قالیباف:دیپلماسی ما در سیاست خارجی موفق نیست

محمدباقر قالیباف نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه‌‌هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

قالیباف گفت:باید مشخص شود سیاست خارجی ما چه هدفی را دنبال می‌کند. سیاست خارجی باید منافع، امنیت، هویت ملی، دینی و انقلابی ما را تضمین کند.

به گفته وی در حوزه سیاست خارجی مثل بقیه حوزه‌‌های نباید دستگاه‌های دیپلماسی در خارج از سند چشم‌‌انداز و سیاست‌های کلان برنامه حرکت کنند. در سالیان گذشته دیپلماسی ما نتوانسته در تحقق اهداف و سیاست خارجی موفق باشد.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در رویکردهای سیاست خارجی دچار اشکال نیستیم، گفت: نیازمند تغییر در رویکردهای مدیریتی برای اداره جامعه هستیم. سیاست خارجی کارنامه قابل قبولی که تحقق برنامه‌ها را داشته باشد تاکنون نداشته است.

وی در حوزه دیپلماسی ۵ محور را در دستور کاری خود اعلام کرد و گفت: تحقق انسجام دائم، دیپلماسی فعال منطقه‌گرایی، فعال کردن دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی عمومی و راهبرد مقاومت مقتدرانه و رقابت هوشمندانه از محورهای دیپلماسی برنامه بنده است.

بخشی‌نگری یکی از مشکلات مدیران است.

محمدرضا عارف درخصوص اظهارات قالیباف با بیان اینکه در مناظره قبلی، شما در توانایی خود بر روی مدیریت بخشی تاکید داشتید، در حالی که بخشی‌نگری یکی از مشکلات مدیران است، اظهار داشت: مدیران سعی دارند تا مشکلات بخش خود را ببیند و نسبت به تاثیری که اقدام آنها نسبت به سایر بخش‌ها دارد، مورد نظرشان نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: با این بخشی‌نگری که فقط پروژه‌های عمرانی را دنبال کند آیا ما از سایر حوزه‌ها غافل نمی‌شویم؟

وی ادامه داد: در زمان شهرداری جنابعالی قیمت زمین حدودا ۶ برابر شده؛ آیا فروش تراکم در این افزایش قیمت زمین مؤثر بود یا خیر؟

عارف در این زمینه گفت: شما تراکم را برای انجام پروژه‌های خود پیش‌فروش کردید. لذا این کار صحیح نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می‌خواهد، از قالیباف خواست که توانایی مدیریتی خود را در بخش فراجناحی به اطلاع مردم برساند.

سید محمد غرضی در نقد نقطه‌نظرات قالیباف در حوزه سیاست، اظهار داشت: در ۱۶ سالی که من در دولت بودم یاد گرفتم که سیاست خارجی انعکاس استعداد داخلی است.

وی افزود: اینکه ما به کشوری برویم و بگوییم می‌خواهم سیاست‌مان را عوض کنیم و یا نامه‌ای به آن بنویسیم، هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهن و رفتارش را عوض نمی‌کند.

غرضی ادامه داد: نباید تصور کرد که سیاست خارجی به اشخاص مربوط است، بلکه به استعداد داخلی مربوط است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم سیاست خارجی را تغییر دهیم، اول باید سیاست داخلی را تنظیم کنیم؛ اینکه من بگویم حالا که دولت عوض شده و به یک کشور دیگر بگویم سیاست هم عوض شده هیچکس قبول نمی‌کند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: به نظر من پیشنهاداتی که آقای قالیباف مطرح کرد، عملی نیست.

وی خطاب به قالیباف گفت:‌ در مورد سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خودتان دارید که بتواند مشکلات سیاسی داخلی را حل کند.

غرضی گفت: اگر چنین استعداد و امکانی وجود دارد، لطفا در مورد آن توضیح دهید.

محسن رضایی در نقد مواضع محمدباقر قالیباف در حوزه سیاست داخلی و خارجی به گفتن این جمله بسنده کرد که من سوالی ندارم و همان سوال‌های مطرح شده پاسخ داده شود.

علی اکبر ولایتی هم در نقد سخنان قالیباف با اشاره به سخنان مطرح شده از سوی این نامزد انتخابات در مورد عرصه سیاست خارجی گفت: مهمترین مطلب در این زمینه تربیت نیروی کارآمد است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیروی کارآمد باید دارای تخصص باشد، یادآور شد: زمانی که من در وزارت خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه را تاسیس کردم که این دانشکده تاکنون چندصد کارشناس با حداقل آگاهی از دو زبان را تربیت کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در بیان سایر اقدامات خود در زمان وزارت در امور خارجه گفت: در آن زمان که من وارد آن وزارتخانه شدم ۹ سفیر داشتیم و زمانی که من از وزارتخانه رفتم ۱۳۶ نفر سفیر و افراد فعال در این بخش بودند.

ولایتی با بیان اینکه بعد از رفتن من از وزارت خارجه دانشکده این وزارتخانه به حالت نیمه تعطیل درآمد، اظهار داشت: از همان ابتدا و در آن دوران افراد با گزینش وارد دانشکده می شدند و بعد از مدتی در حوزه‌های مختلف آموزش می‌دیدند و پس از آن نیز برای کارآموزی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کردند.

وی بر این نکته تاکید کرد که بایستی عزم بر تربیت کارشناسان زبان‌دان و آشنا با شرایط بین‌المللی باشد تا زمینه فعالیت افراد در عرصه بین‌المللی فراهم شود.

حسن روحانی درخصوص صحبت‌های قالیباف گفت: بنده از بیان قالیباف درباره ناموفق عمل کردن سیاست خارجی در دولت سازندگی و دوره ریاست جمهوری حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی تعجب کردم . آن زمان در شرایط حساس بعد از جنگ قرار داشتیم و در همان شرایط در این دولت به نتایج خوبی رسیدیم.

وی افزود: ما با همان سیاست تکنولوژی را از خارج آوردیم، وام گرفتیم و باقی مانده سرزمین‌مان را از بعثی‌ها پس گرفتیم. با کمک شورای امنیت ملی همه اسرا و آزادگان عزیز را به ایران برگرداندیم و باعث شدیم صدام در سازمان ملل محکوم شود.

روحانی در ادامه خاطر نشان کرد: پس از آن در دولت خاتمی کشور را از بحران نجات دادیم، در شرایطی که این دوران مصادف با واقعه ۱۱ سپتامبر بود و ایران در آن واقعه متهم شده بود، پس از آن دو کشور منطقه یعنی افغانستان و عراق مورد هجوم آمریکا قرار گرفتند اما در شرایطی که ایران در لیست حمله قرار داشت، ایران با تدبیر و برنامه ریزی از این مسیر خارج شد و حتی ما در این دوران توانستیم به عراق هم کمک کنیم، به همین دلیل است که با صحبت قالیباف در مورد ضعیف عمل کردن سیاست خارجی در این دوران مخالفت می‌کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان گفت: هر چند معتقدم سیاست خارجی در ۸ سال گذشته هم ضعیف عمل نکرده است و قرار نیست ما سیاست خارجی در سالهای گذشته را زیر سوال ببریم.

غلامعلی حدادعادل در زمان تعیین شده در نقد سخنان محمدباقر قالیباف گفت: من توضیحی راجع به حرف‌های آقای عارف دارم که گفتند در بازار تهران چند نفر اسم ایشان و آقای خاتمی را بردند و دستگیر شدند و یا در تبریز چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: من این موضوع را انکار نمی‌کنم و نمی‌گویم آقای عارف خلاف می‌گوید ولی حتما یک سلیقه فردی است.

عارف نیز گفت: باید جلوی سلیقه‌های فردی گرفته شود.

حداد ادامه داد: این اشتباهی است که در هر دوره ممکن است اتفاق بیفتد و حتی اگر خود آقای عارف هم رئیس‌جمهور شود ممکن است توسط ماموری صورت بگیرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری تاکید کرد: همین الان که به صدا و سیما می‌آمدم چند نفر از طرفداران آقای عارف در مدخل ورودی و در خیابان عکس‌های آقای خاتمی و ایشان را داشتند و شعار می‌دادند و هیچ کس به آنها کاری نداشت؛ این تلقی پیش نیاید که چنین حالتی وجود دارد.

وی ادامه داد:‌در فیلم‌های مستندی که این شب‌ها پخش شد آقای خاتمی درباره عده‌ای صحبت کرد و فیلم هم پخش شد که اشکالی هم نداشت.

حداد خاطرنشان کرد: بهتر است گفته شود که این اتفاق اگر افتاده شرایط کل کشور ما نیست.

وی همچنین در خصوص سخنانی حسن روحانی اظهار داشت: آقای روحانی می‌گوید سیاست خارجی ما موفق بوده. بنده هم معتقدم از اول انقلاب تا حالا موفقیت‌های زیادی در همه دولت‌ها در سیاست خارجی داشته‌ایم و در هر دوره مشکلاتی هم بوده است.

حدادعادل تاکید کرد: ما که در مجلس ششم بودیم نمایندگان این مجلس مرتب در نطق‌های قبل از دستور خود می‌گفتند در دوره آقای هاشمی کشور به بحران کشیده شده بود و آقای خاتمی آمده تا کشور را از بحران نجات دهد و تقصیرها را بر دوش آقای هاشمی می‌انداختند.

وی افزود: در همان دوران هم بود که دادگاه میکونوس صورت گرفت و رئیس‌جمهور را از خروج از کشور ممنوع کرده بودند و یا محور شرارت که بوش به ایران نسبت داده بود، بعد از همه حرف‌هایی بود که در سیاست خارجی گفته شده بود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بهتر است همه اینها گفته شود تا تصور نشود همه، کارنامه‌شان ۲۰ است و دوره‌ای زمستان شده است.

در این حین محمدرضا عارف گفت: دشمنان ما را محور شرارت خواندند و این به خاطر موضع‌گیری شفاف دولت در سیاست خارجی و در خصوص غرب و آمریکا بود.

حداد عادل نیز اظهار داشت: این طور نیست هر موضع‌گیری که در خارج از کشور است آن را به حساب ضعف مدیریت داخل بگذاریم.

سعید جلیلی در نقد صحبت‌های قالیباف گفت: من دو تا نکته درباره فرمایشات آقای قالیباف عرض می‌کنم. این نکته که درباره منطقه‌گرایی و دیپلماسی اقتصادی فرمودند، بحث این است که اینها را چگونه می‌توانیم انجام دهیم و مهم اجرای آنهاست. نکته دوم که شما به درستی اشاره کردید که سیاست خارجه بر اساس منافع ملت و ارزش‌های یک کشور است، سوال من این است که اگر یک کشوری دیدگاه‌هایش در تعارض با دیدگاه شما بود چگونه عمل خواهید کرد؟

وی افزود: در گزارشی که شما تحت عنوان برنامه راهبردی دیپلماسی سیاسی نوشتید با نگاه‌های شخص شما مطابقت ندارد که اگر ما به دنبال نظم هستیم نباید در چالش نظم جهانی باشیم. این در صورتی است که ما قدرت هژمونی جهانی را قبول نداریم و با آن در چالش هستیم و اساس انقلاب اسلامی بر اساس بر هم زدن هژمونی جهانی بود. ما در چالش با نظام جهانی هستیم که می‌خواهد با چند کشور کل جهان را اداره کند.

جلیلی خاطرنشان کرد: سیاست خارجه یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی و انقلاب ما بود که انتظار از سیاست خارجی بیش از وضعیت فعلی است و ظرفیت سیاست خارجه با آن رسالت اصلی‌اش فاصله دارد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در واکنش به اظهارات حسن روحانی‌ تصریح کرد: ما وقتی از سیاست خارجی صحبت می‌کنیم باید تمام آن دوران را مد نظر قرار دهیم. نکاتی را که آقای حداد عادل به آقای عارف مطرح کردند این بود که در زمانی که برخی از دوستان شعار همراهی با این نظم را می‌دادند که از تقابل‌های بیهوده (به تعبیر آنها) باید جلوگیری شود، پاسخش این بود که در دوره آقای هاشمی دو تا حکم جلب برای ایشان دادند و در زمان آقای خاتمی هم این بود که بعد از آن همه همکاری در قضیه افغانستان، به ما گفتند محور شرارت.

وی افزود: نه اینکه این دو حرکت را ما تایید می‌کنیم، بحث این است که این شیوه غلط است. اگر ما با این شیوه بخواهیم وارد بشویم نتیجه‌اش همان دو مورد خواهد شد.

حسن روحانی در بین صحبت‌های جلیلی گفت: ولی در آن زمان امنیت ملی حفظ شد.

جلیلی در پاسخ به روحانی گفت: امنیت ملی ما زمانی حفظ شد که اتفاقا عده‌ای نگران این بودند که به افغانستان و عراق حمله شد، نکند به ما هم حمله بشود ولی ظرفیتی ایجاد شد که بعد از آن، آمریکا در افغانستان و عراق زمین‌گیر شد و نتوانست اهداف خود را پیش ببرد.

روحانی دوباره در بین صحبت‌های جلیلی تصریح کرد: آمریکا در زمان آقای خاتمی در عراق و افغانستان زمین‌گیر شد.

جلیلی دوباره در پاسخ به روحانی گفت: از سال ۸۲ آمریکا وارد شد، کی مجبور شد که از آنجا خارج شود؟ ما گفت‌وگوهایی که در موضوع هسته‌ای در بغداد داشتیم. آنها می‌خواستند با حمله به عراق و افغانستان ایران را مرعوب کنند ولی فضایی ایجاد شد که آنها را توانست زمین‌گیر کند.

در زمانی که هنوز صحبت‌های جلیلی کامل نشده بود روحانی وارد صحبت‌های جلیلی شد.

حسن روحانی گفت: آقای جلیلی! تاریخ را که نمی‌توانیم تحریف کنیم.

جلیلی ادامه داد: کسانی نگران بودند که بعد از افغانستان و عراق ممکن است که سراغ ما بیایند و در امنیت ملی ما مشکل ایجاد خواهد شد، نه تنها اینطور نشد بلکه امریکا افتاده بود به دنبال اینکه بیاید و با ایران مذاکره کند که در عراق بتواند جان سالم به در ببرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: این عملکرد می‌تواند برای نظام جمهوری اسلامی ایران اقتدار ایجاد کند.

وی همچنین در پاسخ به بخشی از صحبت‌های عارف، افزود: آن صحبتی که آقای عارف کردند، باید از سلایق جلوگیری کنیم، آقای عارف! در کشور قانون وجود دارد و ما با قانون می‌توانیم جلوی سلایق را بگیریم اگر ما بیاییم در اینجا به صراحت از کسانی که بر خلاف قانون عمل کردند به افتخار یاد کنیم، همان دامن زدن به سلایق است.

جلیلی خاطرنشان کرد: کسی که بر خلاف قانون عمل کرد و به نظام ظلم کرد آن را مبنا قرار دهیم و حتی با افتخار از آنها یاد کنیم اگر در انتخابات ریاست جمهوری که یک چارچوب و قانون مشخص دارد که شما و همه ما آن را پذیرفتیم، اگر بعد از انتخابات کسانی آمدند و بر خلاف این قانون شروع کردند در کشور فتنه ایجاد کردند، اینجا حمایت از آنها و افتخار کردن به آنها به نظر من دقیقا می‌شود همان سلیقگی عمل کردن و این بر خلاف قانون است.

عارف در بین صحبت‌های جلیلی گفت: قانون را بیان کنید. آیا حرف زدن در رابطه با آقای خاتمی خلاف قانون است؟

جلیلی در پاسخ گفت: اگر شورای نگهبان مرجع تصمیم‌گیری است دیگر کسانی که حتی در حوزه ریاست جمهوری مسئولیت داشتند حق ندارند مردم را بشورانند. یعنی بیایند و بگویند حق رای مردم باید وتو بشود. این قانون است و اگر خلافی بشود از این بی قانونی دیگر چه بی‌قانونی وجود دارد؟

محمد باقر قالیباف در جمع‌بندی مطالب خود در خصوص سیاست خارجی، ابتدا به اظهارات محمدرضا عارف پاسخ داد و گفت: بعد از دولت تنها مجموعه‌ای که می‌تواند بخشی‌نگر نباشد، شهرداری‌ها به عنوان دولت‌های محلی هستند.

وی افزود: در حوزه دیپلماسی عمومی دوره مدیریت بنده در شهرداری تهران، با وجود مسائلی که در روابط بین‌المللی داشتیم توانستیم مجمع شهرداران آسیایی را با بیش از ۱۰۰ شهر مهم آسیا ایجاد کنیم.

قالیباف گفت: دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی به طور دائم در تهران قرار دارد و امروز شهردار تهران معاون UCGL در بحث اتحادیه شهرداران جهان است که حاکی از توفیقات شهرداری تهران در مبحث دیپلماسی عمومی است.

وی ادامه داد: در نشستی که در دانمارک تحت عنوان «کلاوی‌تینگ» برگزار شد، شهرداران ۲۰ شهر دنیا را به همراه رؤسای جمهور دعوت کردند و شهردار تهران هم به عنوان یک عضو دعوت شد.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شهرداری تهران در حوزه دیپلماسی کارهای جزئی و اساسی انجام داده است.

قالیباف همچنین در پاسخ به اظهارات علی‌اکبر ولایتی درباره منابع انسانی، اظهارداشت: نفت و گاز در کشور ما مهم است اما منابع انسانی از همه مهمتر است.

وی ادامه داد: منابع انسانی در همه جا اولویت ماست و بازگشت نخبگان و تحصیلکردگان به مراکز اثرگذار تصمیم‌گیری در اولویت قرار دارند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به اظهارات حسن روحانی نیز اظهار داشت: بنده متعرض سیاست خارجی جمهوری اسلامی نبوده‌ام.

قالیباف افزود: امروز افتخاراتی که در جمهوری اسلامی هست این است که ۵ یا ۶ کشور بزرگ دنیا با ما می‌نشینند و صحبت می‌کنند و این نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی جایگاه خود را پیدا کرده است.

وی ادامه داد: امروز بیداری اسلامی بدون شک تحت تاثیر انقلاب اسلامی شکل گرفته و فراگیر شده است و حتما از این مطلب دفاع می‌‌کنیم.

قالیباف تصریح کرد:‌اینکه ما هژمونی آمریکا را به هم زده‌ایم و توانسته‌ایم به طور مبنایی در دنیا ، مقابل آمریکا بایستیم یک واقعیت است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند قدرت حق است ولی انقلاب اسلامی می‌گوید ‌حق قدرت است و این مبنای ما در سیاست خارجی و افتخار ماست.

وی افزود: ما برای همین نگاه مقاومت می‌کنیم و اسلام به ما اجازه نمی‌دهد که عزت خود را زیر پا بگذاریم و من کاملا با اینها موافقم و به آن معتقدم.

قالیباف تصریح کرد: من دست همه کسانی که در سیاست خارجی زحمت کشیده‌اند، می‌بوسم. اما در این حوزه با وجود آنکه سیاست ما این بود که رابطه خود را با اروپا قوی کنیم و نگذاریم سیطره آمریکا بر اروپا بیفتد، همه سفارتخانه‌های اروپا در تهران تعطیل شدند و همه سفرای ما را اخراج کردند، این ضعف دیپلماسی بود.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز موقعیت ژئوپلتیک ایران مهمترین موقعیت ما در امنیت ملی است. اما کارنامه دولت سازندگی و اصلاحات در حوزه دیپلماسی اقتصادی، امنیت ملی و منافع ما را تامین نکرد و این ظرفیت بالقوه را تا امروز ما از دست دادیم.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *