تقدیم به خبرنگاران و اهالی نشر و نگارش/عبدالمهدی عزتی

قال الله تبارك و تعالي : الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى‏ بِاللَّهِ حَسيباً ( الأحزاب : ۳۹ )

(پيامبران، همان كسانى اند كه ابلاغ رسالت های الهى کرده و پیام ها و اخبار او را به گوش همگان می رسانیدند و در مسیر اطلاع رسانی و خبرگزاری خود تنها از او مى‏ترسيدند و از هيچكس جز خدا واهمه نداشتند، و همين بس كه خداوند حسابگر و پاداش دهنده اعمال آنها است.)

در روزگاری که به عصر ارتباطات و فن آوری معروف است، خبرنگار به عنوان مهمترین ابزار اطلاع رسانی نقش مهمی بر عهده دارد خبرنگاری ، حرفه ی پرمسؤلیّتی است که اصول اولیه آن تعهد ، خلاقیت ، احترام به آزادی عقیده و داشتن صداقت است.

در اهمیت این روز مقام معظم رهبری فرمودند «روز خبرنگار، روز رعایت حریم قلم و اندیشه است، این روز یادآور حماسه‌آفرینی آن‌هایی است که بقای حقیقت را به بقای خود ترجیح می‌دهند.» امام خمینی(ره) نیز در زمینه تأثیر و حرمت قلم بیان داشتند «امیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل‌ها را به قلم تبدیل کند چرا که آن‌قدر که قلم و بیان در خدمت بشر بوده است، مسلسل‌ها نبوده‌اند.»

خبرنگاری شأنی از شئون رسالت است که با منافع و مصالح خصوصی و عمومی پیکره جامعه، قرار دادی دارد از جنس مسولیت و احساس و تعهد و تخصص.

لطفیست مگر باد صبا را ز ضمیرش زیرا که جهان تازگی از باد صبا یافت

مساله اثر گزاری قلم و نوشتن چنان عظیم است که خدای متعال به آن در قرآن کریم، قسم یاد می کند و این مسئله در نزد مفسرین و قرآن جویان، مسلم و قطعی است که خدای علی اعلی، به چیزی که قسم یاد می کند که در مقام بیان عظمت آن و آثار آن در مسیر تعالی و رشد و هدایت و تربیت بشر است.

خدای علیم حکیم می فرماید: ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ ( القلم : ۱ )

( ن، سوگند به ابزار نوشتن و قلم و آنچه با آن مى‏نويسند)

این مساله در نزد أرباب معرفت و اساتید اخلاق، بدیهی است که أثر و ماندگاری که در نوشتن و خط است در گفتن و زبان نیست و حتی زبان را ترجمان و بیان قلم می دانند.

تا قلم هست ترجمان ضمیر تا زبان هست ترجمان قلم

بنابراین اولیای خدا مطالبی را به صورت نامه برای دیگران به یادگار می گذاشتند. در سیره امیر المومنین علی علیه السلام این مطلب را زیاد می بینیم که به عناوین مختلف حتی برای نزدیکان و فرزندان خود، مطالبی را در قالب نامه به یادگار گذاشته اند که همگی آنها تحت عنوان نامه های حضرت در کتاب ذی قیمت نهج البلاغه جمع آوری شده است.

نکته ای روح فزا از دهن دوست بگو نامه ای خوش خبر از عالم اسرار بیار

ائمه اطهار علیهم السلام هم بر همین مشی و سبک رفتار می کردند؛ مخصوصا برای خواص از شاگردان و اصحاب خود به مقتضای حالات آنان مطالبی را مکتوب می کردند و این سیره در میان عارفان و اساتید اخلاق بیش از دیگران به چشم می خورد و همه اینها حکایت از این حقیقت دارد که اثر ملکوتی و نورانی قلبِ صاحبِ اثر، از طریق خطّ و نامه، بیشتر به دیگری منتقل می شود تا گفتن و بیان، و در واقع کسی که از هنر قلم بهره دارد دو زبان گویا دارد.

ای به مانند قلم تو ذو لسانین جهان چون قلم گوهر نگاری چون قلم دین گستری

امروز خبرنگاران در خط مقدم جبهه فرهنگی کشور قرار دارند. این روز نماد حق‌بینی و حق‌نویسی و گام نهادن در مسیر آگاهی بخشی و نیک‌اندیشی و روز اطلاع‌رسانی با سلاح قلم است. خبرنگاران سربازان فعال جبهه فرهنگی، جریان‌سازان بزرگ جامعه و وجدان‌های بیدار زمانه خویش‌اند که بدون پشتوانه مالی و امنیت شغلی یا روانی در فضایی سرشار از استرس، ۲۴ ساعت شبانه‌روز برای احقاق حق و آگاهی و تنویر افکار عمومی در تکاپو هستند!

رهبر معظم انقلاب در همین راستا فرمودند «مؤثرترین سلاح بین‌المللی علیه دشمنان و مخالفان، سلاح ارتباطات رسانه‌ای است؛ امروز این قوی‌ترین سلاح است و من مطبوعات را یک پدیده ضروری، لازم و اجتناب‌ناپذیر برای جامعه می‌دانم.»

خبرنگار با راستی و درستی، در مقام روشنگری و فرهنگ سازی در حوزه رسانه و جامعه بوده و در جهت استیفای حقوق مردم و لزوم آگاه سازی آنها تلاش می کند. نیل به واقعیت و بیان حقیقت، هدف اصلی یک خبرنگار متعهد و حرفه ای است. خبرنگار از هنر شنیدن و هنر انتقاد کردنِ درست و مناسب برخوردار بوده و عواطف و احساسات غیر کارشناسی خویش را در تبیین وقایع و اطلاع رسانی خویش دخالت نمی دهد. عدالت رسانه ای و بیان حرفه ای در اخبار تدوینی خبرنگار، ضرورتی منطقی و مورد انتظار است.

شغل خبرنگاری و خبر نویسی، از آن جهت حساس و پر اهمیت و پر خطر و البته مقدس است، که با آبرو و آبروها در مصاف است مقدس است چون آبرو می دهد و رفته ای را برمی گرداند و خطیر است چون می تواند آبرویی را بگیرد.

کم نداریم افرادی که حاضر شدند جانشان را تسلیم کنند، اما آبرویی را نبرند، تهمت نزنند و غیبتی نگویند و ننویسند، جان دادند و خونشان ریخت، تا آبروی مومن و یا حتی انسانی بر جوی اعتبار دنیا و کثیفی هایش نریزد.

در تقدس مرام خبرگزاری و خبرنگاری، همین بس که خداي متعال در جاي ديگر به خبرگزاران خود قسم ياد مي كند و می فرماید: وَ النَّاشِراتِ نَشْراً ( المرسلات: ۳ )

(قسم به آنان كه کلام حق و پیام های الهى را نيكو نشر مى‏دهند)

جالب تر از همه آنچه که تا به حال گفته شد، این است که کلمه خبر کلمه ای بیگانه از کتاب وحیانی و نورانی قرآن نیست، چرا که یکی از اسامی حُسنای پروردگار و نام های مبارک حضرت حق، خبیر است.

عبدالمهدی عزتی آلوکنده

دیدگاه های این مطلب

3 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. بسیار زیبا و جالب بود. از ادبیاتی پر محتوا و نگارشی خواندنی داشت. همکار عزیز عبدالمهدی عزیز احسنت. امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز و سربلند باشید.

  2. خوب که چی…..

    • چشم نداری ببینی یه همکار ما چیزی گفته خوب داداش مهدی هم حرفاشو به خبرنگارا زده تو چرا ناراحت شدی سوختن داره دمت گرم عمومهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *