معرفی ۱۰ رقم جدید کلزا در مازندران

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران از معرفی ۱۰ رقم جدید کلزا برای کشت در استان خبر داد.

به گزارش خبرنومه، مجتبی محمودی امشب در جلسه ستاد توسعه کشت کلزا که در سازمان جهاد کشاورزی مازندران برگزار شد، اظهار کرد: فرآیند اعتماد‌سازی کشت کلزا برای کشاورزان طولانی مدت است و در اندک زمان تاثیر زیادی ندارد اما می‌توان با در اختیار قرار دادن مشو‌ق‌های لازم به کشاورزان سطح زیر کشت را افزایش داد.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته به دلیل عدم خرید به‌موقع و نامناسب بودن قیمت تضمینی خرید کلزا، کشاورزان انگیزه‌ای برای افزایش سطح زیرکشت این محصول نداشتند و باید با تغییر ذهنیت کشاورزان که با کشت کلزا دارای درآمد اقتصادی خوبی می‌شوند برای رسیدن به سطوح ابلاغی تلاش شود.

وی افزود: جهاد کشاورزی باید مشوق‌های خاصی را در چند روز آینده در اختیار کشاورزان قرار دهد.

محمودی ادامه داد: اراضی شالیزاری زیادی وجود دارد که کشت دوم در آن انجام نمی‌شود و اگر این‌ اراضی شناسایی شوند می‌توان کلزا را زودتر کاشت و زمان برداشت را به فروردین ماه موکول کنیم.

وی از معرفی ۱۰ رقم جدید کلزا برای کشت در استان خبر داد و تصریح کرد: باید این واقعیت را بپذیریم که دامنه کشت کلزا حداقل یک‌ ماه زودتر از گندم است.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی مازندران با بیان اینکه امسال از نظر تنوع ارقام کلزا در وضعیت خوبی هستیم، افزود: هفت رقم برای اراضی خشکه‌زاری و سه رقم برای شالیزار‌ها در دسترس کشاورزان قرار دارد.

وی بیان کرد: علف‌های هرز از مواردی است که کشت کلزا را زمین‌گیر کرده است و زمان برداشت کلزا مشاهده می‌کنیم مزارع به جای کلزا‌کاری به علف‌زار شباهت دارند.

محمودی گفت: اگر قرار است مشکلاتی که در کشت کلزا در گذشته وجود داشته است را جبران کنیم، باید با عزم جدی‌تری وارد شویم.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *