حجت‌الاسلام طاهري:موقوفات مرتبط باحوزه‌های علمیه ازمحجوریت خارج شوند

به گزارش نيوزنكا:مدیر حوزه‌های علمیه مازندران گفت: موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه باید از محجوریت و مظلومیت خارج شوند.
حجت‌الاسلام ابوالقاسم طاهری بعدازظهر امروز در جلسه مشترک اوقاف و حوزه‌های علمیه در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه باید به‌صورت کامل احیا و احصا شوند، اظهار کرد: باید آمار و اطلاعات دقیقی از موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در شهرستان‌ها وجود داشته باشد.

وی خواستار دریافت آمار کلی موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه در شهرستان‌های استان مازندران از سوی اوقاف شد و گفت: بعضی از موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه بدون نام و نشان هستند که باید از سوی اوقاف احیا شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه استان مازندران با بیان اینکه موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه باید از محجوریت و مظلومیت خارج شوند، ادامه داد: روحانیون زیادی از همین حوزه‌های علمیه به جامعه تحویل داده شد اما مورد توجه مسئولانی که از همین حوزه‌ها تربیت شدند، قرار نمی‌گیرد.

طاهری خواستار بازنگری اوقاف در دریافت حق‌تولیت و حق‌نظارت از موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه شد و بیان داشت: اوقاف شعبه‌ای از دفتر مقام رهبری در سراسر کشور است.

* طلبه‌ها در احیای موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه تلاش کنند

معاون اداری و مالی حوزه‌های علمیه کشور نیز اظهار کرد: جلسات و نشست‌های مشترکی بین حوزه‌های علمیه و اوقاف برگزار شد که اثرات مثبت آن در آینده نزدیک قابل مشاهده است.

حجت‌الاسلام محمد آبادی‌پیشه با بیان اینکه باید از ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه و سازمان اوقاف در جهت احیای موقوفات بهره‌گیری کرد، افزود: روحانیون و طلبه‌ها در احیای موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه تلاش کنند.

وی با بیان اینکه در سطح کلان کشور مبلغ قابل توجهی از محل درآمد موقوفات به حوزه‌های علمیه اختصاص دارد، ادامه داد: با همدلی و در راستای اجرای نیت واقف درآمد موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه به حوزه‌ها و مدارس مورد نیت واقف اهدا شود.

معاون اداری و مالی حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه طبق نیت واقف جابجایی درآمد موقوفات برای حوزه‌های غیر نیت واقف امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: مدیران اوقاف از محل نیت واقف موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه به‌صورت مستقیم هیچگونه مبلغی را به طلبه و یا روحانی اهدا نکنند.

این مسئول با تأکید بر اینکه درآمد موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه باید به‌صورت مستقیم وارد حساب بانکی حوزه علمیه شهرستان‌ها شود، تصریح کرد: موقوفات مرتبط با حوزه‌های علمیه نیازمند احیا و احصا هستند.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *