آئين شكرگذاري بزرگداشت مردگان درچناربن زارم/عكس

به گزارش نيوز نكا ،عید مردگان که به جشن مردگان نیز گفته می شود از قبیل آئین های ویژه سنتی در مازندران است که از دیرباز و از گذشتگان به نسل های جدید منتقل شده است.
آئین ویژه سنتی دیگری است که ایرانیان به آن اهمیت فراوان می دهند و برگزاری این جشن نیز که از گذشتگان به نسل های جدید انتقال یافت در مازندران نیز اهمیت ویژه دارد این عید به جشن مردگان نیز معروف است.

بر اساس سنت رایج و باورهای مردم در زمان‌های قدیم فریدون پادشاه پیشدادی به خونخواهی پدرش جمشید شاه ضحاک پادشاه را در سرزمین مازندران و در دماوند کوه به بند می‌کشد، مردم خبر این پیروزی را در شب با آتش زدن بوته‌ها به یکدیگر اطلاع می‌دهند. و فردای آن روز با برپایی جشن و مسابقه کشتی این پیروزی را گرامی می‌دارند.

عید مردگان (جشن مردگان) با توجه به آئین های ایرانیان جمعه  گذشته در روستاي چناربن زارم برگزار شد .

مردم روستا پیرو جوان زن و مرد و کودک و نوجوان در مزار این روستا جمع شدند و با شور و شوق خاص این مراسم را برگزار و برای مردگان خود خیرات کردند .

مردم روستا با پخت آش و انواع حلوا و شیرینی و شکلات و شربت از مهمانان پذیرائی کردند حضور مهمانان از روستا های اطراف ، شهرستان این جشن و آئین ایرانی را زیباتر و پر رونق تر کرده بود.

یکی از ریش سفیدان این روستا در باره چگونگی و زمان برگزاری این جشن ها در گذشته گفت : بیش از ۷۰ سال پیش که ما یاد مان می آید مردم روستای چناربن زارم نيز همچون ديگر روستاهاي مازندران و هزار جريب در سال نو را به این جشن اختصاص می دادند و باپخت غذا و آمدن برسر مزار عزیزان خود می بردند و از صبح تا ظهردر کنار مردگان خود می نشستند و علاوه بر غذای خود برای پذیرائی از مهمانان که از روستا ها و شهرهای مختلف در این جشن شرکت می کردند غذا می بردند.

حسينعلي قاسمي  عضو شورای این روستا با اشاره به استقبال فراوان مردم به ویژه جوانان گفت: این جشن و دیگر آئین های گذشتگان در سال های آینده با نظم و ترتیب و برنامه ریزی بهتری برگزار خواهد شد .

وي گفت: با اشاره به شعار سال و فرمایشات مقام معظم رهبری افزود : این آئین ها که جزء فرهنگ ما ایرانیان به شمار می آید باید احیا و به نسل های آینده انتقال داده شود تا گرد فراموشی بر چهره این آئین ها ننشیند.

در اين مراسم كه با حضور بخشدار هزار جريب برگزار شده بود روستائيان ضمن شكر گذاري به يمن اغاز فصل نو و آغاز فصل كشت و زر با برپايي نماز شكر و برگزاري جلسه روضه خواني  روز ديگر  رسما فصل كشاورزي و نيز شالي كاري را  آغاز  نمودند.

یادآور می شود : برگزاری این جشن ها و آئین ها علاوه براینکه نشانه هویت ما ایرانیان است موجب می شود دوستان و آشنایان که با وجود ماشینی شدن زندگی کمتر همدیگر را می بینند در این مراسم ها همدیگر را ملاقات و دیدارتازه کنند ، پس باید به این جشن ها بیشتر توجه شود.

چناربن در ۷۰كيلومتري شهر نكا و داراي ۸۰۰ نفر جمعيت ميباشد كه بعضا مهاجرند و در اين مراسم با شكوه خاص شركت نمودند .

نيوز نكا از اين عضو شورا بخاطر ارسال عكسهاي زيبا  تقدير مي نمايد. IMG_0960 IMG_0966 IMG_0972 IMG_0983 IMG_1001 IMG_1002 IMG_1010 IMG_1011 IMG_1012 IMG_1013 IMG_1014 IMG_1016 IMG_1017 IMG_1018 IMG_1036 IMG_1037 IMG_1039 IMG_1040 IMG_1041 IMG_1042 IMG_1043 IMG_1044 IMG_1045 IMG_1046 IMG_1047 IMG_1048 IMG_1049 IMG_1054

دیدگاه های این مطلب

15 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. خداوند رحمت کند به تمامی مردگان چناربن .روحشان با اولیاء مهشور شوند .انشااللهء

  2. فکر کنم سیزده بدر اومدند .شیخ کجاست ؟

  3. با سلام وتشکراز اقای قاسمی به خاطر عکسهای زیبا وانتشار اخبار روستای زیبایمان چناربن.
    فکر کنم اگه از این جمعیت بپرسین که برا چی جمع شدن پاسخش جز سفارش اسلام به یاد کردن از گذشتگان وخیرات برای انهانیست.
    واصلا ربطی به مسائل تاریخی ذکر شده ندارد.
    امیدوارم در نام گذاری مجالس اسلامی وسنتی دقت بیشتری بفرمایید.

  4. سلام
    با تشکر از آقای قاسمی
    مهم دور هم بودنه

  5. بدنبود ولی روستای چنار بن از نظز موقعیت جغرافیایی در میان دره قرار گرفته وتابستان از دست پشه هانفس به لب می رسد روستای زیبای برما زارم رود که بالای کوه قرار گرفته وهم طراز وشوا کوه است بسیار دیدنی وتابستان بسیار خنکی داردوهمچنین آبشار زیبای لسکدار تمام مردم روستاهای اطراف را به سمت خود می کشداین روستا همه چیز دارد جز مسئولان شهری وروستایی سمت چالوس وجواهر ده که با درایت خود آن مناطق را که از لحاظ زیبایی وموقعیت یک صدم سمت ما نمی رسد با تبلیغات خود به کوه احد تبدیل کرده وسالانه تمام مردم ایران را به سمت خود می کشد واقعا روستای برما وروستاهای اطراف زیبا وبکر است ولی مبلغ ندارد.جشن مهرگان یا مردگان این هفته جمعه روستای برما زارم رود در خدمت همه شما هستیم

  6. عذر خواهی از مطلب قبلی قصد جسارت به روستای چناربن را نداشتم سوءتفاهم نشود چناربن از اردیبهشت بسیار زیبایی برخوردار است ورود خانه آن تابستان بسیار دیدنی ومهمان پذیر است.

  7. شهروندنکایی ح.د در گفت:

    عجب رسم حسنه ای واقعا عالیست.امااگر سرسفره هایمان نون حلال باشه….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *