صادق مطهري فر:تبلیغ منحصر به روز،هفته یا ماه خاصی نیست

یکی از فرصت های طلایی کم نظیر برای تبلیغ چهره به چهره مفاهیم دینی و اسلامی، فرصت تعطیلات نوروز است، چرا که این چنین جمع های خانوادگی و حضور آشنایان و دوستان در محافل پر از صمیمیت در سایر مواقع به دست نخواهد آمد.
خیرگزاری «حوزه»، تعطیلات و استفاده بهینه از آن موضوعی بوده که همواره در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که با نگاهی در گذشته پرافتخار حوزه های علمیه فرزانگانی را می بینیم که در تمام فصل‌ها و روزها، در گرما، سرما و شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی از تعلیم و تعلم دست برنداشته و حتی برخی، فقط روز عاشورا را روز تعطیل قطعی خود می دانستند.
آنچه روشن می باشد، این است که گنجینه های علوم و معارف باقی مانده از بزرگان حوزه بیشتر از برکت بهره گیری درست از تعطیلات و ایام فراغت است. انتقال تجربیات تبلیغی به سایر مبلغان بسیار مفید خواهد بود.
محمد صادق مطهری از مبلغین جوان در این خصوص می گوید: یکی از اصلی ترین وظایف قشر روحانی در طول اعصار، حضور در بین مردم و تبیین مفاهیم بلند دینی با بیانی ساده و رفتاری سالم است. این مهم با هویت طلاب گره خورده و در حرکت هایی خودجوش و برگرفته از ذوق پرورش یافته در پای کرسی قال الصادق(ع) و قال الباقر(ع) به عرصه ظهور می نشیند.
امر تبلیغ منحصر به روز، هفته یا ماه خاصی نیست گرچه در مناسبت هایی خاص زمینه برای تاثیر گذاری بیشتر است، اما به حکم ” کونوا دعاة الناس بغیر السنتکم ” همه زمان ها و مکان ها بستری برای امر تبلیغ بوده و اساسا نمی توان از آن غفلت کرد.
یکی از فرصت های طلایی کم نظیر برای تبلیغ چهره به چهره مفاهیم دینی و اسلامی، فرصت تعطیلات نوروز است، چرا که این چنین جمع های خانوادگی و حضور آشنایان و دوستان در محافل پر از صمیمیت در سایر مواقع به دست نخواهد آمد.
مدت زمانی طولانیست که سعی در تزریق و نشر مفاهیم بلند دینی دارم و به لطف خدا آثار ملموس این فعالیت را در مقیاس خانواده، بستگان ، همسایگان و حتی در شهر شاهدم و می بینم که چگونه آن مفاهیم سینه به سینه و زبان به زبان نشر پیدا کرده، تا جایی که به عنایت خدا بدون برخورد و ایجاد واکنش و حساسیت، جای باورهای خرافی و ناصواب با باورهای صحیح و دینی عوض شد.DSCN9947
می دانیم که مناسبت های خاص به همراه خود یک سری رفتارها را در پی دارد و به عبارتی زلف مناسبت ها با زلف برخی سنت ها در بین مردم گره خورده است.
تعطیلات عید نوروز فرصت مناسبی برای تبلیغ عملی سنت صله رحم
اهمیت صله رحم تا آنجاست که پیامبر(ص) می‌فرماید: پیوند با خویشاوندان شهرها را آباد می‌سازد و بر عمر‌ها می‌افزاید، هر چند انجام دهندگان آن از نیکان هم نباشند.
البته انتظار تبلیغ سنتی مانند منبر و امام جماعت در این ایام نیست، بنابراین بنده به تبلیغ چهره به چهره، امر به معروف و نهی از منکر زبانی با متانت و ملایمت و بیشتر با رفتار، پاسخگویی به سوالات دوستان، حضور در جمع های دوستانه، و تعظیم شعائر دینی می پردازم.
از جمله اقدام‌های بنده در این ایام، بیان احکام برای کودکان و نوجوانان، حضور در میادین ورزشی، مکان های تفریحی و تفرجگاه ها و پارک ها هست.
و یا اینکه در این ایام با حضور در اماکن مذهبی و تفریحی، به ارائه پیام های کوتاه و پرمحتوای دینی می پردازم و تمام تلاشم را به کار می گیرم تا از این ظرفیت به بهترین وجه استفاده کنم.
بیان احکام اولیه برای نوجوانان و اعضای خانواده، دیدار با علما، خانواده‌های شهدا و ایثارگران و عیادت از بیماران از دیگر فعالیت های می باشد که در این فرصت به انجام آن می پردازم.
در زمانی که اقوام دور هم جمع شده اند بدون اینکه بلافاصله شروع به بحث دینی کنم، صبورانه منتظر می مانم تا مقداری جلسه با خوش و بش اشباع شود و بعد وقتی نوبت به من رسید و بیشتر نگاه ها تا حدودی متوجه من گردید، به مدت پنج دقیقه آیه یا روایتی موضوعی که متناسب با جمع حاضر باشد را مطرح می کنم که همین امر موجب ترویج معارف می‌شود.
به بهانه نوروز و دید و بازدید‌هایی که صورت می‌گیرد، خود را مقید می دانم تا به خانه‌های اقوامی که نسبت به احکام و مسایل اسلامی کم توجه هستند، با معارف دینی آشنا کنم، البته این مهم، ذوق و روش خود را با توجه به شرایط آن خانواده و محیط می طلبد که همواره در این راه توکلم بر خدا بوده و توسل به اهل بیت(ع) را با خود دارم.
همچنین مسائلی را هم که مربوط به کسب و روزی حلال است، در دستور کارم قرار داده ام و در بین افرادی که شاغل و کاسب هستند، مطرح می کنم، حقیقت است که مال حرام تأثیر منفی می‌گذارد و اینها مانع می‌شود که اگر در مواردی حرف حقی هم گفته شود نپذیرند، اما اگر روزی شان حلال باشد، زمینه پذیرش حرف حق فراهم می‌شود. سعی می کنم روش های خود را با توجه به اقتضای روز تغییر دهم و به شکلی در برنامه های خود جذابیت ایجاد کنم، به عنوان نمونه از پوسترهای مذهبی و کلیپ هایی که آماده کرده ام بهره می برم.DSCN9944

حوزه

دیدگاه های این مطلب

5 نفر دیدگاه خود را در مورد این خبر بیان کردند. شما نفر بعدی باشید

  1. میرزاعلی درخشانی در گفت:

    احسن ال…
    درودخدا برروحانی جوان وارزشمند حجت الاسلام مطهری فردعزیز
    واقعاشیوه صحیح وتاثیرگزار تبلیغ دین همینه ما یک ماه درخدمت این عزیزدرمسجد امام رضا(ع)نکا بودیم خیلی ازجوانان ونوجوانان راجذب مسجدنموده بود
    دیگربزرگواران اگر همین سبک وسیاق رادامه بدهنددرجوانان ماخیلی موثرخواهدبود

  2. جهان گلشن شود ازنورتبلیغ
    بسی روشن شود ازنور تبلیغ

  3. اهالی کوهی شهید چمران در گفت:

    از اقای مطهری تشکر
    ولی در جذب جوان اول وجود عینی جوان است
    اقای درخشانی کمبود جوان داریم !!!!!!

    • میرزاعلی درخشانی در گفت:

      دوستان خوب ولایی ودوست داشتنی محله امام رضا(ع)
      باتوجه به وسعت منطقه واحداث ساختمانهای انبوه سازی متعدد” بایک آمار گیری سرانگشتی تعداد جوانان این منطقه بیش از۳۰۰ نفرمیباشد.

  4. به نام خدا
    سلام
    از اظهار نظر شما بزرگواران تشکر میکنم.
    البته حضور جوان های اهل کوی مسجد امام رضا در مدت زمان حضور بنده در آنجا چشم گیر بود.
    همه با هم صمیمی و رفیق بودن و انصافا پایه ی کار .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *