کارخانجات آجر ماشینی مازندران رو بسوی ورشکستگی هستند/عكس

رییس انجمن صنفی و رییس کمیته تخصصی کارخانجات آجر ماشینی استان مازندران در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران گفت؛ کارخانجات آجر ماشینی جزو صنایع با اشتغالزایی بالا محسوب می شوند بطوری که حدود ۱۳ واحد مربوطه استان مازندران حدود ۲۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم و صدها اشتغال غیرمستقیم را باعث شده اند.
عسگری رسولی اظهار داشت؛ آجر بخاطر مزیتهای بالا و دسترسی آسان به مواد اولیه ،سابقه ای دیرینه بالاخص در ایران دارد و البته بخاطر استفاده از ماشین آلات و تولید آجر ماشینی (آجرسفال) ومورد مصرف قرار گرفتن آن در بخشهای مختلف ساختمان از جمله دیوار، سقف وکف،کاربرد گسترده ای پیدا نمود و این نوع محصول ساختمانی نه تنها در حال مسنوخ شدن نیست بلکه در کشورهای پیشرفته اروپایی بکار گیری دوباره آن رونق گرفته است بطوری که با تنوع بخشی به تولید و کاهش مصرف انرژی بدلیل استفاده از تکنولوژی های نوین،سعی در گسترش بکارگیری آنرا دارند .
139402307807 (1)

139402302892
رسولی سپس به مشکلات و حتی روبه تعطیلی و ورشکستگی بودن این صنف و صنعت اشاره و تصریح کرد؛ رکود ساخت و ساز و مسکن علت العلل وضعیت فعلی می باشد که مضاف بر این عدم آشنایی کافی مهندسین ساختمان از این محصول مرغوب ، بدنبال تبلیغات منفی وغیر واقعی شاهد کاهش مصرف آن هستیم . رییس انجمن صنفی کارخانجات آجر ماشینی مازندران سپس اجرای ناقص هدفمندسازی یارانه ها را مطرح و اعلام داشت؛ تاکنون هیچگاه سهم صنایع بویژه واحدهای تاثیرپذیر که کارخانجات آجر ماشینی از جمله آنها به حساب می آیند از سوی دولت پرداخت نشد و مصوبات مربوطه به مرحله عمل درنیامد و درنتیجه ضربه سختی بر پیکره اینگونه واحدها وارد آ مد. رسولی سپس به موضوع تحریم های شدید بین المللی پرداخت وعنوان کردکه این اقدام ، موجبات کمبود نقدینگی وعدم پرداخت مطالبات پیمانکاران وبه تبع آن کاهش پروانه های ساختمانی شد و بررکود ساخت و ساز افزود و مهمتر اینکه مانع واردات ماشین آلات پیشرفته ،جهت بهینه سازی این نوع کارخانجات شد .رییس کمیته تخصصی آجر ماشینی انجمن صنایع کانی غیرفلزی مازندران ادامه صدور مجوز علیرغم اشباع بازار این محصول را مشکل جدی دیگری برشمردکه همچنان ادامه دارد و راه وچاره ای نیز تا کنون برایش اندیشیده نشدوحتی متاسفانه سرمایه گذاران جدید برای کسب اطلاعات لازم به تشکل صنفی و تخصصی مربوطه ارجاع داده نمی شوند تا مانع هدر رفت منابع شخصی ، ملی و بانکی شده و به سایر واحدها نیز زیان وارد نشود. وی افزود؛ رقابت ناسالم و عدم پایبندی مدیران کارخانجات آجر ماشینی استان همجوار (گلستان ) به توافقات و قیمتهای حتی چند سال قبل با التفات به افزایش سرسام آور تورم مشکل بعدی است که انتظار رفع آنها را داریم. رسولی خاطرنشان کرد؛ متاسفانه مطلبی که جای سوال وتامل دارد وضع قوانین و مقررات غیرمنصفانه نظیر افزایش مالیات، بیمه تامین اجتماعی، برقراری عوارض گازرسانی به روستاها ،اجرای مشاغل سخت وزیان آور وابلاغ آیین نامه قانون الگوی مصرف انرژی در این شرایط سخت و طاقت فرسای تولیدی میباشد. نامبرده به سایر مشکلات از جمله مشکل معارضین محلی علیرغم مساعدت های مختلف صاحبان این واحدها در منطقه استقرار نیز اشاره کرد. وی در پایان از قوای مقننه، قضاییه و مجریه خواست هرچه زودتر به داد مدیران کارخانجات آجر ماشینی برسند که تعطیلی و ورشکستگی واحدهای مذکور در آینده ای نزدیک حتمی و قطعی است که بیکاری تعداد زیادی از کارگران این واحدها بویژه در نقاط محروم وکمتر توسعه یافته استان را موجب خواهد شد.که تبعات وپیامدهای احتمالی آن غیر قابل جبران میبا شد.

شعبان پور
مسوول روابط عمومی خانه صنعت، معدن وتجارت مازندران

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. دوستان من بیائیداین معماراحل کنیم!
    همه کارخانجات آجرسفال نکا.خاک موردنیازشانرامجا ناتهیه میکنندالبته باصرف هزینه اندک{لودر}!آب موردنیازشانراهم عموماتوسط چاههای حفاری شده تامین میکنن!بنابراطلاع واصله اکثرادرزمینه پرد اخت وجوه برق وگازنیزبه ادارات مربوطه بدهکارن!مزدکارگرانراهم طبق قرائن موجودگاهایاباتاخیرپر داخت کرده ویاکه بعضابآنان پیشنهادمیدن بیائین آجربردارید{اینهم ماجرائی قابل تامل داره!جالاباین تفاصیل داستان چیه که همه دادورشگستگی سرمیدهند؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *