عارف در مناظره سیاسی: چاره‌ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا نداریم

محمدرضا عارف نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه‌‌هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

عارف طی سخنانی در توضیح نقطه نظراتش در حوزه سیاست اظهار داشت: خوب بود که در ابتدا یک جمع‌بندی از دو مناظره گذشته انجام می‌شد؛ اعتقاد من جمع‌بندی دو مناظره گذشته این شد که ما با مشکلاتی روبرو هستیم و به گفته یکی از فرماندهان نظامی رئیس‌جمهوری باید بیاید که کشور را از حالت بحرانی نجات دهد.

وی افزود: سوال من این است که چه کسانی مسئول وضع موجود هستند که در دو مناظره قبل به این سوال پرداخته نشد؛ مردم حق دارند بدانند که چه کسانی وضعیت موجود را به وجود آوردند و به نظر من خوب است که گفته شود جریان اصولگرا به طور یکپارچه در هر سه قوه حاکمیت داشت.

عارف ادامه داد: من بحثم را در مورد قوه مجریه مطرح می‌کنم که در زمان تصدی حاکمیت تمام نیرهای اصلاح‌طلب حتی در سطح یک بخشداری هم حذف کرد که نتیجه آن وضعیت کنونی است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: کنار گذاشتن متخصصین و نیروهای دلسوز و متعهد هم‌اکنون در کشور وجود دارد.

وی افزود: عملکرد ۸سال گذشته نشان داد که ما نمی‌توانیم برای پاسخگویی به نیازهای کشور و تحقق آرمان‌ها به یک جناح خاص خودمان را محدود کنیم و هیچ چاره‌ای جز استفاده از نیروهای متعهد و توانا و در یک کلام شایسته‌سالاری نداریم.

عارف اظهار داشت: دولت اصلاحات با شعار توسعه سیاسی آمد اما در عمل یک توسعه فراگیر را دنبال کرد، ما فعالیت‌های اقتصادی را با فروش نفت ۹ دلار شروع کردیم و کل درآمد حاصل از فروش نفت در ۸ سال دولت اصلاحات ۱۷۳ میلیارد دلار بود و در دوره کنونی حداقل از محل فروش نفت خام حدود ۶۳۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم.

وی ادامه داد: ما رشد اقتصادی ۶ درصد را به دست آوردیم و اشتغال در دوره ما به طور متوسط ۷۰۰ هزار فرصت برای آن ایجاد شد و همچنین گرانی را کنترل کردیم و تورم را پایین آوردیم.

عارف اظهار داشت: ما ارز را تک نرخی کردیم و حدود ۵ سال این موضوع باقی ماند اما سوال این است که با درآمد ۶۳۰ میلیارددلاری حاصل از فروش نفت و اینکه بنا بود نفت را بر سر سفره مردم بیاوریم چرا نان را از سر سفره مردم برداشتیم؟

وی با بیان اینکه باید مسئولیت خودمان را بپذیریم، اظهار داشت: اینکه یک جریان موهوم انحرافی را مسئول وضع کنونی کشور بدانیم خطا است و واقعیت این است که می‌خواهیم مسئولیت را از سر خودمان رفع کنیم. چرا که رئیس دولت این جریان انحرافی را نمی‌پذیرد و کسانی که جزء این جریان انحرافی هستند رئیس دولت به عنوان نزدیکان خودش می‌داند پس به نظر من اخلاقی این است که جریان اصولگرا مسئولیت خودش را بپذیرد و راهکار لازم را دنبال کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، گفت: بر این باورم که مردم در دهه چهارم انقلاب دیگر نباید روش آزمون و خطا را دنبال کنند و باید بر اساس توانایی‌ها و شایستگی‌ها و بر اساس عملکرد خود گذشته رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.

عارف اضافه کرد: باید تمام اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی دنبال شود و اولویت اول من هم فصل سوم قانون اساسی یعنی حقوق ملت خواهد بود.

وی ادامه داد: بنده به استان‌های غربی سفر کردم و مطالبات بر حق این مردم را شنیدم، همه مردم در مورد مسئله گرد و غبار رنج می‌برند و ما برای این چه کار کردیم؟

عارف تاکید کرد: من معاونت اقوام را تشکیل می‌دهم تا مطالبات به حق اقوام دنبال شود؛ در ارتباط با زنان هم خوشبختانه در قانون اساسی اصل مترقی ۲۱ را داریم و امیدواریم که در دولت آینده بتوانیم از همه ظرفیت‌های قانون اساسی برای پاسخگویی به مردم و تعالی و پیشرفت کشور استفاده کنیم.

سید محمد غرضی در واکنش به اظهارات عارف، گفت: از اول جلسه تاکنون بحث بر سر دو گروه اصولگرا و اصلاح‌طلب بوده است. درحالی که ۳۰ سال است که قدرت در انحصار این آقایان بوده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر کشور در حال حاضر دست دو گروه بود، دو نفر اینجا بودند اما می‌بینیم که از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان چند نفر اینجا هستند که این نشانه شکست قطعی اصولگرا و اصلاح‌طلب است.

وی با بیان اینکه این دو گروه باید امروز تکلیف ما را مشخص کند، تصریح کرد: طبق آیه سوره مومنون که درباره حزب است، آیا در نفی حزب است یا خیر. اگر نیست بگویند چه گروهی هستند.

غرضی با اشاره به اینکه گروهی در کشور آمدند و حکومت کردند و دبیرکل این حزب در انتهای کار گفت، قانون اساسی اصلاح‌طلب، منشور سازمان ملل است، تاکید کرد: آیا ما واقعا رویمان می‌شود بگوییم که هنوز اصلاح‌طلبیم؟

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر رأی و دولت دارید، نوش جانتان اما اینکه اصلاح‌طلبان امروز بخواهد با ایراد به بقیه حکومت کند، نمی‌شود.

وی تصریح کرد: حرف‌های آقای عارف ناشی از این است که هم اصلاح‌طلب است و هم می‌خواهد با قرض گرفتن از آن اسامی، مردم به وی رای دهند، لذا باید گروه اصلاح‌طلب و اصولگرا وضع خود را با متن مردم تعیین کند.

غرضی با بیان اینکه متن انقلاب در مشروطه، ملی کردن صنعت نفت، ۲۲ بهمن و جنگ و مبارزه با خارجی‌ها است، افزود: بیایید اما بگویید که چه اتفاقاتی افتاده که متن انقلاب که ۹۸ درصد آرا را داشته، امروز باید کلی هزینه کند که مردم پای صندوق رای بیایند. غیر از این دو گروه متن انقلاب را از صحنه دور کرده است.

محمدباقر قالیباف درخصوص اظهارات عارف گفت:‌ آقای عارف فرمودند که اگر در دولت قرار بگیرند معاونت مربوط به اقوام را به وجود می‌آورم؛ سؤال من این است که در دولتی که جنابعالی به عنوان معاون اول دولت در آن ۸ سال بودید طبق قانون اساسی می‌توانستید این کار را انجام بدهید چه ضمانتی وجود دارد که این کار اتفاق بیافتد؟

وی افزود: تشکل‌های مردمی به خصوص تشکل‌هایی که رویکردهای مذهبی دارند مانند مساجد و هیئت‌های مذهبی و تشکل‌هایی که عموماً اثرگذار هستند که بخشی از باورهای و فرهنگ‌های کشورمان است در آن مدت کارنامه‌ شما در این زمینه چیست و در این دولت چه ضمانتی است که اشتباهات گذشته تکرار نشود.

در ادامه سخنان قالیباف، حدادعادل در پاسخ به صحبت‌های عارف گفت: اینکه می‌فرماید برای اقوام معاونت ایجاد می‌کنید آیا برای قوم فارس هم معاونت ایجاد می‌کنید؟

سعید جلیلی درباره اظهارات عارف گفت: شما را به انصاف می‌شناسم، وقتی بحث آزادی را مطرح می‌کنید باید بگویم که در زمانی که شما مسئولیت داشتید نیز مواردی وجود دارد که با معترضان برخورد شده است.

وی افزود: چرا در زمان دولت شما هر اعتراض اجتماعی با بدترین وضع برخورد می‌شد؟

در این زمان عارف از جلیلی خواستار شد که برای صحبت‌هایش مثال بیاورد.

جلیلی گفت: به طور مثال اعتراض در سمیرم ۸ نفر کشته به همراه داشت و به همین صورت اعتراض در فیروزآباد ۴ نفر و اعتراض در سبزوار یک نفر کشته به همراه داشت.

عارف خطاب به جلیلی اظهار داشت: این کشتار از سوی نهادهای زیر نظر دولت انجام شد؟

جلیلی در پاسخ، گفت: از سوی شورای تامین امنیت و استانداری‌ها انجام شد که زیر نظر وزارت کشور هستند.

وی ادامه داد: در زمان شما که بحث دانشجوی ستاره دار را مطرح می‌کنید، این مبحث به وجود آمده است و حتی وزیر علوم نیز بیان کرده است که دانشجوی ستاره‌دار در زمان دولت شما بوده است.

جلیلی افزود: حتی آقای معین وزیر علوم قبل از آقای توفیقی نیز برای محکوم کردن ۵۰ دانشجوی معترض به رئیس‌جمهور وقت نامه نوشتند تا با دانشجویان برخورد امنیتی، قضایی، حکومتی، سیاسی و اطلاعاتی صورت بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خطاب به عارف گفت: من شما را به انصاف می‌شناسم آیا این رفتارها در برخورد با مردم درست است؟ و حالا طوری صحبت می‌کنید که گویا آن زمان این مسائل انجام نشده است.

وی عنوان کرد: در رابطه با آزادی رسانه‌ای نیز بگویید حجم رسانه‌هایی که در آن زمان در اختیار اقوام و اقلیت‌ها قرار گرفت چقدر بوده است؟ این بحث‌ها را در رابطه با آزادی با مصادیق دنبال کنید.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت‌های کشور در سال‌های اخیر اظهار داشت: شما وضع موجود را طوری بیان می‌کنید که گویا وضعیت بسیار بدی است در حالی که ما پیشرفت‌های خوبی داشتیم و نقایص از زمانی صورت گرفت که از مبانی اصولگرایی زاویه گرفته شده است.

جلیلی انتخابات سال ۸۸ را اوج مشارکت و رقابت انتخاباتی در کشور برشمرد و افزود: ما در سال ۸۸ اوج مشارکت را در کشور داشتیم یعنی انتخابات سال ۸۸ مانور جمهوریت نظام بود و نشان دادیم در جمهوری اسلامی هم رقابت بالاست و هم مشارکت، و مبنا نیز قانون بوده است.

وی گفت: به دلیل همین قدرت مانور جمهوری اسلامی بود که اوباما دو روز قبل از انتخابات سال ۸۸ در نامه‌ای به مقام معظم رهبری اعلام کرد که بدون ایران مسائل حل نمی‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با اشاره به فتنه ۸۸ و تاثیر آن در امیدوار کردن دشمنان کشور گفت: در سال ۸۸ چه کسانی فتنه به پا کردند؟ فتنه‌ای که باعث شد دشمنانی که دچار یاس شده بودند دوباره امیدوار شوند.

محسن رضایی در واکنش به سخنان محمدرضا عارف اظهار داشت: امروز مردم از این کشمکش‌های سیاسی خسته‌شده اند و باید به آن پایان بدهیم.

وی افزود: مدیریت اصلاح طلبی و اصولگرایی جواب نمی‌دهد، هر چند که در اصولگرایان و اصلاح طلبان آدم‌های خوبی و البته بد وجود دارند اما مشروط به اینکه رهبری را قبول داشته باشند و افراد کارآمدشان دور هم جمع شوند می‌توانیم کار بزرگی در کشور انجام دهیم.

رضایی ادامه داد: باید بنا را بر حق و محوریت مردم بگذاریم و دور هم جمع شویم و برگذشته‌ها صلوات بفرستیم و برویم، ما الان در تحریم هستیم و مشکلات جدی داریم، همه باید دست به دست هم بدهیم و مشکلات را حل کنیم.

علی اکبر ولایتی نیز در زمان خود برای نقد اظهارات عارف، با قرائت شعری گفت: عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است، کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنند.

وی افزود: آیا این ایرادی که به اصولگرایان می‌گیرید در دوران اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان انجام ندادید و کسی را از اصولگرایان در سمت‌های بالا باقی گذاشتید؟ یا همه را از دم برداشتید؟

ولایتی ادامه داد: البته هر دو بخش از ملت هستند و من قبول دارم که نباید انحصار طلبی کرد و اگر احیانا یک اصولگرا در سمت ریاست جمهوری قرار می‌گیرد از آدمهای متعهد و کارآمد و متدین و پایبند نظام قانون اساسی و رهبری استفاده کندو نباید جامعه را تقسیم کنیم.

وی خطاب به عارف گفت: شما هم قبول دارید که در آن دوران، اصلاح طلبان هم این کار را کردند و بعدا اصولگراها جواب آنها را دادند وگرنه در دولت‌های قبلی این خبرها نبود.

حسن روحانی از زمان خود استفاده نکرد و نوبت به حداد عادل رسید.

غلامعلی حدادعادل نیز در واکنش به اظهارات عارف اظهار داشت: من با آقای عارف موافقم که کشور باید با شایسته سالاری اداره شود ولی ایشان مشکلات امروز کشور را گردن اصولگرایان می‌اندازند که چرا اصلاح طلبان را کنار گذاشتند.

وی افزود: بعد از اینکه آقای خاتمی به ریاست جمهوری رسید و دولت را از آقای هاشمی گرفت چه پاییز برگ ریز اصلاحاتی در کشور شروع شد.

حداد تاکید کرد: به تعبیری آنها جلو پنجره آمدند و مملکت را مثل یک گونی تکان دادند و همه را بیرون انداختند و در بعضی از وزارتخانه‌ها فقط آبدارچی عوض نشد و وقتی به آنها گفتیم چرا این همه تغییرات می‌دهید، می‌گفتند هر کسی به آقای خاتمی رای نداده باید برود، این واقعیت بود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به عارف گفت: من و شما با هم رفیقیم اما در خود مجلس اصلاحات با بنده چه کردند آیا بنده اهل تند روی، افراط و تفریط و شعار و لطمه زدن به دانشجوها بودم؟

وی ادامه داد: شورای نگهبان نتایج را بررسی کرد و بعد از شمارش صندوق‌ها رای بنده بیشتر شده و من دخالتی نداشتم و اول هم که وزارت کشور آرا را اعلام کرد اعتراضی نکردم اما شورای نگهبان به وظیفه‌اش عمل و صندوق‌ها را بازبینی کرد و گفت که بنده رای آورده‌ام.

حداد عادل افزود: اما مجلس اصلاحات ۵ ماه بنده را جلوی در مجلس نگه داشت و اعتبار نامه بنده راتصویب نمی‌کرد، آیا اینها خلاف قانون نیست. می‌گویند کفاره شراب خوری‌های بی‌حساب مخمور در میانه رندان نشستن است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آقای عارف می‌گوید مشکلات امروز کشور همه زیر سر اصولگرایانی است که بر سر کار است که باید گفت اولا آقای احمدی نژاد هیچگاه خود را اصولگرا معرفی نکرده است، ضمن اینکه ما همه مشکلات را گردن آقای احمدی نژاد نمی‌اندازیم.

وی افزود: یکی هم بگوید دشمن خارجی که ما را تحریم کرده مقصر است البته ما نمی‌گوییم که ما اصولگرایان تقصیری نداریم.

حداد عادل با اشاره به مشکل گرد و غبار که از سوی آقای عارف مطرح شد، اظهار داشت: ایشان هم می‌دانند حل مسئله گرد و غبار کار شش ماه ۱ سال و ۲ سال نیست و خارج از حیطه یک کشور است .

وی خاطر نشان کرد: ایران، عراق، عربستان، سوریه و دیگر کشورها همه باید یک حرکت جهانی آغاز کنند وشاید ۱۰ سال طول بکشد البته دولت فعلی اقداماتی کرده است.

حداد عادل با بیان اینکه مردم حق دارند از این موضوع ناراحت باشند اما نمی‌شود دولت را مقصر کرد که چرا دستور ندادید، ریزگردها ازکشور بیرون برود.

محمدرضا عارف در جمع‌بندی سخنانش و در پاسخ به سؤالاتی که سایر کاندیداها مطرح کردند، اظهار داشت: نگاه من همیشه همگرایی بوده و اینکه همیشه براساس توانایی‌ها افراد را انتخاب کنیم.

وی افزود: اعتقاد من همراهی ۵۱ درصد است و اگر با رقیبم وجه مشترک ۵۱ درصد را داشته باشیم، آن را مبنای حرکتم قرار می‌دهم و ۵۱ را فدای ۴۹ نمی‌کنم و در آینده هم این منش را پی می‌گیرم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تفکر اصلاح‌طلبی از اصلی‌ترین تفکرها و جریانات انقلاب است که به همه ارزش‌ها و قانون اساسی وفادار است و قانون اساسی برای جریان اصلاح‌طلبی یک میثاق ملی است.

عارف افزود: نباید اینکه کسی با عنوان اصلا‌ح‌طلبی حرفی می‌زند، به حساب کل جریان اصلاحات گذاشت.

سیدمحمد غرضی در واکنش به اظهارات عارف گفت: آقای عارف! چرا زمانی که فردی هیچ سمتی در جمهوری اسلامی نداشت آمد و دبیرکل اصلاح‌طلبان شد، حرفی نزدید؟

وی افزود: من قبول دارم که اصلاح‌طلبان بخشی از انقلاب است اما آن دبیرکل آمد و به قانون اساسی ما تعرض کرد و یک نفر از جریان اصلاحات به وی پاسخ نداد.

عارف در پاسخ به این مطلب گفت: هر کس هر حرفی می‌زند و آن را به اصلاح‌طلبان منسوب می‌کند، نباید به حساب اصلاحات گذاشت.

وی تأکید کرد: من اصلاح‌طلبی را جریانی درون مجموعه نیروهای انقلاب و وفادار به قانون اساسی می‌دانم.

غرضی با قطع سخنان عارف گفت: آقای عارف!‌ من به شما علاقه‌مندم و قصد جدل ندارم اما سؤالم این است چرا وقتی فردی منسوب به جریان اصلاح‌طلب به قانون اساسی تعرض کرد شما جواب ندادید؟

وی ادامه داد: من نمی‌خواهم اسم بزرگ‌مان را بیاورم اما آن بزرگ هم متأسفانه در مقابل این تعرض ساکت بود و همه را مأیوس کرد از اینکه بگویم اصلاح‌طلبی بخشی از انقلاب است.

غرضی گفت: این حرف است که کسی بیاید بگوید منشور سازمان ملل قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است؟!‌ در حالی که سال ۱۳۲۸ که سازمان ملل تشکیل شد، مرحوم شیرازی در مسجد نو اصفهان بر منبر به مقایسه منشور سازمان ملل و منشور حکومتی امام علی (ع) به مالک پرداخت.

وی تصریح کرد:‌آیا در چنین مملکتی آدم باید خود را ببازد که به جای سرلوحه‌ قرار دادن منشور حکومتی امام علی (ع) بگوید باید منشور سازمان ملل را اجرایی کنیم و هیچ اصلاح‌طلبی چه مطبوعاتی و چه مسئولش بر دهان او نکوبد.

غرضی خطاب به کسانی که آنها را اصلاح‌طلبان آینده نامید، متذکر شد: اگر می‌خواهید در این کشور فعالیت کنید باید بدانید که قانون اساسی جمهوری اسلامی بیش از ۹۸ درصد رأی ملت را دارد.

محمدرضا عارف در ادامه سخنانش به بحث شایسته‌سالاری که مورد اشاره ولایتی و حدادعادل بود، اظهار داشت: بنده شایسته‌سالاری را در برنامه‌هایم قرار می‌دهم.

وی افزود: زمانی که در وزارت پست و تلگراف بودم یک معاون راست‌گرا داشتم و تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های مخابرات از دوستان اصولگرای بودند.

عارف ادامه داد: در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیز از دو تن از نیروهای اصولگرا به عنوان معاون استفاده کردیم و خود آقای خاتمی هم در دولتش از کسانی استفاده کرد که به او رأی نداده بودند و حتی با وی در انتخابات رقابت کردند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ اگر در مجموعه جریان اصلاح‌طلب برخی بد عمل کردند قرار نیست من از همه آنها دفاع کنم بلکه از منش و روش اصلاح‌طلبی دفاع می‌کنم.

وی افزود: شرایط کشور به گونه‌ای است که باید از همه ظرفیت‌های داخل بر مبنای تعهدشان به ارزش‌ها و قانون اساسی استفاده کنیم و نباید خود را به یک جریان محدود کنیم.

عارف ادامه داد: اینکه آقای حدادعادل گفتند آقای احمدی‌نژاد اصولگرا نیست، در طول ۷ سال گذشته تمام جریان اصولگرایی پشت‌سر وی ایستادند و اخیراً یک مقدار از او فاصله گرفتند.

وی تصریح کرد: بحث من این است که همه بیاییم برای حل مشکلات کشور دولت مقتدر روی کار آوریم که همه ظرفیت‌ها در آن در نظر گرفته‌ شده‌اند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات جلیلی درباره پیشرفت‌های کشور اظهار داشت: رشد رسانه‌ها، رشد احزاب و NGOها در دولت اصلاحات قابل مقایسه با هیچ زمان دیگری نیست.

عارف افزود:‌ در دولت ما به احزاب و رسانه‌ها یارانه ‌می‌پرداختیم که در این کار گرایش فکری آنها به اصلاحات یا اصولگرایان هرگز ملاک قرار نگرفت.

وی ادامه داد: الان آیا اینگونه عمل می‌شود و یارانه‌ای که به احزاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب پرداخت می‌شود، واقعاً معادل همان یارانه‌ای است که به جریانات اصولگرا پرداخت می‌شود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر لزوم اجرای عدالت گفت: باید زمینه رشد مردم و آزادی بیان و آزادی جریان اطلاع‌رسانی براساس قانون اساسی فراهم کنیم و برای این کار راهی جز اعتماد به مردم و جوانان نیست.

عارف افزود: اینکه آقای جلیلی به پیشرفت‌ها اشاره کردند، درست است و ما پیشرفت‌های خوبی داشتیم اما بنا این است که اینجا مشکلات را بررسی و راه حل ارائه کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه در زمینه‌های علمی پیشرفت‌های خوبی داشتند که نمونه‌ آن پیشرفت‌های نانو است که از سال ۸۰ ما آن را پیگیری و حمایت کردیم و امروز به نقطه خوبی رسیده‌ایم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به حوادث سال ۸۸ اظهار داشت: یکی از مطالبات اصلی دانشجویان مباحث مربوط به سال ۸۸ است.

عارف افزود: در ۴ سال گذشته تریبون‌های یکسویه انحصاراً در اختیار یک جریان بوده و به جریان دیگر اجازه دفاع از خود را ندادند بلکه باید در یک فضای کارشناسی و دوستانه باید حوادث ۸۸ را بررسی کنیم.

وی افزود: در بررسی‌ها مسائل سال ۸۸ باید با نگاه به آینده حرکت کنیم که دیگر این لکه ننگ تکرار نشود و راهش این است که در آسیب‌شناسی دقیق سهم هر کس در بروز این تحولات دیده شود.

عارف با بیان اینکه نباید در گذشته متوقف شد بلکه باید برای آینده آسیب‌شناسی کنیم، تصریح کرد: مسئله امروز ما مشارکت حداکثری است و باید از گذشته با ارزیابی دقیق عبور کنیم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از صداوسیما گفت:صداوسیما در ۴ سال گذشته تصویر آقای خاتمی را به عنوان جاسوس نشان داد که این اخلاقی نبود.

وی افزود: این یکسویه به خانه قاضی رفتن است در حالی که ما باید به سمت اخلاق‌گرایی حرکت کنیم و من خود را اخلاق‌گرا می‌دانم و نمی‌خواهم با هر وسیله‌ای به هدف برسم.

عارف گفت:‌ من به ولایت فقیه، نظام و قانون اساسی اعتقاد قلبی و صمیمانه دارم و کشورم را دوست دارم و به قانون اساسی پایبندم.

وی افزود: ما باید به جای برچسب زدن به همدیگر کشور را اداره کنیم در دنیایی که می‌بینید با چه سرعتی به سمت پیشرفت حرکت می‌کند و نباید در گذشته متوقف شویم.

«۴ سال خداوند به من قدرتی داد که در برابر حوادث ۸۸ سکوت معنادار کنم و درد می‌کشیدم و گاهی با آقای حداد در جلسات مجمع تشخیص مصلحت خصوصی صحبت می‌کردم».

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه همه نگران کشور هستیم و باید کشور را بسازیم اظهار داشت: نباید ما از حربه چماق علیه یکدیگر استفاده کنیم بلکه باید با صمیمت و نگاه مشترک مسائل را پیگیری کنیم.

عارف افزود: اختلاف‌نظر در خصوص روش‌ها هست اما در راهبردها و مسائل اعتقادی اختلاف‌نظر نداریم و اختلاف‌ سلیقه‌ها هم می‌تواند باعث تحرک و شادابی و نشاط ما بشود.

وی با بیان اینکه ما نباید جوانان را از دست دهیم، تأکید کرد: مسئله امروز ما حفظ جوانان کشور و حل مشکلات آنها است.

عارف تأکید کرد: قرار این است که ما با استفاده از تجربیات خوب دولت‌های گذشته به سمت جلو برویم و اگر هم در دولت ما اشتباهاتی بوده صادقانه و با شهامت می‌پذیریم اگرچه شاید همه آنها مرتبط با من نباشد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بنای ما این است که وضع موجود را اصلاح کنیم و قطعاً در این راه باید از تجربیات ارزنده گذشته استفاده کنیم.

سعید جلیلی در واکنش به اظهارات عارف گفت: من فقط به برخی اطلاعات درباره تحولات ۸۸ اشاره کردم و هیچ برچسب و چماقی علیه شما به کار نبردم.

وی افزود: من گفتم در دولت اصلاحات کارهایی شد و اخباری نیز ارائه کردم که سعی کردم دقیق باشد و معتقدم که در سال ۸۸ ظلم بزرگی به نظام شد.

عارف در پاسخ به جلیلی گفت: قطعاً قبول دارم که سال ۸۸ ظلمی شد که در تاریخ می‌ماند اما باید آسیب‌شناسی و سهم هر کس در آن بررسی و مسببان آن شناسایی شوند.

جلیلی در واکنش به این صحبت عارف گفت:‌ اگر وقتی یک سؤالی مطرح و یا اخباری دقیقی ارائه می‌شود بگوییم چماق بعداً‌ که در حکومت باشیم که همه را چماق‌دار می‌دانیم.

سیدمحمد غرضی نیز در واکنش به اظهارات عارف گفت: در جمهوری اسلامی دو بار این اتفاق رخ داد که وزیر نفت عوض شد و با آمدن وزیر بعدی قیمت نفت افتاد.

وی افزود: وقتی من وزیر نفت بودم نفت را ۲۹ دلار فروختم و ۱۵ روز بعد ناگهان قیمت آن به ۷ دلار نزول کرد و در زمان آقای هاشمی نیز تا ۱۸ دلار نفت می‌فروختند که ناگهان به ۷ دلار افت کرد.

غرضی تأکید کرد: سینه ما مالامال درد است و باید بپذیریم عناصری را در دولت‌ها انتخاب کردیم که کار آمد نبودند و عناصر انتصابی بودند و هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان در این زمینه مقصر بودند.

وی در پایان تأکید کرد: ‌نشناختن دنیا، نشناختن وظیفه و روی کارآمدن آدم‌هایی که منصوب به ستادهای ما هستند، گرفتاری های فراوان دارد و باید تعهد کنیم رفیق بازی نکنیم.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *