ديدگاه باقري درباره مدرک گرایی و معظل بیکاری افراد تحصیل کرده

احمدعلي باقری دکترای علوم اجتماعی _جامعه شناسی، در خصوص مدرک گرایی و معظل بیکاری افراد تحصیل کرده، گفت: مسئله مدرک گرایی باعث شده است که همه فقط به این موضوع توجه کنند که شخص چه مدرکی دارد، یا مدرکش را از کدام دانشگاه گرفته است، اما کمتر به این موضوع توجه می کنند که آیا فرد به معنای واقعی مهارت یافته و می تواند در راستای رشته تحصیلی خود به جامعه خدمت کند یا خیر؟
وی در ادامه افزود: با گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن، سبک زندگی و روابط انسانی نیز به تناسب آن تغییر کرده است و زندگی در جوامع گذشته متفاوت با جهان امروز بوده است و لذا خواسته ها و نیازهای افراد جامعه با گذشت زمان تغییر می کند.
باقری مهمترین عامل موفق نبودن فارغ التحصیلان در کاریابی و اشتغال را تناسب نداشتن بین فرایندها و رشته های تحصیلی موجود در دانشگاهها و توانایی های مورد نیاز بازار کار دانست.
وی تصریح کرد: عوامل مختلفی در این زمینه وجود دارد که می توانند فقط در بالا رفتن تب مدرک گرایی دخیل باشد، از جمله: تناسب نداشتن بین محتوای آموزشی با مهارت های شغلی، ایجاد نکردن تقویت روحیه علمی و انگیزه در دانشجویان، مشخص نبودن حداقل قابلیت های علمی و عملی برای فارغ التحصیلان و… می باشد.
باقری در ادامه تآکید کرد: مراکز آموزشی نیز بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه و استقبال افراد، اقدام به جذب دانشجویان در رشته هایی که مورد نیاز جامعه نیست، کرده اند.
وی برای مقابله با این معظل، گفت: باید با آسیب شناسی و ارائه راه کارهای مناسب، تدوین قوانین صحیح و بازنگری دقیق در جذب دانشجویان را داشته باشیم و همچنین پیوند بیشتری با بخش های اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی برقرار کنیم.
باقری در پایان خاطر نشان کرد: بررسی میزان انگیزه و علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود، همواره بخشی از دغدغه های اجتماعی را در بر می گیرد که باید با فراهم بودن شرایط لازم وآگاهی، از روی علاقه به تحصیل بپردازند، تا جامعه ای پویا و خودکفا پدید آید.
ميانخبر

دیدگاه های این مطلب

6 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. امیدی عین اله در گفت:

    دید گاه درست میباشد ولی استاد باقری پس لرزه های ان در اینده جامعه ما را با مشکل روبرو خواهد کرد

  2. وقتی که چند روز پیش اره درست چند روز پیش تو خرداد ماه ۹۴ تومجلس واسه برخورد با بند پ جلسه علنی می ذارن تازه می فهمیم که همه ی ما درس خونده هاو تحصیلکرده ها خیلی وقته سرکاریم. تازه آقایون فهمیدن که بند پ خیلی زیاد شده و لیسانس که هیچ، فوق لیسانس مملکت پرکرده… آقای دکتر باقری خیلی ارادت داریم خدمتتون…

  3. آقای باقری تشکر از نقطه نظرات مفید شما ولی تو مملکت ما برای معضل پارتی بازی راهکاری وجوداره؟پس علت تمام بیکاری افراد تحصیلکرده عدم داشتن پارتی محکم میباشد وگرنه …

  4. مجید دلبندم معضل جانم معضل نه معظل

  5. تشکر آقای باقری

  6. هزار جریب هزار جریبی در گفت:

    با تشکر از آقای باقری ،تا چه میزان افراد مطابق تخصص از تعهد برخودارند ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *