پشت کدام پرچم ؟ / سيدمحمد جعفري

یکی از ویژگی های معصومین علیهم اسلام، که در زیارت جامعه کبیره بدان ، اشاره می شود «سیاست دانی، سیاست شناسی . سیاست ورزی» آنان است …

یکی از ویژگی های معصومین علیهم اسلام، که در زیارت جامعه کبیره بدان ، اشاره می شود «سیاست دانی، سیاست شناسی . سیاست ورزی» آنان است، آنجا که با عبارت ” یٰا سٰاسَهٌ اَلْعِبٰادْ” آنها را می خوانیم. از سویی وقتی به بزرگ مردان اِلٰهی و مجتهدانِ به نام قرن اخیر، می نگریم، همین ویژگی، یکی از خصوصّیات برجسته ی آنان است؛ همچون این جمله ی تاریخی ” سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست ” از شهید آیت الله مدرّس؛ و اگر، سیاست دانی و سیاست ورزی امام خمینی (ره) نبود ، هرگز انقلاب پر شکوه اسلامی، به وقوع نمی پیوست؛ و اگر همین ویژگی جزء صفات بر جسته رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیه الله خامنه ای نبود؛ انقلاب اسلامی چنین پر صلابت و استوار ، استمرار نمی یافت. و البته در راس همه، وقتی به تاریخ صدر اسلام عزیز ، می نگریم ، “اوج سیاست شناسی” “سیاست دانی” و “سیاست ورزی” را در رفتار ، کردار، و گفتار وجود نازنین پیامبر اعظم (ص) و امیر المومنین حضرت علی علیه السّلام، مشاهده می کنیم. لیکن آنچه که مهم است، سیاست از نگاه و منش این بزرگان ، مبتنی بر دستورات دین مبین اسلام ، مکتب حقّه جعفری، برای رسیدن به حقیقت ، حفظ حقوق مستضعفان ، مبارزه با مستکبران ، حق گویی و حق جویی، اخلاق مدار، و بر مبنای تکلیف الهی است؛ نه، صرفاً رسیدن به نتیجه؛ در مکتب ما،”هدف”، وسیله را توجیه نمی کند ، و “مجاز به سیاست بازی و باند بازی و توطئه چینی و دسیسه بازی” نیستیم . در مکتب انسان سازِ ما ،مولای متّقیان می فرمایند: «بِبین چه می گوید، نَبین کِه می گوید» و در کتابِ وحی، قرآن کریم به بندگانی بشارت داده شده است که همه قولها، و همه گفته ها را می شنوند و بهترین را انتخاب می کنند. دروازه مدینه دانایی حضرت امیر فرمودند: « همه چیز را همگان دانند، و همگان، هنوز به دنیا نیامده اند.» قرآن کریم ما را امّت وسط خوانده ؛ و فرموده است « وَ جَعَلنٰا کُم اُمَهٌ وَ سَطٰا»؛ آیا نمی توان این بیان الهی را بَر سَر دَر مرام و مکتب خانه ی سیاسی خود نصب کنیم و در رفتار و گفتار و کردار خود، هر لحظه آن را نصب العین قرار دهیم که:

«اَلْیَمین و الَیسار هِی الضِّلاَلهٌ ، الطریق الُوسْطیٰ هیِ الجٰادّهٌ»

رفتن به چپ و راست، گمراهی است. راه و جاده اصلی، طریق وسط و اعتدال است.

حداقل به حرفِ حافظ بزرگ که لسان الغیب است، تمکین کنیم:

جنگ هفتاد ودو ملت همه را عُذر بِنه چون ندیدند حقیقت، رهِ افسانه زدند

(بخوانیم به بی راهه زدند)

ما پیروان شیعه جعفری و امامان معصوم، استمرار راه و مکتب آنان را در پیروی و اطاعت از ولی فقیه زمان می دانیم و معتقدیم تنها طی طریق در مسیری که او هدایت می کند، منتهی به سربازای حقّ در فردایِ ظهور منجی خواهد شد.

اَلَیس الصبحُ بقریب “ارادتمند سید محمد جعفری”

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *