گرفتند و بستر برای فعالیت این احزاب و تشکیلات فراهم است، ادامه داد: این احزاب و تشکل‌ها باید حمایت شوند، چون در چارچوب قانون، مجوز دریافت کرده‌اند تا کار سیاسی شناسنامه‌دار انجام دهند، ما وظیفه داریم حمایت کرده و امنیت جلسات، گردهمایی‌ها و سخنرانان آنها را فراهم کنیم و ممکن است سخنرانی مطالبی را بیان کند که خلاف باشد و قانون مشخص کرده که با این افراد چه رفتاری صورت گیرد.
قائم‌مقام وزیر کشور با بیان اینکه باید اجازه دهیم احزاب فعالیت کنند، خاطرنشان کرد: احزاب، اشکالاتی را بیان کرده و راهکار ارائه می‌دهند و نظارت مردمی از طریق احزاب بر عملکردها ایجاد می‌شود و اگر احزاب فعال شوند، این فسادها کاهش می‌یابد و هر حزبی تلاش می‌کند سهم بیشتری در اداره کشور بر عهده گرفته و افراد بهتری را معرفی کند و اگر به سمت فعالیت بیشتر احزاب برویم شور و نشاط سیاسی در کشور افزایش می‌یابد و باید تلاش کنیم نه فقط در ایام انتخابات بلکه در دیگر ایام هم این شور و نشاط فراهم باشد.
این مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه جلوگیری از خرید و فروش احتمالی آرا در انتخابات، اظهار کرد: باید برای مردم مطرح کنیم خرید و فروش آرا و موارد شبیه این، خلاف قانون است و مجازات‌هایی دارد.
مقیمی با اشاره به اینکه در ستاد انتخابات روی این موضوع کار می‌کنیم، افزود: نمی‌گویم خرید و فروش رای وجود دارد یا نه اما فرمانداران باید تمهیدات لازم را به کار گرفته و اقدامات این‌چنینی را شناسایی کرده و نظارت گسترده داشته باشد و در صورت برخورد با نمونه‌های این‌چنینی، به دستگاه قضایی معرفی کنند و دستگاه قضایی هم خارج از نوبت به این موارد رسیدگی می‌کند.
وی با بیان اینکه لایحه شفاف‌سازی هزینه تبلیغات انتخابات هنوز در دولت است به مجلس نرفته است، گفت: درباره صندوق‌های شفاف هم با شورای نگهبان به توافق رسیدیم صندوقی انتخاب شود که علاوه بر شفاف بودن، آرا مشخص نباشد و این صندوق‌ها در حال تولید است، چون طبق قانون، آرا باید مخفی باشد.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه مسئول اجرای اهداف دولت در استان‌، استانداران هستند و افرادی باید انتخاب شوند که با سیاست‌های دولت هم‌خوانی داشته باشند و در نهایت وزارت کشور هم اعلام نظر می‌کند، تصریح کرد: افراد وقتی نتوانند با هم کار کنند از هم جدا می‌شوند و کنار گذاشتن یک فرد به این معنا نیست که ضعف دارد بلکه مدیر بالادست نتوانسته با مدیر پایین‌دست خود کار کند.
این مسئول با بیان اینکه اتفاقات استان نباید با دید سیاسی نگریسته شود، ادامه داد: اگر دید کاری داشته باشیم، مشکلی به وجود نمی‌آید و استاندار نتوانسته با مدیرکل سیاسی خود کار کند، هر مدیری حق دارد همکار خود را انتخاب کند، این انتخاب گاهی صددرصد در اختیار خود است و گاهی با سلسله‌مراتب بالاتر انجام می‌شود.
این مسئول گفت: مدیرانی که در مازندران جابه‌جا شدند، مدیران خوبی بودند و باید قدردان زحمات این افراد باشیم و این تغییرات عادی است.

شمال نیوز

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *