گزارش چهارمین روز تبلیغات‌ تلویزیونی نامزدها

قالیباف: قیمت ارز را در کشور تثبیت می‌کنم/ جلیلی: ایرانیان خارج کشور ظرفیت بزرگی هستند/ روحانی: حقوق به من آموخت چگونه از منافع ملی دفاع کنم
روحانی، قالیباف و جلیلی در چهارمین شب پخش برنامه‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری یازدهم، در سه شبکه مختلف سیمای جمهوری اسلامی به تبیین دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود پرداختند.
خبرگزاری فارس: قالیباف: قیمت ارز را در کشور تثبیت می‌کنم/ جلیلی: ایرانیان خارج کشور ظرفیت بزرگی هستند/ روحانی: حقوق به من آموخت چگونه از منافع ملی دفاع کنم

13920307000149_PhotoA

روحانی: ارادت ۴۵ ساله به رهبر انقلاب دارم/ حقوق به من آموخت که چگونه از منافع ملی دفاع کنم

حجت‌الاسلام حسن روحانی نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور در برنامه «با دوربین» شبکه اول سیما مردم کشور را مخاطب سخنان خود قرار داد و گفت: ملت بزرگوار ایران! کسی که اکنون در محضر شماست حسن روحانی متولد ۱۳۲۷ در سرخه از استان سمنان از یک خانواده مذهبی و انقلابی است. (فیلم کامل صحبت‌های روحانی در برنامه «با دوربین» شبکه یک سیما)

وی اضافه کرد: از ۱۱ سالگی از طرف پدر موظف شدم که با کار در دوره تابستان مخارج تحصیلم را تأمین کنم و این اقدام را با کشاورزی و قالیبافی انجام می‌دادم.

روحانی با بیان اینکه آن زمان این اقدامات کمی برای من سخت بود، تصریح کرد: اما خیلی زود فهمیدم که روی پای خود ایستادن چقدر لذت‌بخش است.

وی با بیان اینکه مادرم همیشه صبور و مهربان و فداکار و مانند همه مادران بود، خاطرنشان کرد: آن روزی که برادرم در زندان، من فراری و پدرم تحت تعقیب بود او به تنهایی خانه و فرزندان را با صبوری اداره کرد.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه تحصیلات حوزوی‌ام در مدت ۱۰ سال طول کشید یادآور شد: از اساتید بزرگی همچون آیت‌الله سلطانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی، شهید دکتر بهشتی، شهید مطهری بهره‌های فراوان بردم و در درس خارج از اساتید به نامی چون آیت‌الله محقق داماد، آیت‌الله گلپایگانی و آیت‌الله حائری یزدی بهره بردم.

روحانی با بیان اینکه درس دانشگاهی‌ام حقوق بود یادآور شد: لیسانس را در دانشگاه تهران، فوق‌ و دکتری را در خارج از کشور خواندم؛ حقوق و خواندن آن برای من پیام مهمی داشت، نه از این دیدگاه که بسیاری از سیاستمداران بزرگ دنیا درس حقوق خوانده‌اند، بلکه از این دیدگاه که درس حقوق به من آموخت چگونه باید از حقوق مردم و منافع ملی دفاع کرد.

وی اضافه کرد: این درس حقوق بود که به من آموخت فرق قطعنامه شورای حکام با شورای امنیت با یک کاغذ معمولی چیست که این را فردی که حقوق نخوانده است شاید تفاوت‌ها را به خوبی لمس نکند.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در نهضت اسلامی از سال ۴۱ راهبری امام و یارانش را به جان خریدم تصریح کرد: در آن زمان همواره به عنوان سرباز امام ایستادم؛ سخنرانی‌ها، منبرهای پرشور و انقلابی، بازداشت‌ها، تحت تعقیب قرار گرفتن‌ها و ممنوع‌الملاقات شدن‌ها چقدر زیبا بود.

روحانی تأکید کرد: می‌فهمیدم که مسیر دستیابی به استقلال کشور، مبارزه با استبداد، دستیابی به آزادگی و همچنین استقرار احکام اسلام در این سرزمین است

وی در ادامه افزود: همیشه نماینده مردم بودم و هستم. مشروعیتی که از رأی مردم به دست می‌آید چقدر سرفرازی دارد، ۲۰ سال با رأی مردم در مرکز قانونگذاری رئیس کمیسیون دفاع و سیاست خارجی بودم و بعد از آن هم در دوره نماینده مردم در مجلس خبرگان رهبری و حالا هم نماینده مردم تهران در خبرگان هستم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: نمایندگی امام و رهبری هم برای من افتخار داشت. هر وقت خواستم امام را ملاقات کنم همان هفته یا هفته بعد به حضور ایشان رفتم و در طول رهبری مقام معظم ولایت هم همیشه نماینده ایشان در مهمترین نمایندگی، یعنی شورای عالی امنیت ملی بوده‌ام.

وی افزود: خوب می‌دانم نزدیکی، آشنایی و ارادت ۴۵ ساله با رهبر انقلاب از سال ۴۷ تا امروز، سرمایه بزرگی است و این روابط می‌تواند به کسی که قرار است اداره کشور را بر عهده بگیرد و با معضلات مقابله کند، تا چه حدی کمک می‌کند.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس از طرف مردم و رهبری مسئولیت سنگینی بر عهده داشتم، گرچه افتخار ۸ سال دفاع مقدس از آن شهدا، جانبازان، ایثارگران و آزادگان و خانواده آنهاست، اما من هم به عنوان سرباز انقلاب و دفاع مقدس به مسئولیت‌پذیری ستاد خاتم‌الانبیاء که فرمانروایی جنگ بر عهده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود افتخار می‌کنم. در ادامه فرماندهی پدافند هوایی با حکم آیت‌الله خامنه‌ای و ریاست ستاد پشتیبانی بر عهده من گذاشته شد.

وی افزود: در ستاد پدافند هوایی، درس‌ها آموختم. یکی از این درسها این بود که در یک بخش پیچیده چطور با متخصصین کار کنم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با گرامی‌داشتن یاد شهدای متخصص ۸ سال دفاع مقدس، گفت: یاد شهید بابایی، شهید ستاری و سایر شهدا گرامی باد که بار نیروی متخصص جنگ را به دوش کشیدند و همکاری آنها بود که ما را در عملیات والفجر ۸ به اوج موفقیت رساند.

در این عملیات موفق شدیم ۷۳ فروند هواپیمای عراقی را زمین‌گیر کنیم و این کار ما، دنیا را به تعجب وا داشت.

وی افزود: درس دیگری که در این راه آموختم این بود که فضای اجتماعی همواره نیاز به حراست، مراقبت و مواظبت دارد و آنگاه که تخصص و ابزار فراهم شود دشمن فراری و ملت در کنار رفاه و امنیت به آزادی خواهد رسید.

روحانی ادامه داد: بعد از ۸ سال دوران افتخارآمیز دفاع مقدس، در کنار هاشمی رفسنجانی در شورای عالی امنیت ملی موفق به بازپس گیری سرزمین‌های اشغال شده، آزادی اسرا و همچنین محکومیت عراق در شورای امنیت سازمان ملل به عنوان متجاوز شدیم.

وی افزود: بعد از آن، صدام به دلیل تجاوز به کویت محکوم شد و اعلام موضع‌گیری بی‌طرفی فعال ایران که موجب حراست از منافع ملی شد، همگان را به تحسین موضع‌گیری ایران وا داشت.

روحانی خاطرنشان کرد: در دوران هشت ساله دوم حضور در شورای عالی امنیت ملی در دوران ریاست جمهوری خاتمی نیز، اقدامات مهمی انجام شد که از جمله آن می توان به امضای تفاهم‌نامه امنیتی با عربستان و رابطه گرم با این همسایه و موضع‌گیری عاقلانه در مقابل واقعه یازدهم سپتامبر که اتفاق مهم و حساسی در دنیا بود،اشاره کرد و من افتخار دارم که در این اقدامات سهم بسزایی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها داشته‌ام.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، با اشاره به موضع‌گیری ایران در پرونده هسته‌ای سال ۸۲ ، گفت: داستان توطئه آمریکا در پرونده هسته‌ای سال ۸۲ بعد از اشغال عراق و بغداد به وجود آمد که می‌خواست کشور را در مسیر تحریم و جنگ قرار دهد و در این مقطع با اقدامات به جا توطئه آمریکا و اسرائیل به شکست منجر شد، چنانچه مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۸ آبان‌ماه سال ۸۲ شکست توطئه آمریکا و اسرائیل را در رابطه با این موضوع به صورت رسمی اعلام کرد و پایان این دوره را حاصل مدیریت پخته و عاقلانه دانست.

وی افزود: ما توانستیم کشور را از مرز تحریم دور کنیم و صلح‌آمیز بودن غنی‌سازی اروانیوم را بعد از یک سال به اثبات رساندیم.

روحانی همچنین خاطرنشان کرد: حضور من در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربیات زیادی را در تصمیم‌گیری مسائل مهم کشور به من آموخت به گونه‌ای که امروز ره‌توشه سنگینی برای اداره کشور دارم و به آن افتخار می‌کنم.

وی افزود: ملت ایرانِ امروز، گرچه با مشکلات اقتصادی و سیاست خارجی مواجه است، گرچه رشد اقتصادی در سال گذشته به جای رشد ۸درصدی، منفی شد، گرچه سرمایه‌گذاری از ۷.۱۰ به ۱.۲ درصد رسید، گرچه بیکاری از ۱۱ به ۱۲.۲ درصد افزایش یافت ، گرچه تورم به ۳۰.۵ درصد ارتقاء یافت ، گرچه بداخلاقی‌ها در جامعه اوج گرفت و در نهایت شکاف در جامعه ۴۰درصد بیشتر شد اما با قدرت می‌گوییم ما در ایران با عظمتِ بزرگی زندگی می‌کنیم که دارای منابع فیزیکی، مادی و طبیعی بسیار و نیروی انسانی ارزشمند و فعال است.

حسن روحانی در ادامه برنامه زنده خود در شبکه اول سیما با اشاره به اینکه ایران کشوری گسترده و دارای منابع غنی است، گفت : این منابع شامل منابع غنی فیزیکی و مادی و منابع ارزشمند انسانی است که فعال نیز هست، ایران کشوری است که در حساس‌ترین نقطه جهان واقع است، کشوری که دارای ژئوپلوتیک و ژئو استراتژیک ویژه خود در منطقه است .

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایران دومین منبع گاز و نفت جهان است ولی چرا مردم ما باید در مشکلات معیشتی باشند؟ مشکل کجاست؟ مشکل از مدیریت و تصمیم‌گیری‌های فردی و عدم مشورت آغاز می‌شود. مگر یک نفر یا یک جمع کوچک قادرند کشور ایران را در شرایط توطئه جهانی اداره کنند؟ ما نیاز به همگان و بهترین‌ها داریم، ما نیاز به مشورت دانشگاهیان و بهترین کارشناسان داریم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر می‌توان نرخ بهره‌ را با یک جلسه یک رقمی کرد؟ مگر اقتصاد دستوری هم در دنیای امروز معنا و مفهومی دارد؟ مگر می‌توان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که نرخ دلار باید به ۷۰۰ تومان برسد.

روحانی گفت: ما شاهد هستیم که دلار بعد از چندماه به چندین برابر قیمت افزایش پیدا می‌کند، مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، خودشیفتگی، عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور و بی‌ثباتی‌ها است. چقدر ما در این ۷-۸ سال گذشته شاهد تغییر پیاپی مدیران بودیم؟

وی افزود: مدیر مهمترین وزارتخانه ما، یعنی وزارت نفت ۴ بار عوض شد، مهمترین وزارتخانه سیاسی یعنی وزارت کشور ۴ بار وزیرش تغییر کرد، بانک مرکزی ۳ بار مسئولش تغییر کرد، البته از دستگاه‌هایی نمی‌گویم که مسئولانش ۵ – ۶ بار عوض شدند، ای کاش این تغییر تنها در مدیران بود اما در سیاستها نیز ما شاهد تغییرات پیاپی بودیم.

روحانی ادامه داد: از آبان ۹۱ تا آذر ۹۱ در مدت ۱ ماه ۳۷ بخشنامه مختلف در مسائل ارزی صادر شد، در طول ۵ ماه ۶۰ بخشنامه درباره مسائل پولی و ارزی صادر شد. این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد و ثبات را می‌خواهند. مردم قدرت آینده و آینده‌نگری را می‌خواهند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در کنار این قانون گریزی‌ها، عدم ابلاغ مصوبات مجلس شورای اسلامی که در بسیاری از موارد رئیس مجلس مجبور به ابلاغ آن شد، نیز وجود داشت، در حالیکه اساس کشور باید بر اساس قانون و ادامه آن دارای شفافیت باشد و این می‌تواند اعتماد لازم را در یک جامعه بوجود آورد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: بداخلاقی‌ها، اضافه‌کردن شکافها و فاصله‌ها ، کنار گذاشتن تمام جناح‌ها به جز یک قبیله سیاسی ، منزوی کردن کارشناسان، همه از موارد اشتباهات بوده است، آیا در شرایط حساسی که قرار داریم بدون استفاده از همگان قادریم از این مشکلات عبور کنیم؟

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، همواره از متخصصان استفاده خواهد شد، شورای پول و اعتبار به قدرت خود بر می‌گردد، سازمان برنامه و بودجه دوباره احیاء می‌شود، بانک مرکزی به استقلال خود می‌رسد، شورای اقتصاد که اخیراً بعد از ۵ سال جلسه‌ای را تشکیل داده است به قدرت خود باز خواهد گشت.

روحانی در ادامه تصریح کرد: اداره کشور باید علمی باشد، باید حکمرانی شایسته باشد و از نخبگان استفاده شود، باید با شفافیت با مردم حرف زد، باید آمارها دقیق باشد تا ما بتوانیم از پیچ تاریخی به خوبی عبور کنیم و بتوانیم حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی را بیافرینیم.

وی افزود: اگر امروز مشکلات اقتصادی، گرانی و بیکاری داریم، اگر فساد و ضربه بر اخلاق مشاهده می‌شود، اگر امروز روابط ما با جهان با مشکلات فراوان توام است بخاطر این است یک دولت کارآمد و مدیریت درست در کارها صورت نگرفته است. هیچ کشوری بدون ارتباط فعال و سازنده با جهان توسعه نخواهد یافت و با انزوا، رشد و پیشرفت امکان‌ناپذیر است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: جدایی از جهان و کشیدن دیوار به دور کشور، امکان ناپذیر است. ما باید با یک تعامل سازنده بتوانیم کشور را از مشکلات کنونی نجات دهیم، کشور را می‌توان از بیکاری و گرانی نجات داد.

روحانی در ادامه تصریح کرد: ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم و اگر تنها ۱۰ میلیون توریسم وارد کشور شود بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل بیکاری سبب شده است از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است، کارخانه‌های کشور بین ۲۰ تا ۴۰ درصد در حال فعالیت هستند، ما باید همه مراکز تولیدی را به فعالیت کامل ۱۰۰ درصدی برسانیم و این کار امکان‌پذیر است.

روحانی ادامه داد: در برنامه من علاوه بر برنامه‌های میان مدت برای حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی، سیاست‌خارجی و امور فرهنگی، برنامه کوتاه مدت یک ماهه و ۱۰۰ روزه وجود دارد. ما می‌توانیم در یک زمان کوتاه تحول اقتصادی در کشور بوجود آوریم و در آن تحول اقتصادی با ایجاد یک دوره تنفس به کارخانه‌ها و مراکز تولیدی مشکل دارند این معضلات را حل کنیم.

وی افزود: ما با یک تفاهم بین بانک مرکزی و بانک‌های کارگشا قادر هستیم آن همه اجناسی که در گمرکات ما انبار شده به بازار برگردانیم و همه اینها در یک برنامه کوتاه مدت امکان‌پذیر است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما می‌توانیم در سیاست خارجی، روابط خود را با دنیا به صورت مناسبی در بیاوریم، روابط خارجی آرزو نیست که کسی دنبال آن باشد ، روابط خارجی ، شناخت جهان و دیدن واقعیت‌هاست، ترسیم برنامه است ، هزینه و فایده کردن است، قدم به قدم پا را جلو گذاشتن است.

روحانی گفت: ایران حساس‌ترین کشور منطقه است، با میلیون‌ها دل مسلمانی که به موفقیت این کشور چشم‌دوخته‌اند مقداری تدبیر و برنامه لازم است تا ما بتوانیم حتی معضلات اقتصادی که در سایه تحریم بوجود آمده است، قدم به قدم حل کنیم و این کار امکان‌پذیر است.

وی افزود: ما باید اقتصاد کشور را از شرایط فعلی نجات دهیم، ما باید اخلاق را در جامعه احیا کنیم، فرهنگ چیزی نیست که آن را بتوان به مردم اعلام کرد بخصوص در مسائل فرهنگی باید با مردم تعامل کرد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: گرچه امروز در کشور ما بی‌اخلاقی زیاد است اما توانمندی ملت و لیاقت مدیران ما می‌تواند این برنامه را به یک حل و فصل نهایی برساند، باید نخبگان، دانشگاهیان را به هم متصل سازیم، باید از مشورت بخش خصوصی برای حل و فصل مسائل اقتصادی استفاده کنیم، همه کار با تدبیر امکان‌پذیر است و این تدبیر، ما را به ساحل امید خواهد رساند، دولت تدبیر و امید می‌تواند مشکلات کشور را با اراده ، حمایت و سرمایه مردم، حل و فصل کند.

قالیباف: قیمت ارز را در کشور تثبیت می‌کنم/اقتصاد را از تصمیمات خلق الساعه نجات خواهم داد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد باقر قالیباف نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که از شبکه دوم سیما پخش شد در پاسخ به این سؤال که چه عاملی باعث ثبت‌نام شما در این انتخابات شد، گفت: نکته‌ای که در اینجا باید بیان کنم این است که ثبت نام من برای ادای دین بود. (تماشای فیلم کامل صحبت‌های قالیباف در گفت‌وگوی ویژه خبری)

وی با بیان اینکه اینجانب یک شهروند از جامعه بودم که عقبه قدرت و ثروت نداشتم، تصریح کرد: من به لطف ملت و انقلاب و برکت امام راحل و شهدا و برای ادای دین آمدم و امشب و در اینجا و در حضور ملت که مدیون آنها هستم، آمده‌ام تا ادای دین کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انقلاب را یک نعمت بزرگ توصیف کرد و در همین زمینه گفت:‌ این یک نعمت بزرگ بود که خداوند به ما ارزانی داشت که در سایه این نظام و انقلاب زندگی کنیم. انقلابی که ما را از سیاهی‌ها به سمت نور هدایت کرد.

قالیباف اضافه کرد: طبیعی است که امروز همین مردم، همین انقلاب و همین اسلامی که قدرت در اختیارش است مشکلاتی را دارد که طبیعتاً بنده با روحیاتی که دارم حتماً وظیفه خود می‌دانم که کمک کنم.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری اضافه کرد: این کشور منابع انسانی زیادی دارد، آن هم نیروهای جوان تحصیل‌کرده؛ امروز ما در حوزه‌های مختلف دارای منابع فراوانی هستیم و می‌توان گفت ایران بهشت معادن است که یکی از آنها معادن نفت و گاز است.

قالیباف همچنین گفت: حال با تمامی این مسائل این سؤال در ذهن مردم است که با وجود این منابع انسانی و امکانات و سرمایه‌های مادی زیاد، پس چه چیزی باعث شده است که امروز چنین مشکلاتی گریبان گیر مردم ما شود و چرا ما کارنامه قابل قبول و قابل دفاعی در عرصه اقتصادی و فرهنگی نداریم.

این نامزد انتخابات با اشاره به دوران سازندگی گفت: در آن دوران احداث و ساخت پروژه‌های بزرگ و زیرساخت‌های اساسی پس از رکود دوران جنگ شروع شد که آقای هاشمی رفسنجانی مسئولیت دولت را در آن دوره برعهده داشتند؛ البته انتقاداتی به رویکرد فرهنگی آن دوره نیز وارد است.

قالیباف با بیان اینکه در دوران اصلاحات هم زحماتی در کشور کشیده شد،گفت: ما در آن دوران تقریبا رشد ۲ رقمی در زمینه رشد صنعت را شاهد بودیم. هرچند که ممکن است انتقادات جدی هم به توسعه سیاسی و رویکردهای سیاسی در آن دوره داشته باشیم.

وی با اشاره به دوران حاکمیت دولت نهم و دهم افزود: انصافاً در این دوره هم زحماتی کشیده شد؛‌ بحث مربوط به یارانه‌ها و هدفمندی از مشکلات جدی بود که این دولت با شجاعت تصمیم گرفت تا آنرا اجرایی کند. همچنین موضوع مسکن مهر و بحث سفرهای استانی و تحرک دولت از کارهای خوبی بوده که در این دولت انجام شد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: همچنین در این دوره شعارهای انقلاب اسلامی احیا شد ولی در کنار همه این زحمت‌ها، مشکلات کنونی را شاهدیم؛ امروز رضایت‌مندی از همه این تلاش‌ها وجود ندارد.

قالیباف گفت: امیدوارم که همت و بضاعت بیشتری انجام شود تا مشکلات حل شود؛ من احساسم این است که روند مدیریتی در کشور نیازمند یک تحول اساسی و جدی است. یعنی یک تغییر اساسی باید در حوزه مدیریتی کشور اتفاق بیفتد تا ما بتوانیم از منابع به درستی استفاده کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال مجری برنامه که از وی پرسید شاه‌ بیت‌ برنامه‌های شما این است که می‌گویید طی ۲ سال آرامش را به اقتصاد برمی‌گردانید؛ چگونه می‌خواهید این کار را انجام دهید، اظهار داشت: اینجانب برنامه مشخص و مدونی دارم؛ ما برنامه مشخصی را با کمک نخبگان آماده کردیم و این برنامه در سطح ملی و استانی تهیه شده و به‌روز است که در آن از همه دیدگاه‌ها و نظرات استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: به دلیل سبک مدیریتی و باوری که خودم دارم یک زمان‌بندی مشخص کردم و گفتم که ظرف مدت ۲ سال ما یک ساماندهی و آرامش در اقتصاد وارد می‌کنیم.

قالیباف گفت: یکی از موضوعاتی که امروز مردم با آن روبه‌رو هستند گرانی است؛ به هر حال گرانی و تورم از موضوعات جدی است که امروز مردم ما را دچار اشکالات جدی کرده و زحمت آنها زیاد شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: البته به اعتقاد من مشکل تنها خود گرانی نیست؛ به طور مثال در یک مقطع می‌گویند که مرغ کیلویی ۱۰۰ تومان گران شده است که این یک نوع رنج است که مردم تحمل می‌کنند و بخش دیگر این است که این گرانی ثبات ندارد. مثلاً در یک هفته مقداری اجناس گران می‌شود و در هفته بعد مقداری دیگر و قیمت‌ها به صورت غیرمتعارف بالا و پایین می‌شود.

قالیباف با بیان اینکه البته قیمت‌ها پایین نمی‌آید؛ تصریح کرد: مثلاً‌ یک جنس هزار تومان افزایش می‌یابد و بعد ۲۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند و بعد دوباره ۲ هزار تومان گران می‌شود و بعد باز هم ۳۰۰ تومان ارزان می‌شود.

وی با بیان اینکه در کنار همه این مباحث کیفیت هم دچار اشکال است، اضافه کرد: در کنار همه مسائل یاد شده حتی می‌‌بینیم که مثلاً وزن پنیر هم تغییر می‌کند.

شهردار تهران ادامه داد: مثلاً‌ یک پدر و مادر به فرزندشان پولی می‌دهند تا مقداری پنیر خریداری کند و وقتی فرزندان‌شان به فروشنده مراجعه می‌کنند، فروشنده به آن جوان یا نوجوان می‌گوید پنیر گران شده؛ واقعاً این موضوع چقدر عذاب‌آور است.

وی با اشاره به مشکل بیکاری گفت: امروز تقریباً خانواده‌ای را پیدا نمی‌کنید که مشکلی به نام بیکاری نداشته باشد؛ یعنی همه دنبال اشتغال هستند چه آنهایی که تحصیل ‌کرده هستند و چه آنهایی که تحصیلات عالیه نداشته باشند و این مشکل برای آنها هم وجود دارد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیکاری دو بخش دارد، گفت: یک بخش از بیکاری این است که این فرد شغل می‌خواهد تا یک حداقل زندگی‌اش را تأمین کند یعنی در واقع یک زندگی حداقلی را برای خودش داشته باشد؛‌ ولی واقعاً اگر کرامت انسانی را بخواهیم رعایت کنیم آیا کار در همین حد که یک حداقل زندگی با آن تأمین شود کفایت می‌کند؟

قالیباف ادامه داد: ما در فرهنگ اسلامی به این موضوع اعتقاد داریم که کار جوهره انسان است و حیات و انسانیت یک فرد محسوب می‌شود.

وی افزود: وقتی یک انسان بیکار ولو اینکه نیاز مالی هم نداشته باشد، انسانیتش زیر سؤال است لذا وقتی که یک نفر شغل ندارد هم زندگی را از آن فرد گرفته‌ایم و هم اینکه انسانیت آن فرد را سلب کرده‌ایم.

شهردار تهران اظهار داشت:‌ وقتی نابسامانی اقتصادی وجود دارد هم سرمایه‌های مادی و هم سرمایه‌های انسانی را از دست می‌دهیم؛ مثلاً وقتی می‌گوییم سرمایه انسانی را از دست می‌دهیم یعنی اینکه مثلاً در یک خانه وقتی دختر خانواده یا یکی از فرزندان از پدر درخواستی می‌کند و مثلاً یک جهیزیه یا لباس حداقلی می‌خواهد پدر خانواده شرمنده فرزندش می‌شود و بعد فرو می‌ریزد و می‌شکند؛ البته فقط پدر نیست که می‌شکند بلکه فرزندان هم می‌شکنند.

قالیباف اظهار داشت: به طور مثال یک نفر به من مراجعه کرد و گفت که مادرم که هم حق پدری و هم حق مادری بر گردنم دارد با کار در خانه مردم ، مرا برای تحصیلات فرستاده و من مدرک تحصیلی‌ام را گرفته‌ام و امروز می‌خواهم به مادرم کمک کنم ولی نمی‌توانم؛ یعنی در این وضعیت هم پدر و مادر و هم جوانان شرمنده می‌شوند که این موضوع خسارت زیادی را وارد می‌کند.

وی گفت: وقتی که ما رشد اقتصادی نداریم و نابسامانی اقتصادی داریم دچار مشکل می‌شویم؛ ما حوزه‌های نفتی مشترکی داریم که روزانه دهها میلیون دلار از این امکانات برداشته می‌شود بدون اینکه ما بتوانیم از آنها استفاده کنیم بر این اساس ما هم سرمایه‌های اجتماعی و هم سرمایه‌های مادی را از دست می‌دهیم که این نابسامانی اقتصادی است.

قالیباف تصریح کرد: به سامان کردن به این معناست که ما بتوانیم روشی را طی کنیم که در طول یک دوره مشخص به نتیجه برسیم؛ اینکه من می‌گویم در یک دوره مشخص به این دلیل است که بنده عادتم در مدیریت همین بوده است چرا که باید مردم بدانند مدیران‌شان می‌خواهند چه کاری انجام دهند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در شهرداری تهران هم بنده از روزی که توفیق خدمت پیدا کردم به طور شفاف و روشن به مردم گفتیم که می‌خواهیم چه کار انجام دهیم و برای آن هم زمان‌بندی کردیم. لذا بنده در مسئله اقتصاد هم گفتم که ظرف مدت ۲ سال آرامش و ثبات را به اقتصاد برمی‌گردانم.

قالیباف گفت: مردم نباید هر روز بینند که در جامعه نرخ‌ها متغیر است و مصرف‌کننده بدانند که نرخ هر کالایی چقدر است و در مورد اقلام اساسی زندگی تکلیف مردم روشن باشد.

وی اظهار داشت: البته این مسئله فقط مربوط به مصرف‌کننده نیست و شامل حال تولیدکننده هم می‌شود؛ به طور مثال یک باغدار که درخت میوه دارد و باغداری می‌کند باید کود و سم و سایر موارد را خریداری کند؛ همچنین یک کشاورز هم باید بتواند هزینه‌هایش را پیش‌بینی کند تا بداند که محصولش را به چه قیمتی می‌فروشد و بلاتکلیف نباشد.

قالیباف افزود: همچنین آن سرمایه‌دار بزرگی هم که قصد سرمایه‌گذاری دارد در وضعیت نابسامانی اقتصادی بلاتکلیف است و ما باید در سامان دادن به مسئله اقتصادی تکلیف همه را روشن کنیم تا بدانند که در کجا باید سرمایه‌گذاری کنند.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌هایی را به طور دقیق در حوزه اقتصادی اجرا می‌کنید، اظهار داشت: اولین تصمیم این است که قیمت ارز را در کشور تثبیت کنیم چرا که هر روز شاهد نوسان ارز هستیم که ارزش پول ملی ما را دچار خدشه کرده است.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه اقتصاد را از تصمیمات خلق‌الساعه نجات خواهیم داد، تصریح کرد: یک مسئول عنوان می‌کند که دارو را با ارز فلان قیمت عرضه می‌کنیم و روز بعد مسئول بخش مربوطه قیمت دیگری عنوان می‌کند و در واقع مردم نمی‌دانند قیمت خرید تضمینی محصولات چقدر است.

وی بر همین اساس به ساماندهی تصمیمات متعدد برای کاهش هزینه تولید اشاره و اضافه کرد: کاهش هزینه تولید به معنی کنترل قیمت است که موجب می‌شوند هدفمند عمل کنیم.

قالیباف به تولید در بخش کشاورزی و صنعت اشاره کرد و اظهار داشت: ما با این مشکلات نمی‌توانیم همه کشاورزی و صنعت را مد نظر قرار دهیم بلکه باید اولویت‌بندی کرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در عین حال به نظارت بر بانک‌ها و همچنین موضوع سرمایه و نقدینگی اشاره کرد و گفت:‌ نقدینگی باید کنترل شود و آن را جهت‌گیری و به سمت اولویت‌ها هدایت کرد چرا که اقتصاد در این زمینه رهاست.

وی یادآور شد: اگر تولید برای فردی ۲۵ درصد سود داشته باشد کارهای غیرتولیدی ۲ تا سه برابر بیشتر سود دارند. از این رو باید برنامه مشخص به مردم ارائه داد؛ ما نمی‌گوییم در پایان ۲ سال این اتفاق می‌افتد اما در ۶ ماهه اول که کار را شروع می‌کنیم آثار به گونه‌ای است که مردم در زندگی خود می‌بینند.

قالیباف در پاسخ به این سؤال مجری برنامه مبنی بر اینکه ممکن است مردم بگویند از شعار خسته شده‌ایم، آیا شعار آرامش اقتصادی شما محقق خواهد شد، گفت: بنده به مردم حق می‌دهم؛ یکی از سرمایه‌های اجتماعی اعتماد است و در واقع مردم این سؤال را مطرح می‌کنند که چه ضمانتی وجود دارد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با طرح این سؤال از مجری که جنابعالی در تهران زندگی می‌کنید و به عنوان نماینده افکار عمومی بگویید آیا بنده قولی در شهر تهران داده‌ام که به آن عمل نکرده باشم و مجری برنامه در پاسخ گفت: اینجانب در اینجا نمی‌توانم وارد این مسائل شوم.

وی ادامه داد: مردم می‌شنوند و تأئید می‌کنند؛ اینجانب روزی که در نیروی انتظامی بودم نوع حرف من با مردم از جنس سخنرانی و حرف نبود بلکه از جنس کار است؛ هنوز برنامه ۳۰ دقیقه‌ای من با مردم پخش نشده و می‌خواهم که ملت آن را نگاه کنند.

قالیباف با تأکید بر اینکه ضمانت کارم گذشته عملکردم است، اظهار داشت: تا امروز به اقداماتی که باید انجام می‌دادم عمل کردم و در آینده نیز در خدمت مردم خواهم بود؛ در شهر تهران تنها ۲ مورد پروژه با تأخیر انجام شد که به خاطر مشکلات اقتصادی بود.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در پاسخ به این سؤال که برنامه اقتصادی شما چقدر با اقتصاد مقاومتی نزدیک است، گفت:‌ اقتصاد مقاومتی به معنی این است که آسیب‌پذیر و شکننده نباشد و این که اقتصاد باید مردمی باشد.

وی با بیان اینکه دولت نباید در هر جای اقتصاد دخالت کند بلکه مردم باید حضور داشته باشند، اظهار داشت: دولت را باید چابک و کوچک کرد و هزینه‌های آن را کاهش داد؛ نباید تنها اتکاء به نفت داشت و باید در اقتصاد شفافیت باشد.

قالیباف در پاسخ به این سؤال که هدفمندی یارانه‌ها را شما به همین شکل ادامه می‌دهید یا در آن تغییراتی را ایجاد می کنید، اظهار داشت: یکی از مزیت‌های این دولت این بود که هدفمندی را اجرا کرد، البته انتقاداتی به اجرای آن وجود دارد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: یارانه‌ها ادامه می‌یابد و طبق قانون که مجلس تصمیم‌گیر است و دولت مجری است،‌ادامه می‌یابد؛ ضعفش این بود که دولت کامل قانون را اجرا نکرد و در واقع یارانه به تولید، صنعت و کشاورزی اختصاص نیافت.

وی یادآور شد: حتماً بحث یارانه‌ها را انجام می‌دهم؛ به کشاورزی و صنعت و به ویژه حوزه کشاورزی که باید به آن یارانه داده شود تا مشکلات حل شوند؛ به حقوق ملت در این زمینه به خوبی توجه نشده که باید به آن توجه کرد.

قالیباف در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هم‌اکنون کارخانه‌های خودروسازی برای هر کدام از امکانات خودروهای خود از مردم پول می‌گیرند، گفت:‌ شما نمی‌توانید یک فرغون بسازید و چهار چرخ زیر آن بگذارید و بعد بگویید پول آن را بدهید. اگر بنا است که من پول ماشین و بنزین را به قیمت آزاد بدهم باید حق انتخاب داشته باشم. شما نمی‌توانید ضعف مدیریت را با هزینه بیشتر از مردم جبران بکنید.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان با وسایل برقی که چهار تا پنج برابر سطح مصرف جهانی مصرف دارد، انتظار کاهش مصرف برق را داشته باشید، افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها در چنین شرایطی ظلم به مردم است و به نظر من باید جلوی ظلم گرفته شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره نقش اسناد بالادستی در دولت وی گفت: ما در کشور حزب به معنای تشکلی که یک برنام مشخص داشته باشد، نداریم. افراد و گروه‌هایی که در انتخابات حضور پیدا می‌کنند از جمله خود من که برای هر استان به صورت جداگانه برنامه تنظیم کرده‌ام، باید قانون‌گرا باشند. ما یک سند بالادستی داریم سند برنامه ۱۴۰۴ بالاترین سند کشور است و برنامه پنجم توسعه که مجلس تصویب کرده است یک سند دیگر است.

قالیباف گفت:‌ از این رو برنامه‌های دولت حتماً باید منطبق بر اسناد بالادستی باشد. امروز هشت سال از سند برنامه ۱۴۰۴ گذشته و ما باید حداقل ۴۰ درصد از آن را اجرایی می‌کردیم اما متأسفانه با این همه پول و امکانات بخشی از آن اجرایی شده است چرا که طبق برنامه عمل نکرده‌ایم.

وی افزود:‌ اگر ما از برنامه‌هایی که توسط مجلس تصویب شده است، تبعیت نکنیم به بی‌برنامگی امروز می‌رسیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحث عدالت و پیشرفت تصریح کرد: ما در این قضیه یک بحث شکلی داریم و یک بحث محتوایی. در برنامه‌ای که من تحت عنوان برنامه پیشرفت و عدالت تنظیم کرده‌ام به این مسئله توجه کافی کرده‌ام اما باید به یک مقدمه نیز در خصوص این بحث توجه کرد. اگر من رئیس دولت شدم برای پیشرفت کشور چه کار باید بکنم. لازمه اول پیشرفت ،باید بفهمم که حق آزمون و خطا ندارم. حق خلاف قانون عمل کردن ندارم. من به عنوان رئیس دولت باید بدانم که نمی‌توانم بگویم چوب لای چرخ من می‌گذارند.

وی افزود: من نمی‌توانم بگویم که قانون اساسی دارای ظرفیت لازم برای اجرای وظایف من نیست. من اگر امروز با همین قانون رئیس‌جمهور شدم و حالا که بر روی این صندلی نشسته‌ام ، حالا باید بفهمم که نمی‌توان با این قانون کار اجرایی کرد؟

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: ملت هم حقی دارند و باید حقوق آنها را رعایت کرد. همه مواد قانون اساسی باید به درستی اجرا شود و من نمی‌توانم آنجایی را که دوست ندارم اجرا نکنم. این مسئله مقدمه‌ای است که رئیس دولت باید بداند. به طور حتم مردم از من نخواهند شنید که در کشور حاکمیت دوگانه وجود دارد.

قالیباف گفت: حاکمیت دوگانه یعنی چه، یعنی رئیس دولت هرچه دلش خواست انجام دهد؟ قانون اساسی مجلس را در رأس امور قرار داده است، قوه قضاییه وظیفه نظارت دارد. رهبری معظم انقلاب مسئولیت هماهنگی سه قوه را بر عهده دارند و سیاست‌های کلی را ابلاغ می‌کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره بحث پیشرفت گفت: برای پیشرفت سه شاخصه رشد تولید، رشد اقتصادی و از همه مهمتر رشد اجتماعی و توسعه اجتماعی باید داشته باشیم. در عدالت فردی باید تمام فرصت‌ها با هم برابر باشد.

قالیباف گفت: زمانی دیگر، عدالت اجتماعی است و ما باید تمام اقوام را ببینیم. امروز بعضی از اقوام احساس می‌کنند که سهمی در دولت ندارند. همه باید خودشان را در دولت ببینند و از حقوق اجتماعی برخوردار باشند.

قالیباف ادامه داد: امروز هرکس به مرکز نزدیک‌تر است برخوردارتر است. امروز شما در شهر تهران می‌بینید که ما اولین کاری که انجام دادیم کم کردن فاصله جنوب با شمال است. ما با قدرت و اطمینان عرض می‌کنیم که در این مسئله با قدرت پیش خواهیم رفت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در خصوص بحث سیاست خارجی گفت: سیاست خارجی برای مردم چه کار می‌خواهد بکند، سیاست خارجی باید منافع و امنیت ملی یک کشور و همچنین هویت دینی و انقلابی ما را تضمین کند و مهمترین وظیفه سیاست خارجی است.

قالیباف گفت: ما یک بحث سیاست خارجی داریم و بحث دیگر دیپلماسی و دستگاه مرتبط با آن است. جایگاه رئیس دولت کجاست که بخواهد سیاست خارجی را تغییر دهد و در کجای قانون چنین اجازه‌ای داده شده است. سیاست خارجی یک بحث حاکمیتی است و دولت یکی از بخش‌هایی است که در سیاست خارجی نقش اساسی و تعیین کننده دارد مگر هر دولتی می‌تواند که ظرف چهار سال سیاست خارجی را عوض کند. در خیلی از کشورهای دنیا حتی با تغییر وزیر خارجه و رئیس دولت نیز سیاست خارجی تغییر نمی‌کند هرکس که می‌گوید سیاست خارجی را تغییر می‌دهد به نظر من جزو حرفهایی است که همچون بقیه شعارها داده می‌شود.

وی افزود: دستگاه دیپلماسی یکی از مهمترین مسائلی است که ما باید به آن توجه کنیم. دستگاه دیپلماسی می‌تواند با عدم سوءتدبیر و دستگاه شورای امنیت ملی ما به عنوان دو نهاد تأثیرگذار می‌توانند کار خود را به درستی انجام دهند. بنده بر این باورم دیپلماسی ما و حوزه شورای عالی امنیت ملی و دبیرخانه مرتبط با آن در اولویت خواهند بود و دیپلماسی اقتصادی را هم تقویت خواهم کرد و آن را مبنای کار قرار می‌دهم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موقعیت ژئوپولتیک ایران گفت: قریب ۷۰درصد نفت یا گاز در کشور ما قرار دارد به طور طبیعی اگر ما در حوزه دیپلماسی عمومی بیشترین تلاش را کنیم می‌توانیم منافع و امنیت ملی خود را حفظ کنیم. ما باید انسجام داخلی خود را حفظ کنیم.

قالیباف گفت: من می‌گویم که سیاست خارجی ما هرچه می‌خواهد باشد. ما یا می‌خواهیم تعامل کنیم یا می‌خواهیم مقاومت کنیم و یا می‌خواهیم مذاکره کنیم. البته ممکن است هر سه تای آن نیز باشد. ممکن است ما در یک سال مقاومت جانانه کنیم و یا در خاورمیانه دست به رقابت بزنیم.

وی افزود: ما اگر در داخل کشور انسجام، قدرت اقتصادی نداشته باشیم و هر دولتی مورد تحسین مردم خود قرار نگیرد مورد تحسین مردم دنیا قرار نخواهدگرفت و هیچکدام از دیپلمات‌های آن موفق نخواهند بود و مقاومت آن نیز مقاومت منفعلانه خواهد بود. مبارزه با آمریکا یعنی کار ،‌کار و ساماندهی کشور. البته من این را قبول دارم که یک دیپلماسی فعال می‌تواند به کشور ما کمک کند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: امروز عزیزانی هستند که در نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری هستند طی سه دهه گذشته یا مسئول دیپلماسی کشور یا در حوزه امنیت ملی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بودند.

قالیباف گفت: پس الآن حرف من برای پایان دادن به این بحث‌ها است که مدیریت یکنواخت خسته و بسته که در کشور بوده است را دوباره بر نگردانیم. کشور نیاز دارد که با رویکرد جدید و خون جدید نیاز دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز کشور نیاز به یک تغییر اساسی در مدیریت خسته دارد، افزود: البته بدون شک بزرگان و پیشکسوتان ما و آنهایی که کوهی از تجربه هستند حتماً مورد احترام ما هستند و هیچ جوانی بدون استفاده از حرمت پیشکسوتان نمی‌توانند به جایی برسند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره انتقادپذیری خود تصریح کرد: ما از امام راحل خود یاد گرفتیم که حرف مردم دو تاست کسی که رئیس دولت است به معنای این نیست که تنها حرف خود وی درست است. باید بفهمیم وقتی اشتباه کرد حرف خود را پس بگیرد و اشتباه خود را جبران کند و من آن را در نیروی انتظامی و شهرداری اجرا کردم و امروز معتقدم که یک نظام باید انتقادپذیر باشد و به مدیریت جمعی معتقد باشد تا بتواند به هدف خود برسد.

جلیلی: دشمن به دنبال وارونه نشان دادن نقاط ضعف و قدرت ماست

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس سعید جلیلی در برنامه شبکه جام جم و در پاسخ به سوالات ایرانیان خارج از کشور، با اشاره به سه محور اساسی در شعارهای انتخاباتی‌اش در توضیح اولین محور آن گفت: اعتقادم این است که دولت آینده ظرفیت‌‌های آحاد ملت چه در داخل و چه خارج کشور را باید آزاد و شکوفا کند.

وی محور دوم را اینگونه بیان کرد که باید ساختار اداری کشور این ظرفیت را پیدا کند که کار ویژه یاد شده را انجام دهد.

جلیلی محور سوم را نیز نزدیک شدن به مبانی، ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی توصیف کرد و این اقدام را موجب سربلندی، عزت و اقتدار کشورمان دانست.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سؤال یکی از هموطنان‌ خارج از کشور مبنی براینکه علت یا هدف شما برای حضور در صحنه انتخابات چیست، گفت: در شرایط فعلی کشور نقاط ضعف و قوتی وجود دارد؛ اینجانب به دلیل حضور خود در صحنه‌های مختلف و مطالعاتم احساس می‌کنم شناخت مطلوبی از نقاط قوت و ضعف کشور دارم.

وی با طرح این پرسش که چگونه می‌توانیم نقاط قوت کشور را تقویت و نقاط ضعف را کاهش دهیم، اظهار داشت: هرچه براساس ارزیابی صحیح و شناخت درست نقاط قوت حرکت کنیم، تقویت خواهیم شد و اگر ارزیابی‌مان از موانع پیشرفت کشور و نقاط ضعف نیز درست باشد، پیشرفت خواهیم کرد.

جلیلی ارزیابی غلط از نقاط قوت و ضعف کشور را بسیار خطرناک توصیف کرد و این ارزیابی غلط را موجب انحراف از مسیر پیشرفت دانست.

این نامزد انتخابات شناخت غلط نقاط قوت و ضعف کشور را یک آسیب بزرگ دانست و در عین حال تأکید کرد که خطای بزرگتر این است که نقاط قوت، نقاط ضعف تلقی شود و نقاط ضعف، نقاط قوت محسوب شود.

وی در همین زمینه گفت: تلاش امروز دشمن این است که ما نقاط قوت خودمان را نقاط ضعف بدانیم و نقاط ضعف را نقاط قوت؛ دشمن در همین راستا و برای بزرگ کردن نقاط ضعف ما تلاش می‌کند.

جلیلی با بیان اینکه یکی از دلایل مهم دولت دفاع از حقوق شهروندان در داخل و خارج کشور است و این موضوع در خارج از کشور اهمیت مضاعف دارد، ادامه داد: امروز ایران به عنوان کشوری مقتدر در سطح جهانی ایفای نقش می‌کند و حتی دشمنان ما نیز به این نکته اعتراف دارند که قدرت جمهوری اسلامی قابل توجه است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر همین اساس تأکید کرد: شأن شهروندان ایرانی باید متناسب با جایگاه جمهوری اسلامی باشد و ظرفیت ایران این اقتضا را فراهم می‌کند که هموطنان ما در خارج از کشور به ایرانی بودن خود افتخار کرده و از حقوق خود به خوبی استفاده کنند و در این مسیر دولت جمهوری اسلامی را در ایفای این حقوق، پشت‌سر خود بدانند.

وی در ادامه با بیان اینکه به ایرانیان خارج از کشور باید به عنوان سرمایه‌ای بزرگ نگاه شود، یادآور شد: ظرفیت همه ایرانی‌ها و آحاد کل کشور باید آزاد شود و در جهت منافع و مصالح ملی و گفتمان انقلاب اسلامی قرار گیرد لذا یکی از این ظرفیت‌ها، ایرانیان خارج از کشور هستند که باید در عرصه‌های مختلف به مثابه فرصت به آنها نگاه کرد.

جلیلی هموطنان خارج از کشور را سفیران جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و با بیان اینکه این موضوع تعارف نیست بلکه باور بنده است، افزود: بنابراین یکی از بحث‌های اصلی دولت برنامه داشتن برای این زمینه است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظرفیت هموطنان خارج از کشور را در عرصه‌های اقتصادی مهم ارزیابی کرد و گفت: آنها باید بتوانند با فعالیت اقتصادی خود به شکوفایی و رشد اقتصادی کشور کمک کنند و در افزایش سرمایه‌گذاری و عرصه‌های بازرگانی و تجاری مؤثر باشند البته لازمه این کار کمک دولت به آنها است تا ایرانیان خارج از کشور دولت را مانع خود ندانند.

وی ادامه داد: اگر می‌گوییم باید برنامه‌ریزی داشته باشیم تا تمام ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور شکوفا شود، شامل ایرانیان خارج از کشور نیز می‌شود.

جلیلی با بیان اینکه همانطور که هموطنان ما نیز شاهد هستند برخی کشورها نه تنها برای اتباع خود بلکه برای سایر کشورها نیز برنامه‌ریزی می‌کنند تا سرمایه آنها از جمله نیروهای انسانی را جذب کنند و این موضوع برای ایران هم وجود دارد؛ اظهار داشت: بر همین اساس اگر ما در داخل کشور خودمان برای جذب نیروهای انسانی ماهر و نخبه پیشگام باشیم می‌توانیم استفاده حداکثری ببریم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: بسیاری از نیروهای نخبه ترجیح‌‌شان این است که از استعداد آنها در داخل کشور استفاده شود لذا دولت باید در این زمینه برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه بنده مهاجرت خارج از کشور را با تعبیر فرار مغزها درست نمی‌دانم، ادامه داد:‌ گاهی لازم است برای کسب تجربه به خارج از کشور سفر شود اما این نکته باید باعث شکوفایی و رشد کشور شود.

جلیلی در عین حال گفت: باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی برای افراد داخل کشور انجام شود که نیاز به رفتن به خارج از کشور نباشد مگر در مسائلی که ضرورت دارد و کسانی که از کشور خارج می‌شوند باید به گونه‌ای بسترسازی کنیم که دوباره جذب کشور و منافع شوند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص کمک‌های ارزی دولت به ایرانیان خارج از کشور گفت: اگر نگاه ما به ایرانی‌های خارج از کشور فرصت‌محور باشد، باید از حقوق آنها دفاع کرد و ظرفیت‌شان را یک فرصت دانست، بسیاری از این سیاست‌ها از جمله سیاست ارزی دیگر هزینه تعریف نمی‌شود و اگر هم هزینه‌ای باشد در جهت متعالی کار می‌کند.

جلیلی در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه چرا با وجود هزینه‌های پرونده هسته‌ای بر ادامه آن تأکید می‌شود، پاسخ داد:‌ با توجه به اینکه کار بنده در موضوع هسته‌ای است و در این زمینه گفت‌وگوهایی داشته‌ایم چند توضیح باید ارائه دهم.

وی برهمین اساس افزود: اول اینکه آنچه تحت عنوان دفاع از حقوق هسته‌ای مطرح است دفاع از تمام حقوق ملت ایران محسوب می‌شود؛ زمانی که دشمن خرمشهر را گرفت تمام کشور به دفاع برخواست در حالی که کل دنیا از صدام حمایت می‌کرد اما مردم ما در دفاع از خرمشهر رفتاری نشان دادند که دشمن دیگر جرأت تعرض به کشورمان را هم نکند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: دفاع از حق هسته‌ای دفاع از تمام حقوق ملت ما است و آنچه اهمیت دارد منطق جمهوری اسلامی است که تمام جهان آن را پذیرفته است.

وی بر همین اساس به رآکتور اتمی تهران که کاملاً تحقیقاتی بود و مصارف دارویی داشت اشاره کرد و یادآور شد:‌ ما گفتیم برای مصارف دارویی به این رآکتور که آژانس هم کاملا به آن احاطه دارد، احتیاج داریم چرا که ۸۵۰ هزار بیمار در سال از آن استفاده می‌کردند و گفتیم که این حق ماست و نمی‌خواهیم خود تأمین کنیم شما به ما بدهید.

جلیلی یادآور شد: طبق آنچه آژانس گفته بود وظیفه‌شان این بود که این سوخت را به ما بدهند، در ژنو دو نیز به عنوان یک موضوع انسانی که بیماران به آن احتیاج دارند،مطرح شد اما اعلام کردند که این سوخت را نمی‌دهیم و شرط و شروط گذاشتند، ملت ایران هم در جواب آنها عنوان کرد ما خود تولید خواهیم کرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم تصریح کرد: جوانان ما با ظرفیت‌های خود توانستند تولید کنند و شهید شهریاری با تیمش این اقدام را انجام داد که در واقع مورد هدف هم قرار گرفت. یعنی جانش را داد تا جمهوری اسلامی ایران پیشرفت کند و نیاز دارویی مردم برطرف شود.

وی با بیان اینکه آنها غنی‌سازی ۳.۵درصد را تعلیق می‌کردند اما امروز می‌‌گویند بیایید درباره این غنی‌سازی ۲۰درصد که در واقع جوانان کشورمان به آن دست یافتند، مذاکره کنیم افزود: این نشان می‌دهد اگر از حقوق خود دفاع کنیم، آنها چنین برخوردی خواهند داشت.

جلیلی با بیان اینکه چه در مسکو و چه در آلماتی یک و دو، ما پیشنهاد کردیم که حاضریم طی یک برنامه جامع گفت‌وگو کنیم، اظهار داشت: ما منطق روشن، اقتدار و پشتیبانی مردم را داریم؛ آنها به تأخیر انداختند و گفتند باید بررسی کنیم، ۸ ماه معطل کرده و جوابی ندادند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم با تأکید بر اینکه نه تنها گفت‌وگوها را به تأخیر انداختند بلکه فشار تحریم ها را بیشتر کردند، افزود: آنها دیدند که بعد از ۸ ماه فشار، ملت ایران در ۲۲ بهمن جدی‌تر به صحنه آمد که پس از این حضور باشکوه مردم، سخن از دور بعدی مذاکرات کردند و گفتند طرح جدیدی داریم.

وی ادامه داد: آنها در آلماتی یک پیشنهادی دادند و ما هم در آلماتی دو بر همین مبنا پاسخ آنها را دادیم و خانم اشتون گفت: ما زمان احتیاج داریم تا بحث و گفت‌وگو کنیم؛ ما نیز آمادگی خود را برای گفت‌وگو به دلیل اینکه منطق روشن داشتیم، اعلام کردیم.

جلیلی با بیان اینکه ظرف ۴ روز با خانم اشتون در استانبول صحبت‌هایی در این زمینه داشتیم گفت: این مسئله نشان می‌دهد آنچه منطق جمهوری اسلامی ایران است یک منطق کاملاً قابل دفاع است اما آنها نمی‌خواهند پیشرفت ما را ببینند.

این نامزد ریاست‌جمهوری یازدهم در ادامه به تلاش شهید شهریاری و سایر جوانان کشور اشاره کرد و گفت: یکی از بحث‌های اساسی این است که متوسط سن دانشمندان هسته‌ای برابر سن انقلاب اسلامی است و گفت‌وگو کننده‌ها باید بتوانند از این تلاش و ظرفیت به خوبی دفاع کنند و از عزتی که دانشمندان ما آفریدند دفاع کنند.

وی با طرح این سؤال که هواپیمای مسافربری چه ربطی به مسئله هسته‌ای دارد، یادآور شد: آنها در طی این ۳۰ سال ما را تحریم کردند و این نشان می‌دهد آنها نمی‌خواهند ملت ما پیشرفت کند و من عمیقاً باورم این است که دفاع از حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای یک حق و یک نیاز است برای اینکه کشور ما پیشرفت کند.

جلیلی از وجود پارادایم سیاست خارجی در کشورهای مختلف سخن گفت و با بیان اینکه عرصه جهان، عرصه واحدهای سیاسی مختلف است، اظهار داشت: هر کدام از این واحدها برای خود پارادایمی دارند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: مبنای نگاه در سیاست خارجی باید این باشد که نقاط اشتراک و افتراق شناسایی شود؛ از همین نقاط اشتراک می‌توان به تعامل‌ها رسید و از نقاط افتراق نیز می‌توان جلوی تهدیدها را گرفت.

جلیلی با بیان اینکه ورود با درک به عرصه سیاسی دارای اهمیت است، تصریح کرد: امروز نقاط فرصت بسیار بیشتر از نقاط تهدید است اما بایستی نقاط اشتراک با کشورها را به خوبی شناخت تا بتوان از آن نقاط بهره برد.

وی با تأکید براینکه برخی از کشورها به دنبال انحصار هستند وجود این دیدگاه را منحصر به چند کشور دانست و گفت: این چند کشور به دنبال این هستند که انحصار ایجاد کنند و پارادایم آنها بر جهان حاکم شود، اگر ما این چند کشور را کنار بگذاریم در مواجهه با سایر کشورها فرصت‌های مطلوبی وجود دارد که می‌توانیم از آنها بهره‌ ببریم.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کسانی به دنبال تهدید ملت ما هستند، تصریح کرد: ما بایستی مانع تهدید آنها شویم ولی اگر کسی بخواهد با تهدید و تنش منافع ملت ما را زیر سؤال ببرد و منافع خود را دنبال کند این قابل قبول نیست و ما مقابل آنها می‌ایستیم.

جلیلی از لزوم دور کردن تهدیدها از کشورمان سخن گفت و با یادآوری ایستادگی ۸ ساله ایرانیان مقابل دشمنان در جنگ تحمیلی اظهار داشت: دشمنان پس از جنگ فهمیدند که تهدید نظامی علیه ملت ایران جواب نمی‌دهد و همین باعث تهدیدزدایی شد.

وی با بیان اینکه ایران هیچگاه به منافع هیچ ملت و کشوری تعرض نمی‌کند، گفت: امروز دیگران هستند که به دنبال تعرض به منافع ایرانند و اگر اینگونه باشد با پاسخ جدی ما مواجه می‌شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به کشورهای همسایه ایران از وجود رابطه‌های عمیق تاریخی بین ایران و همسایگانش سخن گفت و افزود: همین ریشه‌های عمیق تاریخی فرصت‌های مناسبی را برای گسترش روابط با همسایه‌ها ایجاد می‌کند؛‌البته امروز برخی ظرفیت‌ها دیگر نیز برای ما فرصت‌های مطلوبی ایجاد کرده است که دستگاه‌های مربوط از جمله وزارت امور خارجه باید این قابلیت را داشته باشند که منافع کشور را در این زمینه‌ها دنبال کنند.

جلیلی افزود: امروز دشمنان کشور چه آنانی که در اندیشکده‌ها هستند و چه مقامات رسمی کسی در بین آنها نیست که منکر این مطلب شود که ایران یک قدرت منطقه‌ای است.

وی از لزوم حفظ نقاط قوت کشور در عرصه سیاست خارجی سخن گفت و تأکید کرد که این نقاط قوت به دلیل مقاومت ملت ایران به وجود آمده و حفظ شده است.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به تحریم‌های غرب علیه ایران که به ادعای غربی‌ها تحریم‌هایی فلج‌کننده است، خاطرنشان کرد:‌ آنها گفته‌اند که می‌خواهیم به ملت ایران فشار بیاوریم تا از حقوق خود منحرف شوند اما این تحریم‌ها شاید در ابتدا شوکی باشد اما اگر با حکمت عمل کنیم، می‌توانیم از پس آنها برآییم.

جلیلی به اقداماتی اشاره کرد که می‌توان با اجرایی کردن آنها مقابل تحریم‌ها ایستاد و در همین زمینه گفت: اگر تولید و اشتغال به خوبی پیش رود می‌توانیم مانع تورم و گرانی‌ها شویم؛ اکنون ۱۱ میلیارد دلار برخی از کالاهای اساسی خود را وارد می‌کنیم که می‌توانیم بخش زیادی از این کالاها را در داخل تولید کنیم، اگر ما تمامی این کالاها را در داخل تولید کنیم هم اشتغال ایجاد می‌شود و هم شاهد تولید خواهیم بود و آنگاه می‌توانیم چیزی که آنها به عنوان ابزار فشار از آن استفاده می‌کنند را از آنها گرفته و دشمن را خلع‌سلاح کنیم.

وی یادآور شد:‌ آنها سوخت ۲۰ درصد را به عنوان یک ابزار می‌خواستند به عنوان باج‌خواهی از ملت ما به کار ببرند و ما توانستیم آن را در داخل تولید کنیم و این باعث شده که امروز آنها به پای میز مذاکره بیایند و بگویند که برای این ۲۰ درصد ما چه به شما بدهیم که شما این اقدام را انجام ندهید و ببینید چگونه معادله تغییر می‌کند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور یک ظرفیت مهم محسوب می‌شوند، تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند با شناخت کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند این را نشان دهند که چگونه می‌توان تهدیدهای مطرح در آن کشور را به فرصت تبدیل کرد.

وی در پاسخ به سؤال یکی از ایرانیان خارج از کشور درباره آزادی بیان با بیان اینکه ما هرچقدر نشاط سیاسی‌مان بیشتر شود شاهد بالندگی بیشتر خواهیم بود، تصریح کرد: ما قانون اساسی و عادی داریم که همگی باید در چارچوب آن فعالیت کنند و بعد از قانون هیچ خط قرمزی نیست و همگان نیز بایستی بتوانند در چارچوب قانون رفتار کنند.

جلیلی مشارکت و رقابت را دو بال اساسی برای پیشرفت سیاسی برشمرد و گفت:‌یک زمانی آنها (دشمنان)‌ می‌گفتند که شما شاخصه‌های لازم را ندارید اما امروز کسی نمی‌تواند منکر رقابت و مشارکت شود؛ در سال ۸۸ دیدید که یک اوجی از جمهوریت ظهور پیدا کرد و یک مشارکت ۸۵ درصدی و یک رقابت قوی شکل گرفت.

وی افزود: در آن ایام کسانی که قانون را زیر پا گذاشتند حتی به مشارکت سیاسی ظلم کردند؛ در آن سال (۸۸) در بستری که فراهم شده بود یک رقابت گسترده، یک مشارکت گسترده و یک نشاط سیاسی مطلوب شکل گرفته بود.

این نامزد انتخابات همچنین گفت: مشارکت سیاسی موجب ثبات سیاسی می‌شود و امروز جمهوری اسلامی ایران مشارکتش و ثباتش ، هیچ یک قابل انکار نیست.

جلیلی در پاسخ به سؤال‌های اقتصادی ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: در مباحث اقتصادی تاکنون اقدامات مطلوبی در کشور انجام شده است اما برخی از برنامه‌ها و نگاه‌هایی که تاکنون مطرح بوده به قانون تبدیل شده‌اند و این الزام وجود دارد هر دولت بایستی به آن عمل کند.

وی بخش‌های مربوط به اقتصاد در قانون اساسی،‌ چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله و برخی قوانین عادی مانند قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون اصل ۴۴ را از جمله قوانینی برشمرد که به بخش اقتصادی کشور مرتبط هستند و این سؤال را مطرح کرد که چرا این قوانین به خوبی اجرا نشده‌اند.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: کار اصلی دولت این است که این برنامه‌ها و قوانین را اجرا کند، اگر ما دهها برنامه و قانون مطلوب بنویسم اما آنها را اجرایی نکنیم مردم ناامید می‌شوند.

جلیلی افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور آینده این است که ساختار اجرایی کشور به خصوص در بخش اقتصادی را به گونه‌ای مدیریت کند که بتواند قوانین ذکر شده را اجرا کند.

وی اصلاح ساختار اجرایی اداری کشور را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود دانست و گفت:‌ اگر شما دولت را به یک ماشین تشبیه کنید این ماشین اکنون ضعیف است و سرعتش کم است، این ماشین بایستی ایراداتش برطرف شود تا بتواند با سرعتی که شایسته پیشرفت کشور است حرکت کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث مفاسد اقتصادی و بیان این مطلب که دولت بایستی خودش اولین مدعی چنین مباحثی باشد، تصریح کرد: دولت بایستی مانع بروز فساد اقتصادی شود که این اقدام با سازوکارهای روشن اقتصادی بایستی صورت گیرد.

جلیلی به سامانه‌های اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر شما سامانه‌های اقتصادی روشن داشته باشید که تمامی اطلاعات اقتصادی‌تان در آن جمع شود این چه برای ارزیابی چه برای نظارت و چه برای تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ضروری است.

وی ادامه داد: در بحث پرونده ۳ هزار میلیاردی در دبیرخانه شورای امنیت چند ماه بر روی آن کار کردیم تا بتوانیم ریشه‌ها و علت‌های آن را به دست بیاوریم. یکی از بحث‌ها همین بود که اگر ما سامانه‌های اقتصادی روشن داشتیم که به موقع با هم در یک سازوکار سیستماتیک استفاده می‌شد به راحتی می‌توانست جلوی فساد اقتصادی را بگیرد.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: در بحث شفافیت ارزی نیز وجود یک پرتال ارزی و وجود یک اتاق مبادلات ارزی و یا وجود یک سامانه سنا که اکنون تشکیل شده است می‌تواند به بهبود اوضاع کمک کند همین سامانه سنا اکنون تشکیل شده و ما در یکی دو سال اخیر در دبیرخانه (شورای عالی امنیت ملی)‌ و با همکاری‌های دستگاه‌های اقتصادی سامانه ایجاد و تکمیل شد.

جلیلی در توضیحاتی درباره سامانه سنا گفت: این سامانه این است که هر گونه تبادل ارزی در صرافی‌ها صورت می‌گیرد ثبت شود که این اقدام اولاً از پولشویی جلوگیری می‌کند و ثانیاً موجب شفافیت اقتصادی شده که در نهایت کنترل بازار ارز ممکن می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنانش به حفظ حقوق ایرانی‌ها به خصوص ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و گفت:‌ دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه دارد از حقوق هر ایرانی که در خارج کشور به سر می‌برد دفاع کند و اجازه ندهد کسی به حقوق قانونی وی متعرض شود و اگر خلافی هم انجام داده کسی نمی‌تواند به حقوق او در خارج از کشور تعرض کند و فراتر از قانون به او ظلم کند و این وقتی محقق می‌شود که دولت جمهوری اسلامی ایران بتواند با اقتدار از حقوق ملت خود دفاع کند.
فارس

انتهای پیام/

دیدگاه های این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *