زنگ خطری که صدایش را باید بشنویم!!!! به قلم دكتر شاعري

هر پنج دقیقه یک نفر به بیکاران جامعه اضافه می شود، هر ۱۰۰ ازدواج ۳۰ مورد منجر به طلاق می گردد، حدود ۲ میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد که بیش از ۱۰ میلیون نفر را تحت تأثیر قرار میدهد، بروز پدیده کودکان کار، نگرانی از آینده، غمگینی، استرس و بی تحملی، و ده ها آسیب اجتماعی دیگر، زنگ خطری است که به صدا در آمده است.
رشد اقتصادی کشور منفی شده، بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور تعطیل یا نیمه تعطیل می باشند. بانک ها از سیاست های دولت در زمینه تولید و اشتغال حمایت نمی کنند، بخش خصوصی انگیزه لازم را برای سرمایه گذاری در داخل از دست داده ، حمایت های لازم از افراد، تشکل ها و تعاونی ها و گروه های کارآفرین نمی شود. طرح و برنامه مشخص و مدون برای کارآفرینی و برون رفت از وضعیت فعلی به چشم نمی خورد. علاوه بر سیاست های ناکار اقتصادی در استفاده از ظرفیتهای داخلی، تحریم های ظالمانه کشورهای زیاده خواه نیز باعث تشدید این مشکل شده است.
بیکاری در کشور از آستانه تحمل گذشته، باید فکری کرد و چاره ای اندیشید. بیکاری فقر میزاید و فقر منشاء تمامی انحرافات و آسیب های اجتماعی می گردد.
چه باید کرد؟
فوری ترین راه حل برای برون رفت از شرایط فعلی عبارتند از:
۱-تصویب و اجرای برنامه ملی کارآفرینی
این برنامه باید شامل یک بسته و زنجیره کامل از تمامی عناصر موثر در حمایت از تولید کالا و خدمات با هدف رفع بیکاری، و ایجاد اشتغال پایدار باشد. شناسایی بیکاران جامعه، سازماندهی آنان در قالب تشکل های تولیدی و خدماتی، ارائه آموزش های مهارتی، حمایتهای بانکی، اداری و حقوقی، برندسازی کالاها و خدمات، تضمین و بیمه سرمایه گذاری های انجام گرفته، ایجاد نظام جامع تشویق و حمایت برای سرمایه گذاران کالا و خدمات در بخش های مختلف اقتصادی اعم از صنعت، کشاورزی، گردشگری، تجارت و بازرگانی، فنی و مهندسی و … از مولفه های اصلی این برنامه باید باشد.
۱- تشکیل کارگروه ویژه برای نظارت دقیق بر اجرای طرح ملی کارآفرینی
این کارگروه در سطح کشور با مسئولیت معاون اول رئیس جمهور و با مشارکت کلیه وزرای اقتصادی دولت، نمایندگان ذیربط مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمانهای خصوصی و دولتی ، بانک مرکزی و بانک های عامل وتشکیل کارگروه های هم عرض در استان ها و فرمانداری های سراسر کشور با مسئولیت استانداران وفرمانداران سراسر کشور.
۳-راه اندازی پیشخوان واحد در وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی ،استانداریها و فرمانداری های سراسر کشور.
به منظور ایجاد هماهنگی های لازم، ویکپارچه سازی قوانین ومقررات در صدور مجوزها وکاهش زمان پاسخ به استعلام ها، و رفع مشکلات ناهماهنگی بین سازمانهای دولتی وبانک ها، پایش و نظارت لحظه ای بر فرایند اجرای فوری طرح توسعه کارآفرینی درسراسرکشور، لازم است مرکزی تحت عنوان پیشخوان یا پنجره واحد در سطح ملی، استان و شهرستان ایجاد شود.3442111
۲- حذف قوانین و مقررات ضد تولید و اشتغال و حمایت و تشویق از سرمایه گذاریهای مولد واشتغال زا
هم اکنون سرمایه گذار وتولیدکننده برای اخذ مجوزهای لازم باید از چندین دستگاه اجرایی مجوز و استعلام بگیرد و بقول معروف باید از هفت خوان رستم بگذرد تا اجازه سرمایه گذاری پیدا کنند. بسیاری از مواقع صدور مجوز آنقدر سخت و گاهی غیر ممکن و وقت گیر است که تولیدکننده و سرمایه گذار بیچاره از تولید و اشتغال منصرف می گردد. و نهایتا ترجیح می دهد بجای سرمایه گذاری در بخش تولید به سوی دلالی و یا واسطه گری ویا مشاغل خدماتی یا قاچاق کالا که راحت ترین کار است روی آورد.
لذا اگر می خواهیم وضع سرمایه گذاری در تولید و اشتغال بهبود یابد و آسیب های اجتماعی کنترل و مهار گردد، باید با تسهیل قوانین و مقررات و اجرای سیاستهای حمایتی و تشویقی فضای کسب و کار رونق پیدا کند و نقدینگی کشور از سفته بازی، دلالی و قاچاق و … به سمت تولید، خدمات و اشتغال پایدار هدایت شود.
۳- تعامل بین مجلس و دولت و حمایت جدی دستگاه قضایی
همانگونه که در ابتدای گزارش عرض کردم کشور از نظر بیکاری و آسیب های اجتماعی در شرایط هشدار بسر می برد، در این شرایط حساس، همکاری و همدلی موثر و سازنده بین مجلس و دولت و قوه قضائیه بعنوان یک اصل اجتناب ناپذیر باید در دستور کار قرار گیرد و تمامی توان فنی ، کارشناسی و مدیریتی کشور باید متوجه حل مشکل بیکاری و آسیب های اجتماعی جامعه قرار گیرد. به نظر می رسد در حال حاضر همزبانی بین قوا وجود دارد اما همدلی لازم هنوز ایجاد نشده است . امیدوارم صدای زنگ خطری که گفته ام را همه بشنوند و با دلسوزی و اراده و همت قوی ، با برنامه ریزی و اجرای طرح توسعه کارآفرینی، با همکاری و همدلی، با تدبیر و شجاعت همراه با پژوهش و تحقیق و با مدیریت و روحیه جهادی و با اتکا بر توانمندیها و ظرفیتهای داخلی بتوانیم نسبت به رفع چالش های پیش رو گامی موثر و عملی برداریم .

دیدگاه های این مطلب

16 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. آقای دکتر برنامه شما چیه ؟ چون همه شعار دادن مثل شما بزرگوار

  2. عباس باروتی در گفت:

    بازهم آفتابی شدی . می ترسیم با یک توپق محمودیان بترسی ودوباره به نفع مقیمی کنار بکشی.

  3. رأی ما دکتر شاعری.

  4. چرا تا کنون زنگ خطر را نشنیدیدو راه حل ها را ارائه نکردید حالا در ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی بفکرش افتادید این سخنان شائبه ایجاد می کند.

  5. آقای شاعری سلام شما که سمت های مختلف داشتید چند نفر از جوانان منطقه خودتان را مشفول بکار کردید چند پروژه در منطقه انجام دادید؟

  6. عباس باروتی اولا که مقیمی نیازی به کنار کشیدن شاعری نداره در ثانی دوره قبل به نفع جمشیدی کنار کشید.در ضمن در مورد چیزی که اطلاع نداری تپق نزن به قول خودت!!

  7. آقای یداللهی ضمن تشکر،خواهشمنداست جواب ونظریات وراهکارهای دکتر شاعری را در سایت بگذارید

  8. اکثریت باید قدر خادمین کشورشون رو بشناسند.
    به نظر من همین که ایشان با توجه به تجربیات گذشته شان در فکر راه حلهایی برای برون رفت منطقه از مشکلات موجود است و ساعات فراوانی به فکر تعیین خط و مشی و برنامه ریزی برای همین ناحیه است و در روی کاغذ با مردم در میان میگذارد باید روشنفکران منطقه را به فکر فرو برده و اگر ایراداتی در آن دیده میشود به وی یادآور شد.

  9. به نطر بنده مجلس انسان جسور و نترس مثل آقای مقیمی می خواد.

  10. ضمن تشکر از همه نمایندگان محترم که هرکدام به اندازه ظرفیت وتوان خود برای سه شهرستان کارکردند وهمه انتظارات مردم شریف سه حوزه انتخابیه را هیچ کس قادر نمی تواند برآورده سازد پس درنوشتارمان اصول اخلاقی رارعایت کنیم همه نامزدها محترمنآ وما فرصت رابه افراد دیگر بدهیم واز توان وظرفیت وپتانسل ایشان هم برای رفع مشکلات سه شهرستان استفاده کنیم بنده از همه نظر دهندگان بالا غذر خواه هستم فضا را به سمت سوی ببریم وفردی را که موردنظر است انتخاب کنیم مردم بزرگوار حوزه انتخابیه انشاالله فردی را انتخاب خواهند کرد که توانمند وخدمت گزارباشد انشالله

  11. مردم شرق مازندران باید افتخار کنند که دکتر شاعری برای نمایندگی این منطقه کاندیدا می شود. واقعا ایشان خیلی باتجربه و پرتلاش هستند.

  12. دکتر شاعری در همه سمتهایی که داشته منشا خدمات ارزنده بوده به گواه دوست ودشمن خواص وعوام

  13. اقای شاعری نبوغشون تازگیها شکوفا شده؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *