انديشه روحاني،اعتلاي نظام وعزت ايراني/به قلم عليرضا يونسي

انديشه روحاني ، اعتلاي نظام و عزت ايراني بيانات حضرت حجت الاسلام والمسلمين، جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس جمهور محترم جمهوري اسلامي در همايش اخير استانداران و فرمانداران سراسر كشور حاوي نكات عالمانه و روشنگرانه درخصوص مسايل اصلي كشور بود
بيانات حضرت حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس جمهور محترم جمهوري اسلامي در همايش اخير استانداران و فرمانداران سراسر كشور حاوي نكات عالمانه و روشنگرانه در خصوص مسايل اصلي كشور بود كه تبيين كارشناسانه و اجراي دلسوزانه آن مي تواند نويد بخش ايجاد وحدت و همگرايي داخلي با رويكرد عقلاني در جهت رفع مشكلات اساسي كشور، حفظ منافع ملي و اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي درعرصه هاي بين المللي و خدمتگزاري مطلوب به مردم فهيم ايران اسلامي باشد. با التفات به اهميت بيانات مذكور كه برگرفته از آموزه هاي اصيل اسلامي، آرمان هاي فكري امام راحل (ره)، بيانات مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و اصول متقن قانون اساسي كشور مان مي باشد از اين رو در اين مجال سعي شده است تا به بازخواني مهمترين مباحث مطروحه و بيان اهميت و ضرورت توجه و اهتمام به آن پرداخته شود .
۱- انتخابات
بدون شك يكي از اركان اصلي تصميم گيري و اداره كشور و تبلور جمهوريت نظام ما كه برگرفته از اصل ششم قانون اساسي بعنوان عالي ترين ميثاق ملي مي باشد بحث انتخابات است. يكي از اعتقادات معمار و معيار بزرگ انقلاب حضرت امام راحل (ره) درخصوص رژيم منحوس پهلوي اين بود كه برگزاري انتخابات آنان معناي واقعي ندارد و به صورت فرمايشي است. مرحوم ملك الشعراي بهار كه خود نماينده مجلس در دوره رضاخان بود درخصوص نحوه برگزاري انتخابات آن زمان مي سرايد :
همه با ميل شه آيند ز صندوق برون شمر و ذي الجوشن و خولي و سنان و مختار
از اين رو امام راحل (ره) آن عارف روشن ضمير و يگانه تاريخ، مردم را صاحبان اصلي نظام دانسته و مشاركت آنان را ضامن بقا و تداوم انقلاب بيان نمودند و فرمودند : ما تابع آراي ملت هستيم ، ملت ما هر طوري كه رأي داد ما هم از آن تبعيت مي كنيم ما حق عدول از رأي مردم را نداريم ، خداي تبارك و تعالي به ما حق نداده است. پيغمير اسلام به ما حق نداده است (صحيفه نور، جلد ۱۱، ص ۳۴) آن يار سفر كرده و محبوب دلها در خصوص انتخاب اصلح و پرهيز مسئولان در مصادره آراي مردم فرمودند : گر انتخاب اصلح براي خودتان باشد، شيطاني است و اما اگر انتخاب اصلح براي مسلمانهاست، كي و كجاست ، مطرح نيست. از هر گروهي باشد، حزب باشد يا غير حزب و …. (صحيفه نور ، ج ۱۸ ص ۱۵۲)
مقام معظم رهبري (مدظله العالي) نيز فرمودند : در انتخابات دو تا مسئله از همه مهمتر است : مسئله اول؛ حضور مردم ، شركت مردم كه بايد وسيع و گسترده باشد و مسئله دوم قانون گرايي در انتخابات ، وفاداري به قانون و احترام به رأي مردم (بيانات رهبري در جمع مردم كرمانشاه مورخ ۹۰/۷/۲۰)
اين رهبر فرزانه و خلف شايسته حضرت امام (ره) در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ فرمودند : « … مسئولان انتخابات بدانند رأي مردم امانت و حق الناس است.» بنابراين اينكه رئيس جمهور محترم سخن از برگزاري پرشور ، رقابتي ، آزاد و سالم با حفظ امانتداري و صيانت از آراي مردم ، فراجناحي عمل نمودن دست اندركاران انتخابات و نفروختن دين خود به دنياي ديگران، بررسي صلاحيت ها در چارچوب قانون و رعايت حق و عدالت در انتخابات مي نمايند، منبعث از اصول متقن قانون اساسي و منويات امام راحل و بيانات مقام معظم رهبري مي باشد كه اميد است اين سياست و مشي اصيل انقلابي و اسلامي سرلوحه اقدامات تمامي دست اندركاران برگزاري انتخابات پنجمين دوره مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در سال جاري قرار گيرد.
۲- اقتصاد
در تبيين عملكرد اقتصادي دولت يازدهم بايد به دو سئوال اساسي پاسخ داد :
۱- دولت در چه وضعيت اقتصادي فعاليت خود را آغاز نمود؟
۲- ميزان درآمد و هزينه دولت چگونه است ؟
در پاسخ به سئوال اول بايد گفت دولت نهم كه با نرخ رشد اقتصادي حدود ۴/۶ درصدي و صندوق ذخيره ارزي ۱۵ ميليارد دلاري عنان اجرايي كشور را به دست گرفت، عليرغم كسب درآمد حدود ۸۰۰ ميليارد دلاري با سياست هاي اقتصادي نادرست خود، شرايط اقتصادي با رشد منفي ۴/۵ درصدي و صندوق ذخيره خالي با بدهي هاي كلان به بانك مركزي را به دولت يازدهم تحويل داد. در پاسخ به سئوال دوم نيز بايد گفت: درآمد متوسط سالانه دولت نهم و دهم كه به ۱۰۰ ميليارد دلار مي رسيد بواسطه شرايط تحريم و كاهش چشمگير صادرات نفت به ۲۴ ميليارد دلار تقليل يافت اما با اين شرايط دولت يازدهم توانست با اتخاذ سياستهاي درست اقتصادي و مديريت منابع، تورم اقتصادي ۴۰ درصدي را به ۱۵ درصد كاهش دهد و در حوزه سلامت خدمات چشمگيري را به مردم عزيز كشورمان ارائه نمايد. از طرفي نيز بواسطه قانون هدفمندي يارانه ها كه طرح پيشنهادي دولت قبل و مصوب مجلس محترم است دولت ملزم است تا بر اساس برنامه زمانبندي، نسبت به آزادسازي قيمت حامل هاي انرژي و حذف يارانه ها به جز يارانه گروههاي هدف (بهزيستي و كميته امداد) اقدام نمايد، اما در چنين شرايطي مخالفان دولت عليرغم دانستن حقايق و اينكه خود آنان عامل اصلي و مسبب شرايط موجود اقتصادي كشور هستند با بي انصافي سياستهاي اقتصادي دولت را كه به موجب قانون، مكلف به اجراي آن مي باشد را زير سوال مي برند! اينكه رئيس جمهور محترم به دور از سياستهاي دولت گذشته و با تكيه بر خرد جمعي و تصميمات كارشناسي در جهت رشد اقتصادي و كاهش تورم و شكستن ركود سخن مي گويند، مورد گواهي و شهادت اقتصاددانان مي باشد از اين رو بر تمامي دانشمندان ، عالمان ، معلمان ، اساتيد …. فرض مي باشد تا با تحليل منصفانه و منطبق با واقعيت نسبت به تنوير افكار عمومي اقدام نمايند تا آناني كه مسبب وضع موجود بوده و در مقابل سياستهاي نادرست اقتصادي بويژه اختلاس هاي متعدد از بيت المال سكوت پيشه نموده اند، امروز داعيه دار معيشت اقتصادي مردم نباشند.
۳- مذاكرات هسته اي
يكي از توطئه هاي دشمنان نظام مقدس جمهوري اسلامي و در راس آن آمريكا و اسرائيل جنايتكار بر عليه كشورمان زير سوال بردن فعاليت صلح آميز هسته اي كشورمان بوده و مي باشد كه اصل اين موضوع در ابتدا صرفاً جنبه حقوقي داشته و در چارچوب ان . پي . تي قابل بررسي بود اما با سياستهاي احساسي و نادرست و اظهارات غير ديپلماتيك چون كاغذ پاره خواندن مصوبات شوراي امنيت موجب شد تا پرونده هسته اي كشور ما از حالت حقوقي به حالت سياسي تغيير مسير دهد و با مصوبات شوراي امنيت بعنوان تهديد براي امنيت جهان تلقي گرديده و تحريم هاي ظالمانه بركشورمان تحميل گردد و هم زمان پروژه ايران هراسي با سرعت و شدت بيشتري از سوي آنان پيگيري گردد با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد و براساس وعده هايي كه رئيس جمهور محترم در جريان انتخابات به مردم دادند و با آراي اكثريت مردم، اجراي اين وعده ها بعنوان يكي از مهمترين تعهدات رئيس جمهور در قبال ملت در دستور كار دولت يازدهم قرار گرفت كه با حمايت و هدايت مقام معظم رهبري (مدظله العالي) و رويكرد عقلاني و ديپلماسي هوشمندانه دولت يازدهم به اين موضوع با رعايت خطوط قرمز و حفظ عزت و كرامت مردم ولايتمدار ايران اسلامي توسط تيم مذاكره كننده كشورمان در حال پيگيري است كه حداقل دستاورد اين مذاكرات شكست پروژه ايران هراسي و آگاهي اكثريت دولت ها و ملت ها از ماهيت صلح آميز فعاليت هسته اي كشور ما بر مبناي فتواي رهبر معظم انقلاب مي باشد.
اينكه مذاكرات هسته اي امري پيچيده و طرف مقابل ، ۶ قدرت جهاني و بعضاً مكار ، حيله گر و غيرقابل اعتماد مي باشند سخني درست مي باشد و جاي دقت دارد اما اينكه برخي از دلواپسان كه چه بسا با ناديده گرفتن منافع ملي و صرفاً در جهت تامين منافع و مطامع حزبي و جناحي خود در جهت شكست اين مذاكرات گام برداشته اند و در اظهاراتي غير اخلاقي و غير منصفانه فرزندان مورد اعتماد رهبري را با صفاتي دور از شان و …. معرفي مي نمايند و سخن از پايان مذاكرات با دادن طرح سه فوريتي به مجلس مي گويند. به راستي اگر آنان به تيم مذاكره كننده اعتماد ندارند آيا به نظارت عاليه رهبري معظم انقلاب و دلسوزي و درايت ايشان اعتقاد ندارند؟
اي دل ار سيل فنا بنياد هستي بركند چون ترا نوح است كشتيبان زطوفان غم مخور
انشاا…. اين موضوع فرا جناحي نيز با ياري خداوند ، توجهات حضرت وليعصر (عج) و هدايت رهبر فرزانه انقلاب و رويكرد منطقي و محكم دولت يازدهم به سرانجام مطلوب و مورد نظر ملت ما برسد و اميد است؛ همانطوري كه رئيس جمهور محترم فرمودند با رعايت انصاف و اخلاق، حافظ منافع كشور بوده و در اين خصوص با توليد برچسب هاي متنوع به مردم دروغ نگوييم كه امروز اگر براي مردم آشكار نشد فردا براي آنان آشكار مي شود.
۳- امانتداري
قدرت مسئولان كشور وديعه اي الهي است كه از سوي مردم بعنوان امانت در اختيار آنان قرار داده شده است و شخص رئيس جمهور بعنوان منتخب مردم و براساس سوگندي كه در محضر الهي ياد نموده است بايد مجري وعده هاي خود به مردم باشد، از اين رو بر تمامي مسئولان اجرايي كشور فرض است كه مجري سياستهاي دولت باشند اين دولت همانگونه كه رئيس جمهور محترم فرمودند دولت اعتدال گرا و فراجناحي است و با اطاعت از منويات مقام معظم رهبري خود را امانتدار آراي مردم دانسته و قايل به پذيرش نقد و انتقاد آنان بوده و در چارچوب يك سياست عقلاني و واقع گرايانه و به دور از هرگونه خودشيفتگي و خيال پردازي بدنبال خدمتگزاري صادقانه و اعتلاي كشور است و برخلاف مشي دولتهاي قبل نسبت به عزل گسترده مسئولان و يا بكارگيري مديران از يك جناح خاص سياسي اجتناب نمود، بنابراين اگر مديري در اين دولت دل در گرو اجراي سياستهاي آن ندارد بايد كناره گيري نمايد چون در اين صورت خائن به آراي ملت مي باشد.

۵- حفظ وحدت
بدون شك مهمترين عامل ثبات و قوام كشورها در طول تاريخ بشري، حفظ وحدت و عامل انحطاط آنان تفرقه بوده است. امام راحل (ره) در اين خصوص فرمودند : « رمز پيروزي شما اول ايمان ثابت و بعد وحدت كلمه است » ،‌ اين دو مطلب را حفظ كنيد . . . البته ما مشكلات داريم، لكن همه بايد دست به دست هم دهيم تا حل مشكل بكنيم من نمي توانم،‌ روحانيت هم نمي تواند ،‌ دولت هم نمي تواند، هيچ قشري از اقشار نمي توانند ، كاري نكنيد كه براي ولي عصر (عج) ايجاد نگراني شود، تفرقه نداشته باشيد، تفرقه اندازي نكنيد، با هم باشيد. (صحيفه نور جلد ۱۲)‌ مقام معظم رهبري نيز بارها بر اين مهم تأكيد نموده اند از اين روست كه رئيس جمهور محترم مي فرمايند كه مردم از نزاعها و دعواهاي بي حاصل خسته شدند و با شعار احياي اخلاق سعي در تحكيم مباني سرمايه هاي اجتماعي در سطح كشور دارند و سبب بشاشيت و ايجاد اميد در مردم شده و براي تحقق اين مهم از تمامي چهره هاي سياسي دلسوز و معتقد به نظام و برخورد عقلاني با مسائل كشور در جهت حفظ و اقتدار روزافزون ايران اسلامي همت نمايند.
با التفات به مراتب مرقوم به جرأت مي توان گفت كه جناب آقاي دكتر روحاني، رئيس جمهور منتخب و محبوب مردم فهيم و موقعيت شناس ايران اسلامي كه از شاگردان برجسته حضرت امام خميني (ره) و مبدع نام امام براي ايشان و مطيع اوامر رهبري و شخصيت مورد وثوق و تمجيد ايشان و از چهره هاي مبارز قبل از انقلاب و عالم حوزوي و دانشگاهي مي باشند و با اختلاف آراي ۱۳ ميليون نسبت به رقيب به رياست جمهوري برگزيده شدند و با شناخت عميق و درست مسائل كشور و فهم صحيح از تحولات جهاني با توجه به وضعيت و بضاعت كنوني كشور، مناسب ترين استراتژي و سياست را در دولت تدبير و اميد در جهت شكوفايي و اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و حفظ عزت و شرافت مردم غيور آن به كار بسته اند و انشاا… با الطاف الهي و توجهات حضرت وليعصر (عج) در جهت تحقق اهداف انقلاب و تداوم راه سرخ شهداي گرانقدر موفق خواهند شد.139403169521

دیدگاه های این مطلب

1 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. اینکه ایشان رفع همه مشکلات را منوط به رفع مشکل هسته ای و مذاکرات میداند و حتی معتقد است تا مشکل هسته ای حل نشود مشکل آب خوردن و محیط زیست حل نمیشود عالمانه هست؟
    اینکه در آستانه مذاکرات از خزانه خالی حرف میزند و اینکه اول امسال میگوید مجلسی در شان نظام بسازیم کجایش عاقلانه است.
    برادر محترم اینقدر آش بیانات درهم و برهم رییس جمهور بالا رفته که حامیانش هم مانده اند چطور هر سخنرانی را رفع و رجوع کنند حالا شما مقاله در تمجید ان حرفها مینویسی.
    خداییش یکبار به حرفهاش درست گوش کردی که اینطوری مقاله مینویسی؟ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *