بابای شرق مازندران در سرای ابدی/ علي رحمانپرست

گفت کسی خواجه سنایی بمرد          مرگ چنین خواجه نه کاریست خُرد

 

آغازین کلام اینکه همیشه شنیدن مرگ خوبان سخت است و عذاب آور، به ویژه اگر آن انسان نیک سرشت استاد فاخر و اندیشمند فرهیخته ای چون علی بابا عسکری باشد.

آسمانی شدن ایشان در سن ۸۳ سالگی و آرام گرفتنشان در گورستان تاریخی سفید چاه گلوگاه، بهانه ای شد تا در این مقاله از ایشان و تلاش مقدسشان یاری نماییم.

براستی که کوچ این پژوهشگر، مورخ، جغرافیدان و کارتوگراف شهیر مازندرانی، پس از ۶ دهه تلاش پرارج وجاودانه، نقصان بی جبرانی است.علی بابا عسکری

مدرس دانشگاه مازندران و تهران، علاوه بر تسلط بر زبان ترکی، به زبانهای عربی و انگلیسی آشنایی و تسلط داشتند استاد علی بابا عسکری به غایت متدین و متعهد بوده اندکی بازتاب آن را می توان در آثارشان ردیابی کرد.

چهره ی درخشان علم و فرهنگ مازندران که سرآمد مشایخ و پیشکسوت اهل قلم بوده اند، کتاب اشرف البلاد (نکا– بهشهر- گلوگاه) خود را زمانی به نگارش درآوردند که امثال صاحب این خامه هنوز به دنیا نیامده بودند!

اینجانب از آخرین باری که مفتخر به هم کلامی با ایشان شدم که بعدها بدلیل سکونت ایشان در کنار فرزندان در خارج از کشور این ارتباط تداوم نیافت. چندین سال می گذرد، که در آن استاد عسکری به نقش آفرینی خود در بازیابی اماکن تاریخی و جغرافیای مسیر حرکت امام حسین(ع) از مکه به کربلا اشاره نمودند که در این کوشش مقدس سعی در شناسایی و تطبیق آن محال با آبادی ها و اماکن امروزین بودند. ایشان از خاطره ی تلاش پررنج و مشقت خود در شناسایی منطقه ی هزار جریب و تهیه مطالب و نقشه، با حضورشان با قدم های شوق در تک تک آبادی ها و اماکن تاریخی اشاره نمودند.

این ستاره ی شمال خالق آثار گرانسنگ علمی و فرهنگی است که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:

– اطلس جهان در عصر فضا ۱۳۴۴- اشرف البلاد ۱۳۵۰- جغرافیای کشورها ۱۳۵۱

– نقشه هزار جریب ۱۳۶۵- نقشه مدینه منوره ۱۳۷۵- نقشه کتاب دانشنامه علی بن ابی طالب

– نقشه کتاب دانشنامه ی امام حسین(ع) و تهیه نقشه کتاب عاشورا سال ۱۳۹۱ و تهیه اطلس مناسک حج در ۱۰ جلد و نیز نقش آفرینی در تهیه و انتشار کتاب اطلس اسناد تاریخ خلیج فارس

در انتها آرزو دارم راه و منش و تلاش خستگی ناپذیر این اسوه ی پژوهش، الگو و چراغی باشد برای بالندگان حال حاضر.

این شرح بی نهایت کز حسن یار گفتن حرفی است از هزاران، اندر حکایت آمد

علی رحمان پرست- مدیر انتشارات مهربان نیکا

دیدگاه های این مطلب

12 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. آفرین بر استاد علی رحمانپرست که با معرفی استاد علی بابا عسکری از مفاخر شرق استان که به رحمت حق شتافتند حق شاگردی خود را به نحو احسن در حق استاد ادا نمودند .دست مریزاد رحمانپرست

  2. با سپاس از استاد رحمان پرست.و تشکر از قلم رسا و مجمل ایشان

  3. کامل کوتاه و زیبا بود.استاد عسکری را نمی شناختم فقط اسم برخی اثار ایشان را شنیده بودمخدا رحمت نماید.از شما و استاد رحمان پرست متشکریم….

  4. تاکنون اسم این مرحوم را کسی از طریق رسانه ها نشنیده بود راست می گویند ما مرده پرست هستیم خدا رحمتش کند .

  5. چرا پس از مرگ ….

    • ما که او را نمی شناختیم حداقل بعد مرگ ایشان را شناختیم خدا را شکرآقای مدیر سایت تا می توانید از این کار ها بکنید از نوینده هم متشکریم.

  6. قبلا نقشه ی هزارجریب ایشان را دیده بودم …تشکر

  7. حقوقاي آنچناني مال برخي ارگان هاست بعد ۱۴ درصد افزايش اين بدبختا تو بوق و كرنا ميشه!

  8. جعفری از گلبستان در گفت:

    ایشان کتاب بسیار ارزشمند اشرف البلاد را تالیف نمودند که اصل کتاب در کتابخانه مرکزی بهشهر موجود است این کتاب از کتابهای بسیار پر طرفدار می باشد که محققین ودانشجویان از جمله کسانی هستند که دنبال آن هستند هرچند این کتاب جز اموال کتابخانه ومرجع وغیر قابل امانت خارج از کتابخانه می باشد ولی کپی آن تهیه ودر اختیار اعضا قرار دارد.

  9. امیدی عین اله در گفت:

    تشکر از استاد رمان پرست عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *