موتورسیکلت و جوانان ،کابوس پدران و مادران/حیدری بهزادکلایی
تاریخ انتشار خبر : ۹۴/۰۶/۱۱
جولان دادن در جای جای شهر و روستا، تک چرخ، سر و صدای نابهنجاروقوع تصادف ، حوادث فجیع و مشکلات فراوان برای عابران پیاده و اینکه بعضی از این موتور سواران به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستندومهمتراینکه عدم برخورد جدی با اینگونه از موتور سواران همه و همه مواردی هستندکه هر روز باعث کابوسی برای پدران و مادران و مردم تبدیل شده پدر و مادرانی که با تمام امید فرزندشان را بزرگ نموده ولی در اثر غفلت و سهل انگاری و متاسفانه خلاء قانونی در برخورد با این معضلات براحتی باید شاهد از دست دادن فرزندشان باشند هر چند پدر و مادران میتوانند نقش مهمی در جلوگیری از این وقایع ناگوار ایفا نمایند طبق آمار وقوع تصادف با موتور سیکلتها ۴۶ درصد برون شهری ، ۳۸ درصد درون شهری ۱۵ درصد روستایی و بقیه نامعلوم میباشد.و نیز نقش پلیس در برخوردبااین حوادث و بعضا” جلوگیری و به حداقل رسانیدن حوادث و سوانح ناشی از تصادف با موتور سیکلت نمیتواند قابل اغماض باشد و نیزتشدید قوانین و مقررات در خصوص این حوادث میتواند از آلام جبران ناپذیر پدران و مادران و تبعات آن بکاهد امروزه با رشد شهرهاوافزایش وسایل نقلیه موتوری و تسهیل دررفت و امدهاو به دلیل سوخت کمتر ، ارزانی ، هزینه های کمتر و استفاده بالای اقشار کم در آمداز موتور سیکلت هر روزه آماراستفاده از این وسیله نقلیه را بالاتر میبرد و طبق آمار راهنمایی و رانندگی فقط در تهران سالیانه ۱۲۰۰۰۰ موتور سیکلت شماره گذاری میشوندو به این موضوع باید توجه داشته باشیم که عدم فرهنگ دقیق استفاده از این وسیله نقلیه ، عدم اشراف به قوانین و مقررات، خلاء قانونی در کشور ما آمار حوادث و صدمات ناگوار را به طرز قابل توجهی بالا برده و هر روزه شاهد وقوع تصادفاتی میباشیم که به کابوسی نتنها برای پدر و مادران بلکه باعث معضل امنیتی برای عابران پیاده و مردم شهرها و روستاها شده است متاسفانه شفاف نبودن قانون و عدم استمرار نظارت بر اجرای قانون از طرف پلیس در مورد موتور سیکلت سواران از جمله مواردی است که هر روز بر تعداد کشته شدگان افزوده میشود بطوری که جوانان با میانگین سنی ۱۸ تا ۲۴ سال بیشترین قربانیان این حوادث میباشند سوانح با موتور سیکلت در ایران طبق آمار جهانی ۲۳ درصد میباشد ولی در ایران امار اینگونه حوادث جامع و کامل نیست عدم توجه به قوانین و مقررات راهنمایی ورانندگی از سوی موتور سواران از موارد منجر به تصادف میباشد و متاسفانه در ایران سالیانه ۵۰۰۰ نفر دراثر تصادف با موتور سیکلت جان خودرااز دست میدهنداما مهمترین عواملی که باعث بروز تصادفات با موتورسیکلت شده و احیانا” حوادث با این وسیله نقلیه را تشدید میکند ذیلا” به آن اشاره میکنیم .
ولی قبل از آن بایدبه این موضوع توجه داشته باشیم که صرف نظر از اینکه زیر ساختهای استفادهاز موتور سیکلت در کشور ما فراهم نیست و با توجه به اینکه در کشور های پیشرفته خیابانهای مخصوصی برای تردد موتور سیکلت وجود دارد ولی با برنامه ریزیهای دقیق و اعمال قوانین و مقررات و توجه پدر و مادران به این دست از وسایل نقلیه که برای فرزندانشان خریداری میکنند میتواند آمار اینگونه حوادث وسوانح را به حد اقل برساند.
۱- استفاده از کلاه ایمنی: خوشبختانه در ایران از نظر قانون استفاده از کلاه ایمنی اجباری است ولی عملا” اعمال قانون صورت نمیگیرد و غالب راکبین موتور سیکلت کلاه ایمنی ندارند که نقش نظارت مستمر پلیس را می طلبد و آنهایی که از کلاه ایمنی استفاده میکنند متاسفانه استاندارد نبوده که این نتنها از وقوع حوادث پیشگیری نمیکند بلکه سبب عوارضی همچون مشکلات چشمی و پارگیهای عمیق میشود و گاها” استفاده از کلاه ایمنی صرفا” برای رفع تکلیف و جوابی برای اعمال قانون میباشد مسلما” استفاده از کلاه ایمنی استاندارد میتوانددر بسیاری از موارد جلوی شدت حادثه را بگیردو تا حدود زیادی از ضربه وعوارض مغزی بکاهدآمار نشان میدهد استفاده از کلاه ایمنی استاندارد تا ۴۰درصد باعث کاهش مرگ و میر و تا ۷۰ درصد باعث کاهش صدمات بدنی موتور سیکلت سواران خواهد شد. از آنجا که ضربه به سر مهمترین علت فوت ناشی از موتورسیکلت میباشدو ۷۵ درصد این این آسیبها مربوط به سر و گردن میباشداستفاده از کلاه ایمنی استاندارد و فرهنگ سازی در این خصوص میتواند آمار تلفات را کاهش دهد.
۲- سخت گیری پلیس در تدوین قوانین و مقررات خصوصا”در استفاده از موتورسیکلت بخش قابل توجهی از خطرات را کاهش دهد مثلا” قبل از شماره گذاری ،موتور سیکلت باید بیمه باشد در حالی که بسیاری از موتور سیکلتها بدون بیمه شماره گذاری میشوند و بنظر میرسد با توجه به آمار بالای تصادفات به همان اندازه پلیس باید شدت عمل زیاد تری بخرج دهد و با کسی تعارف نداشته باشد و شدت برخورد با موتور سوارانی که نه بیمه دارند و نه گواهینامه و نه کلاه ایمنی که به نظرم بالای ۵۰ درصد اینگونه موتور سواران فاقد آن هستند میتواند باز از علل کاهش تصادفات باشد.
۳- جلوگیری از نقص فنی موتور سیکلتها از ۶ میلیون بر آوردی که از موتور سیکلتها بعمل آمده تعداد قابل توجهی از آن کهنه و قدیمی میباشد و بعبارتی نقص فنی دارند و حواس پرتی موتور سواران واستفاده از تلفن همراه و خوردن و آشامیده حین رانندگی و عدم توجه به محیط پیرامون خود میتوانداز علل دیگر سوانح و تصادف با موتور سیکلت باشد.
منابع: سایت خبر آنلاین،
تهران امروز:
قدس آنلاین:
آفتاب:
علي حیدری بهزادکلایی
.. واقعا نباید چاره ای کرد به جرات میشه گفت که سرو صدای این موتور های از چند تا کامیون بیشتره
سپاس. پر محتوا و مستدل بود.از قلم توانای نویسنده تشکر می شود.