اربعین آیت الله فقیهی درزادگاهش برگزارشد/عکس

به گزارش نیوز نكا ،بمناسبت چهلمین روز در گذشت عالم وارسته، آیت‌الله شیخ عبدالرحمن فقیهی مازندرانی،مراسم بزرگداشت آن فقيه ؛ در روستای کلا از توابع  شهرستان بهشهر با حضور مردم وعلما برگزار شد.

در این مراسم نماینده ولی‌فقیه در مازندران گفت: وجود نحله‌های انحرافی و فرقه‌های مختلف در جامعه نتیجه عدم توجه به مسائل دینی است که باید در این رابطه علما و روحانیون با تلاش بیشتری وارد شوند.

آیت‌الله نورالله طبرسی در آیین اربعین عالم ربانی حجت‌الاسلام عبدالرحمان فقیهی، استاد حوزه علمیه قم در روستای «کلا»، اظهار کرد: تجلیل از عالمان دینی به‌دلیل برجستگی‌های فراوان در زندگی و شناساندن علوم دینی و اسلامی به جامعه، از مسائل مهم و نوعی عبادت است.

DSCN5728

وی افزود: برخی از عالمان دینی ما برای جامعه ناشناخته‌اند که باید زمینه شناساندن این عالمان دینی در منطقه، استان و کشور فراهم شود تا همگان با این عالمان دینی و خدمات شایسته آنان در علوم دینی به جامعه آشنا شود و به‌دین وسیله، جامعه به سوی رشد و تعالی معنوی، هدایت شود.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به آیات و روایات قرآنی در تقسیم انسان‌ها به گروه‌های مختلف، افزود: از نظر قرآن، انسان‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از انسان‌هایی که علم دارند و عمل ندارند، انسان‌هایی که نه علم دارند و نه عمل، انسان‌هایی که علم ندارند ولی عمل دارند و انسان‌هایی که علم و عمل را باهم دارند که باید در این شناخت انسان‌ها دقت شود.

طبرسی با بیان اینکه عالمان متعهد در تاریخ از علم توام با عمل برخوردار بودند، خاطرنشان کرد: عالمان دینی به آنچه در مکتب اسلام و اولیای الهی می‌آموختند عمل می‌کردند و داشته‌ها و دانسته‌های خود را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دادند تا همگان از این علوم دینی برخوردار شوند.وی تصریح کرد: وجود نحله‌های انحرافی و فرقه‌های مختلف در جامعه در گرو عدم توجه به مسائل دینی است که باید در این رابطه علما و روحانیون با تلاش بیشتری وارد شده و حوزه‌های علمیه، در امر ترویج و آموزش مسائل فقهی به طلاب اهتمام بیشتری داشته باشند.

امام جمعه ساری افزود: مهم‌ترین هدف دشمنان از گسترش فرقه‌های انحرافی، عرفان‌ها و فرقه‌های کاذب و نحله‌های خطرناک، زدودن هویت دینی از نسل امروز جامعه است که باید در این رابطه مراقب برنامه‌های مختلف دشمن بوده و در رشد و توسعه علوم دینی و حوزه‌های علمیه تلاش کنیم.

طبرسی با بیان اینکه مازندران مهد پرورش علمای دینی، فقها و اندیشمندان در حوزه علوم دینی و فقهی است، یادآور شد: تقدیم ۴۰۰ شهید روحانی در انقلاب و در طول هشت سال دفاع مقدس از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید مازندران، بیان‌گر اهتمام روحانیت به مسائل مختلف است.

DSCN5716

وی بیان کرد: روحانیت در طول انقلاب اسلامی ایران نشان دادند که اهتمام ویژه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و دفاع از سرزمین و نظام در کنار توجه به مسائل دینی دارند و در این راستا، شرق مازندران و منطقه هزارجریب نیز با دارا بودن عالمان دینی برجسته و فقیه، از گذشته دور، سرآمد است.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران اظهار کرد: وجود علما و بزرگانی همچون مرحومان آیت‌الله اشرفی‌لترگازی، محمدی‌لیموندهی، محمدی‌لایینی و آیت‌الله عبدالجبارفقیهی که خدمات بسیار شایسته به مردم منطقه، استان و کشور ارائه کرده‌اند، نمونه بارز این مسئله است.

وی با اشاره به این که الگوبرداری از سیره ائمه معصومین(ع) در زندگی آیت‌الله فقیهی به وضوح مشخص بود، خاطرنشان کرد: ساده‌زیستی و تواضع این عالم ربانی باید بیشتر مورد توجه مردم جامعه قرار گیرد و خدمات شایسته این عالم بزرگوار که از شاگردان ممتاز مکتب دینی و اسلامی هستند به جامعه و جوانان شناسانده شود.

DSCN5722

طبرسی، با بیان این که آیت‌الله فقیهی، در فقه و اصول و تقویت و رشد علوم دینی و اسلامی در منطقه و کشور بسیار زحمت کشید، ادامه داد: باید زندگی سراسر زهد، تقوا و تواضع این عالم ربانی بیش از گذشته به مردم شناسانده شود و روحانیت و طلاب، به‌عنوان ادامه‌دهندگان رسالت انبیاء و اولیای الهی در این رابطه تلاش کنند.
مرحوم آیت‌الله حاج عبدالرحمان فقیهی‌کلایی در سال ۱۳۱۱ در روستای کلا از توابع بهشهر متولد شد، دوران علوم دینی خود را در حوزه‌های علمیه کوهستان، مشهد و نجف گذراند و از اساتیدی همچون آیت‌الله خویینی، امام راحل و میردامادی و… کسب فیض کرد و ۵۰ سال از عمر با برکت خود را به تدریس در علوم دینی و فقهی گذراند.

ایشان فرزند «آیت الله شیخ عبدالجبار فقیه کلایی(ره)» بود که در حوزه های علمیه قم، نجف و کربلا تحصیل و از محضر اساتید بزرگی همچون امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی خویی(ره) استفاده کرد.

DSCN5725

آیت الله فقیه پس از بازگشت به ایران، علاوه بر تبلیغ و ارشاد مردم، به عنوان استاد حوزه علمیه قم به تدریس مشغول شد و مسئولیت استفتائات دفتر «آیت الله العظمی شاهرودی» را نیز بر عهده داشت.

ایشان همچنین با تأسیس “حوزه علمیه روستای کلا” در بهشهر مازندران، در ایام تعطیلات تابستان به تعلیم شاگردان مکتب امام صادق(ع) می پرداخت.

و در ۲۹ خردادماه امسال، در سن ۹۰ سالگی به علت کهولت سن به دیار باقی شتافت. پیکر این عالم فقیه درجوارمطهر حضرت معصومه(س) تشییع و سپس در باغ بهشت (جنب گلزار شهدای قم) به خاک سپرده شد.

DSCN5703 DSCN5707 DSCN5711 DSCN5712 DSCN5717 DSCN5715 DSCN5714 DSCN5718 DSCN5720 DSCN5721 DSCN5723 DSCN5724 DSCN5726 DSCN5727 DSCN5733 DSCN5734 DSCN5735 DSCN5736 DSCN5737 DSCN5738 DSCN5742 DSCN5744 DSCN5747 DSCN5751 DSCN5752 DSCN5754

 

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. ساعت چند با سخنرانی کی چه جور اطلاع دادن هست

  2. خدایش رحمت کند
    *************
    آمد ه تا ا ر بعین
    می شود دل ها غمین
    مرغ باغ جان هوایی می شود
    ازغم داغ نگار نازنین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *