راه هزارجریب،شریان زندگی،امتحان مسئولین/به قلم ابوالقاسم اسماعيلي

راهها را در یک تشبیه می توان با شریانهای حیاتی بدن انسان مقایسه کرد، راهها نیز در حیات سالم و موثر یک جامعه و توسعه و پویائی آن نقشی اساسی دارند، در واقع بدون وجود راه، ارتباط میان قسمتهای مختلف سیستم اجتماع متوقف میگردد.. امروزه یکی از ملاکهای توسعه یافتگی جوامع، نوع و میزان دسترسی آنها به راههای مواصلاتی است و در واقع جوامع را باتوجه این ملاک یا معیار، از نظر توسعه یافتگی، می توان مورد ارزشیابی و دسته بندی، توسعه و نگهداری از راهها برداشته شده قرار داد . خوشبختانه در کشور ما پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، گامهای مهمی در خصوص راه انجام شد، و این کار در سالهای اخیر رشد و آهنگ تندتری به خود گرفته است و امید می رود تا با حمایت مسئولین از آنچه که هست نیز فراتر رود.
حال با گذشت چندین سال، مسیر ۷۰ کیلومتری نکا – ارم با توجه به قول مساعد مسئولین و پیگیرهای چندین ساله مردم منطقه هنوز به سرانجام نرسیده است. و داشتن راه مناسب و آسفالت برای مردم منطقه به آرزو و کاووسی دست نیافتنی تبدیل شده است¬.گویا هنوز پای توسعه و پیشرفت امروزی به منطقه باز نشده است.چرا که در فصل گرما و تابستان درختان سرسبز سر به فلک کشیده و ساختمان های زیبا ی ییلاقی مسیر ۱۴ کیلومتری سوچلما – ارم لباس سفید گرد و غبار بر تن کرده و به رهگذران و وسایل نقلیه عبور و مرور لبخند تلخی می زنند …
محور ارتباطی ۷۰ کلیومتری نکا- ارم محل عبور و مرورمردم ۱۱ روستای بزرگ منطقه است ،امروزه دیگر” جاده زندگی “است و نه تنها ساکنان منطقه بلکه معبر اشتغال بسیاری در حوزه های ،اقتصادی،کشاورزی،گردشگری و فرهنگی است به نظر می رسد چند نکته را برای بار دیگر باید متذکر شد:
۱-از بلندی های و کوهپایه های هزارجریب بیش از ۳۰ سال است که مردم منطقه چشم به مسئولین دوخته اند تا شاید شعار انقلاب ،مطالبه به حق مردم و نیاز ضرورت منطقه یعنی این راه ، اصلاح و آسفالت شود،که نشد!
۲-گاهی این راه یا در حوادث،یا در انسداد در اثر رانش و بارش ،یا در اثر شکستگی و دست انداز ها و گردو غبار خفه کننده نارفیقی می شود که تلخکامی ها را حواله جان مردم منطقه می نماید.images (5) images (4)
۳-این راه که جان هزارجریب است صفحه امتحان مسئولین مدعی خدمت از دولتی ها و مجلسی هاست و بدون شک مردم منطقه که منحصر به ساکنان در آن نیست و بسیاری از آنان در شهر و شهرهای دیگر سکنی دارند،بخش اعظم ارزشیابی از مسئولین را همین راه می دانند و برآن اساس قضاوت می کنند.!
۴-مسیر آسفالت شده هم با توجه به ترافیک فراتر از ظرفیت آن،ضرورت اصلاح و تعریض و توسعه را می رساند تا شاهد حوادث ناگواری که هفته گذشته شاهد آن بودیم (مرگ ۵ نفر) نباشیم.
۵- چه بسیار دلگیر است برگ های سرسبزی که باید شادی و نشاط را ارمغان دهند،وقتی که پرده غبار سنگین جاده هم منفذ های تنفس او را می بندد و نفس درختان را بند می آورد،و هم چشم ها را از دیدن زیبایی جنگل کور می کند ،باید چاره ای ،فکری ،کاری و تدبیری اندیشید.
اینک این هزارجریب و چشم های انتظار یک خدمت خالصانه و صادقانه مسئولین و ما مردمی که جان و دلمان همین منطقه سرافراز است .

ابوالقاسم اسماعیلی ارمی

دیدگاه های این مطلب

7 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. عکس زیبایی ازآقای ابراهیمی معلم نمونه قرار دادبد…
    خدا قوت

  2. اکثر تصادفات بخاطر خرابی جاده،شکستگی،آسفالت ضعیف،نبود علائم ، دست انداز های نامتعارف و بدونه علائم استاندارد، ضعف مدیریت ، سیاست زدگی مسولان ،
    فقط گزارشی شدن مسولان،نبود عزم جدی در خدمت ،و … است .
    در سال چندین جلسه مسولان بخشداری و فرمانداری و اداره راه استان و شهرستان میگیرن پس چرا حاصل چشمگیری نداره ؟؟؟

  3. جانا سخن از دل ما می گویی
    کو تشخیص

  4. هزارجریب قسمتش اینه که مظلوم واقعه شد چون فرزندان پاک تحویل این جامعه داده حتی در حد با ترین رده مملکتی مثلا خبرگان رهبری سکان دار بودن امام جماعت شهرستانها و دیگر مدیران …آیا واقعا این جق روستاها است که امروزه کمترین امکانات یعنی راه شوسه را نداشته باشند و در حسرت آرزوی آن باشند.
    روستائیان عزیز
    جزء ناخن انگشت ما کس نخارد پشت ما

  5. عرض سلام و خدا قوت و تندرستی خدمت آقا قاسم ابراهیمی عزیز دارم و بس

  6. به نام خدا
    سلام
    بعضی معضلات آنقدر دردناک و بغض رنج هستن که آدمی زبانش لکنت پیدا میکنه از وصفش و بیانش.
    این از کوتاهی ما فرزندان هزارجریبه که مقیم شهر شدیم و حق خود و زادگاه خودمون رو نمیگیریم.
    آقایان خانم ها حق گرفتنی هست.
    این همه جمعیت در منطقه هزارجریب سکونت دارن که گویا از حقوق شهروندی و اجتماعی محرومن حال به چه دلیل؟ الله اعلم.

  7. باتشکراز آقای اسماعیلی خداکنه مسؤلین شهرستان هم وقت داشته باشند که این مطالب زیبا را بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *