نقش آموزش در افزايش رشد اقتصادي/دكتركرم سينا

توسعه منابع انساني از جمله مباحث مهم امروز محافل علماي اقتصاد و مديريت است. از طرف ديگر توسعه چه در تعريف وتشخيص و چه در عمل يكي از بحث انگيز ترين موضوعات اقتصادي بوده است تنها ابزار قدرتمند براي از بين بردن فقر و نابرابري اقتصادي و استفاده كنوني از منابع موجود اموزش مي باشد . امروزه در برآورد شاخص توسعه انساني مهمترين عامل آموزش است كه مي تواند توليد ملي (G.N.P) را افزايش داده ودر اين راستا واز منابع و امكانات خدادادي به نحو بهينه استفاده شود.

نيروي انساني امروزه به عنوان يك سرمايه ارزشمند بالنده مطرح مي شود كه قدرت باز توليد دارد . در حقيقت كيفيت كار نيروي انساني در تمام كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه سيستم تجهيز و بهسازي نيروي انساني و حفظ نگهداري ان به شكل جامع و پويا عمل مي شود.
در نخستين گزارش برنامه توسعه سازمان ملل در سال ۱۹۹۰ توسعه منابع انساني به عنوان « فرايند گسترش دامنه گزينش هاي انسان » تعريف شده است . در سال ۱۹۹۷ اين تعريف اصلاح و عنوان شد كه « توسعه منابع انساني فرايندي است توان انسان ها مي افزايد . در نتيجه امكان برخورداري از گزينش ها بهتري را فراهم مي سازد .
به طور كلي توسعه منابع انساني داراي مولفه هاي زير است :
۱- ايجاد آگاهي علمي و ارتقاي دانش كاركنان ۲- توليد رفتارهاي علمي ومتعادل در كاركنان ۳- ايجاد ارزش افزوده به عنوان كيفيت در كاركنان ۴- ارتقاي قابليت هاي كاركنان ۵- توسعه مهارتهاي انجام كار ۶- به روز كردن مهارتهاي انجام كار ۷- توانايي حل مسائل به شكل علمي ۸- درست انجام دادن كارها ۹- تصميم گيري عقلايي
تحقق مولفه هاي فوق تغيير در آگاهي ، نگرش و رفتار منابع انساني است كه اين تغييرات در سايه اموزش و بهسازي نيروي انساني امكان پذير مي شود ، چون اموزش يكي از محوري ترين روشها در ايجاد و افزايش دانش و مهارت و بهبود نگرش وعملكرد نيروي انساني تلقي مي شود.
بنابراين آموزش همواره به عنوان وسيله اي مطمئن در جهت بهبود كيفيت عملكرد و حل مشكلات مديريت مد نظر واقع شده و فقدان آن نيز يكي از مسائل اساسي حاد هر سازمان را تشكيل مي دهد . بدين جهت براي تجهيز نيروي انساني سازمان وبهسازي و بهره گيري هر چه موثرتر از اين نيرو، بي شك آموزش يكي از مهم ترين و موثر ترين تدابير و عوامل براي بهبود امور سازمان به شمار مي رود.
لازم به تذكر است كه آموزش يك وظيفه اساسي در سازمان ها و يك فرايند مداوم و هميشگي است و موقت و تمام شدني نمي باشد .
افراد در هر سطحي از سطوح جامعه اعم از مشاغل ساده يا پيچيد ، مدير يا زير دست محتاج آموزش و يادگيري وكسب دانش مهارتهاي جديد هستند و بايد همواره براي انجام بهتر كار خود از هر نوعي كه باشد روش ها و اطلاعات جديدي كسب نمايد .
با توجه به مطالب نظري بالا كه نقش و اهميت آموزش را در توسعه منابع انساني در جهت استفاده بهينه از منابع و امكانات خدادادي در نظر گرفته است بنابراين براي اينكه بتوانيم سطح درامد سرانه را در استان مازندران افزايش بدهيم يك نگاه گذري به منابع و امكانات خدادادي استان مي اندازيم .
همانطوريكه در نوشتارهاي قبلي از امكانات كشاورزي و صنعتي استان سخن گفته ايم كه مازندران داراي ۰۰۰/۱۲۰۰ هكتار جنگل ۵۰۰ هزار هكتار مرتع، ۵۰۰ هزار هكتار زمين زراعي و باغي ، ۱۸۰۰۰ هكتار ، اببندان ، ۳۵۰۰ واحد صنعتي ، ۴۰ واحد شهرك صنعتي ، نيروي انساني بالقوه توانمند ( جوان آماده به كار ) داشتن معادن زغال سنگ ، گرانيك، فلورين، دريا و سواحل زيبا مي باشد و سوال اين جا است :
۱- چرا وضع درامد سرانه مردم مازندران در وضعيت مطلوب قرار ندارد ؟
۲- آيا استفاده از منابع و امكانات نام برده شده به روش مدرن با استفاده از تكنولوژي استفاده
مي شود ؟
۳- چقدر توانسته ايم به كشاورزان ، صنعتگران، عزيز استان مازندران آموزش بدهيم تا بهره وري افزايش پيدا كند ؟
۴- كشاورزان زحمتكش مازندراني در امر كاشت ، داشت و برداشت چقدر آموزش ديده اند ؟
۵- صنعتگران با ارزش مازندراني چقدر با تكنولوژي و نوآوري جديد آشنا هستند ؟ و چقدر در اين زمينه آموزش ديده اند ؟
سرانجام با آموزش در زمينه هاي مختلف در سطح استان مازندران توليد ملي را افزايش داد كه بطور مثال يك نمونه از آن اشاره مي كنيم : مثلا در زمينه شكل گيري تعاوني ها توليدي در سطح روستاها مي توان با آموزش روستائيان عزيز در چگونگي تشكيل تعاوني توليد و همچنين شناخت امكانات و ظرفيت هاي توليدي در سطح روستاها از منابع بلا استفاده در سطح روستاها حداكثر بهره وري ايجاد شود. انشاء الله DSCN0093

كرم سينا عضو هيئت علمي دانشگاه
كارشناس مسائل اقتصادي

دیدگاه های این مطلب

12 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. امامی ،دانشجوی شما ازکلار دشت در گفت:

    درود خدا برشما مردان بی ادعا

  2. دکتر کرم سینا با توجه به اینکه نسبت به شما ارادت داشته و در توان علمی شما هیچ گونه شکی نیست ف شنیدهام که می خواهید برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی نامزد شوید خواهش بنده این بوده که از این کار منصرف شوید چون از شما قوی تر هم در شهرستان بوده و اگه بخواهیم با لجبازی همه ی کاندیدا در صحنه حضور یابند این شهر مظلوم ما دچار خسران شده و افرادی که نباید وارد مجلس شوند مسیر انان را هموار می کنیم پس بیا با همدلی و نشست با دیگر نامزدها یک کاندید قوی معرفی نماییمچون کارنامه ی شما در دور اول شورای شهر نکا مشخص می باشد …

    • محمد جواداز نکا در گفت:

      کمی در صبحت هایتان تفکر کنید آقای دکتر سینا قابلیت ویژه وتوان بالایی دارد ودارای صداقت و توانمندی ،درایت ومدیریت بوده و با توجه به مدارک تحصیلی ایشان جهت اینکار بسیار مفید می باشد.

  3. کاملا با آقای مجید محسنی موافقم حرف درست و بجایی زدند.

  4. با سلام ماشاالله بر دکتر سینا ان شالله هر چه زودتر بیایند و ما تحول را احساس کنیم.

  5. معلم بازنشسته از نکا در گفت:

    با سلام جناب دکتر سینا به دلیل زیر شایستگی نمایندگی را دارد : ا-انسان شایسته و با اخللاق که در زمان ریاست شورا دوره اول از خود به یادگار گذاشته است ۲- اقتصاددان و اشنا با مشکلات اقتصادی جامعه۳- از خانواده بسیار محترم ۴- برادر بزرگوار شهید ۵-مورد قبول همه جناح های سیاسی

  6. دانشجو دکتری از تهران در گفت:

    جناب دکتر سینا استاد بنده در مقطع دکتری بودند ویک چهره ملی و استانی هستند ، خوش ب حال مردمی که ایشان نماینده ان منطقه بشوند .

  7. بازاری از بهشهر در گفت:

    جناب دکتر سینا از افتخارات استان و کشور هستند انشاالله نماینده اینده منطقه شرق استان می باشند.

  8. یاسر دانشجوی شما از ساری در گفت:

    جناب دکتر سینا می تواند نماینده خوبی برای شرق استان باشند چون همه ی ما می دانیم که ایشان دارای دانش علمی بالایی و از افراد لایق و شایسته و استان می باشند

  9. امیدواراز ساری در گفت:

    سلام ،محضر خوانندگان مطلب
    همیشه فکر می کنیم که افرادی می وانند موکل مردم شوند که سیاسی کاری بلد باشند ، و زمینه رشد این نوع افراد را در جامعه فراهم می کنیم و طی سی سال گذشته هم همینطور بوده و دیدیم که چه آسیب های دچار شهرها شده است .
    پس بیائیم با همفکری به افرادی سالم ،خوشفکر و علمی رای بدهیم تا در مجلس به تصویب قانون کمک کنند.
    نه اینکه به دنبال کارچاق نی در منطقه بوده و وظیفه اصلی نمایندگی را رها کند.

  10. دردو خدا بر اقای امیدوار …………
    تا عاقلان بدانند

  11. با سلام و خسته و نباشید من شاگرد استاد سینا هستم…کاش استاد نماینده شهرستان قائمشهر میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *