ولایتی :اصلی‌ترین اولویت مردم مسائل خارجی و رفع تحریم‌هاست

علی‌اکبر ولایتی نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول سخنرانی خود به تشریح برنامه‌‌هایش در عرصه سیاست خارجی و داخلی پرداخت.

ولایتی در بخش ابتدایی سخنان خود اظهار داشت: آرزو می‌کنم که بتوانیم با درک عمیق از پیام آسمانی پیامبر اکرم برای گسترش عبودیت، معنویت و اخلاق تلاش کنیم.

وی با بیان اینکه، ممکن است در برخی موارد برخی برداشت‌های نادرستی از ریاست جمهوری داشته باشند، گفت: این برداشت غلط در سایه دو اتفاق شامل مشکلات اقتصادی و دوم تصویری که دولت کنونی از خود به جای گذاشته پدید آمده است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه روش مدیریتی و شخصیتی رئیس جمهور باید به صورتی باشد که توان اجماع‌سازی داشته باشد، تصریح کرد: حوزه سیاست، حوزه اقناع و تدبیر است و سلسله تحکم نیست.

ولایتی با بیان اینکه من هم از زاویه ذکر شده وارد رقابت‌های انتخاباتی شدم، تصریح کرد: من معتقدم حل مشکلات اقتصادی در گرو اصلاح نگاه و اولویت‌هاست.

وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات اقتصادی ریشه در تحریم‌ها دارد یادآور شد: بسیاری از مردم بر اساس نظرسنجی‌ها اصلی‌ترین اولویت را مسائل خارجی و رفع تحریم‌ها می‌دانند و به همین دلیل باید افرادی متصدی کار شوند که این تجربه را دارا باشند،تجربه من در مصوبه ۵۹۸ و اجرایی کردن قرارداد ۱۹۷۵ چنین چیزی است.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بخشی از تجارب خود در زمینه سیاست خارجی را برشمرد و تأکید کرد: با لطف الهی و رهبری داهیانه امام خمینی (ره) و در حال حاضر مقام معظم رهبری و پایمردی خانواده‌های ایثارگران و زحمات همکارانم در دستگاه دیپلماسی این قرارداد (یکی از قراردادهای منعقد شده در زمان وزارت خارجه ولایتی) به صورتی تنظیم شد که اولاً تمام حقوق ملت حفظ شد و برای اولین بار در تاریخ ۲۰۰ ساله کشور حتی یک وجب به دست خارجی‌ها نیفتاد.

ولایتی اضافه کرد: در بحث هسته‌ای نیز باید به صورتی عمل کنیم که با کشورهای دیگر قهر نباشیم زیرا وظیفه دستگاه‌های دیپلماسی کاهش هزینه است و نه صدور بیانیه و اعلام مواضع.

محسن رضایی درخصوص سخنان ولایتی اظهار داشت:‌ قطعنامه ۵۹۸ صادر شده بود که آقایان می‌گویند اجرایی کردیم؛ الان در هسته‌ای چیزی نداریم.

وی گفت: سوال دوم من از آقای حداد، ولایتی و قالیباف این است که مگر شما ائتلاف تشکیل ندادید؟ از این اختلاف نظرها پیداست که اختلاف‌نظرهای جدی دارید. برای ما توضیح دهند که چرا اینطور شده است.

محمدباقر قالیباف در نقد سخنان علی‌اکبر ولایتی اظهار داشت: بحث توان ملی ما و قدرت ملی در حوزه اقتصاد، سیاست و نظامی قرار دارد و بحث اقتصاد با توان نظامی یک رابطه مستقیم دارد یعنی اگر اقتصاد قوی داشته باشیم می‌توانیم یک نیروی نظامی قوی داشته باشیم.

وی ادامه داد: رابطه بین رزمندگان نظامی با سیاست یک رابطه دوطرفه است و بنده معتقدم در دوره ریاست جناب عالی به مدت ۱۶ همیشه به صورت یک طرفه همیشه از ظرفیت رزمندگان و ایثارگری‌ها به نفع سیاست خارجی استفاده کردیم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ولایتی تصریح کرد: در دوره شما هیچ موقع سیاست خارجی به کمک رزمنده‌ها نیامد و بنده شنیدم شما گفتید در غیرمتعهدها این کار را کرده‌اید که در بغداد این اتفاق نیفتاد ولی شما هیچ وقت نگفتید که رزمنده‌ها رفتند جانشان را گذاشتند و جنازه‌شان برنگشت، بنابراین این چه ربطی به دیپلماسی داشت؟

قالیباف اضافه کرد: آقای ولایتی! شما سطح دیپلماسی را در حد یک پروتکل پایین می‌آورید و اینکه شما می‌فرمایید ما با میتران می‌نشستیم قهوه می‌خوردیم اما زمانی که شما با میتران قهوه می‌نوشیدید ما در جبهه موشک‌های میراژ میتران می‌خوردیم اگر شما رابطه‌تان با ایشان خوب بود خوب جلوی آنها را می‌گرفتید که ما را نزنند.

وی گفت: آقای ولایتی اگر موضع شما دیپلماسی بود چرا یک بار از غرامت جنگ یک متجاوز بود حتی یک مذاکره نتوانستید بکنید بنابراین به نظر من سیاست خارجی در آن دوره نتوانست فعال شود حتی در حوزه دیپلماسی اقتصادی نیز همین طور بود.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به اظهارات علی‌اکبر ولایتی، گفت: بنده یک اختلاف نظری با آقای ولایتی دارم و آن اینکه حل مسئله هسته‌ای سخت‌تر از قرارداد مربوط به آتش‌بس جنگ می‌دانم، علتش هم این است که اصلا مسئله هسته‌ای وجود ندارد.

وی افزود: یعنی ما متهم هستیم به اینکه می‌خواهیم بمب بسازیم یعنی دشمن چنین چیزی را به ما می‌گوید و خودش هم می‌داند که چنین چیزی نیست یعنی تفاوت در این است، گفتند کسی را که خوابیده می‌شود از خواب بیدار کرد ولی کسی که خودش را به خواب زده است، هیچ وقت نمی‌شود او را بیدار کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه من منکر این نیستم که هر چه توانایی در دیپلماسی بالاتر باشد، بهتر است ولی نباید مسئله امروز ما را با مسئله ۲۰ سال پیش مقایسه کرد، گفت: شما که در متن بیداری اسلامی هستید، مگر ۲۰ سال پیش در اثر انقلاب، یک خطری برای سلطه جهانی به نام انقلاب اسلامی به وجود نیامده بود امروز در اثر افزایش قدرت ما، دشمنی با ما بیشتر شده است و موضوع مشکل‌تر است.

وی در پاسخ به عارف که گفته بود اصولگرایان در هفت سال گذشته در مقابل احمدی‌نژاد هیچ وقت نایستادند، گفت: بنده تلاشم این بود که اگر آقای احمدی‌نژاد کار درستی انجام می‌داد،‌ می‌گفتم درست است و اگر می‌دیدم قانون شکنی می‌کند، مقابلش می‌ایستادم، شما به خوبی واقفید که بنده در مجلس هفتم وقتی احمدی‌نژاد قانون مصوب مجلس را اجرا نکرد، محکم ایستادم و از حق ملت به عنوان رئیس مجلس دفاع کردم، خودتان هم می‌دانید که تاوانش را پس دادم و یک لحظه هم پشیمان نیستم.

حدادعادل در ادامه سخنانش متذکر شد: من از شما (عارف) که دوست عزیز و همنشین من در مجمع تشخیص مصلحت نظام هستید، یک سوال دوستانه می‌پرسم، آن کاندیدایی که آمد در تبلیغات انتخاباتی خودش، مرتبا دم از قانون می‌زد و دیگران را دروغگو می‌دانست و می‌گفت نباید دروغ گفت، و باید قانون را رعایت کرد، وقتی که انتخابات انجام شد، روز جمعه هنوز درب صندوق‌های اخذ رای باز نشده، خبرنگاران خارجی را دعوت کرد و به مردم گفت که من رئیس‌جمهور شدم، آیا این اقدام خلاف قانون بیّن بود یا نه؟ آیا با این اقدام، هواداران خودش را تحریک نکرد؟ و زمینه آن فتنه و آشوب را فراهم نکرد؟

غلامعلی حدادعادل خاطرنشان کرد: آیا بعد از آنکه تهمت تقلب به این نظام زدند، رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ اعلام کردند که نظام جمهوری اسلامی اهل تقلب در انتخابات نیست، بنده سؤالم این است شما (عارف) چرا سکوت کردید؟ اگر صحبت می‌کردید، از حق دفاع می‌کردید، می‌گفتید که تقلب نشده یا اگر واقعا تقلب شده بود، استدلال می‌کردید و یا به دوستتان که مورد تایید آقای خاتمی هم بود، می‌گفتید که تو نباید قبل از اینکه درب صندوق‌های اخذ رای باز شود، بگویی رئیس‌جمهورم؛ این موضوعات چه ایراد و عیبی داشت که شما سکوت کردید؟ بنده که سکوت نکردم، چه اشکالی داشت و این سخنان را همان موقع گفتم و الان هم تکرار می‌کنم.

سید محمد غرضی درخصوص اظهارات ولایتی گفت: ما دوران سختی را در دولت در زمان جنگ گذراندیم و این دستاوردهای عظیم نصیب کشور شد. البته رزمندگان و مردم به همراه دولت در این دستاوردها سهیم هستند.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دوره جنگ باعث آشنایی منطقه با جنگ شد؛ ‌مردم سوریه و لبنان، افغانستان و پاکستان با جنگ آشنا شدند و با توجه به حرکت‌های آمریکا، منطقه کم‌کم باز شد.

وی با طرح سؤالی از ولایتی تصریح کرد: در زمانی، آمریکا بر همه منطقه مسلط بود الان ما نیز بخشی از این قدرت سیاسی را به همراه داریم؛ آیا قدرت سیاسی ما افزون است یا آمریکا.

غرضی ادامه داد: طرفداران آمریکا و کسانی که در ایران هستند بیان می‌کنند که اگر پای صندوق رأی نرویم، قدرت سیاسی ایران کم می‌شود. در حالی که ما در یک مجموعه وسیع جغرافیایی عمل می‌کنیم./

سعید جلیلی در واکنش به اظهارات ولایتی گفت: درباره اظهارات شما باید دو سه نکته رابگویم، شما در صحبت‌های خود گفتید با دنیا آشتی خواهم کرد، این را من متوجه نمی‌شود، در مسائل بین الملل بحث قهر و آشتی مطرح نیست. بحث منافع در میان است، اگر منافع ما با کسانی در تعارض است ما باید از خودمان دفاع کنیم.

وی افزود: شما در حال حاضر دبیر بیداری اسلامی هستید، مثلا ما از مردم بحرین دفاع می‌کنیم اما این به معنای قهر ما با دولت بحرین نیست، اگر حالا برای ما ظرفیت‌هایی ایجاد شده همان طور که شما به واسطه دبیری بیداری اسلامی بیشتر در جریان این مسائل هستید؛ ما با تونس روابط خوبی داریم چون در آن زمان با بن علی و مبارک قهر کردیم. ما باید اینها را تحلیل و به صورت رئال بیان کنیم.

جلیلی در ادامه گفت: نکته دوم اینکه شما گفتید مسئولیت سیاست خارجی را می‌پذیرید. در دوران ۱۶ ساله شما اتفاقاتی افتاد که اگر شما مسئولیت آنها را بپذیرید کار بسیار خوبی کرده‌اید. نمونه آن همین گفتگو‌های انتقادی است که شما در دوره خودتان با اروپا داشتید و مجموعه‌ی این گفتگو‌ها ۷ دوره بود که به قضایای بعد از جنگ اول خلیج فارس برمی‌گشت که خود آنها در قطع نامه ۱۹۹۷ گفتند که باید گفتگوها انتقادی باشد، ما شروع کنیم و بحث‌ها درباره نگرانی‌ها درباره رفتارهای ایران باشد و خواستار بسیاری از عوامل از جمله حقوق بشر باشیم. مثل حکم اعدام علیه سلمان رشدی و مسائل مربوط به تروریسم .

وی افزود: در این باره هفت دور گفتگو برگزار شد که آخرش آن چیزی که مطرح شد این بود که در سال ۱۹۹۷ و اواخر کار شما که با توجه به دنبال بحثی بود که درباره رئیس جمهور وقت یعنی هاشمی رفسنجانی که حکم را دادند و گفتند ملاقات‌های دوجانبه رسمی با وزیران ایران لغو و هیچ مبنایی برای مذاکره با ایران وجود ندارد.

جلیلی در پایان گفت: با توجه به بحث بعدی که مطرح شد ما باید تحلیل دقیق تر ارائه دهیم اگر قضایای ۵۹۸ حل شد باید ببینیم چه زمانی بوده، آیا بعد از حمله صدام به کویت بود؟ در آن زمان هیچ کس دیگر مدافع او نبود.این را باید بگوییم که اگر ما از کرده‌های خودمان فقط حرف بزنیم بی انصافی است و باید همه اینها را حاصل ۸ سال دفاع مقدس رزمندگان کشورمان بدانیم.

علی اکبر ولایتی در جمع‌بندی نهایی سخنان خود، در ابتدا خطاب به قالیباف گفت: صحبت‌های شما اینگونه است که گویی از تاریخ اطلاعی ندارید و اینکه من هیچ وقت نگفتم که با میتران قهوه خوردم. صحبتی که بین من و آقای میتران شد بعد از جنگ بود و من در آن زمان هیچ ملاقاتی با میتران نداشتم .بعد با وزارت فرانسه رابطه برقرار کردیم و صحبتی که من بیان کردم مبنی بر اینکه میتران گفت، می‌خواهم به ایران بیایم، صحبت‌هایی که کردیم به این رسیدیم که میتران به تهران بیاید. فرایندی صورت گرفت که میتران به تهران نیامد.

وی افزود:دیپلماسی این نیست که ما برویم و در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخوانیم و مطلبی را بیان بکند که در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان می‌کند. دیپلماسی فقط صحبت کردن نیست و باید کارهای دیگری صورت گیرد.

ولایتی با اشاره به اینکه می‌فرمایند فرآیند جهان الان تغییر کرده و بحث قطع نامه ۵۹۸ برای ۲۰ سال پیش است گفت: من ناچار هستم که یک موضوعی را مطرح کنم که تا به حال این گونه مطرح نکرده بودم.

وی خاطر نشان کرد: قبل از اینکه بحث تحریم‌ها مطرح بشود آقای سارکوزی از بنده دعوت کرد که به پاریس بروم و با وی صحبت کنم، بنده با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و وی به من گفتند که حتما برو و بنده رفتم و ملاقات با سارکوزی یک ساعت طول کشید.

وی ادامه داد: بنده با آقای سارکوزی صحبت کرد و در رابطه با تعداد سانتریفیوژها و اینکه ما غنی سازی را متوقف نکنیم و یک چیز بینابینی اتفاق بیافتد که مثلا این ۸ هزار سانتریفیوژ می‌خواستیم تبدیل شود به ۵ هزار و آنها نیز خواسته‌های ما را برآورده کنند.

ولایتی تصریح کرد: آقای سارکوزی در آن جلسه به من گفت که دو هفته بعد نیز به ایران خواهد آمد و گفت ملت شما ملت بزرگی است و می‌خواهم دست این رهبر بزرگ و این ملت را من بفشارم. صحبت‌های من را سفیر ایران در فرانسه ضبط کرده و در وزارت خارجه موجود است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: ولی متاسفانه در همان زمان با نظر رئیس جمهور به فرانسه رفتم. قائم مقام وزارت امور خارجه کاردار فرانسه را خواست و به نوعی به او گفت، آن کسی که به پاریس آمده نماینده رسمی ما نیست و شما باید با فلان آقا صحبت می‌کردید و عملا از آن به بعد همه چیز کنسل می‌شود.

وی افزود: قرارهای اولیه این گونه بود که نفر دوم فرانسه به ایران بیاید و مشکلات هسته‌ای برطرف بشود ولی عملا همه چیز برهم خورد.

ولایتی تاکید کرد: ما می‌توانیم هم سانتر‌یفیوژها و انرژی هسته‌ای را داشته باشیم و هم مسائل بین المللی را حل کنیم و می‌شود هم انرژی هسته‌ای را داشت و هم تحریم نشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این که در آخرین مذاکره ما با ۱+۵ آقای جلیلی گفتند که ما یک سری پیشنهاد داریم و آنها یک سری پیشنهاد دادند و باید بررسی بشود می‌شد که ما کمی جلوتر برویم و مقداری از آن پیشنهادات را بپذیریم و از طرف دیگر منافع بیشتری را دریافت کنیم.

وی افزود: در این جلسه این طور گفته شده است که اگر غنی سازی را کمی کندتر کنید ما این سه تحریم را از شما برمی‌داریم و بعد معلوم است که هر کاری که انجام شود قدم به قدم انجام می‌دادند. در صورتی که گفته شد ما فلان کار را می‌کنیم، شما کل تحریم‌ها را بردارید.

ولایتی خاطر نشان کرد: این مطالبی را که می‌گویند یکی از مسئولین وزارت خارجه شاهد است، یعنی مثل اینکه شما بروید یک لیوان بخرید و فروشنده بگوید ۱۰۰ تومان و شما بگویید ۲۰ تومان بدهید و فروشنده می‌گوید اگر نمی‌خواهی بخری چرا وقت ما را می‌گیری. شما یک قدم بردارید،آنها چند قدم بردارند.

وی افزود: بنابراین بنده فکر می‌کنم که دیپلماسی این است که در داخل کشور خودمان طوری رفتار بکنیم که باید بتوانیم یک تعامل با همه دنیا داشته باشیم و قضیه بده و بستان است و هنر دیپلماسی بیانیه صادر کردن نیست و حتما این روند مذاکرات هسته‌ای درست نیست و اگر درست بود وضع ما به این حالت نمی‌رسید.

فارس

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *