نشانه شناسی دعای عرفه/مطهري فرد

روز نهم ذی الحجه مصادف است با روز عارفانه و ارجمند عرفه، که يادآور عروج عرفاني امام حسين (ع) و ادعيه و زيارات آن حضرت ، به ويژه دعاي عرفه است ،که نابترين مفاهيم و مقولات معنوي در آموزه های شیعی و اسلامی را متبلور می سازد. باید دعای عرفه را با حضور قلب و با درک مفاهیم آن قرائت کرده و در معانی و مضامین بلند و غنی آن تامل کنیم و از فیوضات این روز بهره مند شویم چیستی شأن و منزلت روز عرفه در وهلۀ نخست و در تبیین چیستی منزلت روز عرفه باید گفت؛ روز پربرکت عرفه در برخی روایات که از آن به عنوان عید نام برده شده است اگر چه این روز مبارک با شهادت مسلم بن عقیل آمیخته است، لیکن روز عرفه روزی است که می‌بایست یک چشم گریان و یک چشم دیگر خندان باشیم. زیرا در این روز خداوند تبارک و تعالی بندگان خود را به عبادت و اطاعت خداوند فرا خوانده و سفره ی جود و احسان خود را برای بندگان خود گسترانده است،شیطان در این روز خوار و حقیر و خشمناک است.ازروایات و احادیث و دعای این روز بر می آید که خداوند متعال در روز عرفه به بندگان خود عنایات ویژه ای منظور کرده است. اهمیت دعای عرفه قرائت دعای عرفه در آموزه های اسلامی از اهمیت بی بدیل برخوردار می باشد، روایاتی که در مورد اهمیت عرفه و عرفات نقل شده است بسیار عجیب است و نشان می‌دهد در آن سرزمین عجیب، رحمت الهی بسیار باریدن می‌گیرد و گناهان ریخته و آمرزش شامل حال انسان‌ها می‌شود. دعای عرفه نشانۀ حقانیت اهل بیت(ع( یکی از نشانه های حقانیت ائمه اهل بیت(علیهم السلام)همین گونه دعاها (همچون دعاى صباح، كميل، عرفه‏ امام حسين عليه السّلام و دعاهاى صحيفه سجاديه) از جمله دعای عرفه است که سایر مذاهب چنین دعاهایی را مطلقا ندارند، زیرا راز و نياز امام حسين عليه السّلام در روز عرفه‏ در بيابان عرفات از جمله آثار گرانبهايى است از اين عشق مقدّس. بی شک دعا انسان را به قرب خدا نزديك و از شيطان و وسوسه‏هايش دور مى‏كند و روح را لطافت خاصّى مى‏بخشد، اثر عميقى در تقويت پايه‏هاى ايمان و تهذيب نفوس و پرورش اخلاق فاضله دارد. از آنجا كه اين گونه دعاهااز روح بلند معصوم سرچشمه گرفته همه آنها در يك سطح عالى است و با قرائت آگاهانه آن انسان به اوج معرفت و كرامت انسانى نزديك مى‏شود. دعای عرفه؛ دورۀ کامل خدا شناسی دعای عرفه یک دوره عرفان اسلامی، خداشناسی، پیامبرشناسی، ولایت، اخلاق، مراحل سیر و سلوک الی الله و در یک کلام یک دوره از مفاهیم مهم اسلامی است، که در قالب دعا بیان شده است. در دعاى‏ «عرفه‏» كه از امام حسين عليه السلام به ما رسيده، يك دوره دروس خداشناسى با تمام ريزه‏ كاري¬هايش در سطح عالى بيان شده است، یک نمونه آن آنجاست که سيد الشهداء امام حسين (ع) به هنگام بر شمردن نعمت و قدرت خداوند به پيشگاه او چنين عرض مى‏كند:«و ابتدعت خلقى من منى يمنى، ثم اسكنتنى فى ظلمات ثلاث:بين لحم و جلد و دم، لم تشهر بخلقى، و لم تجعل الى شيئا من امرى، ثم اخرجتنى الى الدنيا تاما سويا!» ” آغاز آفرينش مرا از قطرات ناچيز منى قرار دادى، سپس مرا در ظلمت¬هاى سه‏گانه، در ميان گوشت و پوست و خون ساكن نمودى، آفرينش مرا آشكار نساختى، و در آن مخفيگاه به تطورات خلقتم ادامه دادى، و هيچيك از امور حياتى مرا به من واگذار نكردى، سپس مرا به دنيا كامل و سالم منتقل ساختى” تضرع و نیایش؛ شاه کلید معرفت الهی ضرورت راز و نیاز و تضرع و نیایش به عنوان شاکلۀ مهم دعای عرفه قابل تأمل است. روز عرفه از بهترین ایام برای دعا، نیایش و تضرع به درگاه الهی است. در اينجا بايد گفت؛ اى انسان تو را با تكبر چه کار؟! تو در برابر عظمت دستگاه خلقت چه هستى؟! واقعا جاى تعجب است كه انسانى با توجه به اين كه اوّلش نطفه و آخرش مردار و مابين اين دو حامل عذره و كثافات است، فخرفروشى و تكبر مى‏كند. بايد اقرار كرد (آن ذره كه در حساب نايد مائيم)، معرفت را بايد از امام حسين (عليه السلام) آموخت، آن حضرت در دعاى عرفه‏ درحالى كه اشك مى‏ريزد مى‏گويد: «الهى انا افقير فى غناى فكيف لا اكون فقيراً فى فَقْرى الهى انَا الجاهل فى علمى فكيف لا اكون جهولًا فى جهلى»«خدايا من در موقع بى‏نيازى هم فقيرم، پس چگونه فقير نمى‏باشم در فقرم، خدايا من در موقع عالم بودن هم جاهل هستم، پس چگونه جاهل نمى‏باشم در موقع جاهل بودنم»: «الهى مَنْ كانَتْ مَحاسِنُهُ مساوِىَ فَكيفَ لا تَكوُنُ مَساويه مساوِى»(خدايا كسى كه خوبى‏هايش، بدى است، پس چگونه بدى‏هايش بدى نيست) . آرى اين معرفت، آن جانبازى عاشورا، را هم مى‏طلبد. درمان بيمارى تكبّر كه ناشى از جهل و عدم شناخت باشد، تحصيل معرفت نسبت به عظمت خالق و جهان و ضعف‏ خويشتن است، اين معرفت رابطه مستقيم با تواضع و تواضع رابطه مستقيم با علم و علم با معرفت دارد و به قول امام حسين (عليه السلام): «مُدارَكَ العِلْم لِقاحُ المعرفة»: «درس و بحث علم، زاينده معرفت است». شکرگذاری؛ شاخصه ای مهم در دعای عرفه مقولۀ شکرگذاری از جمله نشانه های موجود در دعای عرفه است .در فرازى از دعاى امام حسين عليه السلام در روز عرفه‏ آمده: اگر تصميم بگيرم و تلاش كنم در تمام عصرها و روزگاران، به فرض اينكه در تمام اين اعصار و روزگارها زنده باشم و زندگى كنم و خواسته باشم يكى از نعمت‏هايت را شكرگذارى نمايم، توان آن را نخواهم داشت. تأملی قرآنی در جایگاه والای روز عرفه عرفه؛ روز مشهود در بیان شخصیت بزرگی همچو حضرت آیت الله مکارم شیرازی اشاره می کنیم که در تفسیر آیۀ «وَ شاهِد وَ مَشْهُود»،بر اطلاق«مشهود» بر روز عرفه‏ كه زائران بيت اللّه الحرام شاهد و ناظر آن روزند تأکید نمود و فرمود؛ «شاهد» منطبق بر روز عيد قربان و «مشهود» بر روز عرفه اشاره دارد. از این رو اهمیت روز عرفه و لزوم تعمّق و تأمّل در دعای ارزشمند عرفه به نحوی است که روز” عرفه‏” گرچه از شهود روز محشر و گواهان اعمال انسان¬ها است ، لیکن این روز پر اجتماع، خود صحنه‏اى از رستاخيز در اين دنيا محسوب مى‏ شود. دعای عرفه؛ اعتراف به محضریت خداوند محضریت خداوند از جمله نشانه های ارزشمند کلام امام حسین(ع) در دعای عرفه است که بدین نحو مورد اشاره قرار گرفته است؛ « امام حسين عليه السلام سالار شهيدان در دعاى عرفه‏ به پيشگاه خدا عرض مى‏كند: «عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقِيْباً» «كور باد چشمى كه تو را مراقب خود نبيند»! برهان غنا و فقر؛ نشانه ای بنیادین در دعای عرفه چیستی ماهیت غنا و فقر در آموزه های اسلامی یکی دیگر از مهمترین و کلیدی ترین شاخصه ها و نشانه های موجود در مضامین عالی دعای عرفه می باشد . بی شک انسانها روز را بايد با نور هدايت آغاز كنند، سپس آن را با هوشيارى در برابر دشمنان برون و درون، به پايان ببرند که اين پيروزى جز با نور هدايت الهى ممكن نيست! حال هنگامى كه در دعاى «عرفه‏» مى‏خوانيم: «و اجعل غناى في نفسي‏ ، خداوندا! بى‏نيازى مرا در درون جانم قرار ده!» الهام مى‏گيريم كه بى‏نيازى چيزى نيست كه در بيرون، از طريق جمع ثروت فراوان و كاخ‏هاى رفيع و مقامات منيع، فراهم گردد. در تشریح چیستی فقر و غنا با بهره گیری از کلام نورانی امام حسین(ع) اینگونه مى‏خوانيم كه امام عليه السلام چنين مى‏گويد:«كَيْفَ يُسْتَدَلُّ عَلَيْكَ بِما هُوَ فى وُجُوْدِهِ مُفْتَقِرٌ الَيْكَ؟ أَيَكُوْنَ لِغَيْرِكَ مِنَ الظُّهُورِ ما لَيْسَ لَكَ حَتّى‏ يَكُوْنَ هُوَ المُظْهِرُ لَكَ»: «چگونه با موجوداتى كه در اصل وجود خود به ذات پاك تو نيازمندند بر وجود تو استدلال شود؟ آيا غير تو، از تو، ظاهرتر است كه معرّف وجود تو باشد؟». در جاى ديگر از دعای عرفه مى‏خوانيم:«الهى انَا الْفَقِيرُ فى غِناىَ فَكَيْفَ لا اكُوْنُ فَقيراً فى فَقْرى‏»: «خدايا من در حال غنا، فقيرم، چگونه در حالت فقر، فقير نباشم؟!». در همین دعا آمده است: « مَتى‏ غِبْتَ حَتَّى تَحْتاجَ الى‏ دَلِيْلٍ يَدُلُّ عَلَيْكَ، وَ مَتى‏ بَعُدْتَ حَتَّى تَكُونَ الآثارُ هِىَ الَّتِى تُوصِلُ الَيْكَ، عَمِيَتْ عَيْنٌ لا تَراكَ عَلَيْها رَقِيباً»: «كِى پنهان شدى تا نياز به دليلى داشته باشى كه تو را معرّفى كند؟ و كى از ما دور شدى تا آثارت ما را به تو رساند؟ كور باد چشمى كه تو را مراقب و حاضر نزد خويش نبيند». دعای عرفه؛خود شناسی برای تحقق سعادت از جمله شاخصه های موجود در مضامین والای دعای عرفه می توان به مولّفه های کلیدی در اعتراف به ضعف نهاد انسانی و ضرورت توجه به کسب و تحصیل معارف الهی اشاره نمود، بشرى كه ضعيف است بايد تسليم حق و خدا باشد. بنابراين نشناختن خدا و خويش و جهان، سرچشمه همه بدبختى‏هاست. به دعاى عرفه‏ توجّه كنيد ببينيد چه جمله‏ هاى عجيبى دارد. انسان وقتى جانبازى روز عاشورا را مى‏بيند تعجّب مى‏كند، امّا دعاى عرفه‏ امام حسين عليه السلام را كه مى‏خوانَد در مى‏يابد. جانبازى بر اثر اين معرفت است، چون اعمال برخاسته از اعتقاد و معرفت است. مى‏فهمد كه آن حضرت در دعاى عرفه‏ عرض مى‏كند:«إلهى مَن ز لا تَكونُ مَساوِيهِ مَساوي وَمَن كانَت حَقائقُهُ دَعاوى‏ فَكَيفَ لا تَكونُ دَعاويهِ دَعاوى‏ ؛ خدايا، اين انسانى كه اگر به خوبى‏هايش نيك بنگريم و آن را بشكافيم، در واقع عيب و نقص است، چگونه عيب‏هايش عيب نباشد!» و اين انسانى كه اگر حقايق و علومش را بشكافيم آميخته با جهل است، چگونه جهلش جهل نباشد. نيروهاى ما را وقتى بشكافند همه‏اش ضعف است. حضرت امام حسين عليه السلام در دعاى عرفه عرض مى‏كند: اى خداى من، مردم مى‏آيند سراغ اين آثار كه از آنها تو را بشناسند، مگر تو از من دور شده‏اى كه بخواهم با آثار تو را پيدا كنم: «عَمِيَت عَينٌ لا تَراكَ وَلا تَزالُ عَلَيها رَقيباً وَ خَسِرَت صَفقَةُ عَبدٍ لَم تَجعَل لَهُ مِن حُبّكَ نَصيباً ؛ كور باد چشمى كه جمال پاك تو را نبيند و زيانكار باد آن بنده‏اى كه سهمى از عشق و محبّت در دل او نيست». مگر تو كى از من دور شده‏اى كه بخواهم تو را از ميان آثار پيدا كنم. كى رفته‏اى ز دل كه تمنّا كنم تو را كى بوده‏اى نهفته كه پيدا كنم تو را با صد هزار جلوه برون آمدى كه من‏ با صد هزار ديده تماشا كنم تو را در صورتى كه خدا و جهان و خودمان را بشناسيم تكبّر و غرور از بين مى‏رود و بنده مى‏شويم. لذا بايد عظمت خدا را از عالم هستى بشناسيم. سخن آخر باید دعای عرفه را با حضور قلب و با درک مفاهیم آن قرائت کرده و در معانی و مضامین بلند و غنی آن تامل کنیم و از فیوضات این روز بهره مند شویم. عرفه روز دعا و نیایش است و همه مومنان و مسلمانان در این روز برای حل مشکلات مسلمانان دنیا دست به دعا بردارند، امیدواریم همه ما در مراسم دعای عرفه شرکت کنیم و یکدیگر را از دعا فراموش نکنیم. دعای این روز به اندازه ای اهمیت داشته و اجابت می شود که سفارش شده حتی برای گذشتگان و اسیران خاک دعا کرده و از خداوند حل مشکلات جامعه اسلامی به ویژه کشور عزیزمان را مسئلت نمایید. برای رسیدن به درک صحیح از واقعه عاشورا و پی بردن به عمق حرکت کربلا ی حسینی باید ابتدا این منشور حسینی را فهمید.

دیدگاه های این مطلب

4 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. آقا نتونستم بیشتر از دو سه خط بخونم. چرا اینطوریه؟ قبلا حاج آقا مطالبش قشنگ

  2. سلام ممنونم بزرگوار. متاسفانه مطالب از حالت دسته بندیش خارج شده و ملال آور شده. عذر میخوام از شما. قبلا تذکر دادم اما نشد.
    موفق باشید

  3. سیدقدرت اله شریفی در گفت:

    آقای مطهری فرد ضمن خسته نباشید به حضرت عالی امیدواریم همه مان تلاش دررزمینه ترویج فرهنگ اسلامی باشیم میشود کاری کرد دشمنان دین وانقلاب را مایوس وناامید کرد که دلیل بارزش همان هشت سال دفاع مقدس گویای این ادعا ست پس مامی توانیم باوحدت وایثار واز خودگذشتگی وهمدلی به چه می خواهیم برسیم ومی توانیم درعرصه های مختلف ورود پیداکنیم وبه مقصود خود که رضای خداوندباشد برسیم امابعضی از مسائل را درامور خودمان با دین ودینداری مغایرت ندارد راکنار بگزاریم ببینیم امامان وائمه معصومین جهت زنده ماندن ما چه گفته اندمنظور اززنده ماندن این نیست راه برویم وتنفس کنیم زندماندن جاودانه وحیات همیشگی منظور حقیر است انشالله بتوانیم زنده باشیم همیشه

    • درود بر شما جناب شریفیيَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ
      سوره انفال آیه ۲۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *