حضور سارقان حرفهای در کنار عابر بانکها/ کاربران اینترنتی از سرقتها نوین آگاه باشند
تاریخ انتشار خبر : ۹۲/۰۳/۱۲
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل مازندران با اعلام موارد هشداری به مردم گفت: سارقان حرفهای در کنار عابر بانکها در کمین هستند.
با پیشرفت تکنولوژی، برخی امور بانکی برای مردم آسان شد ولی این مزایا سبب شد شاهد گلایه و شکایتهای زیادی از سوی هموطنان خود در اقصی نقاط کشور به ویژه همشهریان خود باشیم که ناآگاهانه در دام سارقان حرفه ای افتادند.
در این بخش لازم دیدیم با مراجعه به معاونت پیشگیری از وقوع جرم و آگاه سازی مردم جامعه از کلاهبرداریهای نوین که از طریق عابر بانکها انجام میشود با هماهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل مازندران هشدارهای وضعی، امنیتی و انتظامی پیرامون پیشگیری از وقوع جرائم مربوط به کلاهبرداری از طریق عابر بانک و کارتهای بانکی به مردم آگاهی یابیم .
معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران در این باره در گفتوگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: سوء استفاده گسترده مجرمان از طریق سامانههای هوشمند بانکی (عابر بانکها) به ویژه کلاهبرداریهای پیامکی و جرائم مشابه که افراد فرصت طلب با سوء استفاده از عدم آگاهی بزه دیدگان و اغفال آنان، افراد را پای عابر بانک کشانده و از طریق مهندسی اجتماعی و عملیات روانی و شیوههای گوناگون به ویژه ورود به منوی انگلیسی وجوه افراد را به حساب خود منتقل میکنند که این شگرد بسیار رایج شده و افراد زیادی فریب خورده و طعمه کلاهبرداری میشوند.
وحید براری با بیان اینکه مردم جامعه باید هشدارهای لازم و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از کلاهبرداری سارقان نوین آگاهی داشته باشند، تصریح کرد: در صورتی که فرد یا افرادی از طریق تلفن و یا ایمیل درخواست مراجعه کاربر به محل عابر بانک، برای واریز وجه جایزه و … به حساب کاربر اقدام کنند و سریعاً مراتب را به پلیس اطلاع رسانی کنند و از انجام خواسته آنان خودداری کنند.
وی افزود: در هنگام حضور در محل عابر بانکها و انجام عملیات بانکی با مراقبت و در نظر داشتن اطراف خود از رویت گذرواژه کاربر در هنگام اجرای عملیات بانکی توسط افراد اطراف و پشت خود جلوگیری به عمل آید.
این مسئول تصریح کرد: چنانچه فرد یا افراد مشکوکی را در اطراف عابر بانک یا داخل صف مشاهده کردند بلافاصله مراتب را با اعلام نشانه آنان به پلیس ۱۱۰ اعلام دارند.
معاون اجتماعی پیشگیری از جرم دادگستری مازندران با بیان اینکه شهروندان به هیچ وجه نباید رمز عبور کارت خود را در اختیار فروشنده یا متصدی کافی نتها قرار دهند، بیان داشت: فروشندگان موظف هستند دستگاه کارت خوان را در اختیار مشتریان برای انجام عملیات بانکی قرار دهند تا خود آنان نسبت به انجام عملیات دستگاه کارت خوان اقدام کنند.
وی متذکر شد: هم استانیها اگر به کافی نتها مراجعه کردند توجه داشته باشند از صفحه کلید مجازی موجود در سایت استفاده شود و از وارد کردن کلمه عبور از طریق کیبورد کافی نتها پرهیز کنند.
براری با تاکید بر اینکه کاربران (شهروندان) باید به شدت از کمک گرفتن از افراد ناشناس در اجرای عملیات بانکی در محل عابر بانک پرهیز کنند، گفت: شهروندان باید از نبود دستگاهی بنام اسکیمر نامریی در محل ورودی کارت و برچسب صفحه کلید نامریی بر روی صفحه کلید عابر بانک که توسط کلاهبرداران نصب میشود اطمینان حاصل و سپس نسبت به انجام عملیات بانکی اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه کاربران باید از خرید اینترنتی کالا از سایتهای غیر معتبر پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان آگاه باشند به محض دریافت کارت عابر بانک، از طریق دستگاه خودپرداز نسبت به تغییر رمز عابر بانک خود اقدام کنند چون رمز اولیه کاملاً محرمانه نیست (رمز کارت عابر بانک داخل پاکت را تغییر دهید).
براری اظهار داشت: برخی از سودجویان در جرائم مشابه الکترونیکی، از طریق تلفن همراه و سامانههای موجود در بانکها که به عنوان تلفن بانک برای کاربران و صاحبان حسابها تعیین شده ورود، و از طریق دستیابی به کد و رمز عبور صاحبان حساب بدون مراجعه به دستگاه خودپرداز اقدام به تخلیه حساب، جابهجایی و … میکنند که لازم است افراد حتماً رمز خود را در بحث استفاده از تلفن بانک به هیچ وجه در درون حافظه یا سیم کارت و یا رم تلفن همراه ذخیره نکنند.
وی افزود: چرا که پس از مفقود شدن و یا سرقت گوشی تلفن همراه و یا مدارک اشخاص بلافاصله مورد سو استفاده کلاهبرداران اینترنتی قرار میگیرد.
معاون اجتماعی پیشگیری از جرم دادگستری مازندران با تاکید براینکه شهروندان با اجتناب از در اختیار قرار دادن رمز عابر بانک در خرید فروشگاهی، بیان داشت: چون در سامانه کارت خوان پس از ورود رمز به بهانههای مختلف میتوان سامانه کارت خوان را فعال نگه داشت، همین امر سبب بروز برخی کلاهبرداریهای مالی را فراهم میکند.
وی انجام کلاهبرداریهای کلان از طریق فراخوانهای تلفنی را گامی برای سرقتهای بزرگ دانست و ادامه داد: کلاهبرداران، اشخاص را به بهانه برنده شدن و یا برای خرید، فروش، انجام معامله به پای دستگاه خودپرداز میکشانند که شخص با ورود به دستگاه خودپرداز و تغییر منوی فارسی به انگلیسی، کلاهبردار اقدام به جابهجایی مبالغ با توجه به افزایش میزان صفرهای آن، وجه مورد نظر از حساب افراد خارج و به حساب کلاهبرداران واریز میشود.
این مسئول به سرقت با اخذ مبالغ و کلاهبرداری از طریق کفزنی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال در فروشگاهها از طریق جمعآوری کارتهای افرادی که اقدام به خرید اجناس و یا کالاها کردند و با توجه به حجم ترافیک و شلوغی فروشگاهها اقدام به جمعآوری کارتها میشود که پس از پرداخت با کارت شخص مورد نظر، کارت دیگر را تحویل مشتری مورد نظر میدهند چه بسا این کارت سوخته و یا فاقد اعتبار باشد.
وی افزود: ثبت یا نگهداری رمز کارت عابر بانک در محل کارت خودداری شود چون در صورت سرقت و یا مفقود شدن کارت، برداشت تمام موجودی و یا انتقال آن از حسابی به حساب دیگر به راحتی میسر میشود.
براری خاطرنشان کرد: هدف ما کاهش جرم از طریق آگاهسازی به هموطنان است و نیاز است مردم در این زمینه با معاونت اجتماعی پیشگیری از جرم همکاری داشته باشند.
فارس