مدیریت بهتر می‌تواند آثار تحریم را کم کند/کنایه حداد به روحانی

غلامعلی حدادعادل نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه‌‌هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

حداد عادل در تشریح برنامه‌های خود در حوزه سیاست خارجی اظهار داشت: در داخل کشور و در سیاست خارجی، مشکل اقتصادی، مشکل مهمی است و برای همه کاندیداها اولویت دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: مسلما مشکل اقتصادی با تحریم ارتباط دارد؛ تحریمی که دشمنان آن را فلج کننده نامیدند. البته ما اعتقاد داریم با مدیریت بهتر می‌شد و می‌شود این تحریم را تخفیف داد و آثار آن را کم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی، برای ما حل مسئله تحریم اولویت دارد و مهم این است که چگونه این کار صورت گیرد، افزود: برخی این طور عنوان می‌کنند که مشکل، مشکل مدیریتی است، مشکل ظرافت‌های دیپلماتیک است و شخصی برود و شخص دیگری بیاید مشکل حل می‌شود.

حداد عادل یاد آور شد: برخی نیز گمان‌ می‌کنند اگر ما به تحریم کنندگان لبخندی بزنیم و دم کدخدا را ببینیم، مسئله حل می‌شود، بعضی نیز مشکل را عمدتا به گردن دولت فعلی می‌اندازند اما بنده این طور فکر نمی‌کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر همین اساس مسئله هسته‌ای را بهانه عنوان کرد و اظهار داشت: روزی که فعالیت هسته‌ای نکرده بودیم در تحریم قرار داشتیم و دشمنان ما بهتر از ما می‌دانند که فعالیت هسته‌ای ما نظامی نیست.

وی تاکید کرد: مشکل ما با آمریکایی‌ها مشکل اصل انقلاب است و چون ما خواهان استقلال بوده‌ایم و به آن رسیده‌ایم و بر استقلال خود پا فشاری می‌کنیم، با ما مخالفت می‌کنند.

حداد عادل به مخالفت دشمنان با استقلال فکری و فرهنگی و استقلال سیاسی ما اشاره و اضافه کرد: از روز اول انقلاب آنها نسبت به ما این نظر را داشتند؛ تحریم داماتو قبل از فعالیت هسته‌ای بود.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: روز اول انقلاب که فعالیت هسته‌ای نداشتیم حقوق بشر مطرح نبود و حمایت از تروریسم را به ما نچسبانده بودند؛ آنها چندین میلیارد پول ما را در هفته‌های اول بعد از پیروزی انقلاب مسدود کردند و هنوز هم پس ندادند.

وی با بیان اینکه به نظر من پایه اصلی حل مشکل تحریم این است که ما از موضع عزت و اقتدار و مذاکره در سیاست خارجی عمل کنیم اظهار داشت: ممکن است ملتی کاملا در فشار باشد اما اقتدار خود را حفظ کند و پیروز شود، برای مثال ویتنام در برابر آمریکا.

حداد عادل تصریح کرد: ما با وحدت، همت، مدیریت و روحیه عزت مدارانه ملت خود می‌توانیم از موضع قدرت در برابر تحریم‌ها مقاومت مدبرانه داشت.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر همین اساس به کاری که امام (ره) در زمان جنگ کردند اشاره و اضافه کرد: وقتی صدام به ما حمله کرد امام عقب نشینی نکردند و فرمودند جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در گروه همین مبارزات است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز شبیه این فرمایش امام (ره) می‌فرمایندکه این تحریم، تحریم تحمیلی است و عزت و شرف ما در گرو مقاومت اقتصادی است؛ آمریکایی‌ها روزی با ما سر میز مذاکره واقعی می‌نشینند که بدانند ما در برابر فشارهای آنها دست هایی را به علامت تسلیم بلند نخواهیم کرد و ملت پشتیبان ما است و ما از عزت و استقلال خود دست بر نمی‌داریم.

حداد عادل خاطر نشان کرد: برای مثال می‌توان به رفتار آمریکا با چین اشاره داشت؛ ۴۰ سال آمریکا تلاش کرد چین را نادیده بگیرد اما بعد از اینکه دید چین محکم سر جای خود ایستاده آمریکا با چین تعامل کرد.

سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات حدادعادل گفت: من صحبتی ندارم.

در ادامه مناظره، محمدباقر قالیباف درخصوص اظهارات حدادعادل اظهار داشت: ما بحثی درباره آرمان‌ها و حرکت حق‌طلبانه نداریم؛ جنابعالی در صحبت‌های خود گفتید با مدیریت این موضوع حل نمی‌شود در حالی که من معتقدم حوزه دیپلماسی ماست که نمی‌تواند سیاست ما را آنطور که باید و شاید با کمترین هزینه به منافع مورد نظر برساند.

وی تاکید کرد:‌مدیریت در این حوزه بسیار کلیدی است.

محمدرضا عارف نیز درباره اظهارات حدادعادل خاطرنشان کرد: شما گفتید که از حوزه عزت و اقتدار مذاکره می‌کنید؛ چگونه و در چه شرایطی می‌خواهید به این موضع برسید که بتوانید مذاکره متعادلی داشته باشید؟

سیدمحمد غرضی درخصوص اظهارات حدادعادل با طرح این پرسش که آقای دکتر، عزت و اقتدار کشور مربوط به استعداد داخل کشور است یا مکتوب در کتاب‌هاست؟ اظهار داشت: شما زحمات زیادی در آموزش و پرورش کشیدید ولی آموزش و پرورش و آموزش عالی ما جوانان ما را در سن ۲۵ سالگی به اشتغال نمی‌رساند. بنابراین چگونه می‌توانیم بگوییم عزت و اقتدار داریم.

وی ادامه داد:‌ ما در نفت، ارتش، سپاه و امنیت ملی عزت و افتخار داریم. اما در بقیه حوزه‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیستیم.

غرضی خطاب به حدادعادل تصریح کرد:‌ شما به چین اشاره کردید. من می‌گویم که چین بعد از اینکه محصولاتش را به بازارهای دنیا عرضه کرد و در اروپا و آمریکا چهارشنبه‌ بازار راه‌ انداخت سبب تعامل این کشورها با چین شد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: عزت در کاغذ و شعار نیست بلکه در میزان تولیدات است.

علی اکبر ولایتی نیز در نقد سخنان حداد عادل تأکید کرد که طی ۳۴ سال انقلاب، هیچ برهه‌ای نبوده که با مشکلی در صحنه بین‌الملل مواجه نباشیم.

وی گفت: در جنگ بیش از ۴۰ کشور از عراق حمایت می‌کردند ضمن اینکه همسایه شرقی ما تحت اشغال روسیه بود اما ایران با دیپلماسی موفق، ضمن کمک به افغانستان توانست دشمن خود را نیز شکست دهد، قطعاً دیپلماسی آن زمان سخت‌تر از دیپلماسی هسته‌ای امروز بود.

کاندیدای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری تأکید کرد که باید مقاومت توام با تدبیر باشد.

محسن رضایی درخصوص سخنان حدادعادل گفت: بنده از سخنان آقای حدادعادل واقعا تعجب می‌کنم، آقای حدادعادل شعاری صحبت می‌کند، مگر می‌شود سرنوشت یک کشوری را این طور با شعار پشت سر هم بگذاریم؟ ما الان وقت نداریم یک دقیقه از وقت ملت ایران را بگیریم، ما در این کشور گرفتار دو گروه شده‌ایم، یک عده‌ای می‌نشینند مدام شعار مقاومت می‌دهند، مثل همان‌هایی که در تهران نشسته بودند و خرمشهر اشغال شده بود،‌ می‌گفتیم اگر راست می‌گویید بیایید به آزادسازی خرمشهر کمک کنید.

وی افزود: مگر آن موقع کسانی که می‌نشستند و در تهران شعار می‌دادند، می‌توانستند به ملت ایران کمک کنند؟ گروه دیگر هم می‌گویند کار تمام شده است، این تحریم اقتصادی پدر ما را درآورده است، برویم تسلیم شویم، همه این مسائل در دوران دفاع مقدس و انقلاب بود.

محسن رضایی ادامه داد: آقای حدادعادل می‌گوید که« زمانی آمریکایی‌ها کنار می‌آیند که ما مقاومت کنیم» یعنی چه؟ یعنی ما مقاومت کنیم که مردم گرسنه بمانند؟ ما مقاومت کنیم که تحریم‌های اقتصادی بیشتر آثار خودش را روی مردم بگذارد؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد آثار تحریم‌های اقتصادی در کشور ما ظهور و بروز یافته است. چرا آمریکایی‌ها با ما وارد مذاکره جدی نمی‌شوند؟ برای اینکه دنبال آن هستند که فرصت را از ما بگیرند و در اثر زمان تحریم‌ها همه آثار خودش را بگذارد، به همین دلیل وارد مذاکره نمی‌شوند. سؤال این است که آیا ما نمی‌توانستیم کاری کنیم که آمریکایی‌ها، چین و روسیه را با خودشان همراه نکنند؟ آیا ما نمی‌توانستیم کاری انجام دهیم که آمریکایی‌ها در دیپلماسی با شکست مواجه شوند؟

وی با اشاره به بخشی از صحبت‌های حداد که گفته بود باید در موضوع دیپلماسی دقت و مقاومت داشته باشیم، تصریح کرد: مقاومت کردن باید منتج به نتیجه شود، یعنی آمریکایی‌ها بفهمند که تحریم‌ها بی‌اثر بوده است. یعنی تولید را راه بیندازیم، گرانی را متوقف و بیکاری را از بین ببریم. ما با چه زبانی در این کشور صحبت کنیم که «اقتصاد» هم نظام جمهوری اسلامی را حفظ می‌کند و هم زندگی مردم را بهبود می‌بخشد.

محسن رضایی متذکر شد: مسئله اقتصاد امروز راه برون‌رفت ما از مذاکرات است. ما زمانی که بتوانیم به آمریکایی‌ها ثابت کنیم که سرپای خودمان ایستادیم، مشکل گرانی و بیکاری حل شده و تحریم‌های اقتصادی روی ما اثر ندارد، در این صورت آمریکایی‌ها آماده می‌شود که بیایند با ما مذاکره کنند، آن زمان باید مذاکرات قوی باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما باید در ابتدا کارآمدی اقتصادمان را در کشور نشان دهیم و ثابت کنیم که ما ظرفیت‌های بسیار بزرگ و توانایی‌های عظیمی داریم و می‌توانیم در برابر تحریم‌ها ایستادگی کنیم، تصریح کرد: کسی که مقابل ما نشسته، وقتی می‌بیند روز به روز شرایط ایران بهتر می‌شود، در این صورت اوضاع فرق می‌کند، اگر ببیند امروز هزار تومانی به اندازه ۳۰۰ تومان دیروز ارزش دارد، آنها در این شرایط می‌فهمند که ما داریم شعار می‌دهیم، اما اگر بفهمند امروز هزار تومان تقویت شده و ما با قدرت در حال پیشرفت هستیم، آماده می‌شوند که یک مذاکره منصفانه و برابری با ما داشته باشند.

وی همچنین گفت: آقای حدادعادل توضیح دهد اینکه می‌گوید ما مقاومت می‌کنیم، این سخن درست است، اما مشروط به اینکه از مقاومت کردن، بهره‌برداری کنیم، اگر ما یک دقیقه هم مقاومت کردیم، یک میلیارد برای ما ارزش دارد، از این یک دقیقه مقاومت چه اتفاقی قرار است بیفتد؟ در دیپلماسی و تولید چه کاری می‌خواهیم انجام دهیم؟ این گرانی‌ها را چطور می‌خواهیم حل کنیم؟

حسن روحانی درباره اظهارات حداد نظری نداشت.

غلامعلی حدادعادل در پایان این بخش و در جمع بندی نهایی سخنان خود، گفت: در پاسخ به آقای قالیباف تاکید می‌کنم که مقصود من این است که مشکلات دیپلماسی فقط با مدیریت حل نمی‌شود.

وی افزود: مدیریت دیپلماسی به عزت و قدرت ملی است و آقای عارف که می گوید چطور به عزت می‌رسیم باید بدانیم که مقام معظم رهبری راه را نشان داده است.

حدادعادل ادامه داد: ما می توانیم در مسیر جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و حماسه اقتصادی حرکت کنیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من شعار نمی‌دهم، اظهار داشت: ما باید بنیان‌های اقتصادی را تقویت کنیم تا ملت ایران با عزت پای مذاکره بنشینند.

وی گفت: در گذشته نیز شرایط سخت‌تر نبوده است. امروز به دلیل قوت نظام جمهوری اسلامی ایران و افزایش اثر ما در جهان اسلام که یک نمونه آن بیداری اسلامی است، دشمنی دشمنان با کشور ما بیشتر شده است ولی می‌توان از طریق تدبیر و مدیریت کارها را بهبود بخشید.

حداد عادل با اشاره به عملکرد دولت‌های گذشته افزود: در اینجا به یک نمونه از ضعف‌های دولت آقای خاتمی اشاره می‌‌کنم، البته نمی‌گویم این ضعف مربوط به تمام دولتمردان آن زمان بوده است.

وی ادامه داد: بنده کتابی دارم که از این کتاب یک عبارت می‌خوانم و آن این است که در این کتاب آمده است، در سال ۸۲ به نظر می‌رسد با بروز بحران در دو عرصه داخلی و خارجی، ایران را نمی‌توان یک قدرت در عرصه جهانی تعبیر کرد و حتی نمی‌توان کلمه منزلت ملی را در باره ایران به کار برد. ولی این مواضع کارساز نیست. ما روزی می‌توانیم مشکل را حل کنیم که این مواضع را نداشته باشیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قدرت‌ ما قدرت منطق، حمایت از مظلوم و ظلم‌ستیزی است. به طوری که امام خمینی با دست خالی در نجف بودند و در حالی که شاه همه چیز داشت، امام خمینی به پیروزی رسید و در جهان اثر کرد و در جنگ تحمیلی نیز به همین صورت عمل کردیم. در حال حاضر نیز می‌توانیم با منطق متقابل بر جهاد اقتصادی غلبه کنیم.

در ادامه عارف دیگر نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای حداد در ارتباط با مبانی نظری صحبت کرد و در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اشاره شده است که یک کتابی توسط نویسنده‌ای تهیه شده و مبنای کار قرار گرفته است. من این سوال را می‌پرسم که آقای حداد که خودشان در آن زمان رئیس مجلس شورای اسلامی بودند، چرا برنامه‌ای را که مبنایش چنین مطلبی بود، اصلاح نکردند.

در ادامه حدادعادل در پاسخ به عارف عنوان کرد: در همان زمان به دلیل آنکه قانون برنامه اشکال داشت، آن را به شورای نگهبان برگرداندیم و برخی موارد را که بیشتر آن اقتصادی بود، اصلاح کردیم و حتی ۱۰۰ نفر از نمایندگان نامه‌ای نوشتند تا بتوانند در رابطه با این برنامه از آقای خاتمی رئیس جمهور وقت سؤال کنند.
فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *