اسحاقي:سیاسیشدن دانشگاهها خیانت به مردم و انقلاب است
تاریخ انتشار خبر : ۹۴/۰۴/۲۴
محمد اسحاقی معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دیدار رهبر انقلاب با اساتید دانشگاهها، اظهار کرد: این دیدار یک فرصت سالانه است که از مدتها قبل استادان منتظر آن هستند، چراکه در این ایام شریف و فرصت خاص معنوی برگزار میشود که نظیر آن را در هیچ نظام علمی و دانشگاهی شاهد نیستیم.
وی افزود: دانشگاهها پس از پیروزی انقلاب اسلامی یک تحول عظیمی در ساختار، منابع، اهداف، رویکردها، کارکردها و همچنین از لحاظ کمی پیدا کردند که اصلا با دانشگاههای وابسته قبل از انقلاب قابل قیاس نیست.
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان پیشرفت روزافزون روند افزایش کیفی دانشگاهها، خاطرنشان کرد: ولی امروزه دانشگاههای ما به تولید علم، گسترش مرزهای دانش و اخذ رتبههای برجسته در علوم و فناوریهای پیشرفته اقدام میکنند.
اسحاقی در بیان رسالت اصلی حوزه علوم انسانی دانشگاهها، افزود: تحول همه جانبهای را در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامیسازی، بومیسازی، غنیسازی و کارآمدسازی بهگونهای که ضمن برطرف کردن نیازهای جامعه و پیوندی که باید بیش از گذشته با جامعه داشته باشد، نیازمندیم تا مزیتهای اصلی در پیام انقلاب اسلامی، معارف دینی و معارف اهل بیت علیهمالسلام را به زبان علمی بتواند تعریف و در مجامع علمی منتقل کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به رسالتهای دانشگاه در حوزه علم و فناوری نیز اشاره کرد و ادامه داد: پاسخگویی به نیازهای جامعه در بحث اقتصاد، فناوری و کار و اشتغال، پیوند بیشتر دانشگاه با جامعه و فراهم کردن زیرساختهای علمی و فرهنگی، اقتصاد دانشبنیان که بتواند در شرایط تحریم ضمن پاسخگویی به نیازها، کشور را در مسیری که در پیش گرفته پشتیبانی کند و از خطراتی که آن را تهدید میکند هم بتواند نگهبانی و پاسداری کند از جمله رسالتهای این حوزه است.
اسحاقی کارآفرین و خلاق بودن را حلقه مفقوده نظام آموزشی و دانشگاهی برشمرد و گفت: با پیوند بین آموزش و پژوهش با نیاز جامعه، کارآفرینی و تقاضای بازار در بخشهای مختلف کشاورزی و صنعت، مسائل فرهنگی و اجتماعی، میتواند نقطه عطفی در تاریخ دانشگاهها و نظام علمی ما باشد.
* سیاسیشدن مراکز علمی و دانشگاهها، خیانت به مردم و انقلاب
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نگاه استراتژیک موجود در اندیشه امام راحل درخصوص دانشگاه، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز با تمرکز بر نهضت علمی، تولید علم و پیشرفتهایی که باید در کشور بهوجود بیاید، با رویکرد تعیین اهداف عالی و چشماندازهای روشن، گسترش یافته و راهبردی و با ممارست در یکی دو دهه اخیر توانستند این مسیر را طی کنند.
اسحاقی ضمن تاکید بر ادامه این راه و فراهم ساختن زیرساختهای آن، تاکید بر تهیه نقشه جامع علمی کشور و همچنین چشمانداز کشور در افق ۲۰ ساله را از ماموریتهای اصلی تحقق این تحول از سوی رهبر معظم انقلاب بیان کرد.
وی نگاه به بیرون برای حل مشکلات داخلی، توقف رشد علمی، نبود مشتری برای ایدهها و تولیدات علمی، فروکش کردن نشاط علمی در کشور و سرخوردگی دانشگاهها را نتیجه عدم نگاه علمی، کارساز و کارآمد به دانشگاهها عنوان کرد و گفت: این تنها بخشی از موانع پیش رو در این مسیر به شمار میرود.
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشگاه سیاسی شدن مراکز علمی و دانشگاهها را خیانت به مردم، دانشگاهها و انقلاب اسلامی، برشمرد و تاکید کرد: سیاسیکاری، سیاسیبازی و باندی و جناحی شدن فضای دانشگاه، کارکرد اصلی دانشگاه که هدایت، راهبری، رفع نیازها و گسترش مرزهای دانش است را درکنار کارآفرینی و خلاقیت، تحت تاثیر قرار میدهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، غفلت از قدرت و امکانی که علم، از باب از «العلم سلطان» میدهد را ازجمله دیگر نتایج سیاسیبازی دانشگاهها بیان کرد و گفت: این هم از موانع جدی است که ذهنهای جوانان و فعالان عرصه علم، فناوری و تکنولوژی که باید دمادم کار کنند تا خود را به مرزهای دانش برسانند و از رقبا پیش بیفتند را غافل ساخته و در نتیجه خسارتهای تاریخی و غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.
وی با تاکید بر لزوم عدم ایجاد اختلال در رویکردهای اصلی با تغییر دولتها، بیان کرد: ولی متاسفانه در دورههای مختلف، شاهد آن بودهایم و درصورتی که جناحهای سیاسی بخواهند از داشگاه بهعنوان باشگاه و حزب سیاسی بهره ببرند، تاخیر و توقف رشد علمی نخبگان و نیروهای خلاق را به همراه خواهد داشت.
عضو شورای سیاستگذاری دبیرخانه دائمی ارتقای کیفیت محصولات و فعالیتهای فرهنگی در تبیین تذکر رهبر انقلاب درباره توقف رشد علمی کشور، بیان کرد: تذکر رهبری مبنی بر این بوده که شاخص دیگر رشد و پیشرفت، رشد علم بوده که پیشرفت خیره کننده مورد تایید ناظران و مراکز معتبر علم سنجی نسبت به آن، کاهش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: این مشکل، عوامل روشنی دارد که اختلالات جدی در مسیر علمی، عدم اهتمام به اجرایی کردن نقشه جامع علمی، عدم تامین بودجه و عدم تامین زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری توسعه و پیشرفت علمی و عدم اتکا به نیروهای داخلی باعث توقف این رشد میشود.
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به محقق شدن هشدار توقف رشد علمی در نشست سال گذشته اساتید با رهبر انقلاب در سال ۹۴، خاطرنشان کرد: ایشان میفرمودند ما در یک مسیر کوهستانی مانند یک صخره نورد در حال صعود هستیم که باید این حرکت حتما ادامه داشته، سرعت گرفته و کند یا متوقف نشود.
وی افزود: بنابر نظر رهبر انقلاب در آن جلسه، متوقف شدن به معنی ماندن در همان جایگاه نیست بلکه باعث میشود از آن جایگاه پایینتر بروید، در این دوره شاهد آن بودهایم که این هشدار در بخشی از موارد محقق شده، لذا انتظار میرود که با توجه به تذکرات و هشدارهای امسال، بازبینی جدیای در مسیر آینده صورت گیرد.
اسحاقی با اشاره به توجه به رشد علمی کشور در برنامه پنج ساله ششم توسعه بر اساس نقشه جامع علمی برای حوزه علم و نقشه مهندسی فرهنگی در حوزه فرهنگ، یادآور شد: در مقیاس جهانی تولید علم، با داشتن یک درصد جمعیت جهان، نزدیک به ۲ درصد تولید علم را داریم و باید فراتر از این مرزها را در نوردیم.
وی نیروی جوان، با انگیزه و پر تلاش، ظرفیتهای موجود در منابع زیرزمینی کشور و ظرفیت اقلیمهای مختلف ایران را با اقتصاد مقاومتی که بخش مهم آن اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ پایه میباشد، مهمترین عوامل گذر از این مسیر عنوان کرد.
* لزوم خارج ساختن محیط بازی فعالان سیاسی از دانشگاهها
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر لزوم تعریف مسئولیت علمی در طرح تحول و پیشرفت علمی کشور ذیل نقشه جامع علمی برای هر یک از اساتید و دانشجویان، گفت: هریک از دانشگاهها با آشنا شدن دانشگاهیان با مسیر تحول علمی و به طور ویژه نقشه جامع علمی کشور، میتوانند سهم و نقش خود را در تحول علمی و به طور مشخص، عملی کردن نقشه جامع علمی ایفا کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با روشن خواندن اهداف و رسالتهای دانشگاهها و مراکز آموزشی، تاکید کرد: کارهای انجام نداده زیادی وجود دارد که اصلا کسی فرصت حاشیهسازی و پرداختن به حاشیهها را نخواهد داشت، لذا فضای مقدس علمی دانشگاه را با فعالیتهای سیاسی و حزبی آلوده نکنند.
وی در خدمت اهداف ملی قرار گرفتن افزایش آگاهیها و بصیرتها را بهعنوان شاخص مهمی در جهت برحذر داشتن دانشگاهها از قرار گرفتن در مسیر اهداف و مطامع سیاسی دانست و اظهار داشت: یکی از راههای آن خارج ساختن محیط بازی فعالان سیاسی از دانشگاهها است.
* فرصت سوزی علمی در اثر استفاده ابزاری از موضوع بورسیهها در صحنه سیاسی
معاون برنامهریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر رسیدگی طبق قانون و ضوابطی به تخلفات ادعا شده در بحث بورسیهها، بیان کرد: یکی از شاخصهای حاشیهسازی، همین موضوع بورسیهها بود که رهبری هم اشاره کردند که میتوانست روند طبیعی و قانونی خود را طی کند و در صورت تخلف هم با متخلفین طبق همان ضوابط برخورد شود.
وی با ابراز تاسف از استفاده ابزاری از موضوع بورسیهها در صحنه سیاسی، گفت: بیش از سه هزار نفر از جوانان نخبه که ظرفیتهای علمی بالایی هم داشتند به خاطر اندک موارد تخلف، بخش عمدهای از آنها تحتالشعاع قرار گرفت و حیات علمی و حتی زندگی روزمره آنان هم دچار چالش و مشکل شد که این مشکل هنوز هم به نحو شایستهای رفع نشد.
اسحاقی با بیان فرصتسوزی ناشی از مشکلات ایجاد شده در موضوع بورسیهها، خاطرنشان کرد: این تعداد از دانشجویان نخبه با انگیزه اگر وارد جریان علمی کشور میشدند، می توانست سرعت و شتاب بیشتری به روند رشد علمی و پاسخ به نیازهای کشور باشد.
* برخورد سیاسی با اساتید متعهد، کوتهنظری و خسارت بزرگ
وی به لزوم حمایت بدون نگاه حزبی و جناحی از اساتید جوان، متعهد، مومن و انقلابی که پای ارزشها و نیازهای کشور ایستادهاند و علیرغم همه سختیها و فشارها توانستند کارهای بزرگی را در عرصههای علوم پیشرفته انجام دهند پرداخت و ادامه داد: چراکه این سرمایهها در بزنگاههای حساس، پای هستی و حیات اصلی کشور و مردم میایستند.
معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برخورد سیاسی با این گروه از اساتید جوانِ مجربِ متعهدِ ِانقلابی را خسارت بزرگ و کوتهنظری ناشی از برداشتهای ناصحیح دانست و خاطرنشان کرد: هم مسئولان دانشگاهها و هم اعضا هیئت علمی این وظیفه خطیر را دارند که با بصیرت از این سرمایه ملی صیانت و استفاده کنند.
این مسئول به تدوین اولویتهای الف نقشه جامع علمی کشور و اسناد تخصصی و بخشی آن نیز اشاره کرد و اظهار کرد: در دبیرخانه شورای عالی و ستاد مربوطه، به طور تخصصی بخشی از دانشمندان و استراتژیستهای علمی ما درحال انجام وظیفه هستند و سعی و تلاش آنها بر این است که این سند راهبردی که قانون اساسی علم و فناوری کشور و محقق کننده سند چشمانداز ملی کشور بوده و میتواند کشور را در ابعاد اقتصادی، علم و فناوری توسعه داده و در بین کشورهای منطقه به هدف چشمانداز برساند نقش اساسی را ایفا کند.
اسحاقی در پایان با اشاره به نقش حمایتی و فرهنگسازی مهم رسانهها در این عرصه، ابراز امیدواری کرد: با ترویج نقشه جامع علمی کشور در محیطهای علمی و فناوری در کل کشور و به ویژه آشنا کردن مدیران، اساتید و دانشمندان جوان با این موضوع و داشتن برنامههای عملیاتی و اجرایی، بصورت کاربردی بتواند نیازهای کشور را برطرف کرد.
گفتوگو با خبرنگار بلاغ