سدگلورد یک راه دسترسی کم دارد/عكس

به گزارش نيوز نكا ؛سد گلورد به عنوان یکی از طرح های محوری زیربنایی شرق مازندران پس از گذشت چند دهه از آغاز عملیات ساخت، اینک که به مرحله بهره برداری نزدیک شد یک راه دسترسی کم دارد تا ساکنان ۷۰ روستای بالا دست سد مشکل تردد نداشته باشند.
بهره برداری از سد گلورد، یکی از رویاهای بزرگ مردم استان به ویژه در شرق مازندران است که با تلاش های انجام شده در سال های اخیر، آرام آرام به مرحله بهره برداری نزدیک می شود و به گفته مسئولان تا پایان سال جاری آبگیری آزمایشی آن آغاز می شود. a

v

y

j

g

bb

این سد با پیشرفت بیش از ۹۰درصد، مراحل پایانی ساخت خود را سپری می کند اما کم توجهی به فراهم آوردن زمینه تردد آسان مردم حدود ۷۰روستای بالادست این سد، می تواند منجر به بروز اعتراضات مردم شود.

با آغاز آبگیری سد گلورد که گنجایش ۱۰۷ میلیون مترمکعب اب را دارد ، بخشی از راه دسترسی فعلی روستاهای بالادست در حوزه استحفاظی شهرستان بهشهر زیر آب می رود و ارتباط بیش از ۷۰ روستای بالادست این سد با شهرستان بهشهر قطع می شود.

جاده فعلی مورد استفاده این روستاییان، یکی از قدیمی ترین راه های مورد استفاده در این منطقه کوهستانی است و از آن به عنوان شاهراه بخش بزرگ کوهستانی هزارجریب یاد می شود.

در حالیکه روستاییان منطقه برای راه دسترسی نیاز به ساخت یک پل روی رودخانه در منطقه را کافی می دانند مسوولان اب منطقه ای استان مازندران برای کاهش هزینه ها اصرار بر ساخت یک جاده ۱۳.۵کیلو متری که از داخل جنگل می گذرد , دارند.download

z

tir_10_20120719_1456230206

c

۴۰کیلومتر مسیر اضافه

اگر چه دسترسی به روستاهای بخش کوهستانی بهشهر، از طریق شهرستان های نکا و گلوگاه نیز امکان پذیر است، اما کمتر عقل سلیمی می پذیرد که ساکنان یک روستا برای حضور در محل سکونت خود، نه تنها از شهرستان دیگر عبور کنند، بلکه روزانه ۴۰ کیلومتر بیشتر را طی کنند؟

جاده فعلی که مورد استفاده قرار می گیرد، راهی کم خطر با موانع معدود و شیب اندک است که همین مزیت ها موجب شده است، اقبال عمومی به استفاده از این جاده در مقایسه با جاده های دیگر بسیار بیشتر باشد.

در شرایطی که شمارش معکوس برای بهره برداری از سد گلورد آغاز شده است، نگرانی های مردم ساکن روستاهای بالادست سد گلورد روز به روز افزایش می یابد و آن ها وقتی همتی برای حل مشکل جاده ندیدند، به صورت خودجوش به فکر پیدا کردن راهی مناسب برای حل این مشکل افتادند.

مسئولان البته نسبت به این موضوع چندان هم بی تفاوت نبودند و چند مسیر را برای ساخت جاده جایگزین در نظر گرفتند که هر بار کمبودها و مشکلات مالی را مانع اجرای طرح ساخت جاده جدید عنوان می کنند.

یکی از اهالی روستای غریب محله در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از راه های مورد نظر مردم روستاهای بالادست سد گلورد، احداث پل روی رودخانه است که معلوم نیست، چرا مسئولان توجهی به این خواسته مردم نمی کنند و اهمیتی برای آن قایل نیستند.

ابوالحسن طهماسبی اظهار کرد: وقتی دیدیم مسئولان هزینه فراوان ساخت این پل را بهانه ای برای مطالعه نکردن طرح آن قرار داده اند، با چند پیمانکار متبحر در ساخت این گونه طرح های بزرگ گفت وگو کردیم و پس از برگزاری نشست های فراوان، متوجه اختلاف فراوان مبلغ مورد تقاضای پیمانکار مورد نظر مسئولان با اعتبار مورد نیاز واقعی برای ساخت پل شدیم.s

f

فرق پیمانکار دولتی و خصوصی

وی بیان کرد: پیمانکاری که مسئولان برای این پل معرفی کرده بودند، تقاضای بودجه ۳۲میلیارد تومانی کرد، اما پیمانکار پیشنهادی مردم که مورد وثوق مسئولان نیز است، برای همان طرح، خواستار بودجه ۱۸میلیارد تومانی شد.

طهماسبی گفت: مسئولان به جای ساخت پل، ساخت جاده از طریق جنگل را پیشنهاد کرده اند که در صورت تصویب این طرح، چند هکتار از جنگل های بکر و بسیار انبوه این منطقه از میان خواهد رفت.

وی افزود: در شرایطی که ساخت مسیر جایگزین از طریق ساخت پل و با کمترین آسیب به طبیعت قابل انجام است، معلوم نیست چرا اصرار دارند جاده را با قطع درختان بسیار زیاد و با گذر از دل جنگل های بالادست سد گلورد بسازند؟

طهماسبی گفت: ساخت جاده جنگلی معایب متعددی دارد که دور شدن چندین کیلومتری مسیر تردد مردم و احتمال تخلیه چندین روستا به خاطر دور شدن مسیر دسترسی به شهر و از رونق افتادن کشاورزی و دامداری در این روستاها، بخشی از آن است.

ماه های سرد سال و تردد سخت از جنگل

وی اظهار کرد: از دیگر معایب ساخت جاده در دل جنگل های این مناطق، غیرممکن بودن تردد در ماه های سرد سال است.

وی گفت: این مناطق، در فصل سرد سال، همواره شاهد بارش برف های متعددی با حجم فراوان است و در این فصل امکان تردد از جاده جنگلی مورد نظر مسئولان که به دلیل وجود درختان متعدد، در ساعات کمی از روز، نور آفتاب به زمین می رسد، بسیار اندک و دشوار است.

فرماندار بهشهر نیز با انتقاد شدید از کم توجهی دستگاه های مرتبط به ساخت جاده جدید برای تردد مردم در این منطقه کوهستانی گفت: در شرایطی که مسئولان مرتبط با ساخت این جاده اقدامی برای آن انجام نداده اند، مردم این منطقه دست به کار شده و چند پیمانکار را برای اجرای آن پیشنهاد کردند.

محمدتقی نورزاد افزود: دلیل اصلی ورود مستقیم مردم به این طرح، بی اعتمادی به مجری طرح است که باید بکوشیم با آغاز هر چه سریعتر ساخت این جاده، اعتماد را به مردم بازگردانیم.

به گفته وی آبگیری سد گلورد، مشکل کمبود آب زمین های کشاورزی پایین دست بهشهر را برطرف می کند و زمین های این مناطق را از بی آبی نجات خواهد داد.

نورزاد گفت: بهره برداری از سد گلورد، کشاورزی منطقه شرق مازندران را متحول کرده و موجب افزایش تولیدات کشاورزی خواهد شد.

وی بیان کرد : زیرساخت های لازم برای استفاده مطلوب از سرریز آب این سد در بهشهر در حال احداث است و با تکمیل کانال های انتقال آب در مناطق پایین دست شهرستان، آماده استفاده مطلوب از منابع آبی این سد هستیم.

فرماندار بهشهر افزود: اراضی مستعد کشاورزی شرق مازندران به سبب کمبود آب زیر زمینی و نبود آب سطحی بازده مناسبی ندارند و چاره کار در این زمینه بهره برداری هر چه زودتر از سد گلورد و شبکه پایین دستی آن است.

به گفته نورزاد با رفع مشکل کمبود آب این زمین ها، انقلاب بزرگی در کشاورزی منطقه به وجود می آید و پیش بینی می شود بیش از ۶۰۰ نفر از این طریق به فعالیت مداوم کشاورزی بپردازند.

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران در باره ساخت جاده گفت : احداث جاده جدید و جایگزین برای روستاییان بالادست سد گلورد، با قطع درختان جنگل های انبوه این منطقه امکان پذیر است .

محمد فروزان اظهار کرد : به دلیل آن که آبگیری سد گلورد موجب زیر آب رفتن بخشی از جاده دسترسی مردم روستاهای بالادست این سد در حوزه استحفاظی بهشهر شد، ساخت جاده جدید و جایگزین به شرکت آب منطقه ای واگذار شد .

وی بیان کرد: برای احداث جاده جدید، ۲ طرح پیشنهاد شد که از میان این طرح ها ، شرکت آب منطقه ای ساخت جاده جنگلی به طور ۵ / ۱۳ کیلومتر را انتخاب کرد .

معاون طرح توسعه شرکت آب منطقه ای مازندران افزود : به جز این جاده ، طرح دیگری که برای اتصال روستاهای بالادست پیشنهاد شد، ساخت پل با ارتفاع ۸۰ متر از کف زمین بود .

فروزان ادامه داد : برای ساخت جاده جنگلی ، به اعتباری بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان نیازمندیم اما اگر بخواهیم طرح ساخت پل را اجرا کنیم ، باید بیش از ۲۷ میلیارد تومان هزینه کنیم که به دلیل صرفه اقتصادی ، ساخت جاده جنگلی مورد تایید این شرکت است .

وی گفت : یکی از دلایل ترجیح جاده جنگلی به ساخت پل ، داشتن بدهی های فراوان سد گلورد به پیمانکاران و ناتوانی در تامین منابع مالی ساخت پل است

میثم محسنی کوتنایی

دیدگاه های این مطلب

2 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. واقعا که جای تاسف داره یعنی ارزش اینهمه درخت که برای احداث جاده اتفاق می افته از هزینه احداث پل کمتره. کی میخواد فرهنگ آشتی با محیط زیست جا بیفته. این خبر رو باید در سطح کشور انتشار داد تا تمامی دوستداران محیط زیست به احداث جاده در جنگل واکنش نشان بدن.

  2. هزار جریب هزار جریبی در گفت:

    بنده معتقدم تا انجام کامل واجبات و ترک کامل محرمات و کسب روزی حلال نصیب ما در میدان عمل نشود نمی توان خدمت کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *