لوران فابیوس = ایدز/عباس جعفری زرندینی

نخستین مورد ثبت شده در مورد ویروس ایدز ( HIV )در ایران مربوط به سال ۱۳۶۶ و در مورد یک کودک ۶ ساله مبتلا به بیماری هموفیلی است که از فراورده های خونی آلوده ای که از فرانسه به ایران منتقل شده بود استفاده کرده اند. بیمارانی که نیاز به خون داشتند ، با این خون های آلوده به بیماری ایدز و هپاتیت C مبتلا شدند.download image317757

متهم اصلی این پرونده لوران فابیوس ، سیاست مدار ۶۷ ساله فرانسوی بود. مردی که این روزها شهرتش را مدیون برهم زدن نتیجه گیری از مذاکرات ژنو است . در سال ۱۳۶۴ فراورده های خونی شرکت فرانسوی مریو که آلوده به ویروس HIV بود به بیماران هموفیلی که نیاز دائم به دریافت انواع فاکتورهای انعقادی خون دارند داده شد.

فابیوس که در آن زمان نخست وزیر کشور فرانسه بود،هنگام صادرات فراورده ها، هرگونه تشریفات در زمینه آزمایش های از نمونه های خونی را لغو کرده بود و بدین ترتیب خون های آلوده بدون اینکه مراحل آزمایش را پشت سر بگذراند، وارد بازار می شوند . اگرچه فابیوس محاکمه گردید ، اما در نهایت تبرئه شد و غرامت آسیب دیدگان ایرانی از خون های آلوده هیچگاه پرداخت نشد و راه های پیگیری این پرونده در فرانسه مسدود گردید.

پرونده واردات خون های آلوده به ایدز هیچگاه از خاطره ایرانی ها پاک نمی شود. پرونده ای که به خاطر جنایت فابیوس و سرپوش گذاشتن فرانسوی ها باعث شد نام اولین بیمار ایدزی در ایران ثبت شود.
عباس جعفری زرندینی

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. واقعا قضیه ورود ایدز به ایران این موضوع بوده؟

  2. فرانسوی ها خون آلوده فرستادن چرا ایرانی ها اول آزمایش نکردن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *