فرهنگ و موسیقی بومی سدی برای فرهنگ بیگانه/ايوب برزگرنژاد

ابتدایی ترین راه حفظ فرهنگ، تلاش در جهت خالی نشدن جوامع از فرهنگ مادری و ملی است. هر گونه فضای خالی در این مقوله با توجه به کثرت فرهنگهای در دسترس، با فرهنگی دیگر جایگزین خواهد شد. از روزی که ما آواها و نواها و رسوم منطقه ای و ملی را از تشنگان فرهنگ جامعه ی خود یعنی فرزندانمان دریغ کردیم، آنها به باورهایی غیر ازما اعتقاد پیدا کردند.
در باورهای دینی همگان معتقدیم که شکر نعمت باعث افزایش آن و کفران نعمت مستوجب عذاب و عقوبت خواهد بود . نگاه انسانها در مورد موضوعات مختلف ارتباط مستقیم با تفکر و دیدگاه او دارد .

نگریستن به افق دوردست مطمئنا بر نحوه زندگی و قضاوت و تصمیم گیری افراد موثر خواهد بود که منجر به شناخت واقعی تر از زندگی خواهد شد.
دایره ی دید محدود ، دنیای انسان و جهان بینی اش را محدود کرده و نهایتا میزان بهره مندی انسان از زندگی را کاهش خواهد داد . میزان تاثیرگزاری نعمات الهی بستگی به نوع نگاه دارد و یکی از نگاههای بسیار مخرب در روند زندگی انسانها استفاده ابزاری از یک موضوع و یا یک شیء خاص میباشد.
نمی توان نظر صریح در پاسخ به این سوال داد که آیا چاقو خوب هست یا بد ؟ بدیهی است از چاقو میتوان برای گرفتن جان و یا برعکس برای بخشیدن جان استفاده کرد . در طول تاریخ و در تمامی عرصه ها استفاده ی ابزاری از سرمایه ها و نعمات الهی تاثیر انکار ناپذیر و خسارت جبران ناپذیری در روند زندگی بشر گذاشته است که مهمترین آن از نظر اینجانب استفاده ابزاری از قرآن کریم در جنگ صفین بوده است که این کتاب شریف و معجزه ی حضرت محمد (ص) وقتی روی نیزه ها قرار گرفت دقیقا در خلاف جهت دستورات قرآنی جامعه ی اسلامی دچار انشقاق شد.
از طرفی نیازهای انسانی بصورت غریزی و فطری در ذات انسانها وجود دارد که در زمان مناسب نیاز به برآورده شدن دارد . نمی توان نیازهای روحی و روانی وجسمی را در افراد ازبین برد که اگر این نیازها بصورت صحیح برآورده نگردد قطعا روش و موضوع بدلی جایگزین خواهد شد انسانی که از غذای سالم و رایج محروم شد شکمش را با هرچیزی پر میکند بنابراین نمیتوان با اصل ِ نیاز مقابله کرد بلکه براساس هنجارها بایستی نیازها برآورده گردد.
یکی از نیازهای ضروری و بلاشک انسانها ، موسیقی است که با توجه به حالات روحی و اعتقادی و فرهنگ ، در قالبهای خاص ، مورد استفاده قرار می گیرد.
موسیقی مرز نمی شناسد و الفبای مشترک تمام ملل و انسانهاست. آثار موسیقی در در نوزادان که قدرت درک و بیان ندارند را به آسانی میتوان دید که این بیانگر سنخیت موسیقی با روح و روان انسان است.
موسیقی در فرهنگ ما ریشه در آداب و باورها و اعتقادات دارد و در کنار کار و تلاش روزانه به صورت یک مجموعه ی در هم تنیده شکل گرفته است . تلاش مردم ما در هنگام کار در زمینها و کارگاهها همراه با آواهای دلنشین ، خاطرات خوشی را ساخته که شنیدن آن آواها در هر زمانی تداعی کننده ی گذشته ی سالم و شاد و همراه با زندکی سالم بوده است.
اگر کودکی را بصورت انفرادی و یا جامعه ی نوپا را که عطش شنیدن دارند از فرهنگ و آداب و موسیقی رایج بومی و محلی و ملی محروم سازیم ، مطمئنا این نیاز بصورت غیر معمول جبران خواهد شد. همانطور که ازدواج مانع از فساد جنسی میگردد ، فرهنگ بومی و محلی از فساد فرهنگی و برتری فرهنگ بیگانه جلوگیری می کند.
بنابراین ابتدایی ترین راه حفظ فرهنگ ، تلاش در جهت خالی نشدن جوامع از فرهنگ مادری و ملی است . هر گونه فضای خالی در این مقوله با توجه به کثرت فرهنگهای در دسترس ، با فرهنگی دیگر جایگزین خواهد شد . از روزی که ما آواها و نواها و رسوم منطقه ای و ملی را از تشنگان فرهنگ جامعه ی خود یعنی فرزندانمان دریغ کردیم ، آنها به باورهایی غیر ازما اعتقاد پیدا کردند.
قطعا خوانندگان گرامی با اینجانب هم عقیده هستند که در هر کشوری برای مقابله با تجاوز دشمن ، تقویت سربازان و نیروهای آن کشور مهمترین اصل در صیانت و حفاظت از مملکت بوده و هست واستفاده از نیروهای مزدور هیچگاه استقلال و تمامیت هیچ کشوری را تضمین نکرده است و مقوله ی فرهنگ و آداب و رسوم از این قاعده مستثنی نیست و چاره ای جز تقویت باورها و آداب و رسوم و فرهنگ بومی محلی در مقابله با تجاوز و تهاجم فرهنگی بیگانه نداریم.
قبل از آنکه به آن جوانی که صدای ناهنجار موسیقی بیگانه از چند صد متری که از پخش خودرو اش به گوشمان می رسد ایراد بگیریم ، باید از کسانی ایراد گرفت که در روند تکاملی شخصیت آن نوجوان این قسمت کار را دریغ کردند و محرومش کردند و چون اصل نیاز وجود داشت ، عطش تشنگی اش با نوائی بیگانه و بصورت ناصحیح برطرف شد.
هر ایرانی وظیفه دارد فارغ از هر سطح علمی و شخصیت حقیقی و حقوقی در جهت تثبیت و ارتقا فرهنگی خود تلاش کند اما نقش رسانه در حمایت و یا مسکوت ماندن این تلاشها بسیار موثر خواهد بود . فرهنگ ملی به مانند تنه درخت است که ریشه هایش فرهنگ اقوام مختلف است خشکاندن ریشه نتیجه اش از بین رفتن این تنه ی زیبا خواهد بود.
لذا ضرورت بازنگری و تغییر نگاه به موسیقی و فرهنگ بومی و محلی و ملی جهت آشتی نسل آینده با آداب و فرهنگ اجدادی در جهت تداوم حیات فرهنگی امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.
دکتر ایوب برزگرنژاد – جراح و فوق تخصص پیوند کلیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

مازند پارلمان:

دیدگاه های این مطلب

6 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. سلام
    و مثل همیشه بسیار جامع و کامل بود
    و بسیار استفاده کردیم

    بله، دقیقا . قبل از اینکه از بسیاری از افرادی که با افکاری که با عرف جامعه ی ما همخوانی زیادی نداره ایراد گرفت باید کمی عمیق تر نگاه کنیم….

    ارزوی سلامتی و کامیابی برای شما پزشک همیشه موفق و انسان شریف دارم

  2. درود بر تو

  3. قلی پورزرندینی در گفت:

    سخنان اقای دکتر مثل همیشه ارزشمند و موثر هست
    فقط میشه گفت موسیقی غذای روح بحساب میاد حالا اگر با فرهنگ خودمون مازنی باشه که احتمالا اضافه وزن هم میگیریم .
    مخلص اقای برزگرنژاد هم هستیم

  4. میرزاعلی درخشانی در گفت:

    دکترجان سلام: مطالب خوبی بود استفاده کردیم.
    اماهرچه زودترمنتظر مطالب دانستنی های نو پیرامون سلامت وطبابت تخصصی شمامی باشیم.

  5. عالی بود عموجان

  6. دکتر جان سلام مازرندینیها ارادت خاص نسبت به شما داریم به امید موفقیت شما در عرصه سیاست ،روزی آرزوی موفقیت شمارا در عرصه طبابت داشتیم الحمدلله آن روزهارا دیدیم.انشاالله در عرصه سیاست نیز در ماههای آتی ببینیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *