روابط عمومی و چالشهای موجود/به قلم عبداللهی
تاریخ انتشار خبر : ۹۴/۰۳/۱۶
در هزاره سوم، ارتباطات اولین عنصر و اساسی ترین اصل مورد نیاز بشر است، به جرأت می توان گفت یکی از بنیادی ترین دانش ها و مهمترین عوامل پیشرفت انسان امروزی و شالوده و اساس دیگر علوم قرن حاضر است.
امروزه عصر اطلاع رسانی و رابطه ای معنادار میان قدرت اطلاع رسانی حکومت ها با جایگاه آنها در جهان وجود دارد. در واقع امروز نمی توان کشور قدرتمند ی را دید که از نظر ارتباطات ضعیف باشد. روابط عمومی بعنوان بخش بزرگی از ارتباطات تمامی ابزارهای ارتباطی را به نوعی در بطن خود جای داده و خود تبدیل به رسانه چند منظوره شده است که به صورت دو سویه در گردش اطلاعات کمک می کند. بدیهی است در چنین جهانی بقاء سازمانها بدون بهره مندی از روابط عمومی ممکن نیست و هر سازمانی باید در کنار برنامه های خود، رویکردی نیز به روابط عمومی داشته باشد.
با این که از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می گذرد هنوز روابط عمومی با مسایل و مشکلات مختلفی مواجه است. متأسفانه بررسی تاریخی این دانش در ایران نشان می دهد که به رغم وجود اندیشه ها و ایده های اصلاح طلبانه برای توسعه آن، هیچ گونه اقدام عملی بنیادین بوقوع نپیوسته است امروزه روابط عمومی ها بیشتر وقت خود را صرف برطرف ساختن مشکلات خود می کنند تا مسائل دیگر. مانع مهم و حساس پیش روی واحدهای روابط عمومی در ایران ایجاد تطابق میان سیاستگذاری های مدیریتی با خواست ها و نیازهای مردم و از آن مهمتر به حداقل رساندن فاصله میان تصمیمات و دیدگاه های مدیران و تصمیم سازان با تغییرات اجتماعی و تکنولوژیکی پیرامون سازمان است. بی گمان بدون همسو ساختن تغییرات درون سازمانی با تحولات برون سازمانی در سطوح محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی نمی توان انتظار حصول موفقیت های چشمگیر در روابط عمومی ها را داشت.
مهمترین چالش های روابط عمومی چه می تواند باشد؟
به نظر می رسد مهمترین چالش در روابط عمومی نبود زیرساختهای محکم در روابط عمومی است. مشکل زیر ساختی را می توان بعنوان نخستین چالش روابط عمومی در سازمانها عنوان کرد. منظور، نبود چارت و تشکیلات معین و تعریف نشده در روابط عمومی است. چالش دوم، وابستگی صرف روابط عمومی به مدیریت سازمان است. این وابستگی کامل گاه خطر مدیریت مداری را در روابط عمومی یک سازمان افزایش می دهد. چالش سازمانی سوم آمیختگی تشکیلاتی روابط عمومی با سایر بخش های تشکیلاتی سازمانی است چالش های روابط عمومی در ایران را به دو بخش اصلی و فرعی تقسیم می کنند. چالش های اصلی روابط عمومی شامل مسائل تشکیلاتی، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی و وجود نگرش منفی است و چالش فرعی نداشتن متولی مشخص، نبود تشکل های حرفه ای کافی، و نبود قانون مندی مسئولیت های استراتژیک و حرفه ای روابط عمومی است.
نقش مدیران در ایجاد چالش در روابط عمومی ها
چالش بسیار مهم دیگر که بصورت سایه در بدنه روابط عمومی ها تنیده و غیر قابل ملموس نیز است و نقش بسیار مهمی در سد کردن توسعه روابط عمومی دارد عدم آگاهی مدیران از نقش های روابط عمومی است که منجر به ایجاد فاصله در میان روابط عمومی و مدیران سازمانها شده است. شواهد نشان می دهد در برخی سازمان ها، مدیران روابط عمومی به سختی می توانند با مدیر سازمان ارتباط مستقیم معناداری برقرار کنند که دلیل این مسأله عدم آگاهی مدیریت آن سازمان نسبت به نقش های کارشناسی، مدیریتی و مشاوره ای روابط عمومی است.
دوگانگی بین روابط عمومی و مسئولان سازمانی
دلیل اینکه روابط عمومی در ایران جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده این است که مدیران نگرش آگاهانه به نقش مدیریتی و مشاوره ای روابط عمومی ندارند و آن را واحد زائد و تشریفاتی تلقی می کنند. در جامعه ایران نگرش به روابط عمومی صرفاً مراسماتی و تشریفاتی است که این امر موجب دور شدن روابط عمومی از رسالت اصلی خود شده است.
با تمام پیشرفت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی در طی سال های اخیر، نهادهای روابط عمومی هنوز نتوانسته اند مدیران را متوجه اهمیت و محتوای اصلی وظایفشان نمایند. به نظر می رسد تبیین جایگاه و نقش مطلوب روابط عمومی در سطوح درون سازمانی طی سالهای پیش رو نیز همچنان مهمترین چالش روابط عمومی ها باشد.
چه آسیب هایی می توانند به روابط عمومی برسانند؟
مهمترین این آسیب ها می توانند به جابه جا شدن وظایف و یا گسترش یافتن وظایف، همچنین ناهمگونی وظایف و یکسری موازی کاری را به وجود آورد.
عواقب عدم توجه به روابط عمومی را چه پیش بینی می کنید؟
عواقب زیادی می تواند داشته باشد از جمله زیر سوال رفتن سازمان، چراکه کار روابط عمومی آسیب شناسی است به این معنی که مسئله ای که در محیط درونی و بیرونی سازمان وجود دارد آنها را شناسایی و کشف و راهکار ارائه می دهد، بطوریکه اگر آن مسئله را روابط عمومی شناسایی نکند و راهکاری برای آن نیندیشد، کل وجهه سازمان زیر سوال می رود چون دیدگاه در روابط عمومی، فراسازمانی و مرتبط با مخاطبان است. عواقب دیگری که می تواند داشته باشد عدم شناسایی بحران در سازمان است به این معنا که عدم شناخت به موقع مسئله و اقدام سریع از طرف روابط عمومی، موجب تبدیل آن به مشکل، معضل و در نهایت بحران می شود. ویکی دیگر از آنها می تواند منجر به عدم نوآوری و خلاقیت سازمانی شود چرا که علم روابط عمومی جزء علومی است که هر لحظه می تواند شاهد نوآوری و تفکر و ایده جدیداز آن بود که شاید منشأ خلاقیت و ایده های نو و ایده سازی در سازمان باشد.
راهکار برای برون رفت از بحران و ارتقاء جایگاه روابط عمومی
پیشنهاداتی که ما می توانیم داشته باشیم خیلی فراوان است که بارها در جایگاههای مختلف آن را اشاره داشتیم اهم اینها می تواند طراحی ساختار سازمانی مناسب برای روابط عمومی، دفاع از جایگاه روابط عمومی در مقابل دخالت های غیر مسئولانه واحدها و افراد. تدوین نظام ارتباطی منسجم و شفاف و روشن . تغییر نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومی و جایگاه و اهمیت آن باشد. همچنین تهیه و تنظیم منشور اخلاقی روابط عمومی سازمان. ایجاد مراکز آموزشی با محیط عملی و کاربردی روابط عمومی، ارائه آموزش کوتاه مدت به طور مستمر برای کارکنان روابط عمومی ها و تاسیس نهادهای حرفه ای و تخصصی اثر گذار بر حوزه روابط عمومی از جمله انجمن ها می تواند اثرباشد. عالوه بر اینها با حذف کارهای زاید و موازی از وظایف روابط عمومی و تخصصی کردن وظایف روابط عمومی و حمایت های دولت از بخش روابط عمومی و پشتیبانی رسانه های گروهی به عنوان یکی از پل های ارتباطی نقشی تعیین کننده در تغییر دیدگاه های سنتی و نسبت به روابط عمومی داشته باشند.
از کاستی های خود نهراسیم زیرا خداوند در راه رسیدن به اهدافمان
گل هائی کاشته است که کاستی های ما آنها را می رویاند.
پیروز و موفق باشید.
اسماعیل عبداللهی مدیرروابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان نکا
شایان ذکر است: اسماعیل عبداللهی رتبه برتر روابط عمومي شبكه هاي بهداشت و درمان در دانشگاه علوم پزشكي مازندران درحوزه بهداشت و درمان شهرستان و بعنوان يكي از روابط عمومي هاي برتر دانشگاه علوم پزشكي در سال ۹۳ شناخته شده ،به همين منظور لوح سپاس دريافت و از وی تجلیل و تقدیر به عمل آمده است. همچنین وی جزو روابط عمومی های برتر نکا و یکدوره عضو شورای روابط عمومی شهرستان نکا بوده است.
روابط عمومی که اینقدر مهمه …ما نفهمیدیم چرا مرکز بهداشت نکا یه سایت نداره…لااقل از همون مدیر پرتلاشتون خبر بذارید کلی خبر آنلاین دارید…چون همیشه در همه مراسمات تشریف دارن…بس که فعال هستن…واقعا متاسفیم شبکه بهداشت شهرمون یه سایت نداره
اقای اسماعیل عبدالهی کم الکی نیه
مهربا اسماعیل ته کم الکی نیستی
نیازی نیست شبکه بهداشت سایت داشته باشه تا خبرا پخش بشه.کارهایی که در این حوزه انجام میشه الحمدلله بر کسی پوشیده نیست البته اگه انصاف داشته باسند.درضمن شرکت کردن تو مناسبات به کسی مربوط نمیشه که رسانه ای بشه.ای سبک بازیها واسه سایت یداللهی عستش تا یکی میمیره غش میکنه راه میره میخوابه و… رو تو سایتش میزنه
جناب ناشناس…نکنه رییس مرکز بهداشتی یا روابط عمومی…میشه بفرمایید چه کارهایی انجام میدن …ما که خبر نداریم…لااقل همین سایت یداللهی نباشه از همین کارها که گفتید هم بیخبریم….جناب ناشناس ..تو عصر تکنولوژی نداشتن یک پایگاه خبری اونم برای مرکز بهداشت یک شهرستان جای تاسف داره نه جانبداری…بیایید منطقی فکر کنید
بسیار عالی کارتون حرف نداره مهم اینه که مردم راضی باشند که هستند. پس بفرست صلواتو واسه سلامتیه آقا اسماعیل عبدالهی
آقای عبدالهی ممنون از زحماتتون. براتون آرزوی موفقیت دارم. به تلاشتون ادامه بدین
عبدالهی یکی از جهره ماندگار شهر وحتی استان است ویک افتخار بزرگ خداوند محفظوش باشد
عبدالهی استادیار ممتاز روابط عمومی
اقا اسماییل باعث افتخارین. انسان که زندگیش بدون حاشیه و در راه ولایت باشه بیشتر از این حقشه. فخرالدین سیلو
اقا اسماییل زنده باشی . کسی که زندگی بدون حاشیه و در راه ولایت داشته باشه الحق والانصاف بیشتر از این حقشه. موید باشی .فخرالدین سیلو
به قول مریم مهم اینه که مردم راضی هستند من نه رییس بهداشتم نه روابط عمومیش.اگه شما طرز فکرتونو عوض کنین میبینین که بیشترین کارها وخدمات تو اداره بهداشت داره انجام میشه .کسی که از بنده خدا سپاسگزاری نکنه از خداوند هم نمیتواند سپاسگزار باشه.پس قدر مسؤلین زحمتکش نظام را بدونید.
صادق ته چه وسته انده تش بییته هستی؟ بزن دست قشنگه رو به افتخار اقای عبداللهی و همه بروبچ شبکه بهداشت
حق شما آدمهای خودشیرین کن همین…..کسی به جناب عبداللهی کاری نداره…صحبت سر چیز دیگه است که متاسفام برای شماهایی که اینقدر درکتون پایینه….
سلام خسته نباشید به آقای یدالهی خبر نگار زحمت کش و پویا شهرستان و همچنین تقدیر و تشکر از همکار ارجمند آقای عبدالهی . بیان دیدگاه در خصوص روابط عمومی بسیار کار خوبی است و باعث می شود شناخت مردم از روابط عمومی بشتر شود .و نقش کارکرد روابط عمومی را در نهادها و سازمانها آشنا شوند. از آنجائیکه روابط عمومی آئینه تما م نمای سازمان و پل ارتباطی و حلقه واسط بین درون و برون سازمان است.
چه خوب بود در روز رسانه و خبرنگار این سخنان بیان می شد .
همین که تو درک و شعورت بالاست برای جامعه بشری کافیه!!!.شماها فقط دنبال بهانه جویی هستین ولی حرفاتون باعث نمیشه شخصیت و ارزش افرادی که واقعا دلسوز نظام هستند و دارن خدمت میکنند خدشه دار بشه چون خدا با ایناست جانم.برو خودتو اصلاح کن…
نوکرتم عبدالهی
درود خدابه دوست عزیزم آقای مهندس عبداللهی.
یک برنامه ریزی وراه حل برای کشتن سوسک خانگی هم بدهیدکه همه راعاصی کرده این هم یکی ازوظایف ضروری شبکه بهداشت می باشد.ممنونم
جناب اقای مهندس عبدالهی پرچمت بالاست
ضمن تقدیر و تشکر از عموم شهروندان عزیزوگرامی از انتقادات و پیشنهادات سازنده درخصوص پیگیری گزارش عملکرد شبکه بهداشت ودرمان شهرستان به اطلاع می رساند که کلیه گزارش و عملکرد این شبکه از طریق سایت دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نشانی http://www.mazams.ac.irوقسمت شبکه ها-نکا قابل دسترسی می باشد. با تشکر موفق وسلامت باشید