ازانتخابات مجلس تا سیاست خارجی/گفتگواختصاصي بادکترمحمدطاهر یعقوبی/عكس

آقای دکتر یعقوبی، ضمن سلام و تشکر از فرصتی که به ما دادید، مقداری از خودتان و تحصیلات خود بفرمایید؟
بسم الله الرحمن الرحیم من هم خدمت شما سلام عرض می کنم و از ابراز لطف شما تشکر دارم. بنده ۴۲ سال سن دارم. در روز نیمه شعبان سال ۱۳۵۲ در روستای گلورد متولد شدم. از پنج سالگی به همراه خانواده در شهرستان بهشهر ساکن شدیم. پس از پایان دوم متوسطه در سال ۱۳۶۸ وارد حوزه علمیه قم شدم و تا مقطع دروس عالی خارج فقه و اصول را گذراندم. در کنار دروس حوزه، وارد دانشگاه شدم. مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تاریخ را در دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم گذراندم. سپس در مقطع دکتری با رتبه اول در دانشگاه اصفهان پذیرفته شدم و با نمره ۱۹ از پایان نامه خویش دفاع کردم. اکنون عضو هیئت علمی دانشگاه در گروه تاریخ و فرهنگ و تمدن اسلامی هستم.
___ 1
آقای دکتر برخی شما را با سفرهای خارج از کشورتان معرفی می کنند، سفرهای شما و مخصوصا به انگلستان با چه هدفی صورت گرفت؟
سفرها در دو زمینه است. قسمت اول سفرهای تبلیغی است که البته در راستای وظیفه طلبگی در داخل و خارج کشور بوده است. قسمت دوم سفر علمی و تحقیقاتی بوده است. بنده در تابستان سال ۱۳۹۰ به مدت سه ماه از سوی وزارت علوم جهت سفر تحقیقاتی به کشور انگلستان اعزام شدم. این سفر که بسیار پربار و مفید بوده و در شهرهای لندن، منچستر، لیورپول، گلاسکو و ادین بورو تمرکز داشته است.
ارتباط شما با منطقه شرق مازندران به چه صورت است؟
ارتباط بنده با منطقه به دو صورت تعریف می شود. اول ارتباط عاطفی و تعلقاتی که با بستگان و دوستان در بهشهر و نکا دارم، دوم ارتباط سیاسی و اجتماعی و انجام وظیفه برای زادگاه و و محل زندگی می باشد. به همین جهت بنده همواره و بطور مستمر در منطقه حاضر بوده و هستم و تعلق و علاقه ویژه به زادگاه و همچنین محل زندگی خودم دارم و ارتباط تنگاتنگ با اقشار مختلف مردم و به ویژه دو قشر حوزوی و دانشگاهی دارم.
جناب آقای دکتر یعقوبی، گفتید حوزه و دانشگاه؛ شما به عنوان یک چهره فرهیخته از حوزه و دانشگاه، چه دیدگاهی نسبت به وحدت حوزه و دانشگاه دارید؟
علم و تحقیق و اعتقاد و اخلاق عناصر مهم پیشرفت جامعه است و حوزه و دانشگاه همانند دو بال هستند که جامعه را به سمت پیشرفت هدایت می کنند. دانشگاه و حوزه بنیان های فکری، علمی و اعتقادی جامعه ما هستند و اگر هر کدام تضعیف شوند، جامعه آسیب خواهد دید.
انسان و جامعه انسانی از دو بعد مادی و روحانی تشکیل می شوند و رشد و تکامل انسان نیز در هر دو بعد لازم است. پیوند حوزه و دانشگاه پیوند دین و دانش، تعهد و تخصص است. حوزه و دانشگاه دو بال پیشرفت جامعه هستند و تضعیف هر یک از این دو، آسیب رساندن به بال های پیشرفت و ترقی جامعه است.
آقای دکتریعقوبی نگاه شما به مازندران و منطقه شرق مازندران یعنی سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه چگونه است؟
مازندران زیبا مستحق پیشرفت است که متاسفانه به حقش نرسیده است. برای توسعه و پیشرفت یک منطقه لازم است مولفه های پیشرفت مهیا شود، اما مازندران که بصورت خدادادی بسیاری از عوامل و زمینه های پیشرفت را در خود دارد و آنچه که نیاز دارد برنامه ریزی، همت، تلاش و پیگیری است.
دو سرمایه بزرگ در مازندران وجود دارد، اول نیروی انسانی تحصیلکرده و دوم طبیعت زیبا و پربازده است. همه استان ها نیروی انسانی خوب دارند اما نگاهی به آمار قبولی بچه های مازندران در دانشگاه و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی موید این نکته است که نیروی انسانی تحصیلکرده مازندران چقدر بالاست. آیا می دانستید شهرستان نکا به نسبت جمعیت بالاترین آمار تعداد روحانیت و طلاب را در کشور دارد. شرق مازندران انصافا نیاز به توجه ویژه دارد. سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه و حومه سرشار از نعمت های طبیعی و نیروهای ارزشمند انسانی هستند که بکارگیری این نیروها می تواند زمینه رشد و توسعه را برای منطقه فراهم نماید.
آقای دکتر یعقوبی، انتخابات مجلس شورای اسلامی نزدیک است؛ در این خصوص چند سوال با شما
طرح می کنیم.
آیا قصد شرکت در انتخابات مجلس را دارید؟
ما در دو سنگر حوزه و دانشگاه تربیت شده ایم و کشور هزینه سنگینی برای تربیت نیروها پرداخت می کند، پس باید همواره خود را سرباز کشور و ملت بدانیم و آماده کار و خدمت در عرصه های مختلف باشیم و انتخابات یکی از عرصه های مهم خدمت است و باید این امکان برای افراد فراهم شود که خود را به جامعه عرضه کنند و مردم نیز پس از آشنایی با چهره ها و دانستن برنامه هایشان بتوانند تصمیم بگیرند و من نیز همواره خود را سرباز کشور و ملت دانسته و با قوت تمام در صحنه حاضر خواهم بود.

خط مشی سیاسی شما چگونه است؟
بنده در خط نظام و رهبری هستم. معتقدم یک نماینده ی مجلس باید با وسعت نظر به مسائل سیاسی نگاه کند یعنی آن که از سیاست حذف نیروها و چهره ها پرهیز کند و به جذب و به کارگیری نیروهای موثر و مفید فکر کند. نماینده مجلس مسئول عزل و نصب مسئولین و نیروها نمی باشد. البته نماینده باید بر این مسائل نظارت داشته باشد.

از نظر شما یک نماینده مجلس باید چه شرایطی داشته باشد؟
دانایی، توانایی و امانتداری سه شرط یک نماینده مجلس است. نماینده یعنی وکیل مردم و وکیل باید اولا دانش لازم را دارا باشد. دوم اینکه توانایی بکارگیری دانش را داشته باشد. سوم اینکه امین و با صداقت باشد. در یک جمله اینکه مردم مطمئن باشند کسی را وکیل خود قرار داده اند که عالمانه و صادقانه برایشان تلاش می کند و این حق مردم است که بتوانند از نماینده خود مطالبه کنند و ثمره تلاش را در عمل ببینند و نماینده هم موظف است شفاف و صادقانه پاسخ گو باشد.
وظایف یک نماینده مجلس چیست؟
اولین وظیفه نماینده مجلس، اهتمام به تقنین است. یعنی توجه به وضع قوانین مناسب و کارآمد برای کشور است. کشور بر اساس قانون اداره می شود و کشوری در مدار توسعه همه جانبه قرار می گیرد که از قانون جامع و کم نقص برخوردار باشد.
دومین وظیفه نماینده نظارت بر امور است تا از انحراف جلوگیری شده و از مشکلات مردم کاسته شود.
سوال مهم این است که نماینده مجلس چه وظیفه ای در برابر مردم دارد؟
اول صداقت داشته باشد؛ دوم مدافع حق مردم باشد. نماینده مجلس موظف است که مدافع حق مردم باشد. مردم با انتخاب خود نماینده مجلس را وکیل خود قرار می دهند. یعنی می گویند ما تو را وکیل و امین خود قرار داده ایم، پس تو از حق ما دفاع کن. تو نماینده مردم شرق مازندران هستی یعنی تو چشم و گوش و زبان شرق مازندران هستی. تو باید صدای ما را به مسئولین برسانی، برای توسعه و پیشرفت منطقه باید همت کنی و ما نه فقط در گفتار بلکه در عمل ثمره این همت و تلاش تو را ببینیم.
نقش نماینده مجلس را در اداره شرق مازندران به چه نحو می پسندید؟
قبل از هر چیز باید بگویم بیکاری مهم ترین معضل شرق مازندران است و باید استراتژي ما در منطقه بگونه ای باشد که برای حل این معضل بزرگ حرکت کنیم. پیگیری پروژه های بزرگ و اشتغال زا باید در دستور کار باشد و نماینده باید با ایجاد همدلی و وفاق با نیروهای موثر در رسیدن به این مهم حرکت کند. در این راستا نقش نماینده مجلس در شرق مازندران را در دو محور بیان می کنم:
اول: همگرایی بجای واگرایی؛ با تک رویی و اختلاف با علما و مسئولین نمی توان امیدی به بهبود وضعیت داشت. پیشنهاد من مدیریت بر پایه بکارگیری از تمامی نیروهای موثر و تغییر ذائقه از خود محوری به کارشناس محوری است. به طور مثال در کمال تاسف آیا ما در چند سال اخیر جلسه ای در سطح مدیران و علمای منطقه برای رسیدگی به وضعیت منطقه و شناسایی استعدادهای انسانی و طبیعی برای پیشرفت منطقه یا مدیریت نوین آن داشته ایم؟
حذف نیروهای قوی به بهانه های مختلف و انحصارگرایی با استفاده از تعدادی محدود از نیروها، سم مهلک برای منطقه شده است. چرا از انبوه نیروهای خودمان که در منطقه و خارج از منطقه و خصوصا در شهرهای بزرگ مقیم هستند دعوت به همکاری نمی کنیم؟ چرا از نیروهای بومی در اداره کردن منطقه استفاده نمی کنیم؟
نقش دوم نماینده: توجه به نخبگان دانشگاهی و بکارگیری آنها در عمل و نه فقط شعار. ما باید به نخبگان دانشگاهی آزاد اندیشی بدهیم، باید ما را نقد کنند، ما را به چالش بکشند و این موجب رشد ما خواهد شد. اشتباه است که تصور کنیم نقد ما را تضعیف می کند، بلکه بالعکس موجب می شود ما به نواقص و ایرادهای خود پی برده و در حذف آنها تلاش کنیم. به عنوان نمونه، تعدادی از اساتید مستقل دانشگاه به بنده مراجعه نموده و طرح بسیار جالبی را در خصوص آینده منطقه برای بنده ترسیم نموده اند که من ضمن حمایت کامل از این گروه، ارتباط اجتماعی خود را با ایشان بیشتر نموده ام.
پیگیری چه پروژه هایی را در رشد و توسعه منطقه پیشنهاد می کنید؟
پروژه های منطقه که معطل مانده اند اما می توانند موجبات توسعه را فراهم کنند:unnamed (6) (1)

unnamed (2)

unnamed (4)

unnamed (8)

unnamed (7)
اجرایی کردن سد گلورد که نتیجه اش تحول در شرق مازندران است.
پیگیری احداث پالایشگاه نفت بهشهر که نتیجه اش اشتغال موثر برای شرق مازندران است.
پیگیری منطقه آزاد تجاری بندر امیرآباد؛
خارج کردن شهرک های صنعتی بهشهر، نکا و گلوگاه از رکود؛
استفاده بهینه از دریای آرام گلوگاه؛
مسئله آب شرب منطقه؛
تکمیل طرح روستایی در منطقه بهشهر، نکا و گلوگاه؛
امسال از سوی مقام معظم رهبری بنام دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی نام گذاری شده است، به نظر شما چگونه این نام گداری در منطقه شرق مازندران می تواند تحقق یافته و موثر واقع شود؟
برای پیشرفت و رسیدن به اهداف بلند، تحقق این مهم یک ضرورت است. مردم مسئولین را انتخاب می کنند و منتظر اقدامات آنها هستند. مردم توقع دارند اولا همدلی را بین مسئولین ببینند و احساس کنند مسئولین برای پیشرفت همدل و همزبان هستند، در این صورت با مسئولین همراه خواهند شد. شما ببینید وقتی نماینده مجلس از سوی مردم انتخاب می شود؛ مردم توقع دارند او در کنار دیگر مسئولین منطقه باشد نه اینکه شاهد جدایی و تفرقه باشند. فراموش نکنیم ائمه جمعه بخشی از مسئولین منطقه هستند، مسئولین اجرایی بخشی از کارگزاران نظام در منطقه هستند و نماینده مجلس هم در کنار آنها قرار دارد. در صورتی منطقه به پیشرفت و ترقی خواهد رسید که ما شاهد یک انسجام میان مسئولین باشیم. نماینده مجلس باید از تفکر همگرایی پیروی کند نه واگرایی.
آقای دکتر یعقوبی، اگر موافق باشید برویم در حوزه سیاست خارجی، بفرمایید تحلیل شما از مذاکرات هسته ای چیست؟
مذاکرات هسته ای را باید منصفانه تحلیل کنیم. اولا همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید به تیم مذاکره کننده اعتماد داشته باشیم زیرا آنها فرزندان این کشور و نمایندگان ما در مذاکرات هستند. دوم اینکه باید از آنها دفاع کنیم زیرا آنها در حال مذاکره با خصم هستند و نیاز به حمایت و پشتگرمی دارند. البته انتقاد سازنده و تذکرات هم لازم است اما نباید چشم بسته سخن گفت. باید مطالعه داشت و ضمنا مصالح کشور را نیز در نظر داشت.
مذاکرات هسته ای موضوعی پیچیده و حساس است که نیاز به همدلی و همکاری همگان دارد. باید وضعیت منطقه را درنظر بگیریم، با وجود آشفتگی در وضعیت کنونی کشورهای همسایه، ایران قدرت بلامنازع منطقه است و نباید نسنجیده عمل کنیم زیرا موجب زیان خواهد شد. در هر صورت مذاکرات هسته ای پروژه ای ملی و با نطارت مسئولین عالیرتبه نظام صورت می گیرد و لازم است با این مهم هوشمندانه برخورد کنیم.
شما ماجرای تهاجم عربستان به یمن را چگونه تحلیل می کنید؟
جريان الحوثی ها نام جنبشي شيعی در کشور يمن است که شکل‎گيری آن‌ها به دهه ۸۰ ميلادی باز می‎گردد. بنيانگذار اين گروه فردی به نام سيد بدرالدين الحوثی بود که در سال ۲۰۰۴ و به‌ دست علی عبدالله صالح ديکتاتور وقت يمن کشته شد. سيد بدرالدين با ايجاد شبکه‌ای گسترده از جوانان در اواخر دهه ۹۰ ميلادی تاثير مهمی بر فرهنگ شيعيان گذاشت. اين گروه بيشتر در بخش‌های شمالی و استان صعده سکونت دارند. عربستان بدليل ترسی که از جمعيت و جنگ‎آوری مردم يمن و نزديکی فکری حوثی ها به جمهوری اسلامی ايران دارد، همواره در امور داخلی اين کشور دخالت کرده و قبايل مختلف را برای درگيری با يکديگر تحريک می‌کند. اما تجربه نشان داده است ایستادگی و مقاومت ملت ها، پیروزی را به ارمغان خواهد آورد.
آقای دکتر یعقوبی از فرصتی که در اختيارما قرار دادید نهایت تشکر را داریم.
من هم از شما تلاشگران عرصه رسانه و خبر سپاسگذارم.

دیدگاه های این مطلب

15 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام بر دکتر یعقوبی و خانواده بزرگش که خدمتگزار مردم هستند؛ ما منتظر حضور شما در انتخابات محلس هستیم

    • اینم که مثل مقیمی همه طرح ها و برنامه هاش واسه نوسعه بهشهره
      پیگیری احداث پالایشگاه نفت بهشهر.
      پیگیری منطقه آزاد تجاری بندر امیرآباد.

      • سد گلورد از نکا است شهرک های صنعتی هم نکا دارد ضنا پالایشگاه یک پروژه منطقه ای است نه شهرستانی

        • منطقه ای بود مثل شرکت نفت میذاشتن نفت خزر نه پالایشگاه بهشهر یه اسم منطقه ای میذاشتن روش.سد گلورد و بزرگتر از این نتونستن بسازن.شهرک صنعتی چند تا کارخانه فعال داره؟

  2. چقدر دکتر فراوان شد
    حجت اسلام بودن برازنده تر است.

  3. سلام. ضمن عرض تحسین خدمت جناب دکتر یعقوبی عزیز که از جمله سرمایه های فرهنگی کشور می باشند. اما باید توجه داشته باشید که نماینده مجلس نیازمند تخصص های چند گانه است و جسارتا در حد داشتن لباس پیامبر و تحصیل در دکتری تاریخ، نمی توان به توانمندیهای سیاسی و اجرایی حضرتعالی تمکین کرد. توصیه می کنم همان سنگر علم را برای خدمت نگه دارید. آرزوی موفقیت و سلامتی برای شما دارم دکتر یعقوبی عزیز

  4. حسین یزدانی در گفت:

    از نظراتی که دادید استفاده نمودیم ، امیدوارم که سد گلورد ، دیگر افتتاح واقعی شود . منتظر حضورتان هستیم .

  5. حسین یزدانی در گفت:

    سلام از نظرات شما استفاده نمودیم ، منتظر حضور گرمتان هستیم . امیدواریم که سد گلورد به دست یک گلوردی افتتاح شود .

  6. درود بر دو روحانی دانشگاهی
    مجلس شورای اسلامی حجت الاسلام دکتر محمد طاهر یعقوبی
    خبرگان رهبری آیت الله دکتر لایینی
    عظمت نکا لایینی و یعقوبی گلوردی

  7. فقط دکتربودن مهم نیست…مهم این است کسی که وارد مجلس می شود در راهروهای مجلس گم نشود…

  8. از حرف تا عمل خیلی راهه حاج اقا…

  9. عکسهای مصنوعی
    حاج آقا بیخیال شو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *