ایجاد ۸۱۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در بخش کشاورزی شرق

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: ۸۱۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در زمین‌های کشاورزی و محصولات این بخش با آبگیری سد گلورد، ایجاد می‌شود.
مقيمي درباره آخرین وضعیت سد گلورد نکا اظهار کرد: این سد از جمله سدهای مهم مازندران است که علاوه بر تأمین آب بخش کشاورزی که مشکل اساسی منطقه است، با تامین آب شرب هم بخش مهمی از مشکلات منطقه را برطرف می‌کند.وی با اعلام اینکه با آبگیری سد گلورد و مشروب شدن زمین‌های کشاورزی برای سه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه شکوفایی مناسبی در منطقه اتفاق می‌افتد، گفت: آب شرب بخشی از نکا و بهشهر تامین می‌شود و علاوه بر رونق کشاورزی، شاهد رونق صنعت گردشگری، توریسم، رونق اقتصادی و کاهش بیکاری در منطقه خواهیم بود.نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی گفت: گنجایش این سد ۱۰۷ میلیون مترمکعب است که با آبگیری آن ۲۴ هزار هکتار از اراضی و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه از نعمت آب برخوردار شده و سیراب می‌شوند.مقیمی با بیان اینکه این سد همچنین تامین‌کننده ۳۶ میلیون مترمکعب آب شرب منطقه شرق مازندران است، یادآور شد: با آبگیری این سد، مشکل کم‌آبی مردم منطقه نیز برطرف می‌شود و همچنین شاهد ارزش افزوده برای زمین‌های کشاورزی و محصولات در شهرستان‌های مختلف شرق مازندران خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با کار کارشناسی شده اعلام شد که با آبگیری سد گلورد، ۸۱۰ میلیارد تومان ارزش افزوده در زمین‌های کشاورزی و محصولات ایجاد می‌شود که ۷۵۰ میلیارد تومان از این ارزش افزوده در زمین‌های کشاورزی پس از آبگیری و همچنین ۶۰ میلیارد تومان نیز ارزش افزوده حجم محصولات کشاورزی پس از تبدیل آبیاری از دیم به آبی ایجاد می‌شود.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت ۹۰ درصدی در سد گلورد گفت: آبگیری این سد در سال ۹۴ عملیاتی می‌شود که با تلاش انجام شده مجوز احداث نیروگاه برق از سد گلورد نیز دریافت شد.

مقیمی افزود: علاوه بر تامین آب کشاورزی و شرب مردم منطقه، مهار سیلاب‌های رودخانه نکا، ایجاد گردشگری و تولید برق از اهداف مهم ساخت و آبگیری سد گلورد است که امیدواریم با تامین اعتبار مناسب برای این سد، در سال جاری شاهد آبگیری این سد در منطقه باشیم.

وی با اشاره به هزینه انجام شده در سد گلورد اظهار کرد: تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان هزینه در بدنه و ۱۹۲ میلیارد تومان هزینه در شبکه با لحاظ کردن ۳۲ میلیون یورو تسهیلات بانک جهانی لحاظ شده که امیدواریم با آبگیری این سد بزرگ، شاهد تحول عظیم در بخش‌های مختلف کشاورزی، گردشگری و غیره باشیم.

سد گلورد نکا در ارتفاع ۶۴۰ متری از سطح آب‌های آزاد، بر روی رودخانه نکا در نزدیکی روستای گلورد و در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی نکا در شرق استان مازندران قرار گرفته است که از نوع سنگ‌ریزه‌ای با رویه بتنی است و ارتفاع آن از پی ۱۱۳ متر، رقوم تاج سد ۷۳۹ متر، عرض کل سد در پی ۳۷۰ متر و طول تاج سد ۲۷۰ متر است.

مساحت حوزه آبریز این سد به وسعت یک‌هزار و ۴۸۰ کیلومتر است که حدود ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی دشت نکا و بهشهر از آب آن مشروب می‌شود و همچنین تامین ۳۶ میلیون مترمکعب از آب شرب شهرهای پایین‌دست نکا، بهشهر و گلوگاه هم از دیگر اهداف مورد نظر این سد است.

در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نکا

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *